برای جوان نگه‌داشتن مغز، بشقاب غذایتان را رنگارنگ کنید
کد خبر: ۲۱۹۵۳۹
تاریخ انتشار: 2021 August 11    -    ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
تازه‌های پزشکی هفته اختصاص دارد به این عناوین: برای جوان نگه‌داشتن مغز، بشقاب غذایتان را رنگارنگ کنید. افزایش خطر ابتلا به خروپف شبانه، در میان بی‌تحرک‌ها. آیا بیکن واقعا سرطان‌زاست؟ شش نوع مختلف درد گوارشی به چه معناست؟ یافته‌ها نشان می‌دهد که فلاون‌ها، قوی‌ترین اثر محافظتی را در برابر افت شاختی دارند

برای جوان نگه‌داشتن مغز، بشقاب غذایتان را رنگارنگ کنید

برای جوان نگه‌داشتن مغز، بشقاب غذایتان را رنگارنگ کنیدتابناک باتو ـ چیزی به سادگی خوردن یک لیوان آب پرتقال در صبح یا یک سیب در وعده ناهار می‌تواند یکی از کلیدهای محافظت از سلامت مغز شما باشد.

بر اساس مطالعه محققان دانشگاه هاروارد که بر روی ۸۰ هزار فرد میانسال انجام شد و به مدت ۲۰ سال طول کشید، افرادی که فقط حدود ۶۰۰ میلی‌گرم در روز غذاهای سرشار از ترکیبات طبیعی به نام فلاونوئیدها مصرف می‌کنند، در مقایسه با افرادی که فقط ۱۵۰ میلی گرم از آنها استفاده می‌کنند، ۲۰ درصد کمتر دچار افت شناختی می‌شوند.

فلاونوئیدها، آنتی‌اکسیدان‌های بسیار قوی هستند. آنها در میوه‌ها و سبزیجات رنگ روشن مانند توت‌فرنگی، زغال اخته، پرتقال و فلفل قرمز، موز، سیب، گلابی، کرفس و ... یافت می‌شوند. جالب است بدانید که بلوبری در هر ۱۰۰ گرم، حدود ۱۶۴ میلی‌گرم آنتوسیانین که یک نوع فلاونوئید است، دارد. فلفل‌ها هم در هر ۱۰۰ گرم، حدود ۵ میلی‌گرم فلاون دارند که نوع دیگری از آنتی‌اکسیدان است.

یافته‌ها نشان می‌دهد که فلاون‌ها، قوی‌ترین اثر محافظتی را در برابر افت شاختی دارند و با کاهش ۳۸ درصدی خطر زوال شناختی مرتبط هستند. آنتوسیانین‌ها نیز با کاهش ۲۴ درصدی خطر ابتلا به این بیماری همراه هستند.

دکتر تیان شین یه، محقق دانشگاه هاروارد و نویسنده این مطالعه توصیه می‌کند که به هر وعده غذایی میوه یا سبزیجات رنگارنگ اضافه کنید. هنگام صبحانه، مقداری زغال‌اخته بخورید. در وعده ناهار، اگر سالاد ندارید، می‌توانید سوپ درست کنید یا سبزیجات میل کنید. به عنوان میان‌وعده، یک سیب بخورید، از میوه‌های رنگارنگ مورد علاقه خود اسموتی درست کنید یا مقداری هندوانه یا یک مشت گیلاس میل کنید. نکته مهم این است که برای دریافت بیشترین میزان فلاونوئید، فهرستی از خوراکی‌های رنگارنگ را در در هر وعده اصلی و میان‌وعده مصرف کنید.

 

افزایش خطر ابتلا به خروپف شبانه، در میان بی‌تحرک‌ها

طبق مطالعه جدید محققان آمریکایی، کاهش سطح فعالیت روزانه، می‌تواند خطر آپنه انسدادی خواب را افزایش دهد.

در مقایسه با فعال‌ترین افراد در این مطالعه، افرادی که بیش از چهار ساعت در روز به تماشای تلویزیون می‌پردازند، ۷۸ درصد بیشتر در معرض آپنه انسدادی خواب (OSA) و کسانی که شغل کم‌تحرک دارند، ۴۹ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به این عارضه هستند.

دکتر تیانی هوانگ، سرپرست این مطالعه و استادیار و متخصص اپیدمیولوژیست در دانشکده پزشکی هاروارد در بوستون، گفت: در مطالعه ما مشخص شد، خطر ابتلا به آپنه انسدادی خواب در افرادی که از دستورالعمل‌های فعلی سازمان بهداشت جهانی برای انجام حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت متوسط ​​در هفته پیروی می‌کردند و کمتر از چهار ساعت در روز بی‌تحرک بودند، ۵۴ درصد کمتر از سایرین بود.

این مطالعه شامل بررسی بیش از ۱۳۸ هزار زن و مرد آمریکایی بدون تشخیص آپنه انسدادی خواب بود. آنها ۱۰ تا ۱۸ سال تحت پیگیری قرار گرفتند.

به گفته دکتر هوانگ، خروپف یک علامت شایع آپنه انسدادی خواب است، در حالی که ماهیچه‌های گلو بیش از حد شل می‌شوند و جریان هوا را مسدود می‌کنند.

هنگامی که این اتفاق می‌افتد، اکسیژن نمی‌تواند برای چند ثانیه وارد بدن شود. آپنه انسدادی خواب می‌تواند بارها در طول شب اتفاق بیفتد و باعث بیدارشدن مکرر شود. این اختلال می‌تواند کیفیت خواب شما را کاهش داده و میزان اکسیژن بدن شما را محدود کند. علاوه بر خروپف، کاهش کیفیت خواب و خستگی مفرط از دیگر علائم آپنه انسدادی خواب هستند. این در حالی است که آپنه انسدادی خواب می‌تواند خطر فشار خون بالا، سکته مغزی، حمله قلبی، ضربان قلب نامنظم، دیابت نوع ۲ و حتی مرگ ناگهانی را افزایش دهد.

تخمین زده می‌شود که ۱ میلیارد بزرگسال ۳۰ تا ۶۹ ساله در سراسر جهان، دچار آپنه خواب خفیف تا شدید هستند.

برای جوان نگه‌داشتن مغز، بشقاب غذایتان را رنگارنگ کنید

آیا بیکن واقعا سرطان‌زاست؟

هرچند ارتباط علمی بین مصرف انواع بیکن و سرطان وجود دارد، اما هنوز هم راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید این ماده غذایی را گاه‌به‌گاه مصرف کنید و کمتر در معرض خطرات ناشی از مصرف آن قرار بگیرید.

به گزارش هلث‌لاین؛ گوشت فرآوری‌شده هرگونه محصول گوشتی است که از طریق فرایند پخت، نمک‌سود کردن، کنسرو کردن یا روش‌های دیگر حفظ شده است.

قابل ذکر است که همه گوشت‌های فرآوری‌شده، از جمله بیکن، بارها توسط سازمان بهداشت جهانی به‌عنوان خوراکی‌های سرطان‌زا طبقه‌بندی شده‌اند و مطالعات متعدد، دریافت بیشتر گوشت فرآوری‌شده را با خطر بیشتر انواع خاصی از سرطان، از جمله سرطان روده بزرگ، معده و سینه مرتبط کرده است.

اکثر محصولات بیکن حاوی نیتریت سدیم هستند که طعم و رنگ محصول را بهبود می‌بخشد. هنگامی که گوشت فراوری‌شده در معرض حرارت قرار می‌گیرد، نیتریت سدیم ممکن است نیتروزامین تولید کند؛ ترکیبی که با سرطان ارتباط دارد. علاوه‌بر‌این، فراوری کردن گوشت به تشکیل ترکیبات مضر مانند هیدروکربن‌های آروماتیک چندحلقه‌ای (PAHs)، آمین‌های هتروسیکلیک (HCAs) و محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته (AGEs) کمک می‌کند که همه آنها سرطان‌زا محسوب می‌شوند.

بیکن دارای مقدار زیادی سدیم است و در هر برش حدود ۱۹۳ میلی‌گرم سدیم دارد. وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) توصیه می‌کند مصرف سدیم خود را به کمتر از ۲ هزار و ۳۰۰ میلی‌گرم در روز محدود کنید زیرا مصرف مقادیر زیاد سدیم نه‌تنها ممکن است سطح فشار خون شما را افزایش دهد بلکه با افزایش خطر ابتلا به سرطان بخصوص سرطان معده و ریه در ارتباط است. با این وجود، اگرچه بیکن ممکن است سالم‌ترین گزینه غذایی نباشد، اما لازم نیست آن را کامل از رژیم غذایی خود حذف کنید.

در واقع، شما می‌توانید گه‌گاه (هفته‌ای یک تا دو‌بار) از بیکن به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم استفاده کنید، به‌شرطی‌که آن را با مقدار زیادی مواد مغذی و حداقل فرآوری‌شده ترکیب کنید.

یکی از ساده‌ترین و موثرترین روش‌ها برای کاهش ترکیبات سرطان‌زا در بیکن، تغییر روش پخت است. پختن بیکن در دمای پایین‌تر ممکن است غلظت ترکیبات مضر را کاهش دهد. برخی تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که پخت بیکن در مایکروویو میزان نیتروزامین‌ها را در مقایسه با سرخ‌کردن کاهش می‌دهد.

شما همچنین باید در صورت امکان، بیکن بدون نیاز به پخت و بدون نیترات خریداری کنید و به دنبال محصولاتی باشید که حاوی کمترین سطح سدیم هستند.

برای جوان نگه‌داشتن مغز، بشقاب غذایتان را رنگارنگ کنید

شش نوع مختلف درد گوارشی به چه معناست؟

کرامپ یا اسپاسم معده، دردهای ضربان دار و نفخ، همه انواع مختلفی از درد معده و اندام‌های اطراف معده هستند. اما آیا این دردها جای نگرانی دارند؟

متاسفانه بسیاری از افراد درد در شکم و بخصوص ناحیه معده را به هر شکل باشد، تحمل می‌کنند زیرا معتقدند چنین دردهایی شایع هستند. این در حالی است که در صورت ادامه‌دار بودن برخی دردهای گوارشی، شما باید حتما به فکر مراجعه به متخصص گوارش باشید:

درد تیز در سمت راست بالای شکم: این درد می‌تواند نشان‌دهنده سنگ در کیسه صفرا باشد. سنگ‌های صفراوی توده‌های جامدی هستند که در کیسه صفرا یا لوله‌های صفراوی کوچک ایجاد می‌شوند. این سنگ‌ها باعث تحریک پوشش کیسه صفرا و درد شدید در بالای شکم می‌شوند. بسیاری از مردم با خوردن غذاهای چرب دچار درد ناشی از سنگ صفراوی می‌شوند. سایر علائم رایج سنگ کیسه صفرا شامل ادرار تیره‌رنگ، مدفوع کم‌رنگ، تب و زردی است. در صورت مشاهده هر یک از این علائم، باید برای معاینه سونوگرافی با پزشک عمومی خود مشورت کنید.

درد همراه با نفخ: گاز دستگاه گوارش از هوای بلعیده شده، ایجاد می‌شود و زمانی اتفاق می‌افتد که ما خیلی سریع غذا بخوریم، آدامس بجویم، شیرین‌کننده‌های مصنوعی زیادی مصرف کنیم یا مقدار زیادی سبزیجات برگ‌سبز یا لوبیا بخوریم. نوشیدنی‌های گازدار و آبجو نیز مقصر هستند. وجود گاز اضافی در معده یک مسئله شایع است اما علائم دیگر همراه با آن مانند خون در مدفوع، کاهش وزن بدون دلیل و بی‌اختیاری روده می‌تواند باعث نگرانی شود. گاهی اوقات نفخ می‌تواند نشان‌دهنده مشکلات جدی سلامتی مانند سندرم روده تحریک‌پذیر و یا تشکیل تومورها باشد.

درد خفیف تا شدید بالای معده: ممکن است نشان‌دهنده ابتلا به زخم معده باشد. زخم معده زمانی ایجاد می‌شود که مخاط معده آسیب دیده باشد. این زخم‌ها اغلب با مصرف مسکن‌هایی مانند ایبوپروفن یا آسپرین یا باکتری‌های موجود در معده به نام هلیکوباکتر پیلوری ایجاد می‌شوند. درد می‌تواند به پشت سرایت کند و معمولاً قبل یا بعد از غذا رخ می‌دهد. این دردها اگر درمان نشوند، می‌توانند باعث استفراغ خونی شوند. سایر علائم زخم معده عبارتند از، سوزش سر دل، کاهش اشتها و کاهش وزن. اگر دچار استفراغ خونی شدید، باید برای آندوسکوپی به پزشک عمومی خود مراجعه کنید.

درد شدید در سمت راست پایین شکم: می‌تواند نشان‌دهنده آپاندیسیت باشد. این بیماری زمانی ایجاد می‌شود که ورودی آپاندیس مسدود شده و منجر به عفونت می‌شود. این عارضه اگر درمان نشود می‌تواند منجر به ترکیدن آپاندیس یا آبسه شود. سایر علائم آپاندیسیت استفراغ، تب و حالت تهوع است.

سوء‌هاضمه مداوم: می‌تواند ناشی از ریفلاکس اسید معده همراه با سوزش سر دل باشد. سوزش سر دل نتیجه شل شدن دریچه در مری است. معمولاً افراد مبتلا، احساس سوزش در قفسه سینه می‌کنند. مبتلایان ممکن است نیاز به گاستروسکوپی یا آندوسکوپی داشته باشند. اما به بیشتر افراد توصیه می‌شود که وزن خود را کاهش دهند، سیگار را ترک کنند و وعده‌های غذایی کوچکتری بخورند.

درد شکم همراه با اسهال: می‌تواند گاستروانتریت یا آنفولانزای معده باشد. این بیماری رایج، بیشتر در اثر مسمومیت غذایی یا عفونت از طریق نوروویروس ایجاد می‌شود. سایر علائم گاستروانتریت شامل اسهال، درد معده، استفراغ و تب است.

شله زرد
صبحانه
قرمه سبزی
ماهی پلو
قرمه سبزی
جوجه کباب
شله زرد
صبحانه
فسنجان
آش رشته
سالاد
دلمه
شله زرد
زرشک پلو
قرمه سبزی

منبع: dw.com

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار