آیا انگور چاق می‌کند؟
کد خبر: ۲۱۹۴۳۴
تاریخ انتشار: 2021 August 17    -    ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
انگور هم چاق می کند هم لاغر؛ بدینگونه که اگر انگور را از صبح تا ظهر، خالی میل کنید لاغر کننده است و اگر آن را همراه با غذا میل کنید چاق کننده است. توجه داشته باشید وقتی انگور میل می‌کنید پشت آن آب سرد ننوشید و یا میوه‌های خشک مانند برگه‌ی هلو و ... را با انگور و آب میل نکنید زیار دچار دل درد می‌شوید.

آیا انگور چاق میکند؟

آیا انگور چاق میکند؟اختصاصی «تابناک با تو» - حتما شنیده اید که بعضی از میوه‌ها به علت خاصیت لاغرکنندگی و عده‌ای دیگر بخاطر خاصیت چاق کنندگی معروف هستند. در این بین میوه‌ای وجود دارد که هم چاق میکند هم لاغر.

اگر فکر می‌کنید که یک خوردنی همزمان نمی‌تواند دو خاصیت لاغرکنندگی و چاق کنندگی داشته باشد سخت در اشتباه هستید. زیراانگور میوه‌ای است که هم چاق می‌کند و هم لاغر. طبق شرایط خاصی از مصرف انگور، این میوه چاق کننده می‌باشد و در شرایط خاصی دیگر خاصیت لاغر کننده دارد. اگر می‌خواهید با این شرایط آشنا شوید این مقاله را تا انتها بخوانید.

این میوه هم چاق میکند هم لاغر!

انگور میوه‌ای شیرین و لذیذ و از نوع میوه‌های خوشه‌ای است. انگور میوه‌ای است بهشتی که شامل ویتامین‌های A و B و C می‌باشد همچنین دارای مقداری منیزیم، کلسیم، آهن، فسفر، پتاسیم و آلبومین است. این میوه مناسب برای بیماری‌های اعصاب است. مواد غذایی موجود در انگور به هضم غذا و جذب آن در معده کمک فراوانی می‌کند و در درمان بیماری‌های سوءهاضمه، سل ریوی، مشکلات کلیوی (سنگ کلیه) و یبوست کمک فراوانی می‌کند. همچنین این میوه را برای درمان بیماری‌های ناشی از عوارض رماتیسم، کم خونی و حتی پیش گیری از سرطان سودمند می‌دانند.

انگور هم چاق میکند هم لاغر. بدینگونه که اگر انگور را از صبح تا ظهر، خالی میل کنید لاغر کننده است و اگر آن را همراه با غذا میل کنید چاق کننده است. توجه داشته باشید وقتی انگور میل می‌کنید پشت آن آب سرد ننوشید و یا میوه‌های خشک مانند برگه‌ی هلو و ... را با انگور و آب میل نکنید زیار دچار دل درد می‌شوید.

یکی از خواص انگور، صاف کننده و “مولد خون بودن” آن است. انگور قند خون را نیز تنظیم می‌کند. به علاوه انگور قرمز برای تصفیه‌ی خون و خون سازی از انگور سبز هم بهتر است. البته افرادی که قند خون پایین دارند می‌توانند از انگور بهره‌ی زیادی ببرند. بنابر این سعی کنند همیشه انگور تهیه کنند و چند بار در روز مقداری از آن را میل کنند.

بیشتر بخوانید:

خواص بی‌نظیر انگور؛ این میوه را دست کم نگیرید

این خوراکی‌ها سلامت کبد شما را نابود می‌کنند

اطلاعات تغذیه‌ای انگور 

بسته به نوع و اندازه انگور، یک فنجان انگور حدود ۶۰ الی ۱۰۰ کالری دارد. انگور‌ها تقریبا بدون چربی هستند و مقداری پروتئین نیز در خود دارند. انگور‌ها سرشار از کربوهیدرات و فیبر هستند. یک فنجان انگور یک الی دو گرم فیبر دارد. علاوه بر این، همان مقدار انگور روزانه حدود ۲۰۰ میلی گرم پتاسیم، ۶ درصد ویتامین C، پنج درصد ویتامین B۶ و ۱ درصد کلسیم، ویتامین A (بتا کاروتن)، آهن و منیزیم از نیاز‌های بدن را تامین می‌کند.

آیا انگور چاق میکند؟

آیا انگور چاق کننده است؟

بگذارید همین الان آب پاکی را روی دستتان بریزیم و پاسخ سوالتان را بدهیم، خیر انگور چاق کننده نیست. این میوه به هیچ عنوان باعث چاق شدن نمی‌شود مگر آنکه بیش از اندازه مصرف شود، ضمن اینکه در صورت رعایت تعادل به دلیل محتوایی که دارد، در کمک به کاهش وزن نیز موثر است، اما باید دقت کنید که انگور مانند گریپ‌فروت یک قهرمان لاغری و تناسب اندام نیست، بلکه می‌تواند به عنوان یک میوه کنترل کننده و مفید در کاهش وزن و رژیم لاغری در کنار میوه‌های چربی سوز دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

مزایای لاغری با انگور

۱- دارای آنتی اکسیدان است

به دلیل وجود مقدار زیادی آنتی اکسیدان در انگور، خوردن انگور با مزایای فراوانی برای بیماری‌های قلب و عروق و بعضی سرطان‌ها همراه است. هسته انگور بالاترین تمرکز آنتی اکسیدان‌ها را دارد بعد از آن پوست انگور و در آخر نیز گوشتش قرار دارد. انگور‌های قرمز و بنفش بالاترین میزان آنتی اکسیدان در خانواده آنتوسیانین را دارند. دلیل قرمز یا بنفش بودن انگور‌ها همین آنتوسیانین است. رسوراترول، کورستین و فلاونوئیدها، دیگر پلی فنول‌های انگور هستند که نشان دادند تاثیرات مثبتی در سلامت بدن دارند. داشتن برنامه غذایی با آنتی اکسیدان بالا از غذا‌ها مانند انگور بدن را از التهاب‌ها ایمن می‌کند و سلول‌ها را از آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. برخی پژوهش‌ها روی حیوانات نشان دادند رسوراترول روی حساسیت به انسولین و مصرف انرژی تاثیر می‌گذارد. در پژوهشی سال ۲۰۱۴ روی انسان‌ها محققان دریافتند که رسوراترول در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ مصرف انرژی را تنظیم می‌کند. رسوراترول روی مصرف انرژی عضلات و حساسیت به انسولین تاثیر می‌گذارد، اما هنوز برای اثبات کامل به بررسی‌های بیشتری نیاز است.

آیا انگور چاق میکند؟

۲- به سلامت قلب کمک می‌کند

انگور‌ها به دلایل زیادی برای سلامت قلب مفید هستند. مانند همه میوه‌ها و سبزیجات، انگور‌ها سرشار از پتاسیم هستند. دریافت مقدار کافی پتاسیم برای سلامت قلب توصیه می‌شود. پتاسیم به تنظیم فشار خون و همچنین تنظیم ضربان قلب کمک می‌کند. یک وعده انگور حدود ۲۰۰ میلی گرم پتاسیم دارد و میزان نیاز روزانه به پتاسیم برای افراد بالغ ۴٫۷۰۰ میلی گرم است. بسیاری از مردم مقدار پتاسیم مورد نیاز روزانه را از غذا‌ها دریافت نمی‌کنند بنابراین اضافه کردن انگور و دیگر میوه‌ها و سبزیجات به برنامه غذایی در رسیدن به این مقدار کمک می‌کند. در برخی پژوهش نشان دادند که رسوراترول از قلب و عروق محافظت می‌کند.

آیا انگور چاق میکند؟

۳- به کاهش وزن سالم کمک می‌کند

انگور‌ها سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدان‌ها هستند و این مواد به جلوگیری از آسیب‌ها و بهبود سلامت قلب و عروق کمک می‌کنند. با این حال آیا واقعا خوردن انگور به کاهش وزن کمک می‌کند؟ مهم نیست چه غذایی می‌خورید، هیچ کدام سبب نمی‌شوند از وزن بدن و چربی کم شود، اما با انتخاب غذا‌های درستی مانند انگور با کالری کم و مواد مغذی زیاد انرژی مورد نیاز خود در روز را با کمترین کالری تامین کنید و به کاهش وزن نیز کمک می‌کند. همه میوه‌ها و سبزیجات سرشار از آب و فیبر هستند. این یعنی حجم بیشتری از این نوع غذا‌ها را میل کنید و با کمترین کالری خود را راضی نگه دارید. خوردن انگور به جای غذا‌های پرکالری مانند شکلات، شیرینی، و ... برای کاهش وزن مفید است.

آیا انگور چاق میکند؟

۴- خواص انگور برای سلامت چشم

یکی از میوه‌هایی که برای سلامت چشم مفید است انگور می‌باشد. در انگور لوتئین و زاکسنتین وجود دارد که باعث سلامت چشم شده و کاهش دید را بهبود می‌بخشد. اگر انگور را به صورت منظم میل کنید خطر ابتلا به بیماری دژنراسیون ماکولا را تا حدود چهل درصد کاهش می‌دهد.

انگور چگونه به کنترل یا کاهش وزن کمک می‌کند؟

۱. انگور کم کالری است

همانطور که گفته شد، انگور دارای کالری کمی است و می‌تواند برای تامین مواد مغذی بدن در دوران رژیم لاغری به کمکتان بیاید و باعث سیری شما شود. یک میان وعده مناسب با کالری کم! وقتی شما یک فنجان انگور بخورید، احساس گرسنگی شما را از بین می‌برد و در عوض کالری کمی دارد بدنتان می‌کند، در نتیجه بدن برای جبران کالری مورد نیاز، از ذخیره چربی‌ها استفاده می‌کند.

فکرش را بکنید که همین میزان آجیل، ۶۲۳ کالری دارد، یعنی چیزی در حدود ۱۰ برابر انگور!


۲. فیبر و آب

۸۰ درصد از انگور را آب تشکیل می‌دهد که با برای افزایش متابولیسم و هیدراته رکردن بدن مفید است. همچنین محتواب بالای آب و کمی فیبر که در انگور وجود دارد، برای کاهش احساس گرسنگی در طول روز خیلی موثر است، اما مقدار فیبر آن خیلی میست و فقط باعث تغییرات کوچک در کاهش وزن می‌شود.


۳. شیرینی انگور

اگر جزء کسانی هستید که نمی‌توانید از خوردن مواد شیرین در رژیم لاغری خود صرف نظر کنید، انواع شیرینی و آبنات مضر را با انگور که دارای شیرینی طبیعی است، جایگزین کنید تا هم به هدفتان برسید و هم شیرینی خورده باشید.

قند موجود در انگور چقدر هست؟

انگور‌ها قند بالایی دارند آیا این برای کاهش وزن و دیابت نوع ۲ باعث نگرانی است؟ پژوهش‌ها نشان دادند برعکس این ماجرا حقیقت دارد. پژوهشگران دانشگاه هاروارد متوجه شدند که خوردن میوه‌های کامل با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ برابر است. همچنین پژوهشگران دریافتند افرادی که روزی یک یا دو مرتبه آب میوه مصرف می‌کنند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ خود را تا ۲۱ درصد افزایش می‌دهند. این یعنی فرم استفاده از میوه‌ها نیز مهم است و شاید تنها استفاده از آب آن‌ها زیاد فکر خوبی نباشد. اگر همین حالا هم دیابت دارید و یا انسولین استفاده می‌کنید، قبل از اضافه کردن انگور به برنامه غذایی خود حتما با پزشک مشورت کنید. علاوه بر استفاده انگور به عنوان میان وعده، آن را به سالاد و اسموتی نیز اضافه کنید.

آیا انگور چاق میکند؟

حرف آخر

خب در آخر باید بگوییم که مصرف هر ماده‌ای اگر خارج از تعادل باشد، می‌تواند چاق کننده باشد، اما انگور کالری بسیار پایینی دارد و شما باید خیلی از آن مصرف کنید تا چاقتان کنید، پس چاق کننده نیست. البته این از منظر کالری بود.

ولی دقت کنید که انگور دارای قند است و زیاده‌روی در مصرف آن، برای سایز کمرتان خوب نیست، پس نتیجه:

انگور به هیچ عنوان معجزه‌ای برای کاهش وزن ندارد، ولی یک میوه سالم و ارزشمند است که اگر آن را به میزان متعادل و یک تا ۲ فنجان در روز استفاده کنید، می‌توانید از تاثیر آن در لاغری بهره بگیرید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار