مسیر تهران - شمال کوتاه‌تر می‌شود
کد خبر: ۲۱۸۴۰۷
تاریخ انتشار: 2021 July 28    -    ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۴
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: فردا پنجشنبه تونل البرز به طول ۶.۵ کیلومتر طولانی‌ترین تونل جاده ایران و همچنین طولانی‌ترین آزادراهی در جنوب غرب آسیا به بهره‌برداری و طول این تونل با مسیرهای دسترسی به ۹ کیلومتر می‌رسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: فردا پنجشنبه تونل البرز به طول ۶.۵ کیلومتر طولانی‌ترین تونل جاده ایران و همچنین طولانی‌ترین آزادراهی در جنوب غرب آسیا به بهره‌برداری و طول این تونل با مسیرهای دسترسی به ۹ کیلومتر می‌رسد.

خیرالله خادمی با بیان اینکه این تونل پایان هفته جاری افتتاح می‌شود و امکان تردد از آن وجود دارد اما از آنجایی که طولانی ترین تونل کشور است فعلا به صورت آزمایشی در برخی از ساعات پرتردد و ترافیک، به تشخیص پلیس این تونل زیر بار ترافیک می رود و بهره برداری از آن به صورت پله پله انجام خواهد شد تا با ایمنی بالا در تمام ساعات شبانه روز زیر بار ترافیک برود.

وی با بیان اینکه باند رفت این تونل با فرمان رییس جمهوری زیر بار ترافیک می‌رود، تاکید کرد: باند برگشت آن از جاده قدیم کندوان صورت می‌گیرد و این تونل می‌تواند ۶ کیلومتر مسیر موجود را کوتاه تر کند و در حالت عادی مدت زمان سفر ۲۰ دقیقه و در روزهای پرترافیک مدت زمان سفر ۱.۵ ساعت کمتر می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ارزش روز تونل البرز فقط در مسیر رفت ۴ هزار میلیارد تومان است.

خادمی با بیان این که به دلیل محدودیت های مالی منطقه دوم آزادراه تهران – شمال به ۳ قطعه تقسیم شد، گفت: فاز اول این پروژه احداث تونل البرز و جاده‌های دسترسی به آن طول ۹ کیلومتر بوده که فردا به افتتاح می‌رسد فاز دوم آن بهره برداری از کل باند رفت منطقه ۲ آزاد راه تهران – شمال است که احتمالا تا پایان سال یا اوایل سال آینده از این مسیر بهره برداری می‌شود.

وی افزود: فاز سوم این مسیر، ساخت کل منطقه ۲ به صورت چهارخطه آزادراهی است که به شرط تامین منابع مالی سال ۱۴۰۲ به صورت کامل به بهره برداری می‌رسد.

خادمی درباره جزییات پروژه‌هایی که روز پنجشنبه مصادف با عید غدیر با فرمان رییس جمهوری به افتتاح می‌رسد؛ اظهار کرد: یکی از پروژه‌هایی که روز پنجشنبه افتتاح می‌شود راه آهن یزد – اقلید است که بخشی از کریدور شمال شرق به جنوب غرب کشور محسوب می‌شود و می‌تواند استان فارس را به یزد و خراسان رضوی و از آنجا به جاده بافق – طبس متصل کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: از دیگر پروژه‌هایی که ریل گذاری آن به اتمام رسیده است راه آهن بوستان آباد به تبریز است که تا ۴۰ روز آینده امکان مسافر از این خط وجود دارد اما به دلیل این که مسیر تنظیم خط دارد، فعلا از آن بهره برداری نمی‌شود.

وی با اشاره به اتمام ریل گذاری راه آهن خاش – زاهدان گفت: از پروژه ملی راه آهن چابهار – زاهدان، ریل گذاری مسیر خاش به زاهدان به طول حدود ۱۵۰ کیلومتر به اتمام رسیده و ایستگاه آن هم ساخته شده است اما باید کمیته‌های سیر و حرکت ایمنی این مسیر را تایید کند و در نهایت حداکثر تا دو ماه آینده امکان حرکت قطار در این مسیر ریلی وجود خواهد داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه به شرط تامین مالی پروژه راه آهن چابهار به زاهدان تا سال ۱۴۰۲ به اتمام می‌رسد، بیان کرد: روز پنجشنبه اولین فاز این پروژه را به طول ۱۵۰ کیلومتر افتتاح می‌کنیم که برای آن ۱۶۰۰ میلیارد تومان هزینه شده و ارزش روز آن ۲۵۰۰ میلیارد تومان است.

خادمی اضافه کرد: راه آهن سنندج هم در حال اتمام است و ایستگاه آن ساخته شده و ۴۰ کیلومتر آن باقی مانده که تلاش می‌شود تا دو ماه آینده این پروژه ریلی هم به اتمام برسد.

ایلنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار