وضعیت قرمز برای بشریت!
کد خبر: ۲۱۹۴۳۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2021 August 10    -    ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۰
این حجم از گاز گلخانه‌ای باعث شده جهان با نوسانات شدید آب و هوایی روبه رو شود. نشانه‌های این نوسانات از خاورمیانه تا اروپا و آمریکا و قطب شمال و جنوب را در برمی‌گیرد. دانشمندان هشدار می‌دهند اگر ورود گاز‌های گلخانه‌ای به جو زمین مهار نشود، اوضاع به مراتب بدتر و غیرقابل پیش بینی‌تر خواهد شد.

گزارش تغییرات اقلیمی در زمین؛ وضعیت قرمز برای بشریت

گزارش تغییرات اقلیمی در زمین؛ وضعیت قرمز برای بشریتتابناک باتو ـ دانشمندان می گویند تازه ترین گزارش از وضعیت آب و هوایی کره زمین حاوی "خبرهای بد" اما همراه با "کورسوهایی از امید" برای بشریت است.

محققان زیست محیطی در گزارشی که در سازمان ملل متحد تهیه شده در یک مطالعه قابل توجه آب و هوایی، درباره تاثیر مخرب عملکرد بشر بر تغییرات اقلیمی هشدار داده و بحرانی بودن وضعیت را "بیان واقعیت تلخ وضعیت کره زمین" برای ساکنان آن خوانده‌اند.این گزارش از اثر مخرب انتشار مداوم گازهای گلخانه‌ای بر افزایش دمای کره زمین می‌گوید و نویسندگان آن هشدار می‌دهند که افزایش ۲ متری سطح آب دریاها تا پایان قرن حاضر به دلیل ذوب شدن یخ های قطبی هم قابل کتمان نیست.

کارشناسان محیط زیست گفته‌اند که این گزارش " بیدار باش عظیم" به دولت ها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد درباره این گزارش گفته است که محتوای آن "اعلام وضعیت قرمز برای بشریت است."دبیرکل سازمان ملل گفته است: "اگر ما نیروهای فعلی مان را روی هم بگذاریم، می توانیم از فاجعه آب و هوایی جلوگیری کنیم. اما همانطور که در گزارش امروز مشخص شده است هیچ زمانی برای تأخیر و هیچ جایی برای بهانه گیری وجود ندارد".

چند نکته کلیدی در گزارش؛

افزایش بیش از یک درجه سانتیگراد دمای کره زمین در ۹ سال اخیر سال برابر با افزایش دما بین سال های ۱۸۵۰ تا ۱۹۰۰ میلادی است.
پنج سال اخیر گرمترین سال های ثبت شده کره زمین از سال ۱۹۵۰ است.
افزایش سطح آب دریاها در مقایسه با سال های ۱۹۰۱ تا ۱۹۷۱ سه برابر شده است.
ذوب شدن یخ های قطبی و عقب رفتن یخچال های طبیعی، به احتمال ۹۰ درصد نتیجه عملکرد انسانی است.
موج گرما در کره زمین از دهه ۱۹۵۰ میلایدر فواصلی کوتاه تر و شدیدتر شده در حالی که موج سرما کمتر بوده است.

گزارش تغییرات اقلیمی در زمین؛ وضعیت قرمز برای بشریت

آخرین باری که سازمان ملل چنین گزارشی منتشر کرد هشت سال پیش بود. اما اینبار اطلاعات و داده‌های دانشمندان از ساز و کار اقلیم کره زمین بسیار بیشتر شده.

اولین نکته مهم گزارش این است که زمین در حال گرم‌تر شدن است. نکته دوم اینکه گرم شدن نتیجه مصرف سوخت‌ های فسیلی است که هر سال بالغ بر ۴۰ میلیارد تن گاز گلخانه ای وارد اتمسفر زمین میکند.

این حجم از گاز گلخانه ای باعث شده تاکنون جهان با نوسانات شدید آب و هوایی مثل خشکسالی و طوفان و سیل روبه رو شود. نشانه‌های این نوسانات از خاورمیانه تا اروپا و آمریکا و قطب شمال و جنوب را در برمی‌گیرد. دانشمندان هشدار می‌دهند اگر ورود گازهای گلخانه ای به جو زمین مهار نشود، اوضاع به مراتب بدتر و غیرقابل پیش بینی‌تر خواهد شد.

گزارش امروز سازمان ملل تجمیع ۱۴ هزار گزارش علمی دیگر است که از امروز بر روی میز سیاستمداران جهان قرار می‌گیرد.

گزارش تغییرات اقلیمی در زمین؛ وضعیت قرمز برای بشریت

گزارش ۴۲ صفحه ای منتشره شامل مجموعه ای از گزارش های محیط زیستی است که طی ماه‌های آینده به طور کامل منتشر می شود.

ارزیابی تازه وضعیت آب و هوایی جهان توسط هیاتی متشکل از دولت های عضو سازمان ملل که در زمینه تغییرات آب و هوایی بیش از ۱۴ هزار مقاله علمی را مورد بررسی قرار داده است ، انجام شده است.

انتشار این گزارش کمتر از سه ماه قبل از یک نشست مهم بررسی تغییرات آب و هوایی در گلاسکو صورت گرفته است.

گزارش درباره تغییرات آب و هوایی به روزترین ارزیابی در مورد چگونگی تغییر گرمایش زمین در جهان در دهه های آینده است. آخرین تحقیق مشابهی که پیش از این انجام شد بود مربوط به هشت سال پیش است.

دانشمندان می گویند این گزارش حاوی "خبرهای بد" اما همراه با "کورسوهایی از امید" برای بشریت است.

به طور مثال این امید وجود دارد که کاهش شدید انتشار گازهای گلخانه ای می تواند افزایش دمای کره زمین را در وضعیت فعلی تثبیت کند.

گزارش تغییرات اقلیمی در زمین؛ وضعیت قرمز برای بشریت

گزارش تغییرات اقلیمی در زمین؛ وضعیت قرمز برای بشریت

گزارش تغییرات اقلیمی در زمین؛ وضعیت قرمز برای بشریت

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
3
0
جمعیت کره زمین باید نصف بشه که با همت کشورهای ابر قدرت (که چین و روسیه هم جزوشون هستن) این امر در حال تحقق است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار