تاثیر نرمش منظم کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ
کد خبر: ۲۱۸۰
تاریخ انتشار: 2015 June 12    -    ۲۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۶
 محققان دانشگاه علوم پزشکی کاشان در تحقیقات خود نشان داده‌اند که توجه کامل به برنامه‌های غذایی و نرمش منظم می‌تواند منجر به کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و مقعد شود.

سرطان روده بزرگ و مقعد از مخاط داخلی روده بزرگ به وجود می‌آید و چاقی و کم تحرکی از عوامل مستعد کننده این سرطان است. اکنون دانشمندان دریافته‌اند توجه کامل به برنامه‌های غذایی و نرمش منظم در جهت کاهش بروز این سرطان‌ها مؤثر است.

هدف از این پژوهش، بررسی رابطه بین چاقی و کم تحرکی با سرطان کولورکتال و بیان راهکارهایی در جهت کاهش بروز آن است که توسط سید علیرضا میر صانع دانشجوی کارشناسی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی کاشان و جمعی از همکارانش انجام شده است.

بررسی به شکل مروری نظام مند بر مطالعات انجام شده در سال های اخیر با موضوع رابطه بین تحرک و جلوگیری از چاقی با سرطان کولورکتال و بر روی 26 تحقیق صورت گرفت که همه تحقیقات به نتایج علمی رسیده و اثبات شده بودند. تجزیه و تحلیل این پژوهش بیانگر رابطه مستقیم بین چاقی و سرطان کولورکتال است.

بر اساس این تحقیق، انجام روزانه 10 تا 30 دقیقه نرمش در کاهش سرطان کولورکتال نویدبخش تناسب اندام است.

لازم به ذکر است که تناسب اندام خود یک جزء جدا نشدنی در کاهش بروز سرطان کولورکتال است. همچنین از طرفی تحقیقاتی نیز بیان داشته‌اند رابطه مستقیمی بین رژیم غذایی کم کالری و مطلوب با کاهش این نوع سرطان وجود دارد و اگر رژیم با نرمش همراه باشد، اثرات بسیار مطلوب و عالی‌تر را در بر دارد.

بر اساس نتیجه گیری حاصل از این پژوهش مروری، توجه کامل به برنامه های غذایی و نرمش منظم بر کاهش بروز سرطان‌های کولورکتال موثر بوده و بدیهی است که این موارد دو دشمن چاقی و در کاهش بروز سرطان کولورکتال دارای ارزش و اهمیت ویژه‌ای هستند چرا که یکی از عوامل اصلی در بروز این سرطان چاقی است.

ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار