اجرت المثل ایام زوجیت چیست؟ شرایط و مراحل دریافت
کد خبر: ۲۱۹۲۰۲
تاریخ انتشار: 2021 August 08    -    ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۰
بر اساس قانون زن باید از شوهر خود تمکین عام و خاص کند. برخی کار‌ها مثل رسیدگی به امروز منزل که در جامعه ایرانی عرف است و بر عهده زن گذاشته میشود، ولی از نظر قانونی، وظیفه زن محسوب نمیشود، در صورتی که به دستور شوهر این کار‌ها را انجام داده باشد میتواند از دادگاه درخواست دستمزد یا اجرت المثل ایام زوجیت داشته باشد.

اجرت المثل ایام زوجیت چیست؟ شرایط و مراحل دریافت

اجرت المثل ایام زوجیت چیست؟ شرایط و مراحل دریافت«تابناک با تو» - برخی کار‌ها مثل رسیدگی به امروز منزل که در جامعه ایرانی عرف است و بر عهده زن گذاشته میشود، ولی از نظر قانونی، وظیفه زن محسوب نمیشود، در صورتی که به دستور شوهر این کار‌ها را انجام داده باشد میتواند از دادگاه درخواست دستمزد یا اجرت المثل ایام زوجیت داشته باشد.

اجرت المثل ایام زوجیت چیست؟

بر اساس قانون زن باید از شوهر خود تمکین عام و خاص کند.

وظایفی که زوجه در زندگی زناشویی ملزم است انجام دهد عبارتند از: اطاعت از شوهر، حسن معاشرت با شوهر، آراستگی ظاهری، اقامت در منزل شوهر، کسب اجازه از او برای انجام هر کاری، انجام وظایف زناشویی.

ولی یک سری کار‌ها که در جامعه ایرانی عرف است و بر عهده زن گذاشته شده است، جزو کار‌ها و وظیفه شرعی و قانونی او نیست. مثل رسیدگی به فرزندان و امور منزل بنابراین زوجه میتواند برای انجام این کار‌ها از شوهرش دستمزد بگیرد.

اجرت المثل ایام زوجیت چیست؟ زن می‌تواند برای آشپزی، نگهداری از فرزند، شستن ظروف و لباس‌ها و سایر کار‌های خانه به صورت توافقی از شوهرش درخواست دستمزد کند یا با دادن دادخواست به دادگاه مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت، نماید.

اجرت المثل ایام زوجیت یکی از حقوق مالی زن است که در صورت مطالبه، مرد مانند نفقه و مهریه ملزم به پرداخت آن است.

اجرت المثل ایام زوجیت چیست؟ شرایط و مراحل دریافت

اجرت المثل ایام زوجیت در قانون حمایت خانواده

چنانچه زوجه کار‌هایی که شرعا برعهده اش نیست، به صورت عرف، با عدم قصد تبرع یا به دستور زوج انجام داده باشد و در محضر دادگاه بتواند ادعای خود را اثبات کند، دادگاه دستمزد او برای انجام این کار‌ها را محاسبه نموده و حکم به پرداخت آن‌ها می‌کند.

ثبت طلاق به صورت رسمی بعد از تاییدیه حقوق مالی زن، در صورت رضایت زن یا صدور حکم قطعی برای اعسار زوج و تقسیط دیون مالی، انجام میشود.

اجرت المثل ایام زوجیت چیست؟ شرایط و مراحل دریافت

شرایط گرفتن اجرت المثل ایام زوجیت

زن باید اثبات کند که کار‌هایی را در خانه انجام داده که وظیفه او نبوده است.

باید اثبات کند که به دستور شوهر این کار‌ها را انجام داده است.

اثبات کند که قصد انجام این کار‌ها را به صورت رایگان نداشته است و از نظر حقوقی تبرعی و رایگان نبوده است.

امضا کردن شرط تصنیف دارایی در عقد نامه با گرفتن اجرت المثل منافاتی ندارد و قابل جمع است.

ولی اجرت المثل ایام زوجیت و نحله قابل جمع نبوده و اگر نحله به زن تعلق گرفته باشد، اجرت المثل به او تعلق نمی‌گیرد.

نحله به معنی بخشش است و دادگاه حمایت خانواده با توجه به سال‌های زندگی مشترک و نوع کار‌هایی که زن در خانه شوهر انجام داده و وسع مالی زوج، مبلغی را به عنوان بخشش برای زن از سمت شوهر تعیین میکند تا بعد از طلاق در تنگنای مالی قرار نگیرد.

در صورتی که زوج، مالی برای توقیف و پرداخت اجرت المثل نداشته باشد و دارای شرایط اعسار (عدم توانایی پرداخت مبلغ) باشد، دادگاه، حکم به تقسیط مبلغ اجرت المثل می‌دهد.

اجرت المثل ایام زوجیت چیست؟ شرایط و مراحل دریافت

مراحل درخواست اجرت المثل ایام زوجیت

زن میتواند به صورت شخصی یا توسط وکیل، مطالبه خود را به محضر دادگاه برساند.

شما میتوانید به همراه شناسنامه و عقدنامه به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نموده و نمونه دادخواست اجرت المثل را مشابه زیر پر کنید:

خواهان خانم.

خوانده اقای ...

خواسته مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت یا زندگی مشترک از تاریخ ... تا ... با جلب نظر کارشناس

با عرض سلام

احتراما اینجانب (زوجه) و خوانده (زوج) در مورخ ... بر طبق عقد نامه ... در عقد نکاح دائم یکدیگر می‌باشیم.

از مورخ ... زندگی مشترک آغاز شده و نتیجه آن سه فرزند است. با عنایت به این که در این سال‌ها، اینجانت تمام کار‌های منزل و بچه داری را بدون قصد تبرع و با دستور شوهر انجام داده ام. تقاضای محکومیت برای خوانده با جلب نظر کارشناس به پرداخت اجرت المثل ایام زوجیت از تاریخ ... تا ... استدعا می‌شود.

در پایان درخواست باید امضای زوجه درج شود.

اگر مبلغ درخواستی شما تا ۲۰ میلیون تومان باشد پرونده شما با هزینه دادرسی ۲.۵ درصد به شورای حل اختلاف فرستاده میشود.

اگر مبلغ درخواستی شما بیشتر از ۲۰ میلیون باشد، پرونده شما با هزینه دادرسی ۳.۵ درصد به دادگاه فرستاده میشود.

اجرت المثل ایام زوجیت چیست؟ شرایط و مراحل دریافت

اجرت المثل ایام زوجیت چقدر است

اجرت المثل برای همه زنان یکسان تعیین نمی‌شود بنابراین نمیتوان گفت که اجرت المثل ایام زوجیت چقدر است، پرونده شما به کارشناس ارجاع داده میشود تا فاکتور‌های متعدد پرونده شما را بررسی کند. وضعیت اشتغال، تعداد فرزند، امکانات زندگی مشترک، محل زندگی، داشتن خدمتکار، جا به جا شدن‌های متعدد و شرایط زوج میتواند از فاکتور‌های تعیین اجرت المثل باشد.

آیا اجرت المثل به زن ناشزه تعلق می‌گیرد؟

یکی از پرتکرار‌ترین سوالات در این زمینه این است که آیا به زن ناشزه، اجرت المثل تعلق می‌گیرد؟

ناشزه به زنی گفته میشود که تمکین نمی‌کند یعنی وظایف زناشویی اش را انجام نداده و حسن معاشرت ندارد یا از همسرش اطاعت و کسب اجازه نمی‌کند و در منزل او اقامت ندارد، به آراستگی ظاهری اش رسیدگی نمی‌کند.

حتی در صورتی که مرد حکم الزام به تمکین از سمت دادگاه علیه زنش گرفته باشد، باز هم با اطلاع از قوانین و داشتن یک وکیل مناسب میتوان در دعوی اجرت المثل، رای را به نفع زوجه گرفت.

منبع: بیتوته

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار