خواص بی‌نظیر انگور؛ این میوه را دست کم نگیرید
کد خبر: ۲۱۸۰۷۷
تاریخ انتشار: 2021 July 25    -    ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۰
انگور حاوی مواد مغذی گیاهی برای حفظ سلامت قلب از جمله پلی‌فنول‌ها و اسید فنولیک است.

انگور حاوی مواد مغذی گیاهی برای حفظ سلامت قلب از جمله پلی‌فنول‌ها و اسید فنولیک است.

خواص بی‌نظیر انگور؛ این میوه را دست کم نگیرید

بسیاری از تمدن‌های باستانی فواید سلامتی انگور و میوه آن را شناخته اند؛ از پیشگیری از شیوع بیماری‌های قلبی گرفته تا جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع ۲، می‌توان به خواص دارویی میوه انگور اشاره کرد.

تقریبا ۱۵۱ گرم انگور که معادل یک فنجان است، صفر درصد چربی و ۲۷ گرم کربوهیدرات و قند دارد ضمن این که ۵ درصد از نیاز روزانه به فیبر و ۲۷ درصد از نیاز روزانه به ویتامین ث را فراهم می‌کند. انگور همچنین حاوی مقادیر زیادی پتاسیم است.

نکته مهم در رابطه با این میوه این است که منبع غنی از پلی فنول‌ها و اسید‌های فنولیک محسوب می‌شود. آنتوسیانین یک نوع فرعی از پلی فنول و مسئول رنگ قرمز، آبی، بنفش، سیاه یا سفید انگور است. یکی دیگر از پلی فنول‌های انگور، رسوراترول است که با بهبود سلامت قلب ارتباط دارد.

سلامت چشم

ترکیبات گیاهی موجود در انگور می‌توانند از بافت چشم در برابر بیماری‌های شایع بیماری محافظت کنند. در یک تحقیق نشان داده شد که موش‌هایی که از رژیم غذایی حاوی انگور استفاده کرده بودند، به نسبت سایر موش‌ها، عملکرد شبکیه‌ی بهتری داشتند و به آسیب بینایی کمتری دچار شدند.

همچنین انگور به خاطر وجود رسوراترول می‌تواند از سلول‌های بینایی در برابر اشعه‌ی فرابنفش محافظت کند. این امر می‌تواند خطر ابتلا به بیماری دژنراسیون ماکولای وابسته به سن را که یک بیماری رایج چشم است تا حد قابل قبولی کاهش دهد. علاوه بر آن، رسوراترول از چشم در برابر ابتلا به بیماری‌های بینایی مانند گلوکوم، آب مروارید و بیماری چشم دیابتی محافظت نماید.

تحقیقات بسیاری نشان داده‌اند که خواص انگور، به خاطر وجود ترکیبات زیادی از آنتی اکسیدان‌های لوتئین و زیگزانتین است و این مواد می‌توانند به محافظت از چشم در برابر آسیب‌های ناشی از نور آبی که از صفحات نمایش ساطع می‌شود کمک کنند.


تقویت حافظه، تمرکز و خلق‌وخو

انگور می‌تواند فواید بسیاری برای سلامتی مغز و تقویت حافظه داشته باشد. در یک آزمایش ۱۲ هفته ای، به ۱۱۱ فرد میانسال سالم روزانه ۲۵۰ میلی گرم از مکمل انگور داده شد. در نتایج آزمون‌هایی گرفته شده از این افراد مشخص شد که خاصیت انگور، بر بهبود توجه، حافظه و مهارت‌های زبانی، تاثیر قابل توجهی دارد.

تحقیق دیگری بر جوانان سالم نشان داد که نوشیدن ۲۳۰ میلی لیتر آب میوه انگور؛ می‌تواند سرعت حافظه و خلق و خو را ۲۰ دقیقه پس از مصرف، بهبود ببخشد. همچنین تحقیقاتی که بر روی موش‌ها انجام شده نشان می‌دهد که دریافت رسوراترول موجود در انگور به مدت ۴ هفته، مهارت یادگیری، حافظه و خلق و خو را تقویت می‌کند. علاوه بر آن در بخش‌هایی از مغز موش‌ها و جریان خون آن‌ها رشد و افزایش دیده شد.

بخش زیادی از خواص انگور؛ به خاطر رسوراترول موجود در آن است و این ماده می‌تواند از ابتلا به آلزایمر پیشگیری کند.


سلامت قلب و عروق

خاصیت انگور قرمز به خاطر حجم بالای آنتی اکسیدان موجود در آن است که به سیستم قلبی و عروق کمک می‌کند. آنتی اکسیدان‌های موجود در انگور قرمز التهاب را کاهش می‌دهند و رگ‌های خونی را آرام می‌کنند، هم‌چنین درست به اندازه‌ی آسپرین، خون را رقیق کرده و از لخته شدن پلاکت‌ها جلوگیری می‌کنند. این مواد مغذی معمولا در پوست و دانه‌های انگور قرمز وجود دارند. برای بهبود عملکرد قلب می‌توانید از خواص انگور قرمز؛ استفاده کرده و آن را در برنامه‌ی غذایی خود جای دهید، اما به خاطر داشته باشید که انگور می‌تواند میزان قند خون را افزایش دهد به همین جهت مصرف بیش از حد آن توصیه نمی‌شود.

 


کنترل دیابت

برخی از بیماران مبتلا به دیابت بر این باورند که به خاطر قند موجود در میوه‌ها باید از خوردن آن‌ها اجتناب کنند. میوه‌هایی که شاخص گلیسمی پایین دارند برای افراد دیابتی توصیه می‌شوند که انگور قرمز یکی از این میوه‌ها است. قند موجود در انگور قرمز، قند خون بدن را بلافاصله افزایش نمی‌دهد و از این جهت خطری برای بیماران دیابتی ایجاد نخواهد کرد.


لاغری

انگور علاوه بر طعم و عطر شیرین و آبدار خود، مواد غذایی بالایی دارد که می‌تواند بدن را به خوبی تامین کند؛ با این وجود انگور کالری کمی دارد و تقریبا بدون چربی است. این نکته به این معناست که افزودن انگور به رژیم غذایی می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. علاوه بر این، Properties of grapes؛ به خاطرآنتی اکسیدان موجود در آن می‌تواند سوخت و ساز بدن را افزایش داده و فیبر اشباع شده‌ی کمی را به بدن ارائه دهد.

با وجود اینکه انگور برای لاغری مفید است، اما میزان بالای قند موجود در آن موضوعی است که نباید فراموش شود. هر ۱۰۰ گرم انگور مقدار ۶۷ تا ۷۱ کالری و ۱۶ گرم قند دارد؛ به همین خاطر مصرف مکرر آن ایده‌ی خوبی نیست. ترکیب خواص انگور؛ با سایر مواد مغذی می‌تواند روش موثری برای کاهش وزن باشد.

در طب سنتی به خواص انگور، به صورت فراوان اشاره شده است. انگور مزاج گرم و تری دارد و در فصل تابستان می‌تواند به عنوان بک وعده غذایی کامل استفاده شود. البته باید توجه کرد انگور تازه نفخ زیادی تولید می‌کند. هم‌چنین انگور میوه‌ای بسیار زود هضم است و رطوبت مورد نیاز بدن را تامین می‌کند. پزشکان طب سنتی استفاده از خواص انگور؛ را برای پاکسازی مجاری و عروق و ریه توصیه می‌کنند.


انگور را ناشتا نخورید

یکی از مهم‌ترین نکات در داشتن یک رژیم غذایی سالم، دانستن آداب غذا خوردن و خواص هر ماده غذایی است. بعضی از میوه‌ها مانند هندوانه یا انواع آجیل‌ها می‌توانند در صورت خورده شدن با شکم خالی، به معده و بدن کمک کنند، اما برخی از میوه‌ها اگر ناشتا خورده شوند، می‌توانند مضر باشند؛ انگور یکی از این میوه‌ها است.

هیچ وقت انگور را با شکم خالی نخورید. مقدار زیاد انگور می‌تواند باعث افزایش اسید در معده شده و به پوشش داخل معده و روده آسیب بزند. هم‌چنین خوردن انگور به صورت ناشتا می‌تواند به سردرد، التهاب معده و حالت تهوع منجر شود. انگور به دلیل داشتن اسید سالیسیلیک می‌تواند تحریک پذیری معده را افزایش دهد.


منع مصرف انگور

انگور میوه مفید و پرفایده‌ای است، اما با برخی مواد غذایی سازگاری ندارد. جالب است بدانید نباید انگور را با سبزی‌های خوردنی، گوجه فرنگی، گوشت، چربی، شیر، دانه‌های روغنی و ماهی مصرف کنید، زیرا ممکن است مشکلاتی برای بدن ایجاد شود.


تداخل دارویی

همانطور که در بالا اشاره شد انگور دارای ماده شیمیایی طبیعی به نام رسوراترول می‌باشد که این ماده خاصیت ضد انعقادی خون دارد و باعث رقیق شدن خون می‌شود. به همین دلیل کسانی که دارو‌های رقیق کننده خون مصرف می‌کنند باید در مصرف انگور زیاده روی نکنند.

در این مقاله به خاصیت انگور؛ پرداختیم و دانستیم که قرار دادن این میوه‌ی خوشمزه در سبد غذایی ما، می‌تواند به پیشگیری از بسیاری بیماری‌ها کمک کرده و به سلامت بدن کمک کند. با این وجود، یادآوری این نکته ضروری است که مصرف بی رویه‌ی هر ماده‌ی غذایی می‌تواند برای سلامت ما خطر آفرین باشد. بار‌ها به این نکته اشاره کرده‌ایم که لازم داشتن جسم سالم تغذیه سالم است که با تنظیم یک برنامه غذایی صحیح می‌توانیم به آن برسیم.

برترین ها

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار