معجونی که از کم خونی جلوگیری می‌کند
کد خبر: ۲۱۸۰۲۷
تاریخ انتشار: 2021 July 25    -    ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
متخصصان تغذیه معتقدند مخلوط شیر و خرما به پیشگیری از کم خونی و گردش بهتر خون کمک می‌کند.

متخصصان تغذیه معتقدند مخلوط شیر و خرما به پیشگیری از کم خونی و گردش بهتر خون کمک می‌کند.

به نقل از پایگاه خبری «boldsky»، برخی ترکیبات غذایی که جزو رژیم‌های غذایی محبوب در میان مردم هستند، فواید شگفت آوری برای بدن انسان دارند. از میان این ترکیبات غذایی، فواید خوردن خرما با شیر و یا به طور خاص، خوردن خرمای مخلوط شده در شیر است.

خرما از میوه‌های خشکی است که منبع خوبی برای آنتی اکسیدان‌های حیاتی، به خصوص فنولیک‌ها و کاروتنوئید‌ها محسوب می‌شود. این مواد به همراه مواد مغذی فراوانی مانند آهن، پتاسیم، سلنیوم، منیزیم، مس، ویتامین ب کمپلکس، ویتامین C، فیبر غذایی، پروتئین و نیز انرژی فراوان و قند‌های طبیعی میوه مانند فروکتوز و گلوکز در خرما وجود دارد.

از سوی دیگر، شیر سرشار از کلسیم، ریبوفلاوین، آهن، ویتامین ب ۱۲، روی، فسفر، پتاسیم، ویتامین A، منیزیم و ویتامین D است. بر اساس یک پژوهش انجام شده، حدود ۴۴ ماده مغذی در شیر وجود دارد که شامل ۱۸ اسید آمینه، ۹ ماده معدنی، ۱۰ ویتامین، چربی‌های سالم، پروتئین و کربوهیدرات‌ها می‌شود.

پایگاه بولد اسکای برخی از مزایای موثرخرمای مخلوط شده با شیر را بیان کرد:

۱- بهبود شمار هموگلوبین

آهن یک ترکیب حیاتی در خرماست که برای تولید هموگلوبین ( پروتئینی در گلبول‌های قرمز) ضروری است. بر اساس یک پژوهش صورت گرفته،

افراد سالم بالای ۱۸ و زیر ۵۵ سال اگر هر روز صبح با معده خالی جوشانده شیر و خرما را مصرف کنند، سطح هموگلوبین خون این افراد در دوره‌ای ۱۰ روزه افزایش می‌یابد. این مخلوط به درمان برخی مشکلات مانند کم خونی کمک می‌کند.

۲- مفید برای زنان باردار

بر اساس یک پژوهش، خرمای مخلوط شده در شیر گاو می‌تواند به عنوان یک تقویت کننده برای زنان باردار عمل کرده و برای آن‌ها و جنین شان فواید فراوانی را به همراه آورد. این پژوهش بیان می‌کند که مصرف مرتب خرما و شیر می‌تواند به تولید استخوان و خون در جنین کمک کند.

تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که ۵ تا ۶ عدد خرما را در یک شیر تازه گاو خیس کرده و صبح روز بعد این مخلوط را با کمی پودر هل به همراه یک قاشق چای خوری عسل مخلوط و میل کنید.

۳- از چین و چروک خلاص شوید

شیر و خرما دارای مقادیر فراوانی ترکیبات آنتی اکسیدانی هستند که برای از بین بردن علائم پیری به مانند چین و چروک‌ها مفید هستند؛ به خصوص خرما دارای خاصیت ضد پیری تسکین دهنده و خواص بازسازی کننده است که برای پوست عالی به شمار می‌رود.

شما می‌توانید چند عدد خرما را در شیر در طول شب خیس کرده و صبح روز بعد به آن عسل بیافزایید؛ با این کار، یک خمیر نسبتا غلیظ درست کرده و آن را به مدت ۱۵-۲۰ دقیقه روی پوست (به منظور رفع چین و چروک) صورت قرار دهید. این کار را هفته‌ای یکبار انجام دهید.

۴- تقویت بنیه بدن

۱۰۰ گرم خرما حدود ۱۵ درصد انرژی کلی روزانه مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند، این در حالی است که شیر در حدود ۹.۱ درصد از انرژی توصیه شده برای بدن را تأمین می‌کند. مخلوط خرما و شیر می‌تواند به عنوان یک ماده غذایی غنی عمل کرده و سطح انرژی بدن را افزایش داده و بنیه فرد را تقویت کند.

۵- تقویت قدرت باروری در زنان و مردان

خرمای مخلوط شده در شیر می‌تواند قدرت باروری در زنان و مردان را به دلیل وجود برخی ترکیبات شیمیایی گیاهی بهبود ببخشد. این مواد شیمیایی گیاهی مشکلات باروری نظیر افزایش تولید اسپرم، حفاظت از عملکرد بیضه‌ها و کمک به تشکیل تخمک‌های بالغ را بهبود می‌بخشد.

برخی مزایای اثبات نشده شیر و خرما

شیر ممکن است بتواند به رفع بلغم و درمان سرفه‌های طولانی کمک کند؛ بنابراین خرما را در شیر مخلوط کرده و آن را جوشانده و سپس مصرف کنید.

این ترکیب همچنین ممکن است به درمان بی خوابی کمک کند؛ بنابراین چند عدد خرما را با شیر گرم مصرف کنید. برای کاهش فشار خون نیز می‌توانید خرما را به مدت ۳۰ دقیقه در شیر خیسانده و و پیش از وعده غذایی تان مصرف کنید.

باشگاه خبرنگاران

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار