انسان های اولیه یا نسناس
کد خبر: ۲۱۸۵۴۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2021 July 30    -    ۰۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
حقیقتی اثبات شده وجود دارد که هزاران سال پیش از حضرت آدم علیه السلام، موجوداتی شبیه به انسان میزیستند که امروزه به آن‌ها انسان‌های اولیه یا نئاندرتال میگویند.

حقیقتی اثبات شده وجود دارد که هزاران سال پیش از حضرت آدم علیه السلام، موجوداتی شبیه به انسان میزیستند که امروزه به آن‌ها انسان‌های اولیه یا نئاندرتال میگویند.

جدا از آثاری که دانشمندان امروزی از وجود این موجودات یافته اند، قرآن و ائمه ما علیهم السلام در احادیث مختلفی به وجود این شبه انسان‌ها خبر داده بودند.

در قرآن کریم میخوانیم: وَإِذْ قَالَ رَبُّکَ لِلْمَلَائِکَهِ إِنِّی جَاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلِیفَهً قَالُوا أَتَجْعَلُ فِیهَا مَنْ یُفْسِدُ فِیهَا وَیَسْفِکُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِکَ وَنُقَدِّسُ لَکَ قَالَ إِنِّی أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ.

یعنی: و، چون پروردگار تو به فرشتگان گفت من در زمین جانشینى خواهم گماشت، [فرشتگان]گفتند آیا در آن کسى را مى‏ گمارى که در آن فساد انگیزد و خون‌ها بریزد و حال آنکه ما با ستایش تو [تو را]تنزیه مى ‏کنیم و به تقدیست مى ‏پردازیم فرمود من چیزى مى‏ دانم که شما نمیدانید. در شرح این آیه امام باقر علیه السلام از امیر المؤمنین علیه السلام روایت میکنند: إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى لَمَّا أَحَبَّ أَنْ یَخْلُقَ خَلْقاً بِیَدِهِ وَ ذَلِکَ بَعْدَ مَا مَضَى مِنَ الْجِنِّ وَ النَّسْنَاسِ فِی الْأَرْضِ سَبْعَهَ آلَافِ سَنَهٍ قَالَ وَ لَمَّا کَانَ مِنْ شَأْنِ اللَّهِ أَنْ یَخْلُقَ آدَمَ ع لِلَّذِی أَرَادَ مِنَ التَّدْبِیرِ وَ التَّقْدِیرِ لِمَا هُوَ مُکَوِّنُهُ فِی السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ عِلْمِهِ لِمَا أَرَادَ مِنْ ذَلِکَ کُلِّهِ کَشَطَ عَنْ أَطْبَاقِ السَّمَاوَاتِ ثُمَّ قَالَ لِلْمَلَائِکَهِ انْظُرُوا إِلَى أَهْلِ الْأَرْضِ مِنْ خَلْقِی مِنَ الْجِنِّ وَ النَّسْنَاسِ فَلَمَّا رَأَوْا مَا یَعْمَلُونَ فِیهَا مِنَ الْمَعَاصِی وَ سَفْکِ الدِّمَاءِ وَ الْفَسَادِ فِی الْأَرْضِ بِغَیْرِ الْحَقِّ عَظُمَ ذَلِکَ عَلَیْهِمْ وَ غَضِبُوا لِلَّهِ وَ أَسِفُوا عَلَى الْأَرْضِ وَ لَمْ یَمْلِکُوا غَضَبَهُمْ أَنْ قَالُوا یَا رَبِّ أَنْتَ الْعَزِیزُ الْقَادِرُ الْجَبَّارُ الْقَاهِرُ الْعَظِیمُ الشَّأْنِ وَ هَذَا خَلْقُکَ الضَّعِیفُ الذَّلِیلُ فِی أَرْضِکَ یَتَقَلَّبُونَ فِی قَبْضَتِکَ وَ یَعِیشُونَ بِرِزْقِکَ وَ یَسْتَمْتِعُونَ بِعَافِیَتِکَ وَ هُمْ یَعْصُونَکَ بِمِثْلِ هَذِهِ الذُّنُوبِ الْعِظَامِ لَا تَأْسَفُ وَ لَا تَغْضَبُ وَ لَا تَنْتَقِمُ لِنَفْسِکَ لِمَا تَسْمَعُ مِنْهُمْ وَ تَرَى وَ قَدْ عَظُمَ ذَلِکَ عَلَیْنَا وَ أَکْبَرْنَاهُ فِیکَ فَلَمَّا سَمِعَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ ذَلِکَ مِنَ الْمَلَائِکَهِ قَالَ إِنِّی جاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلِیفَهً لِی عَلَیْهِمْ فَیَکُونُ حُجَّهً لِی عَلَیْهِمْ فِی أَرْضِی عَلَى خَلْقِی فَقَالَتِ الْمَلَائِکَهُ سُبْحَانَکَ أَ تَجْعَلُ فِیها مَنْ یُفْسِدُ فِیها وَ یَسْفِکُ الدِّماءَ وَ نَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِکَ وَ نُقَدِّسُ لَکَ وَ قَالُوا- فَاجْعَلْهُ مِنَّا فَإِنَّا لَا نُفْسِدُ فِی الْأَرْضِ وَ لَا نَسْفِکُ الدِّمَاءَ قالَ جَلَّ جَلَالُهُ یَا مَلَائِکَتِی إِنِّی أَعْلَمُ ما لا تَعْلَمُونَ إِنِّی أُرِیدُ أَنْ أَخْلُقَ خَلْقاً بِیَدِی أَجْعَلُ ذُرِّیَّتَهُ أَنْبِیَاءَ مُرْسَلِینَ وَ عِبَاداً صَالِحِینَ وَ أَئِمَّهً مُهْتَدِینَ أَجْعَلُهُمْ خُلَفَائِی عَلَى خَلْقِی فِی أَرْضِی یَنْهَوْنَهُمْ عَنِ الْمَعَاصِی وَ یُنْذِرُونَهُمْ عَذَابِی وَ یَهْدُونَهُمْ إِلَى طَاعَتِی وَ یَسْلُکُونَ بِهِمْ طَرِیقَ سَبِیلِی وَ أَجْعَلُهُمْ حُجَّهً لِی عُذْراً أَوْ نُذْراً وَ أُبِینُ النَّسْنَاسَ مِنْ أَرْضِی فَأُطَهِّرُهَا مِنْهُمْ وَ أَنْقُلُ مَرَدَهَ الْجِنِّ الْعُصَاهَ عَنْ بَرِیَّتِی وَ خَلْقِی وَ خِیَرَتِی وَ أُسْکِنُهُمْ فِی الْهَوَاءِ وَ فِی أَقْطَارِ الْأَرْضِ لَا یُجَاوِرُونَ نَسْلَ خَلْقِی وَ أَجْعَلُ بَیْنَ الْجِنِّ وَ بَیْنَ خَلْقِی حِجَاباً وَ لَا یَرَى نَسْلُ خَلْقِیَ الْجِنَّ وَ لَا یُؤَانِسُونَهُمْ وَ لَا یُخَالِطُونَهُمْ وَ لَا یُجَالِسُونَهُمْ فَمَنْ عَصَانِی مِنْ نَسْلِ خَلْقِیَ الَّذِینَ اصْطَفَیْتُهُمْ لِنَفْسِی أَسْکَنْتُهُمْ مَسَاکِنَ الْعُصَاهِ وَ أَوْرَدْتُهُمْ مَوَارِدَهُمْ وَ لَا أُبَالِی فَقَالَتِ الْمَلَائِکَهُ یَا رَبَّنَا افْعَلْ مَا شِئْتَ لا عِلْمَ لَنا إِلَّا ما عَلَّمْتَنا إِنَّکَ أَنْتَ الْعَلِیمُ الْحَکِیمُ فَقَالَ اللَّهُ جَلَّ جَلَالُهُ لِلْمَلَائِکَهِ إِنِّی خالِقٌ بَشَراً مِنْ صَلْصالٍ مِنْ حَمَإٍ مَسْنُونٍ فَإِذا سَوَّیْتُهُ وَ نَفَخْتُ فِیهِ مِنْ رُوحِی فَقَعُوا لَهُ ساجِدِین‏

در ترجمه حدیث شریف مرحوم کرمانی اع میفرماید:

اول فرمایش این کلمات به ملائکه آن وقت بود که جن و نسناس در زمین سکنا داشتند و هفت هزار سال دولت ایشان طول کشیده بود.

پس، چون اقتضای حکمت شد که آدم علیه السلام خلق شود پرده از چشم ملائکه برداشت و فرمود نگاه کنید به اهل زمین که جن و نسناس باشند پس، چون معاصی و فساد و خون ریزش را دیدند بر ملائکه سخت شد و غضب کردند لله و عرض کردند که خدایا تو عزیز و جبار و قهار و عظیم‌الشأنی و این‌ها خلق ضعیف همه در قبضه تو و عیش می‌کنند به رزق تو و تمتع می‌برند به عافیت تو و این‌گونه معاصی می‌کنند و تو غضب نمی‌کنی و انتقام نمی‌کشی.

چون چنین گفتند خداوند فرمود (إِنِّی جاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلِیفَهً) که من قرار دهنده‌ام در زمین خلیفه‌ای که حجت باشد مرا در زمین من بر خلق من در این وقت ملائکه گفتند که (أَتَجْعَلُ فِیهَا مَنْ یُفْسِدُ فِیهَا وَیَسْفِکُ الدِّمَاءَ) آیا قرار می‌دهی در زمین کسی را که فساد کند چنان‌که اولاد جان فساد کردند و خون بریزند چنان‌که اولاد جان ریختند و بر یکدیگر حسد برند و با یکدیگر بغض ورزند خلیفه را از ما قرار ده که ما حسد نداریم و بغض نداریم و خون نمی‌ریزیم و تسبیح می‌کنیم به ثنای تو و تقدیس می‌کنیم تو را.

پس خداوند فرمود که من می‌دانم آنچه را که شما نمی‌دانید من می‌خواهم خلقی به دست خود خلق کنم و از ذریه او قرار دهم پیغمبران و مرسلین و عباد صالحین و ائمه مهتدین و ایشان را خلیفه‌های خود کنم در زمین خودم که مردم را نهی کنند از معصیت من و انذار کنند ایشان را از عذاب من و هدایت کنند ایشان را به سوی طاعت من و ببرند ایشان را به راه من و ایشان را حجت بر ایشان کنم و نسناس را از زمین براندازم و عاصیان جن را در هوا سکنا دهم که مجاور نسل خلق من نشوند و جن را از دیده ایشان پنهان کنم تا با آن‌ها ننشینند و آمیزش نکنند و هرکس از نسل خلق من عصیان کند آن‌ها را هم وارد کنم مورد همان جنیان و باک ندارم.

پس عرض کردند که بکن آنچه را که می‌خواهی، (لاعلم لنا الا ما علمتنا انک انت العلیم الحکیم). ما نمیدانیم جز آنچه را که بما تعلیم فرموده‏ اى، و توئى دانا و حکیم.

(خداى تعالى باز در جواب ملائکه فرمود: إِنِّی خالِقٌ بَشَراً مِنْ صَلْصالٍ مِنْ حَمَإٍ مَسْنُونٍ فَإِذا سَوَّیْتُهُ وَ نَفَخْتُ فِیهِ مِنْ رُوحِی فَقَعُوا لَهُ ساجِدِین‏ خلق میکنم بشرى را از گل خشک و بدبویی، و، چون او را خلق نمودم و روح در او دمیدم باید بر او سجده کنید.)

و آنچه عرض شد خلاصه حدیث حضرت امیر علیه السلام بود و مطلب آن بود که این فرمایش از خدا و عرض از ملائکه قبل از خلق حضرت آدم بود.

همچنین امام باقر علیه السلام میفرماید: ‏ لَقَدْ خَلَقَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِی الْأَرْضِ مُنْذُ خَلَقَهَا سَبْعَهَ عَالَمِینَ لَیْسَ هُمْ وُلْدَ آدَمَ خَلَقَهُمْ مِنْ أَدِیمِ الْأَرْضِ فَأَسْکَنَهُمْ فِیهَا وَاحِداً بَعْدَ وَاحِدٍ مَعَ عَالَمِهِ ثُمَّ خَلَقَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ آدَمَ أَبَا هَذَا الْبَشَرِ وَ خَلَقَ ذُرِّیَّتَهُ مِنْهُ

یعنی: خداوند از وقتى که زمین را آفرید، در آن هفت دوره جهانیان را آفرید که هیچ کدام از آن‌ها از فرزندان آدم نبودند، خداوند آن‌ها را از روى زمین آفرید و آن‌ها را یکى پس از دیگرى با عالمى که داشتند در زمین سکونت داد، آنگاه خداوند آدم پدر بشر را آفرید و فرزندان او را از او آفرید.

از مجموع آیات و روایات فوق، در میابیم که مخلوقاتی شبیه به انسان بر روی زمین زندگی میکردند که به فساد و خونریزی مشغول بوده و بیشتر آن‌ها نابود شدند.

این موجودات که از حیوان تکامل یافته‌تر و از انسان ناقص‌تر بوده، خود به دو گروه تقسیم میشوند. گروهی به حیوان نزدیک‌تر بودند که از ایشان به نسناس یا جانّ نام برده میشود و گروهی رتبه بالاتری داشته و جن نام دارند.

هر دو گروه هزاران سال پیش از آدم علیه السلام دارای جسم عرضی شبیه به انسان بوده و در کنار حیوانات و سایر موجودات روی زمین زندگی میکردند. گروه اول به حکمت خداوند و به علت ظلم و فساد بسیار نابود میشوند، اما گروه دوم به عالم هورقلیا منتقل شده و تا حدود زیادی ارتباطشان با انسانی که تازه از همانجا آمده بود قطع گردید.

لازم به ذکر است که این موجودات نیز ربطی به پیشینه انسان نداشتند، گر چه شباهت بسیاری به انسان داشته و انسان نسخه تکامل یافته آن‌ها بود. انشاء الله در مطلبی جداگانه به کیفیت خلقت آدم ابوالبشر میپردازیم.

m-kermani

 

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رضا
|
United States
|
۰۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
0
7
یه جوری میگی "در مطلب بعدی به کیفیت خلقت آدم ابوالبشر میپردازیم" انگار اونجا بودی موقع خلقت
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
0
4
جهت اطلاعتون 93 درصد ژنوم انسان امروزی با نئاندرتال ها یکی هست.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار