چیدمان منزلتان را متفاوت انجام بدهید
کد خبر: ۲۱۷۸۶۴
تاریخ انتشار: 2021 July 24    -    ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
خستگی و نیاز به تغییر، ممکن است برای هر کسی پیش بیاید. به ویژه وقتی از مکانی حرف می‌زنیم که بیشتر (و در یک سال و نیم اخیر تمام) وقتمان را در آن می‌گذارنیم: خانه. تغییر چیدمان منزل، به صورت طبیعی چند سال یک بار و با عوض کردن وسایل اتفاق می‌افتد، یا حتی وقتی که به خانه جدیدی اسباب کشی می‌کنیم.

با این راه حل ها چیدمان منزل خودتان را متفاوت انجام بدهید

با این راه حل ها چیدمان منزل خودتان را متفاوت انجام بدهید«تابناک با تو» - خستگی و نیاز به تغییر، ممکن است برای هر کسی پیش بیاید. به ویژه وقتی از مکانی حرف می زنیم که بیشتر (و در یک سال و نیم اخیر تمام) وقتمان را در آن می گذارنیم: خانه. تغییر چیدمان منزل، به صورت طبیعی چند سال یک بار و با عوض کردن وسایل اتفاق می افتد، یا حتی وقتی که به خانه جدیدی اسباب کشی می کنیم. اما اگر در روزهای داغ و طولانی تابستان دلمان خواست چیدمان منزل را عوض کنیم چه؟ در این مطلب چند راه حل کاربردی را بررسی می کنیم که بیشترشان را با هزینه کم و با کمک اعضای خانواده، می توانید در خانه انجام داده و حس و حال و ظاهر خانه تان را به کلی عوض کنید.

با این راه حل ها چیدمان منزل خودتان را متفاوت انجام بدهید

برای تغییر چیدمان منزل، اول عناصر دکوراسیون را بشناسید

اولین قدم برای تغییر موفق چیدمان در هر خانه ای، این است که اول عناصر موجود در دکوراسیون خانه مان را بشناسیم و قوانین مربوط به آن ها را یاد بگیریم. اول یک استایل تعیین کنید و همه خریدها و انتخاب ها را بر اساس آن جلو ببرید. انتخاب یک استایل واحد، یگانگی و هارمونی به خانه شما می بخشد. این تغییر استایل می تواند به سادگی انتخابِ سبک کژوال به جای سنتی و رسمی باشد. یا حتی مدرن کردن تمام عناصر دکوراسیون و وسایل. بعد از انتخاب استایل، به جزئیات بپردازید. دوست دارید سبک روستایی فرانسوی داشته باشید؟ یک فضای ویکتوریایی مدرن؟ شیک یا میانه قرن بیستمی؟

یکی از قوانین اصلی در چیدمان منزل تعادل است. تعادل یعنی توزیع متناسبِ وزن بصری در یک فضا (اتاق). می توانید این کار را به صورت هندسی انجام بدهید. این تعادل هندسی همان چیزی است که در خانه های سنتی می بینید، یعنی برابری کامل دو طرف اتاق با استفاده از مبل، کنسول و میز.
هر اتاق باید یک نقطه تمرکز داشته باشد. مثلا در اتاقِ پذیرایی، نقطه ثقل می تواند شومینه یا یک نقاشی بزرگ باشد. این المان یا خیلی بزرگ تر از بقیه المان هاست، یا رنگ متمایزی دارد یا بافتی خاص. کنتراست و تنوع، اتاق را جذاب می کنند. سعی کنید حتی در وسایلی که رنگ و بافت مشابه دارند، با استفاده از اندازه یا استایل تفاوت ایجاد کنید تا دکوراسیون اتاقتان خسته کننده نباشد.

با این راه حل ها چیدمان منزل خودتان را متفاوت انجام بدهید

رنگ ها با ما حرف می زنند

حتما می دانید که حرف اول را در هر نوع چیدمان منزل، رنگ های غالب در آن می زنند. انتخاب پالت رنگی برای خانه کاری جذاب و هیجان است که البته اشتباه انجام دادنش، می تواند کل چیدمان منزل را پایین بکشد. بهتر است کل خانه، حال و هوایی مشابه داشته باشد اما برای هر اتاق، می توانید پالت رنگی جداگانه ای با توجه به فرد ساکن در آن انتخاب کنید. قوانین مربوط به ابعاد اتاق ها را هم فراموش نکنید. مثلا با وجود این که بیشتر طراحان برای اتاق های کوچک رنگ های باز و روشن را پیشنهاد می دهند و توصیه می کنند که چند رنگ را با هم در آن ها به کار نبرید، بهتر است در اتاق های بزرگ در استفاده از رنگ ها زیاده روی نکنید. در سالن پذیرایی یا اتاق خواب هایی که مساحت زیادی دارند هم استفاده از چند رنگ به صورت همزمان می تواند خسته کننده و نامربوط باشد. از رنگ های پایه ای و طبیعی استفاده کنید و اگر دوست داشتید، یکی دو دیوار را با مکمل ها جذاب تر کنید. مثلا در یک پذیرایی تماما یاسی رنگ، دیواری که کتابخانه و گلدان ها به آن چسبیده اند می تواند بنفش تیره باشد تا این ناحیه از اتاق به کلی مجزا و متمایز جلوه کند.

با این راه حل ها چیدمان منزل خودتان را متفاوت انجام بدهید

تغییر چیدمان منزل را از اتاق خواب شروع کنید

اگر قصد تغییر دکوراسیون دارید، این کار را از اتاقی شروع کنید که بیشتر از یک سوم وقتتان را در خانه، در آن می گذرانید. البته تغییر دکوراسیون اتاق خواب به خودیِ خود حس و حال شما را نسبت به خانه عوض کرده و روحیه تان را بهتر می کند. اگر بودجه خیلی زیادی ندارید، ابتدا تخت خواب، روتختی و بالشت ها را نو کنید و از تغییر بزرگی که در اتاقتان ایجاد می شود لذت ببرید. با افزایش بودجه، می توانید رنگ دیوارهای اتاق خواب را هم طوری عوض کنید که با تخت خواب جدیدتان هماهنگ باشند. باز هم پول دارید؟ پرده ها را از نو بخرید. اگر عادت به بیدار شدن در ساعات اول صبح دارید، پرده های نازک با رنگ های روشن انتخاب کنید و اگر به هیچ عنوان خواب روزانه تان را از دست نمی دهید، جنس های ضخیم تر مثل کتان با رنگ تیره (که نور را وارد فضای اتاق نمی کنند). در نهایت وسایلی مثل کنسول، قفسه ها و آباژورهای اتاق خواب را تعویض کنید و اگر هنوز هم پول داشتید، موکت و فرش.

با این راه حل ها چیدمان منزل خودتان را متفاوت انجام بدهید

لازم نیست همه وسایل با هم ست باشند

اگر نگاهی به وب سایت های دکوراسیون یا مجلات فروش لوازم خانگی بیاندازید، احتمالا اولین چیزی که چشمتان را می گیرد ست بودن بی حد و اندازه همه چیز با هم است. این میل به هماهنگی، زیبا ولی تقریبا غیر قابل اجراست. مگر این که تصمیم بگیرید همه قطعات موجود در یک عکس را بخرید (همان چیزی که برندها از شما می خواهند). اما به هیچ عنوان مجبور نیستید. خانه شما نباید مثل یک کاتالوگ بی روح به نظر برسد و احتمالا بودجه تان هم اجازه چنین چیزی را نخواهد داد. پس آرام باشید و تفکرِ هماهنگی صد در صدی را کنار بگذارید. تعادل، ابعاد و بودجه را تعیین کنید و روی مسیر منحصر به فرد خودتان پیش بروید. اگر میزی را دوست دارید که همرنگ مبل هایتان نیست، وسواس را رها کنید و بخریدش. اگر به یک رنگ خاص علاقه دارید و دیوارهایتان ممکن است با آن خیلی با قبل تفاوت پیدا کنند، جرئت خریدنش را داشته باشید.

با این راه حل ها چیدمان منزل خودتان را متفاوت انجام بدهید

استایل مخصوص به خودتان را داشته باشید

استایل خاص شما در چیدمان منزل، به مرور زمان و در طول دوران های مختلف زندگی تان به وجود آمده و تکمیل می شود. مثلا وقتی مجرد هستید، احتمالا بیشتر به دکوراسیون و طراحی خاص وسایل اهمیت می دهید. اما بعد از آمدن بچه ها، کاربرد و ایمنی اهمیت بیشتری پیدا می کند و ممکن است بعضی از وسایل خیلی زیبا و گران قیمتتان را به خاطر خطرناک بودن کنار بگذارید. در خانه یک خانواده، وسایل خانه باید طوری خریده شوند که «همه» بتوانند با ایمنی و راحتی کامل از آن ها استفاده کنند. استایلتان، باید نشان دهنده شخصیت و سلیقه و البته تجربه زیسته شما باشد، پس خانه تان را پر از چیزهایی کنید که دوستشان دارید و کنارشان راحتید و احساس امنیت می کنید. احساس در خانه بودن. مثلا یک یادگاری قدیمی از پدربزرگ یا مادربزرگتان که ارزش معنوی زیادی دارد.

با این راه حل ها چیدمان منزل خودتان را متفاوت انجام بدهید

مدرن فکر کنید

یکی از بهترین گزینه ها برای خانه های امروزی، استایل مدرن و مینیمال است. البته اگر می خواهید چیدمان منزل را با استایل مدرن انجام بدهید، نیازی نیست که حتما مینیمال و معتقد به شعار معروف «کمتر بیشتر است» باشید. استایل مدرن گاهی حتی می تواند پر از وسیله باشد و حس و حالی صنعتی به فضای شما بدهد. اگر دوست دارید خانه و اتاق هایش مینیمال باشند، وسایل قدیمی و بلااستفاده را خارج کنید و تمام تمرکزتان را روی وحدت رنگ و استایل بگذارید. نورها را لایه لایه طراحی کنید و برای این که فضا خسته کننده نباشد، بافت ها و رنگ های جدید وارد فضا کنید. مثل یک پتوی مبل با طرح های اسلیمی روی مبل هایی خاکستری در اتاقی با دیوارهای سیمانی و سرد. یکی از بهترین راه حل ها برای ایجاد فضای مدرن، همین بازی کردن با بافت هاست. بافت های درخشان، بافت های نرم، بافت های فلزی و حتی استفاده از شیشه و بلور که کنار هم کنتراست جالبی در فضا ایجاد خواهند کرد.

بهترین رنگ ها برای اتاق پذیرایی

یکی از بهترین و البته ساده ترین کارها برای تغییر چیدمان منزل، این است که رنگ های اتاق ها را عوض کنید و چه اتاقی بهتر از پذیرایی برای شروع یک تغییر بزرگ؟ چند سطل رنگ و یک فرچه بخرید و رنگ کردن اتاق را به یک پروژه خانوادگی و سرگرم کننده تبدیل کنید. بهترین رنگ ها برای اتاق پذیرایی این ها هستند:

با این راه حل ها چیدمان منزل خودتان را متفاوت انجام بدهید

سبز: این رنگ، رنگِ تازگی و هارمونی است چون حس و حال طبیعی را به خانه می آورد و برای اتاق پذیرایی، یکی از دم دست ترین و در عین حال بهترین گزینه هاست. اگر به اندازه کافی وقت و فضا برای کاشتن گل و گیاه ندارید، رنگ سبز می تواند جایگزین آن ها شود و حس سبزی و زندگی را به خانه تان وارد کند. سبز بسیار تر و تازه و البته بسیار آرامبخش است و اگر رنگ های طبیعی برایتان خسته کننده هستند، طیف های تیره اش برای شما ایدئال خواهند بود.

با این راه حل ها چیدمان منزل خودتان را متفاوت انجام بدهید

طوسی: ممکن است طوسی و خاکستری به نظرتان خسته کننده برسند، اما این دو رنگ بسیار شیک و مدرن هستند و در اتاق هایی که می خواهید وسیله های وینتج زیاد در آن ها قرار بدهید عالی به نظر می رسند. دیوارهای خاکستری جان می دهند برای آویزان کردن عکس و نقاشی و دیگر آثار هنری. طوسی همچنین یکی از محبوب ترین رنگ های خنثی برای همه اتاق های خانه است، اما در پذیرایی جور دیگری بی نظیر به نظر می رسد.

با این راه حل ها چیدمان منزل خودتان را متفاوت انجام بدهید

آبی: در خانه های آمریکایی، آبی پرطرفدارترین و رایج ترین رنگ است، آن هم برای اتاق پذیرایی. یعنی جایی که همه اعضای خانواده در آن دور هم جمع می شوند و معاشرت می کنند. آبی آرامبخش و باثبات است و طیف های مختلف آن در کنار قهوه ای و کرم عالی به نظر می رسوند. اگر اتاق پذیرایی شما کف چوب دارد، این رنگ یکی از بهترین گزینه هاست که همیشه جلوه اتاق را تمیز و مرتب نگه خواهد داشت.

با این راه حل ها چیدمان منزل خودتان را متفاوت انجام بدهید

مشکلات خانه را خودتان حل کنید

ممکن است در طول فرایند چیدمان منزل، به مشکلات فنی و ساختاری در خانه بر بخورید که همیشه لازم نیست برای حل آن ها با یک تعمیرکار تماس بگیرید و هزینه کنید. مثلا اگر رنگ روی کابینت ها بر اثر برخورد با ابزار رفته، می توانید رنگ مناسب را بخرید و ان قسمت را با قلم مو ترمیم کنید. و هزینه جایگزینی درب کابینت یا دستمزد تعمیرکار را برای قسمت هایی که دوستشان دارید نگه دارید. در حمام و دستشویی، کاری به سادگیِ تغییر رنگ نور می تواند ظاهر فضا را به کلی عوض کند. لامپ های سفید و کم جان را با لامپ هایی با طیف زرد جایگزین و فضای حمام را گرم و دوست داشتی کنید. یکی از دیگر راه حل های ارزان، این است که در تمام اتاق های خانه روی چراغ ها دیمِر نصب کنید تا بتوانید یک فضای آرامبخش و رمانتیک برای خستگی در کردن داشته باشید. دیمر نور فضا را خاص و دوست داشتنی می کند.

با این راه حل ها چیدمان منزل خودتان را متفاوت انجام بدهید

بودجه بندی را فراموش نکنید

قدم اول (حتی قبل از انتخاب سبک)، محاسبات بودجه است. اول کار با نگاهی کلی به بازار یا فروشگاه های آنلاینی که قرار است از آن ها خرید کنید، حدود بودجه خودتان را مشخص کنید و برایش ضریب خطا در نظر بگیرید. اگر ناگهان یک صندلی خیلی گران قیمت ولی خیلی دوست داشتنی دیدید و مقاومتتان را از دست دادید، قیمتش را یادداشت کنید و ببینید که چقدر برای دیگر وسایل پول کم خواهید آورد. پولتان را با استراتژی خرج کنید، داشتن یک نقشه راه می تواند به شما کمک کند بودجه را بین فضاهای مختلف تقسیم کرده و به هر فضا به اندازه اهمیت و نیازش به تغییر چیدمان اهمیت بدهید. مثلا اگر میز نهارخوری تان هنوز نو و قابل کاربرد است، بهتر است به آن دست نزنید و بقیه فضای اطرافش را طوری بچینید که با آن هماهنگ باشد. این بودجه را می توانید در یک جدول کاغذی و یا حتی یک فایل اکسل وارد کنید تا همیشه در دسترستان باشد.

با این راه حل ها چیدمان منزل خودتان را متفاوت انجام بدهید

تمام سبک های چیدمان منزل

همان طور که گفتیم، یکی از اولین قدم ها برای تغییر دکوراسیون در منزل، این است که بدانید با چه سبک و استایلی می خواهید جلو بروید. این ها، پرطرفدارترین و شناخته شده ترین سبک های دکوراسیون در دنیا هستند و البته زیرمجموعه های زیادی دارند:

* سبک مدرن
* سبک سنتی (traditional)
* سبک کانتری (country)
* سبک اسکاندیناوی (Scandinavian)
* سبک مزرعه ای مدرن (Modern Farmhouse)
* سبک مینیمال
* سبک ماکسیمال (Maximal)
* سبک وینتج (Vintage)
* سبک صنعتی (Industrial)
* سبک شیک قدیمی (Shabby Chic)
* سبک میانه قرن (Mid century)
* سبک روستایی مدرن (Rustic Modern)
* سبک مدرن رترو (Retro Modern)

با این راه حل ها چیدمان منزل خودتان را متفاوت انجام بدهید

المان های چیدمان منزل را بشناسید

وقتی سبک و استایل مورد نظر برای خانه تان را پیدا کردید، به هماهنگی و نظم می رسید و می فهمید که باید از کجا شروع کنید. خانه را به عنوان یک واحد در نظر بگیرید و رنگ، استایل و بودجه تمام قسمت های آن را مشابه (ولی نه یکسان) ببینید. استایل رسمی را دوست دارید یا سنتی؟ دوست دارید اتاق هایتان مدرن باشند یا مینیمال؟ بعد از این، سراغ جزئیات سبک ها بروید. مثلا سبک روستایی فرانسوی، شیک قدیمی یا مدرن ویکتوریایی. یکی از قوانین بسیار مهم در چیدمان منزل، رعایت تعادل و توزیع مناسب وزن بصری در اتاق است. اولین و ساده ترین راه حل برای توازن بصری (که در خانه های سنتی هم آن را می بینید) توازن هندسی است. مثلا مبل ها در سایزهای یکسان دو طرف اتاق هستند یا دو پنجره با پرده های مشابه در دو دیوار روبروی هم قرار گرفته اند. هر اتاق باید یک نقطه ثقل داشته باشد. در اتاق پذیرایی این نقطه ثقل می تواند یک نقاشی بزرگ یا شومینه باشد. نقطه تمرکز را با بافت، اندازه یا رنگش از دیگر وسایل جدا کنید. کنتراست و تنوع، اتاق ها را جذاب و دوست داشتنی می کنند. اگر وسایلتان از نظر اندازه و بافت یکی هستند، در رنگ و طرح به ان ها تنوع بدهید.

منبع: خوگر نیوز

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار