تصویری از چشم پرنده در فضا
کد خبر: ۲۱۷۹۰۲
تاریخ انتشار: 2021 July 23    -    ۰۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۰
 ناسا اخیرا تصویری زیبا در حساب کاربری تلسکوپ فضایی هابل در اینستاگرام منتشر کرد و نوشت: پیامد برخورد بین کهکشانی.
 ناسا اخیرا تصویری زیبا در حساب کاربری تلسکوپ فضایی هابل در اینستاگرام منتشر کرد و نوشت: پیامد برخورد بین کهکشانی.
 
این نمای دید پرنده ثبت شده توسط تلسکوپ فضایی برهمکنش دو کهکشان در کهکشان ان جی سی ۶۷۴۵ را نشان می‌دهد. ابرهای گاز و گرد و غبار با هم برخورد می‌کنند و در سرعت و فشار زیاد باعث تشکیل ستاره می‌شوند.
 
کهکشان مارپیچی ان جی سی ۶۷۴۵ در حدود ۲۰۰ میلیون سال نوری از ما فاصله دارد و گستردگی آن در حدود ۸۰ هزار سال نوری است.
 
تصویری از چشم پرنده در فضا
 
کهکشان یاد شده در صورت فلکی شلیاق قرار دارد. این تصویر کیهانی که شبیه شکل سر پرنده است، نتیجه برخورد دو کهکشان را نشان می‌دهد و ستاره‌های داغ و آبی نیز نشان‌دهنده فرایند شکل‌گیری ستاره‌ها هستند.
 
تلسکوپ فضایی "هابل" اخیرا پس از یک ماه خاموشی فعالیت خود را آغاز کرد. "هابل" در روز ۱۷ ژوئیه (۲۶ تیر)‌ کار خود را از سر گرفت و تصاویر جدیدی ثبت کرد. این تلسکوپ چندین هفته در حالی که دانشمندان ناسا تلاش می‌کردند آن‌ را احیا کنند، به دلیل بروز مشکلی در یکی از رایانه‌های داخلی در خاموشی به سر می‌برد.
 
"هابل" قوی‌ترین تلسکوپ جهان است و در سه دهه مشاهدات فضا، این تلسکوپ نگاه ما را به جهان تغییر داده است. این تلسکوپ یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های کیهانی ناسا تاکنون بوده که به مدت ۳۱ سال در حال فعالیت است و ناسا امیدوار است سال‌های بیشتری نیز فعالیت کند.
 

تلسکوپ فضایی "هابل" که در سال ۱۹۹۰ به مدار زمین پرتاب شد، تاکنون کارهای مهمی انجام داده است که می‌توان به ثبت تصاویری از تولد و مرگ ستاره‌ها، کشف اقمار جدیدی در اطراف "پلوتو" و ردیابی حرکت دو جسم بین ستاره‌ای هنگام عبور از منظومه شمسی اشاره کرد. گفتنی است مشاهدات "هابل" به اخترشناسان در محاسبه عمر و انبساط جهان کمک کرده و آنها با کمک داده‌های ارزشمند این تلسکوپ قادر به بررسی کهکشان‌هایی که اندکی پس از بیگ‌بنگ شکل گرفته‌اند، هستند.

ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار