تیغ سانسور چینی‌ها بر گردن سینمای جهان
کد خبر: ۲۱۸۰۹۲
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار: 2021 July 26    -    ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۰
حزب کمونیست چین به طور فزاینده ای آنچه جهان می‌بیند تعریف می‌کند، در حالی که همه ما به خوبی از کنترل‌های سختگیرانه‌ای که دولت چین بر مخالفان داخلی، اندیشه‌های مستقل و خلاقیت درون مرزهای خود اعمال می کند آگاهیم. به نظر می‌رسد، بازوی طولانی سانسور چینی همچنین به عمق هالیوود رسوخ کرده و در... حال شکل دادن به ادراکات، ایجاد حساسیت‌ها و بازتعریف مرزهای آزادی بیان است.

تیغ سانسور چینی‌ها بر گردن سینمای جهان

تیغ سانسور چینی‌ها بر گردن سینمای جهاناختصاصی تابناک با تو؛ چین در طول جنگ سرد خود با ایالات متحده، به دنبال تحمیل هژمونی خود در جهان به روش‌های مختلف است؛ یک بار با علم، و یک بار با زور، و دیگر بار با دیپلماسی نرم، اعطای وام و تامین مالی و...، اما آنچه شاید به ذهنمان خطور نکند تلاش چین برای به دست گرفتن صنعت سرگرمی و سینمای دنیا است.

اگر در این اواخر از سالن‌های سینمای جهان بازدید کرده باشید به احتمال زیاد، برخی فیلم‌های "هالیوودی" را دیده‌اید که بخشی از آن توسط چین تأمین مالی می‌شود یا چین در ساخت آن نقش دارد.

در حقیقت، چین صنعت سینما و سرگرمی قدرتمندی ندارد و بر خلاف دستگاه جهانی هالیوود در آمریکا، هیچ تجربه‌ای در تولید سینما ندارد، با این وجود، چینی‌ها مشخص می‌کنند که مردم دنیا چه تولیدات سینمایی را تماشا کنند.

سوال این است که چگونه چین به این جایگاه رسید؟! یا به عبارت دیگر چینی‌ها چگونه با قیچی سانسور، هالیوود را به سیطره خود درآورده‌اند؟!

فیلم‌های آمریکایی در چین پرفروش‌تر از آمریکاست

در سال ۲۰۱۹ میلادی، درآمد فروش دو فیلم آمریکایی انتقام‌جویان و اسپایدرمن فقط در چین به بیش از ۲.۶ میلیارد دلار رسید. فیلم‌های آمریکایی در چین بیشتر از خود آمریکا به فروش می‌رسند و درآمدزا هستند.

چین طی دو دهه اخیر شاهد شتاب اقتصادی فوق العاده‌ای بود که طی آن میلیون‌ها نفر از مردم این کشور از فقر شدید نجات یافتند و در نتیجه، طبقه متوسط ​​در چین به طرز دیوانه‌واری افزایش یافت تا جایی که به ۴۷۲ میلیون تن رسیده‌ است.

رشد طبقه متوسط ​​چین به نوبه خود بازار عظیم جدیدی را برای سینمای جهان ایجاد کرده است. چین برای پاسخگویی به تقاضای روزافزون شهروندان در زمینه فیلم و سرگرمی، طی سال‌های اخیر به طور متوسط ​​۲۷ صفحه سینما در روز ساخته است که از بیش از ۴۴۷۵ سالن سینما از ایالات متحده پیشی گرفته و به بزرگترین بازار فیلم در جهان تبدیل شده است.

تیغ سانسور چینی‌ها بر گردن سینمای جهان

در مقابل پول و درآمد کلان؛ هالیوود نمی‌تواند فرصت دستیابی به جیب مخاطبان عظیمی را که مشتاق تماشای سینمای جهان هستند از دست بدهد، اما مساله این است که دولت چین، سالانه فقط اجازه نمایش تعداد محدودی فیلم خارجی را می‌دهد و قوانین سانسور چین همه‌ی فیلم‌ها را قبول نمی‌کند.

بنابراین، شرکت‌های فیلم سازی آمریکایی برای کنارآمدن و دور زدن سانسور چینی‌ها، داستانهای سینمایی را مطابق میل آنها تغییر می‌دهند یا از بازیگران چینی برای ایفای نقش مکمل استفاده می‌کنند و یا به تبلیغ فرهنگ چین در فیلمهای‌شان می‌پردازند تا بازار چین را ازدست ندهند و به‌اين‌ترتیب فیلمهای آمریکایی متناسب با ذائقه مسئولان چینی ساخته می‌شود.

جکی‌چان: امروزچین مرکز همه چیز است!/ هالیوود نمی‌تواند چینی بدجنس در فیلم ها نمایش بدهد

این سانسور غیر مستقیم هاليوود توسط چینی‌ها از زبان جکی‌چان هم بیان شده است. او می‌گوید: وقتی چین در بازار نبود، شما از سبک آمریكایی پیروی می‌کردید، اما این روزها، تولیدکنندگان آمریکایی‌ می‌پرسند، مخاطبان چینی چه چیزی را دوست دارند؟! همه نویسندگان و تهیه کنندگان، به چین فکر می‌کنند، امروز چین مرکز همه چیز است.

راب كین، مشاور رسانه‌ای در چین، می‌گوید: امکان شرور بودن روس‌ها در فیلم های هالیوود وجود دارد اما هرگز نمی‌توان چینی‌ها را شرور و بدجنس نشان داد، زیرا هالیوود نمی‌خواهد با گیشه‌های درآمدزای چین شاخ به شاخ بشود.

مصرف کنندگان چینی نه تنها در شکل گیری تولید فیلم های جهانی تأثیرگذار هستند، بلکه شرکت های چینی نیز شروع به خرید استودیوهای صنایع سرگرمی در آمریکا و اروپا کرده اند، به عنوان مثال، شرکت «Dalian Wanda Group» چینی که در اصل، یک شرکت املاک و مستغلات است استودیوی «Legendary Entertainment» آمریکایی را  به قیمت ۳.۵ میلیارد دلار خریداری کرده است. 

این شرکت چینی همچنین شرکت سرگرمی «AMC Entertainment»، و یک مجموعه از استیج تئاتر آمریکایی‌ها را خریداری کرده‌است.

بیشتر بخوانید 

سانسورهای عجیب در سینمای کره‌شمالی، کیم چه سینمایی را دوست دارد؟ 

جشن صد سالگی حزب کمونیست چین، غرق در رنگ و نظم 

حزب کمونیست چین علیه اندیشه‌های مستقل و خلاقیت 

جیمز تریدر، پژوهشگر و نویسنده این تحقیق می‌گوید: حزب کمونیست چین به طور فزاینده ای آنچه را که جهان تماشا می‌کند تعریف می‌کند، در حالی که همه ما به خوبی از کنترل‌های سختگیرانه‌ای که دولت چین بر مخالفان داخلی، اندیشه‌های مستقل و خلاقیت درون مرزهای خود اعمال می کند آگاه هستیم. به نظر می‌رسد که بازوی طولانی سانسور چینی، اینک به عمق "هالیوود" رسوخ کرده و در حال شکل دادن به ادراکات، ایجاد حساسیت‌ها و بازتعریف مرزهای آزادی بیان است.

تیغ سانسور چینی‌ها بر گردن سینمای جهان

زنگ خطری برای هالیوود آمریکایی 

این ماجرا باعث ایجاد زنگ خطر در محافل سیاسی آمریکا در مورد استفاده چین از ابزارهای خلاق غربی برای گسترش قدرت نرم فرهنگی خود و تحمیل غیرمستقیم سانسور چین بر تولیدات فیلم شده است.

هجده قانونگذار آمریکایی از هر دو حزب، از جمله رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان، با اشاره به افزایش نگرانی در مورد تلاش های چین برای سانسور موضوعات و اعمال کنترل تبلیغات بر رسانه‌های ایالات متحده،  خواستار بررسی بیشتر برخی سرمایه گذاری‌های چینی در زمینه سینما شدند.

با این حال تحلیلگران فیلم می‌گویند: پول چینی می تواند چیزهای زیادی بخرد، ولی نمی تواند خلاقیت بخرد.

شما چه فکر می‌کنید؟ آیا فقط خلاقیت، می‌تواند اختاپوس سانسور چین را متوقف کند؟ 

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
7
30
این چینی ها به شکلی آرام دارن دنیا رو تسخیر میکنن ولی بنده اگر صفی بین آمریکا و اروپا و در طرف مقابل چین باشه طرف آمریکا رو میگیرم ؛ چینی ها به هیچ چیری پایبند نیستن
پاسخ ها
ناشناس
| |
۲۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
اما چینی ها هیچ قسمت ایران رو از ما جدا نکردند،آنها در طول تاریخ قدرت ایران بزرگ را به رسمیت می شناختنداما اروپایی ها از وقتی به منطقه ما اومدند کشورمان نصف شد
ناشناس
| |
۰۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
22:40
چون در اون زمان چین هنوز قدرتی نبود و شاید اگر بود این اتفاق می افتاد.
روسیه هم جزو اروپایی ها حساب کردید دیگه درسته؟
ناشناس
|
Korea, Republic of
|
۱۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
2
28
لعنت بر کمونیست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
0
1
یخورده از چین یاد بگیرید نه فقط سانسور و محدود کردن اینترنتشو ریشه کنی فقرو یاد بگیرید
پاسخ ها
ناشناس
| |
۰۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
والا الان تیک تاک رو که داره باید ببینی صد رحمت به اینستاگرام و یوتیوب
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
0
0
سگ زرد برادر شغاله
کمونیسم و لیبرالیسم دو رو ی یک سکه اند
تا حالا آمریکا مزخرفات فکریش رو به فکر جهان میداد از این به بعد چین این کار رو میکنه
فرقی به حال ما نداره
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
0
2
نمیخواد طرفداری آمریکا رو بکنید ! اگه به اعتماد باشه نه چین نه روسیه نه آمریکا و نه اروپا به هیچ عنوان قابل اعتماد نیستن ! از نظر تاریخی بدقولی شرق ثابت شده اس و بعد قضیه برجام هم بنظر من به اندازه کافی بدقولی غربی ها ثابت شده اس ، هنر سیاست اینه توی این دنیای غیر قابل اعتماد بتونی منافع کشورت رو حفظ کنی ، میخواد چین باشه میخواد آمریکا باشه
آشنا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
0
0
کدومشون خوب بودن مگه
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار