محبوب‌ترین غذا‌های محلی ایران: همدان
کد خبر: ۲۱۷۷۹۲
تاریخ انتشار: 2021 July 23    -    ۰۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۳
این روز‌ها مزه کردن غذا‌های محلی هر منطقه در سفر، بخشی جدانشدنی از یک تجربه کامل گردشگری به شمار می‌آید و گردشگران علاقه‌مند به غذا حداقل یک یا چند وعده را در رستوران‌های محلی غذا می‌خورند تا با آشنایی بیشتر با فرهنگ غذایی هر شهر، سفری لذت‌بخش‌تر برای خود رقم بزنند.

محبوب‌ترین غذا‌های محلی ایران: همدان«تابناک با تو» - این روز‌ها مزه کردن غذا‌های محلی هر منطقه در سفر، بخشی جدانشدنی از یک تجربه کامل گردشگری به شمار می‌آید و گردشگران علاقه‌مند به غذا حداقل یک یا چند وعده را در رستوران‌های محلی غذا می‌خورند تا با آشنایی بیشتر با فرهنگ غذایی هر شهر، سفری لذت‌بخش‌تر برای خود رقم بزنند.

برترین‌ها: این روز‌ها مزه کردن غذا‌های محلی هر منطقه در سفر، بخشی جدانشدنی از یک تجربه کامل گردشگری به شمار می‌آید و گردشگران علاقه‌مند به غذا حداقل یک یا چند وعده را در رستوران‌های محلی غذا می‌خورند تا با آشنایی بیشتر با فرهنگ غذایی هر شهر، سفری لذت‌بخش‌تر برای خود رقم بزنند.

کشور ایران دارای ۳۱ استان است که هر یک، ده‌ها غذای محلی و اصیل مخصوص به خودشان را دارند. در این سری مطالب آشپزی قصد داریم شما را با غذای محلی استان‌های مختلف آشنا کنیم.

در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با مشهورترین غذا‌های لذیذ محلی همدان آشنا کنیم.

همدان، پایتخت نخستین شاهنشاهی ایران، یعنی ماد‌ها بوده است و به‌عنوان یکی از کهن‌ترین شهر‌های ایران، تاریخچه‌ای چند هزار ساله دارد. این استان با دارا بودن جاذبه‌های تاریخی فراوان، پنجمین شهر فرهنگی و گردشگری کشور به شمار می‌آید و البته غذا‌های محلی، از بهترین جاذبه‌های گردشگری آن هستند. بیشتر غذا‌های محلی استان همدان را انواع آش و آبگوشت تشکیل می‌دهند؛ زیرا این منطقه دارای اقلیم کوهستانی، تابستان‌های خنک و زمستان‌های سرد و پربارش است و به‌علاوه وجود سبزی‌های کوهی متنوع در دامنه کوه‌ها در طول سال‌ها منجر به خلق انواع آش‌های خوشمزه در این منطقه شده‌اند.

آبگوشت قورمه

آبگوشت قرمه، قورمه سبزی همدانی یا آبگوشت بزباش، یک غذای بسیار جالب و لذیذ همدانی است که نسخه‌ای منحصربه‌فرد و متفاوت از خورش محبوب قرمه سبزی را به شما ارائه می‌کند. طعم و عطر سبزی قرمه، پیاز داغ و سیب‌زمینی به‌همراه لیمو امانی، غذایی وسوسه‌انگیز و خوشمزه را خلق می‌کند که به‌سختی می‌توان به آن دست رد زد.

 محبوب‌ترین غذا‌های محلی ایران: همدان

مواد لازم برای شش نفر

سبزی قورمه: ۲۵۰ گرم
گوشت: ۵۰۰ گرم
لوبیا قرمز: یک لیوان
لیمو امانی: ۴ عدد
پیاز داغ: ۳ قاشق سوپ‌خوری
تخم مرغ: ۲ عدد
سیب زمینی: ۲ عدد
ماست ساده و پرچرب: به مقدار لازم
زردچوبه، فلفل و نمک: به مقدار لازم

طرز تهیه

گوشت را به‌همراه استخوان و چربی در یک تابه کمی سرخ کنید. سپس گوشت تفت داده شده را با سبزی تفت داده شده، لوبیا قرمز از قبل خیس شده و پیاز سرخ شده، زردچوبه و فلفل در زودپز بریزید و یک لیوان آب به آن اضافه کنید تا بپزد. نمک، لیمو امانی و سیب‌زمینی تکه تکه شده را پس از حدود یک ساعت و نرم شدن گوشت و لوبیا در زودپز بریزید و اجازه دهید تا آبگوشت روی حرارت ملایم رو به متوسط بپزد و جا بیفتد.

پس از پخت کامل مواد و جوش آخر، دو عدد تخم‌مرغ را در یک کاسه بشکنید و کمی هم بزنید. سپس تخم‌مرغ‌ها را در آبگوشت بریزید تا بپزند. آبگوشت قرمه را با ماست ساده و پرچرب سرو کنید.

نکات مهم

نمک را از ابتدا در آبگوشت نریزید تا گوشت دیرپز نشود.

به‌جای لوبیا قرمز می‌توانید از لوبیا چیتی یا لوبیا سفید هم استفاده کنید.

برخی افراد این آبگوشت را به‌جای لوبیا با لپه می‌پزند.

شما می‌توانید در انتهای پخت کمی زعفران دم‌کرده یا رب سرخ کرده به آبگوشت اضافه کنید تا رنگی زعفرانی یا قرمز به آن بدهید.

این غذا معولا گوشت کوبیده ندارد و مواد آن به‌همراه آب آن خورده می‌شود؛ اما می‌توان آن را شبیه آبگوشت ساده نیز سرو کرد.

آش برنج

آش برنج همدان، یکی از غذا‌های سنتی، مقوی، سالم و بسیار محبوب این استان است که با وجود برنج، عدس و آب قلم، مواد مغذی و مورد نیاز بدن انسان را تامین می‌کند. خوردن این آش به‌خصوص در فصل زمستان، برای درمان یا جلوگیری از سرماخوردگی بسیار توصیه می‌شود. آش برنج، به‌سادگی در بدن هضم می‌شود و به همین دلیل، این آش، یک وعده غذایی مناسب برای کودکان به شمار می‌آید.

محبوب‌ترین غذا‌های محلی ایران: همدان

مواد لازم برای چهار نفر

برنج: یک پیمانه
گشنیز: ۲۰۰ گرم
عدس: یک چهارم پیمانه
آب قلم: ۲ لیوان
نمک: به مقدار لازم
ماست یا آبغوره: برای سرو
نعنا داغ، سیر داغ و پیاز داغ: برای تزئین

طرز تهیه

برنج را از حدود یک تا دو ساعت قبل، بدون نمک خیس کنید و قلم را هم با کمی نمک به‌ صورت جدا گانه بپزید. پس از پخت کامل قلم، آب آن را جدا کنید و کنار بگذارید. آب برنج را خالی کنید و آن را همراه با آب قلم در یک قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا چند جوش بزند. سپس عدس از قبل خیس شده، گشنیز خرد شده و مقداری نمک را در قابلمه بریزید و اجازه دهید تا آش روی حرارت ملایم گاز بپزد و جا بیفتد.

آش برنج پس از حدود یک ساعت پخت، تبدیل به یک آش لعاب‌دار و غلیظ می‌شود. آن را در ظرف سرو بکشید و به آن بسته به ذائقه خود، ماست یا آبغوره اضافه کنید. آش برنج خود را با نعنا داغ، سیر داغ و پیاز داغ تزئین کرده و آن را نوش جان کنید.

کباب سرداشی

کباب سرداشی یکی از غذا‌های معروف و قدیمی استان همدان است که در گذشته روی سنگ‌های تنور نانوایی سنگکی طبخ می‌شده است. در زبان ترکی به سنگ «داش» می‌گویند و به همین علت، نام این غذا که روی سنگ‌های داغ پخته می‌شده است را «سرداشی» گذاشته‌اند. کباب سرداشی شباهت بسیاری به کباب تابه‌ای دارد؛ اما در تهیه آن از روغن استفاده نمی‌شود و در واقع آن را با سیب‌زمینی و آب سبزی‌ها و در تنور یا فر می‌پزند. برای تهیه کباب سرداشی، گوشت با سیب‌زمینی و پیاز چرخ شده و ورز داده می‌شود و به همین دلیل، برخی این غذا را با کتلت مقایسه می‌کنند؛ اما باید بدانید که کباب سرداشی تخم‌مرغ ندارد و طعم آن با کتلت متفاوت است. کباب سرداشی در همدان همراه با نان سنگک و سبزیجات تنوری شده سرو می‌شود و غذایی بسیار لذیذ و اشتها برانگیز است.

محبوب‌ترین غذا‌های محلی ایران: همدان

مواد لازم

گوشت: ۷۰۰ گرم
پیاز: ۳ عدد
سیب زمینی: ۴ عدد
نمک، فلفل، زردچوبه، سماق: به مقدار لازم
گوجه فرنگی: ۴ عدد

طرز تهیه

نصف سیب‌زمینی‌ها، پیاز‌ها و گوشت گوسفندی را در چرخ‌گوشت، چرخ کنید. سپس مواد چرخ‌کرده را خوب با دست ورز دهید و ادویه‌ها را به آن‌ها بیفزایید. این مخلوط را آن‌قدر ورز دهید تا چسبندگی آن‌ها کم شود. مواد گوشتی را روی سینی فر پهن کنید و گوجه فرنگی‌ها و سیب‌زمینی‌های ورقه شده را به‌همراه فلفل‌های سبز حلقه حلقه شده روی آن بچینید. سینی را برای یک تا دو ساعت در طبقه وسط فر از قبل گرم شده در دمای ۱۴۰ درجه سانتی‌گراد قرار دهید تا کباب سرداشی آماده شود.

نکات مهم

شما می‌توانید تابه یا ظرف کباب سرداشی را به نانوایی سنگکی محله خود ببرید و از آن‌ها بخواهید تا آن را برای یک تا دو ساعت در تنور بگذارند. کباب سرداشی تنورپز، طعم فوق‌العاده‌ای دارد.

منبع: برترین ها

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار