تعویق کنکور ارشد ۱۴۰۰؛ آخرین تصمیمات ستاد کرونا
کد خبر: ۲۱۸۰۶۱
تاریخ انتشار: 2021 July 25    -    ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰
تعویق کنکور ارشد ۱۴۰۰ فعلا مشخص نیست و ظاهرا کنکور ارشد ۱۴۰۰ از ۶ تا ۸ مرداد برگزار می‌شود.

تعویق کنکور ارشد ۱۴۰۰ فعلا مشخص نیست و ظاهرا کنکور ارشد ۱۴۰۰ از ۶ تا ۸ مرداد برگزار می‌شود.

سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور از برگزاری کنکور کارشناسی ارشد در موعد مقرر (روزهای ۶، ۷ و ۸ مرداد ماه) خبر داد.

وزیر علوم اعلام کرد: آزمون کارشناسی ارشد در موعد مقرر برگزار خواهد شد، مگر این‌که ستاد ملی کرونا دستور توقف صادر کند.

قرار بود کنکور ارشد ۱۴۰۰ در خردادماه برگزار شود که به علت کرونا به مردادماه به تعویق افتاد. اما فعلا خبری درخصوص تعویق کنکور ارشد ۱۴۰۰ از مردادماه اعلام نشده است.

وزیر علوم گفت: تنها زمانی آزمون های ملی ما لغو خواهند شد که ستاد ملی مقابله با کرونا دستوری برای این اقدام صادر کند. حتی سال گذشته نیز احتمال برگزاری کنکور در موعد مقرر ۵۰ درصد بود ولی خوشبختانه این آزمون در همان تاریخ اعلام شده برگزار شد و هیچ نگرانی هم پیش نیامد.

وی یادآور شد: برای امسال نیز فکر می کنم اگر ستاد ملی مقابله با کرونا الزامی برای توقف برگزاری آزمون ها ایجاد نکند، ما این آزمون‌ها را به خوبی برگزار خواهیم کرد و مراقب سلامت داوطلبان نیز هستیم.

دکتر غلامی تاکید کرد: آزمون های ما در فضا و فاصله های مشخص برگزار می شود. ضمن اینکه ما تجربه خوبی از برگزاری این آزمون ها در سال گذشته نیز داریم و هیچ نگرانی برای برگزاری سالم آزمون های ارشد و سراسری نداریم و امیدواریم شرایط طوری نباشد که ستاد کرونا مانع برگزاری این آزمون ها شود.

وزیر علوم اظهار کرد: متاسفانه شرایط در سال گذشته نیز به گونه ای بود که برخی از داوطلبان آزمون های مختلف در مواقعی از سال تحت تاثیر یک جوی که ممکن است واقعی نباشد و تاثیری هم نداشته باشد قرار گرفتند، لذا ممکن بود آنگونه که باید و به خوبی درس خود را نخواندند و دچار مشکلاتی شدند؛ بنابراین داوطلبان امسال باید مراقبت کنند و تحت تاثیر این شرایط قرار نگیرند و ما نیز از باب مراقبت از سلامت آن‌ها تلاش زیادی خواهیم کرد.

احتمال تغییر زمان آزمون کارشناسی ارشد در صورت تصمیم ستاد کرونا وجود دارد.

سخنگوی سازمان سنجش در خصوص برگزاری کنکور کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۰ گفت: سازمان سنجش فعلا موظف است که آزمون کارشناسی ارشد را در هفته اول خرداد برگزار کند، چراکه تا این لحظه تصمیمی برای لغو این آزمون اتخاذ نشده است و البته هنوز نمی توان پیش بینی کرد که وضعیت شیوع کرونا در آن تاریخ به چه صورت خواهد بود.

وی ادامه داد: متاسفانه وضعیت همه گیری کرونا حتی برای یک هفته بعد نیز قابل پیش بینی نیست و امکان دارد تاریخ برگزاری آزمون تغییر کند.

زرین آمیزی در پایان تصریح کرد: البته ما امیدواریم که شیوع کرونا کنترل شود تا امکان انجام فعالیت های جاری در کشورمان از جمله برگزاری آزمون های سازمان سنجش وجود داشته باشد؛ چون برگزار شدن یا نشدن یک آزمون در شرایط همه گیری این بیماری در هر دو صورت تبعات مختلفی خواهد داشت.

هر چه به زمان برگزاری کنکور ارشد ۱۴۰۰ بیشتر نزدیک می‌شویم، تعویق آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۰ به دلیل شیوع کرونا موضوعی است که بیشتر به آن پرداخته می‌شود و در این راستا کمپین تعویق کنکور ارشد شکل گرفته است.

در این مطلب به دو موضوع خواهیم پرداخت. اول این که چقدر احتمال دارد کنکور ارشد به تعویق بیفتد و دوم این که در شرایط فعلی برنامه‌ریزی ما برای برگزاری کنکور ارشد ۱۴۰۰ چگونه باید باشد.

 


تعویق کنکور ارشد ۱۴۰۰؛ آخرین تصمیمات ستاد کروناآیا احتمال تعویق کنکور ارشد ۱۴۰۰ وجود دارد؟

دستورالعمل تعویق کنکور کارشناسی ارشد توسط ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا صادر خواهد شد و سازمان سنجش آموزش کشور موظف است بر اساس آن عمل کرده و زمان جدیدی برای برگزاری آزمون ارشد در نظر گیرد؛ در واقع سازمان سنجش تنها مجری تصمیمات ستاد کروناست و نه تصمیم‌گیر. اگر ستاد کرونا به این نتیجه برسد که تعویق ضرورت دارد، این موضوع را اعلام خواهد نمود.

اما بهتر است ابتدا به فلسفه تعویق کنکور ارشد نگاهی داشته باشیم. در سال ۹۹، کنکور به تعویق افتاد چرا که شدت شیوع کرونا در هنگام زمان تعیین‎شده برای برگزاری کنکور، سلامتی داوطلبان را تهدید می‌کرد. علاوه بر این، این امید وجود داشت که با تعویق آزمون‌ها، امکان برگزاری در شرایطی ایمن‌تر فراهم شد. بنابراین، با تغییر زمان آزمون کارشناسی ارشد سعی شد برگزاری آزمون به زمان مطمئن‌تری به تعویق بیفتد.

تجربه تعویق‌های مکرر آزمون کارشناسی ارشد در سال گذشته، برخی داوطلبان را امیدوار کرده است که امسال نیز شاهد چنین اتفاقاتی باشیم. اما به خاطر بیاوریم که کنکور ارشد ۹۹ پس از چند بار تعویق در نهایت در مرداد ماه و در زمان شیوع کرونا برگزار شد. تعویق آزمون ارشد در سال گذشته نشان داد که تعویق چاره‌ساز نیست. بنابراین، اگر شرایط ویژه‌ای که منجر به کاهش خطر ابتلا به کرونا شود پیش‌رو نباشد، دلیلی برای تعویق وجود ندارد.

علاوه بر این، داوطلبان بسیاری درخواست تعویق کنکور دکتری ۱۴۰۰ را داشتند. اما در نهایت، این آزمون در تاریخ مقرر (۱۵ اسفند ۹۹) برگزار شد. عدم تعویق کنکور دکتری ۱۴۰۰ می‌تواند بدین معنا باشد که امسال قرار نیست تاریخ برگزاری آزمون ارشد تغییر کند.

البته که داستان کنکور ارشد متفاوت از آزمون دکترا است. مرحله مصاحبه کنکور دکتری فرایندی زمان‌بر است و به عقب افتادن زمان برگزاری آزمون کتبی، زمان‌بندی برگزاری مصاحبه‌ها را به هم خواهد ریخت. اما در کنکور ارشد تنها در چند رشته محدود مرحله دوم برگزار می‌شود.

موضوع بعد تعویق آزمون وکالت است. در حالی که این آزمون تنها حدود یک هفته پس از کنکور دکتری قرار بود برگزار شود و در شرایطی که آزمون دکترا به تعویق نیفتاد، آزمون وکالت به دلیل کرونا به تعویق افتاد!

چرا روی تعویق کنکور ارشد ۱۴۰۰ تمرکز نکنیم؟

با توجه به دلایلی که در بالا گفته شد، فعلاً خبری از تصمیم‌گیری در خصوص تغییر زمان برگزاری آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۰ نیست.

اگر چه در صورتی که خواهان تعویق هستید، می‌توانید در کمپین تعویق کنکور ارشد ۱۴۰۰ فعال بمانید، اما تمرکز بر تعویق کنکور ارشد، در حال حاضر نتیجه‌اش تنها یک چیز است: عدم تمرکز برای کسب آمادگی برای کنکور!

در حال حاضر با زمان تعیین‌شده برای کنکور ارشد حدود دو ماه فاصله داریم. بنابراین، نمی‌دانیم که در آن زمان شرایط شیوع بیماری به چه صورت خواهد بود. در نتیجه تصمیم‌گیری درخصوص تغییر تاریخ کنکور فعلا صورت نمی‌گیرد.

زمان را از دست ندهید! وقت تنگ است. اگر قرار باشد کنکور کارشناسی ارشد به تعویق بیفتد، فعلاً برای آن تصمیم‌گیری نخواهد شد.

اگر کنکور به تعویق بیفتد، با درس خواندن و تمرکز برای موفقیت در کنکور چیزی از دست نداده‌اید. اما اگر کنکور ارشد به تعویق نیفتد، در حالی که به امید تعویق، حواستان از درس خواندن پرت شده است، متضرر خواهید شد.

تعویق کنکور ارشد وزارت بهداشت ۱۴۰۰؟

امسال در ابتدا اعلام شد که زمان کنکور ارشد وزارت بهداشت ۱۴۰۰، تیرماه است. اما بعدا این زمان تغییر کرد و مقرر شد آزمون کارشناسی ارشد علوم پزشکی در تاریخ ۳۰ و ۳۱ اردیبهشت برگزار شود. این موضوع اعتراض داوطلبان را در پی داشت.

داوطلبان کارشناسی ارشد وزارت بهداشت خواهان تغییر زمان آزمون و تعویق به همان تاریخ قبلی هستند. اما تا بدین لحظه وزارت بهداشت اعلام کرده است که زمان کنکور تغییر نخواهد کرد.

mastertest

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار