وقتی هلندی‌ها به خاطر ادویه آدم کشی کردند
کد خبر: ۲۱۸۵۴۶
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار: 2021 July 31    -    ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۰
کوین به افراد و مزدوران گانگستر ژاپنی خود دستور داد که انتقام بگیرند. ده‌ها تن از رهبران اورنگ کایا را سر بریده و به چوب‌های بامبو آویزان کردند. هزاران نفر از ساکنان یا با کشتن مستقیم یا با گرسنگی یا به دلیل اینکه خود را از صخره‌ها پرتاب کردند کشته شدند. تعدادی از مردم جزیره هم خودکشی کردند، تعداد بسیار کمی به جزایر همسایه فرار کردند، در حالی که بقیه به جزیره همسایه جاوا منتقل شدند تا به عنوان برده مورد بهره برداری قرار گیرند.

کشتار هلندی‌ها در اندونزی به خاطر جوز هندی

کشتار هلندی‌ها در اندونزی به خاطر جوز هندیاختصاصی تابناک با تو؛ در سال ۱۶۶۹ میلادی هلندی‌ها با انگلیس معاهده‌ای به نام بریدا را امضا کردند که به موجب آن "جنگ انگلیسی هلندی دوم" به پایان می‌رسید، و هلندی‌ها براساس این معاهده، منطقه منهتن (نیویورک کنونی) را در عوض کوتاه آمدن انگلیسی‌ها از جزایر باندا (اندونزی کنونی) به انگلیسی‌ها واگذار می‌کردند. اما سوال این است که چرا جزایر باندا برای هلندی‌ها مهم بود تا جایی که منهتن را دادند و جزایر باندا را گرفتند؟


ادویه‌های آسیایی، اروپایی‌ها را به جوش و خروش می‌آورد

در زمانی که هلندی‌ها برای کسب حق استقلال از حکومت اسپانیا در حال مبارزه در جنگی موسوم به "جنگ هشتاد ساله" (۱۵۶۶_۱۶۴۸) بودند، در یک تناقض عجیب داشتند آزادی را از ملت دیگری می‌گرفتند. شبیه سبک استعماری اسپانیایی_پرتغالی، هلندی‌ها در اواخر قرن شانزدهم، فتوحات استکشافی دریایی خود را به سمت شرق آسیا جایی که به عنوان جزایر هند شرقی شناخته می‌شد، کشاندند و امروزه جزایر شبه جزیره اندونزی را شامل می‌شود.

کشتار هلندی‌ها در اندونزی به خاطر جوز هندی

از بین جزایری که هلندی‌های تشنه استعمار آن بودند، می‌توان به جزایر باندا اشاره کرد. جزایر باندا از ده جزیره آتشفشانی کوچک در فاصله دو هزار کیلومتری جزیره اصلی جاوا (جاکارتای امروزی) تشکیل شده بودند و به "جزایر ادویه" یا "جزایر پادشاهان" معروف بودند، این منطقه از دنیا به کاشت ادویه‌های مهم آن زمان شهرت داشت و به همین دلیل تقریبا محل رقابت استعماری بین نیروهای اروپایی بود.

چیزی که توجه هلندی ها را در این جزیره به خود جلب کرد جوز هندی بود که فقط در این منطقه به مقدار زیاد یافت میشد و اروپایی ها بر این باور بودند که جوز هندی قدرت درمان همه بیماری‌ها را دارد و تقویت کننده مغز و فعال کننده نیروی جنسی است، در آن جزایر هزاران بومی به کشت و برداشت جوز هندی مشغول بودند و "اورنگ‌کیا" یا"طبقه مردان‌ثروتمند" بر آنها حکومت می‌کردند.

کشتار هلندی‌ها در اندونزی به خاطر جوز هندی

در سال ۱۶۰۲ میلادی و بعد از اندکی از شروع سفرهای استکشافی هلندی‌ها، جمهوری هلند شرکت هند شرقی هلندی را برای تنظیم و حمایت از حرکت تجارت هلندی با جزایر هند شرقی و سواحل اقیانوس هند تاسیس کرد، این اتفاق دو سال بعد از تاسیس شرکت بریتانیایی شرکت‌هند‌شرقی انگلیسی رخ داد.

البته شرکت هلندی بیشتر از اینکه یک شرکت باشد دولت بود و جنبه‌های اقتصادی، سیاسی و نظامی داشت. حکومت هلند حق احتکار دریانوردی و تجارت منطقه را به شرکت اعطا کرد و به آنها حق ساخت قلعه و تشکیل نیروهای مسلح یا نیروهای حفظ امنیت را داد و حتی شرکت هلندی قاضی و حاکم را در جزیره تعیین کرد و به آنها اجازه فعالیتهای اداری داد تا بتواند شرایین زندگی را در این جزایر به دست بگیرند.

جزایر پاندا، به میگرن امپراتوری هلند تبدیل شد

پس از دهه ها حضور استعمار در منطقه که هرگز مورد استقبال مردم محلی قرار نگرفت، هلندی‌ها آنها را تهدید کردند که اگر به آنها حق انحصار تجارت ثروت منطقه و شرایطشان را ندهند، از زور استفاده خواهند کرد و برخی از حاکمان محلی تقاضاهای مهاجمان جدید را پذیرفتند و با هلندی‌ها توافق نامه‌هایی امضا کردند.

کشتار هلندی‌ها در اندونزی به خاطر جوز هندی

اما به محض اینکه قایق‌های هلندی از بندر خارج می‌شدند، ساکنان به زندگی اول خود بازمی‌گشتند. بومیان ترجیح می‌دادند از آزادی تجارت خود لذت ببرند و می‌خواستند با انعقاد معاملات با کسانی که پول پرداخت می‌کردند، تا حد ممکن از ثروت سرزمین خود بهره‌مند شوند. برای مردم جزیره فرقی نمی‌کرد با چه کسی معامله کنند آن‌ها فقط منفعت می‌خواستند به همین خاطر با انگلیسی‌هایی که در سال ۱۶۰۳ وارد منطقه شدند همکاری کردند و با آن‌ها معامله کردند تا در برابر رفتار خصمانه هلندی‌ها تعادل برقرار کنند، البته هلندی‌ها از این ماجرا خشمگین شدند احساس کردند که آرزو‌های آن‌ها در انحصار تجارت ادویه جات و جوز هندی از آن جزایر در شرف نابودی است.

 

هلندی‌ها چندین عملیات انتقام‌جویانه علیه جزیره نشینان به راه انداختند، اما این امر موثر نبود، مردم مقاومت می کردند ، یا وانمود می کردند که در برابر خواسته های هلند تسلیم می شوند، و سپس برای تجارت با انگلیسی بازمی‌گشتند. 

بیشتر بخوانید 

کشتار دام‌های آبستن در ادامه کشتار جوجه‌ها 

شکنجه عجیب یک مرد توسط سرباز آمریکایی 

در همین حال تنش بین شرکت هلندی شرقی هند و همتای انگلیسی آن بالا گرفت و در راس شرکت هلندی جان پترسون کوین، یکی از قدرتمندترین و سرسخت ترین مردان استعمار هلند در آسیا که نقش محوری در ساخت امپراتوری هلند در هند شرقی داشت، با ایده‌ای عجیب سرنوشت بومیان را سیاه کرد. ایده کوین این بود: اگر می خواهید از "سردرد" ناشی از شورش باندا خلاص شوید، چاره ای ندارید جز اینکه همه مردم جزیره باندا را بکشید.

کوین در راس ارتش متشکل از ۱۶۰۰ سرباز هلندی با کمک گروهی از مزدوران ژاپنی به سوی جزیره قایقرانی کردند . وی در مارس 1621 حمله ای همه جانبه به جزیره را آغاز کرد و اختلاف قدرت بین دو طرف بسیار زیاد بود و ارتش کوین توانست ظرف چند ساعت جزیره را کنترل کند و همین امر رهبران محلی را مجبور به انعقاد معاهداتی کرد که در آن شرایط هلندی را پذیرفتند، اما این توافقنامه طولانی مدت نبود، مردم محلی درگیر "جنگ چریکی" علیه هلندی های اشغالگر شدند و این بار تصمیم گرفتند برای همیشه "مشکل باندا" را خاتمه دهند.

کوین به افراد و مزدوران گانگستر ژاپنی خود دستور داد که انتقام بگیرند. ده ها تن از رهبران اورنگ کایا را سر بریده و به چوب های بامبو آویزان کردند. هزاران نفر از ساکنان یا با کشتن مستقیم یا با گرسنگی یا به دلیل اینکه خود را از صخره ها پرتاب کردند کشته شدند. تعدادی از مردم جزیره هم خودکشی کردند،  تعداد بسیار کمی به جزایر همسایه فرار کردند در حالی که بقیه به جزیره همسایه جاوا منتقل شدند تا به عنوان برده مورد بهره برداری قرار گیرند.

برای حفظ بهره وری ادویه و جوز هندی در جزایر ، هلندی ها برده هایی را از هند شرقی، هند، چین و آفریقا وارد کردند و همچنین از کشاورزان هلندی کمک خواستند. 

برآورد می‌شود که از 14000 ساکنان جزایر باندا، تنها ۴۸۰ تن از کشتار جان سالم به در بردند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
1
10
الانم با این ویروس دارن قتل عام میکنن !!!متوجه هستید؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
البته داخلی ها با وارد نکردن واکسن اینکار را جلوتر انجام دادند .
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
2
16
جانیان دد صفت ،اکنون شده اند مدعیان حقوق بشر ....
پاسخ ها
ایرج
| |
۱۶:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
این موجود دو پا فرق نمیکنه کی باشه و کجا باشه ، فقط کافیه قدرتمند تر از بقیه بشه تا ...
ناشناس
|
Netherlands
|
۰۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
3
1
البته خودشون به شدت شرمسارند، و به صورت نمادین هم که شده روز اول جولای رو روز عدم برده داری گرامی میدارند. هم شخص پادشاه و هم شهرداری ها مختلف عذر خواهی رسمی کرده اند. از گذشته درس کرفته اند و در حال ساخت آینده هستند.
پاسخ ها
علی
| |
۲۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
الان هم در حال مکیدن شیره جان من و شما هستند و خبر ندارید ...مثالش همین تحریم ها ...مقاومت کنی در برابر زور میشی تحریم ...حرف خودت رو بزنی و کدخدا رو نبینی میشی تحریم ...داعش رو میندازن به جونت .... ترور میکنن ... باید سهمشونو بگیرن تا بزارن نفس بکشی .... موضوع این نیست که پشیمانند بلکه دیگه مثل قدیم نمیتونن چپاول کنند و با روش های جدید این کار رو میکنن
ناشناس
| |
۱۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
احسنت به علی
چه خوب یه آدم فهمیده توی این کامنتا دیدیم
آفرین
حمید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
0
2
حرف قشنگ را ایرج زد «این موجود دو پا فرق نمیکنه کی باشه و کجا باشه ، فقط کافیه قدرتمند تر از بقیه بشه تا ...»فقط و فقط ملاک این است و بس.زمانیک ما قوی بودیم به یونان و مصر و . . . و قرن های بعد به هند لشگر کشی کردیم و خدا داند که چقدر آدم بی گناه در این گیر و دار کشته ، زخمی ، اسیر ،بی خانمان، یتیم و . . . نشدند این از ما که خوی خونخواری نداشتیم حالا ملل دیگر هم کمتر از ما نیستند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار