تصاویر آثار ایران در فهرست یونسکو
کد خبر: ۲۱۸۶۲۱
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: 2021 August 04    -    ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۵
سازمان جهانی یونسکو در تازه‌ترین تصمیمات خود "هورامان" و راه‌آهن ایران را به عنوان میراث جهانی به ثبت رساند. ایران به این ترتیب ۲۶ اثر ثبت‌شده در فهرست میراث جهانی یونسکو دارد که در این گالری عکس با آنها آشنا می‌شوید.

تصاویر آثار ایران در فهرست یونسکوتابناک باتو ـ سازمان جهانی یونسکو در تازه‌ترین تصمیمات خود "هورامان" و راه‌آهن ایران را به عنوان میراث جهانی به ثبت رساند. ایران به این ترتیب ۲۶ اثر ثبت‌شده در فهرست میراث جهانی یونسکو دارد که در این گالری عکس با آنها آشنا می‌شوید.

تصاویر آثار ایران در فهرست یونسکو

هورامان (۲۰۲۱)
سازمان یونسکو روز سه‌شنبه ۲۷ ژوئن (۵ مرداد) در ادامه بررسی‌های خود اعلام کرد که "منظر فرهنگی هورامان/اورامانات" در فهرست میراث جهانی این سازمان به ثبت رسیده است. هورامان یا اورامانات نام منطقه‌ای تاریخی با بافت پلکانی و آداب و رسوم خاص است که بخش‌هایی از شهرستان‌های سروآباد، سنندج و کامیاران در استان کردستان و شهرستان‌های روانسر، پاوه، جوانرود و ثلاث باباجانی در استان کرمانشاه را شامل می‌شود.

تصاویر آثار ایران در فهرست یونسکو

راه‌آهن سراسری ایران (۲۰۲۱)
راه‌آهن ایران روز یکشنبه (۲۵ ژوئیه ۲۰۲۱) به فهرست آثار جهانی یونسکو وارد و به عنوان بیست و پنجمین میراث جهانی ایران ثبت شد. معماری راه‌آهن ایران از جمله ارزش‌های بسیار مورد تاکید و توجه کشورهای حاضر در اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو بود. نمایی از پل ورسک.

تصاویر آثار ایران در فهرست یونسکوراه‌آهن سراسری ایران (۲۰۲۱)
مسیر راه‌آهن سراسری ایران با طول حدود ۱۴۰۰ کیلومتر، از جمله از منظر گردشگری و برخورداری از مناظر و جاذبه‌های طبیعی ویژه در جهان حائز اهمیت است. یونسکو به جهانی‌شدن این مسیر مملو از جاذبه‌های طبیعی، بناها و پل‌ها و ایستگاه‌ها و تأسیسات و حتی لوکوموتیوهای تاریخی رای داد.

تصاویر آثار ایران در فهرست یونسکو

جنگل هیرکانی (۲۰۱۹)
سازمان یونسکو در سال ۲۰۱۹ جنگل هیرکانی را در فهرست خود قرار داد. جنگل هیرکانی در حاشیه جنوبی دریای خزر از منطقه هیرکان جمهوری آذربایجان آغاز و تا استان گلستان در ایران امتداد دارد. تبدیل جنگل هیرکانی به میراث جهانی کمکی است به حفاظت از تنوع زیستی آن و جلوگیری از تبدیل جنگل‌ها و قطع درختان قدیمی این منطقه برای ساختمان‌سازی و خرید و فروش زمین.

تصاویر آثار ایران در فهرست یونسکو

چشم‌انداز باستان‌شناسی ساسانی منطقه فارس (۲۰۱۸)
چشم‌انداز باستان‌شناسی ساسانی منطقه فارس، هشت سایت باستانی است که در سه منطقه باستانی، فیروزآباد، بیشاپور، سروستان در جنوب غربی استان فارس واقع شده‌اند. این سازه‌ها، کاخ‌ها و شهرها به اوائل و اواخر دوره شاهنشاهی ساسانی، که از ۲۲۴ تا ۶۵۸ بعد از میلاد، در سراسر این منطقه گسترش یافت، مربوط می‌شوند. این مجموعه در سال ۲۰۱۸ در فهرست یونسکو به ثبت رسید. نمایی از بازمانده‌های کاخ اردشیر در فیروزآباد.

تصاویر آثار ایران در فهرست یونسکو

شهر تاریخی یزد (۲۰۱۷)
روز ۱۸ تیر ۱۳۹۶ یزد به عنوان نخستین شهر تاریخی ایران در فهرست جهانی یونسکو جای گرفت. یزد در سال ۲۰۰۷ برای ثبت در فهرست میراث جهانی به یونسکو پیشنهاد شده بود اما به دلیل وجود چندین ایراد در پرونده، یونسکو از ثبت این شهر در فهرست خود اجتناب ورزید. این شهر تاریخی نیز در سال‌های اخیر با مشکلاتی از جمله ساخت وساز غیرقانونی مواجه بوده است.

تصاویر آثار ایران در فهرست یونسکو

کویر لوت (۲۰۱۶)
در سال ۱۳۹۵ کویر لوت به عنوان نخستین اثر طبیعی ایران در یونسکو ثبت شد. کویر لوت که حدود ۱۷۵ هزار کیلومتر مساحت دارد در شمال شرقی استان کرمان واقع شده است. اندازه‌گیری‌های جهانی نشان می‌دهند که این کویر یکی از گرم‌ترین نقاط زمین است. در این منطقه تا کنون اشیای باستانی متعلق به هزاره سوم و چهارم پیش از میلاد کشف شده است.

تصاویر آثار ایران در فهرست یونسکو

قنات ایرانی (۲۰۱۶)
مجموعه‌ای از ۱۱ قنات ایرانی که عمرشان به ۲۵۰۰ تا ۲۰۰ سال می‌رسد در سال ۱۳۹۵ به عنوان میراث جهانی به ثبت رسیدند. قنات‌ها شبکه‌ی زیرزمینی وسیعی بودند که ایرانیان برای آبرسانی در گذشته از آن استفاده می‌کردند و امروزه نیز همچنان پابرجا هستند، هرچند بیشتر آنها رو به خشکی رفته‌اند. قنات‌های ثبت شده در یونسکو در خراسان، یزد، کرمان، اصفهان و استان مرکزی قرار دارند.

تصاویر آثار ایران در فهرست یونسکو

شهر باستانی شوش (۲۰۱۵)
شهر باستانی شوش در سال ۱۳۹۴ همراه با روستای میمند به ثبت رسید. عمر شهر شوش را به ۶ هزار سال پیش می‌رسد و در دوره ایلامی‌ها پایتخت این تمدن بوده است. شوش را یکی از قدیمی‌ترین سکونت‌گاه‌های انسان در منطقه می‌دانند و آثار تاریخی پرارزش به دست‌آمده از آن از شکوه این شهر باستانی حکایت دارند. شوش در دهه‌های گذشته تا حد زیادی مورد غارت و دستبرد دزدان قرار گرفته است.

تصاویر آثار ایران در فهرست یونسکو

میمند شهر بابک (۲۰۱۵)
میمند روستایی صخر‌ه‌ای در دهستان میمند واقع در استان کرمان است. این روستای زیبا که قدمت آن را به ۸ تا ۱۲ هزار سال تخمین می‌زنند همچنان دارای سکنه است و زندگی مردمانش همچنان به شکل سنتی جریان دارد.

تصاویر آثار ایران در فهرست یونسکو

شهر سوخته (۲۰۱۴)
شهر سوخته در نزدیکی زابل در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد و قدمت آن را به هزاره سوم پیش از میلاد مسیح نسبت می‌دهند. این شهر باستانی به دلیل آتش‌سوزی که در دو دوره زمانی بین سال‌های ۳۲۰۰ تا ۲۷۵۰ قبل از میلاد رخ داد، به شهر سوخته شهرت دارد. تاکنون یافته‌های تاریخی بسیار ارزشمندی در شهر سوخته کشف شده است. سازمان یونسکو در سال ۱۳۹۳ شهر سوخته را در فهرست میراث جهانی جای داد.

تصاویر آثار ایران در فهرست یونسکو

کاخ گلستان (۲۰۱۳)
سنگ بنای کاخ گلستان در زمان شاه تهماسب یکم در دوران صفویه گذاشته شد. در دوران قاجار این کاخ اهمیت و وسعت یافت و به محل سکونت شاهان قاجار تبدیل شد. ایوان تخت مرمر و خلوت کریمخانی که متعلق به دوران کریم خان زند است، بنا بر اسناد تاریخی قدیمی‌ترین بناهای موجود در مجموعه کاخ گلستان به شمار می‌روند.

تصاویر آثار ایران در فهرست یونسکو

برج گنبد قابوس (۲۰۱۲)
برج گنبد قابوس بنایی به جای مانده از قرن چهارم هجری است که در استان گلستان قرار دارد. این برج یکسره از آجر است و در زمان پادشاهی کاووس از پادشاهان سلسله آل زیار ساخته شده. بنا بر روایات تاریخی کاووس پادشاهی ادیب و خوش‌نویس اما به غایت سنگدل و بی‌رحم بود که همین ویژگی نیز در نهایت مرگی تلخ را برای او رقم زد.

تصاویر آثار ایران در فهرست یونسکو

مسجد جامع اصفهان (۲۰۱۲)
یونسکو در سال ۱۳۹۱ مسجد جامع اصفهان را به عنوان اثری به جای مانده از قرون ۸ تا ۱۸ میلادی به ثبت رساند. گمان می‌رود که این مسجد ابتدا جایگاه یک آتشکده عصر ساسانی بوده که بعدها روی آن مسجدی ساده بنا شده است. در دوره‌های تاریخی بعدی این مسجد توسعه یافت و مرمت شد.

تصاویر آثار ایران در فهرست یونسکو

پاسارگاد (۲۰۰۴)
پاسارگاد اثری به جا مانده از دوران هخامنشی است. آرامگاه کوروش بزرگ، کاخ بارعام، کاخ دروازه و تل تخت از جمله آثار تاریخی هستند که در محوطه پاسارگاد قرار دارند. پاسارگاد نیز همچون بسیاری از آثار تاریخی مورد قهر و کم‌توجهی جمهوری اسلامی ایران بوده است. در چند سال گذشته اخباری مبنی بر ایجاد کارخانه‌های ترشی‌سازی و رب‌سازی در حریم مجموعه باستانی پاسارگاد منتشر شد و بازتابی گسترده یافت.

تصاویر آثار ایران در فهرست یونسکو

ارگ تاریخی بم (۲۰۰۴)
ارگ تاریخی بم که بیش از ۲۵۰۰ سال قدمت دارد، در طول تاریخ بارها مورد حمله و محاصره قرار گرفت. آخرین حمله ویرانگری که ارگ را از پای درآورد، زلزله سال ۱۳۸۲ بود که شهر بم و حومه آن را لرزاند. در آن زمان ارگ تقریبا به طور کامل از بین رفت‌. یک سال بعد از زلزله یونسکو ارگ بم را بخشی از میراث بشریت خواند و آن را در فهرست آثار در خطر قرار داد. با تلاش‌های بین‌المللی ارگ بم تا حد زیادی بازسازی شده است.

تصاویر آثار ایران در فهرست یونسکو

تخت سلیمان (۲۰۰۳)
تخت سلیمان در آذربایجان غربی محل سکونت اقوام مختلف بوده است. در دوران ساسانیان آتشکده "آذرگشنسب" که آتش خاندان شاهنشاهی ساسانی یا آتش جنگجو خوانده می‌شد در این محل بنا شده بود. حاکمان ایلخانی در بقایای به جا مانده از این آتشکده برای خود کاخ شکار ساختند. برخی گمان می‌برند زرتشت در تخت سلیمان که آن زمان به "شیز" شهرت داشت، متولد شده است. تخت سلیمان در سال ۱۳۸۲ به عنوان میراث فرهنگی جهان به ثبت رسید.

تصاویر آثار ایران در فهرست یونسکو

میدان نقش جهان (۱۹۷۹)
میدان نقش جهان هم در سال ۱۳۵۸ از سوی یونسکو به عنوان میراث فرهنگی بشر شناخته شد. این میدان که با نام تاریخی "میدان شاه" شهرت دارد، به فرمان شاه عباس اول صفوی به شکلی درآمد که امروزه ایرانیان با آن آشنا هستند. میدان نقش جهان ندین اثر تاریخی را در دل خود جای داده، که یکی از آنها نیز در فهرست یونسکو به ثبت رسیده است.

تصاویر آثار ایران در فهرست یونسکو

تخت جمشید (۱۹۷۹)
تخت جمشید (پارسه) پایتخت پرشکوه پادشاهان ایران باستان در زمان امپراتوری هخامنشی بود. این اثر تاریخی در سال ۱۳۵۸ همراه با چغازنبیل به عنوان میراث فرهنگی جهان از سوی یونسکو به ثبت رسید. "تخت جمشید" که تالار برگزاری جشن‌های رسمی بوده، در شمال شرق شیراز قرار گرفته و هرسال شمار زیادی از گردشگران داخلی و خارجی از آن بازدید می‌کنند.

تصاویر آثار ایران در فهرست یونسکو

نیایشگاه چغازنبیل (۱۹۷۹)
نیایشگاه چغازنبیل در استان خوزستان و در ۴۰ کیلومتری شهر باستانی شوش قرار دارد. فرمان ساخت این نیایشگاه (زیگورات) را پادشاه بزرگ ایلام، اونتاش ناپیریشا (گال) حدود ۱۲۵۰ سال پیش از میلاد صادر کرد تا در آن ایزد اینشوشیناک، الهه نگهبان شهر باستانی شوش، ستایش شود. این نیایشگاه اولین اثر تاریخی ایران بود که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

منبع: دویچه وله

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
1
10
درود بر سازندگان راه اهن شمال به جنوب کشور
پاسخ ها
ناشناس
| |
۲۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
و درود بر تو ای مغز استعمار زده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
0
1
کو پس بازار تبریز و مجموعه کلیساهای آذربایجان و گنبد سلطانیه زنجان و شیخ صفی اردبیل
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۴
0
0
سازه های آبی شوشتر و باغ ایرانی رو جا انداختید
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار