۳هزار گوشی سرقتی در فهرست سیاه!
کد خبر: ۲۱۷۶۳۵
تاریخ انتشار: 2021 July 20    -    ۲۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۰
ریشه یابی باندهای زورگیری و گوشی قاپی در مشهد، کارآگاهان را به پادشاه خارجی مالخران گوشی های سرقتی رساند که پس از فرار از میان گلوله های پلیس، در مرز ایران و افغانستان دستگیر شد و راز 3 هزار سرقت را فاش کرد.
 ریشه یابی باندهای زورگیری و گوشی قاپی در مشهد، کارآگاهان را به پادشاه خارجی مالخران گوشی های سرقتی رساند که پس از فرار از میان گلوله های پلیس، در مرز ایران و افغانستان دستگیر شد و راز 3 هزار سرقت را فاش کرد.
 
به دنبال تاکیدات سردار تقوی (فرمانده انتظامی خراسان رضوی) و صدور دستورات ویژه به سلسله مراتب فرماندهی، برای مبارزه قاطعانه با زورگیری و گوشی قاپی در مشهد، گروه های تخصصی از نیروهای زبده پلیس وارد عمل شدند و به رصدهای اطلاعاتی پرداختند. در این میان، جلسه ای کارشناسی برای تجزیه و تحلیل شگردهای سارقان و محیط های جغرافیایی جرم در کلانتری آبکوه به ریاست سرهنگ خواجه پور (رئیس کلانتری) برگزار شد و به این ترتیب گروه ورزیده ای از نیروهای تجسس و گشت های نامحسوس ماموریت یافتند تا با استفاده از اطلاعات مردمی، به ردزنی دزدان موتورسوار بپردازند.
 
در حالی که نیروهای پوششی و گشت‌های آشکار و پنهان، حوزه استحفاظی کلانتری را به قرق خود درآورده بودند ناگهان خبر گوشی قاپی توسط یک موتورسوار جوان در بی سیم‌ها پیچید و بلافاصله گروه عملیاتی کلانتری عازم بولوار توس شدند. بررسی های مقدماتی نشان می داد موتورسوار جوان بعد از گوشی قاپی، تعادل خود را از دست داده و همزمان با واژگون شدن موتورسیکلت، با پای پیاده از صحنه حادثه گریخته است.
 
ردیابی های ماموران انتظامی با استفاده از اطلاعات مال باخته و شهروندان، آنان را به سوی ساختمانی در حال احداث کشاند که مشخص شد سارق مذکور در آن مکان مخفی شده است. بنابراین نیروهای انتظامی با تدابیر امنیتی و کسب مجوز قضایی، وارد ساختمان شدند و سارق 22 ساله را که تبعه کشور افغانستان بود در حالی به دام انداختند که هنگام فرار با چند تن از شهروندان نیز درگیر شده بود.
 
با انتقال متهم و موتورسیکلت به کلانتری، بازجویی های تخصصی از وی زیرنظر سروان طیوری (رئیس تجسس کلانتری آبکوه) آغاز شد و بررسی‌ها نشان داد که موتورسیکلت مذکور نیز دارای سابقه است. همزمان با کشف چندین دستگاه گوشی تلفن همراه در بازرسی بدنی از این سارق تبعه خارجی، مال باختگان هم به کلانتری مراجعه و او را شناسایی کردند.
 
ادامه تحقیقات بیانگر آن بود که سارق موتورسوار، گوشی های کشف شده را ساعاتی قبل از خیام، دستغیب و بولوار امام خمینی(ره) ربوده است. در همین حال گوشی قاپ 22 ساله ضمن اعتراف به ده ها فقره سرقت گفت: 40 روز قبل از زندان آزاد شده ام و هر روز بین 5 تا 6 گوشی سرقت می کردم و سپس آن ها را با توجه به نوع و مدل گوشی به مبلغ 400 تا 500 هزار تومان به فردی معروف به «زیزیگلو» می فروختم!
خراسان
 
بنابراین گزارش، در پی اعترافات تکان دهنده این سارق جوان و با توجه به اهمیت موضوع، افسران ورزیده تجسس ادامه تحقیقات را به عهده گرفتند و با کسب مجوزهای قضایی و دستورات محرمانه ای از سوی قاضی «فرهمندنیا» مخفیگاه مالخر گوشی های سرقتی را در خیابان پنجتن مشهد به محاصره درآوردند اما «زیزیگلو» که متوجه حضور نیروهای انتظامی شده بود سوار بر موتورسیکلت از محل گریخت.
 
در عین حال ماموران انتظامی در بازرسی از منزل وی تعدادی تبلت و گوشی های سرقتی را به همراه یک کیلوگرم مواد مخدر از نوع حشیش کشف و ضبط کردند. ادامه گزارش اختصاصی خراسان حاکی است، با فرار مالخر و اهمیت ویژه این ماجرا، پرونده مذکور با دستور سردار تقوی (رئیس پلیس خراسان رضوی) در اختیار کارآگاهان دایره مبارزه با جرایم خشن پلیس آگاهی خراسان رضوی قرار گرفت تا رسیدگی به آن به صورت تخصصی توسط افسران کارآزموده در دستور کار ویژه قرار گیرد.
 
به همین دلیل کارآگاهان با استفاده از تجربیات ارزنده سرهنگ جواد شفیع زاده (رئیس پلیس آگاهی خراسان رضوی) در حالی تحقیقات میدانی را برای دستگیری عوامل مرتبط با این پرونده گوشی قاپی آغاز کردند که مشخص شد برخی از سارقان و مالخران تحت تعقیب با دیگر باندهای گوشی قاپی که پرونده های آنان در دایره مبارزه با جرایم خشن مورد بررسی‌های تخصصی قرار گرفته است ارتباط دارند.
 
این گونه بود که عملیات کارآگاهان به سرپرستی سرهنگ «میش مست» وارد مرحله جدیدی شد و آنان موفق شدند چندین تن از سارقان حرفه ای و مالخران اموال سرقتی را دستگیر کنند. دراین میان مشخص شد بیشتر مالخران دستگیر شده، گوشی‌های سرقتی را به یک مالخر تبعه خارجی می فروشند که نقش پادشاه مالخران را بازی می کند.
 
به همین دلیل کارآگاهان با استفاده از دستورات خاص و راهنمایی های قاضی بابایی (قاضی شعبه 210 دادسرای عمومی و انقلاب مشهد)، عملیات گسترده ای را برای ریشه یابی این پرونده آغاز کردند چرا که سرنخ های مهم از هر سو به این مالخر تبعه خارجی معروف به «آیت» می رسید.
 
پس از 48 ساعت ردزنی های اطلاعاتی، بالاخره مخفیگاه وی در خیابان شهید رحیمی شناسایی شد و کارآگاهان با هدایت و نظارت مستقیم رئیس پلیس آگاهی، در حالی عملیات دستگیری وی را در دستور کار قرار دادند که بررسی های نامحسوس نشان می داد او قصد دارد حدود 400 دستگاه گوشی سرقتی را به کشور افغانستان قاچاق کند!
 
بنابراین گروه تخصصی کارآگاهان پس از محاصره مخفیگاه، به کمین او نشستند تا این که وی سوار بر یک دستگاه خودروی کوییک سفید رنگ وارد محل شد اما در یک لحظه پدال گاز را فشرد و با مشکوک شدن به اوضاع از آن محل گریخت. کارآگاهان نیز بی درنگ به تعقیب وی پرداختند و پس از دادن اخطارهای قانونی، 7 تیر به سمت خودرو شلیک کردند. با اصابت گلوله ها، کنترل خودرو از دست وی خارج شد و با جدول حاشیه خیابان برخورد کرد اما متهم از درون خودرو بیرون پرید و در تاریکی شب داخل کوچه پس کوچه های اطراف میدان بار نوغان گم شد.
 
در بازرسی از داخل خودرو، تعداد زیادی گوشی سرقتی کشف شد و خودرو نیز به پارکینگ پلیس انتقال یافت. براساس این گزارش، با فرار متهم، بلافاصله ردیابی های اطلاعاتی آغاز و مشخص شد که وی درحال حرکت به سوی مرز است تا از کشور خارج شود.
 
به این ترتیب هماهنگی های انتظامی با پلیس تایباد و مرزبانی صورت گرفت و پادشاه خارجی مالخران هنگام فرار از ایران به چنگ قانون افتاد و روز گذشته به مشهد منتقل شد. این فرد در حالی به خرید بیش از 3 هزار گوشی از مالخران اعتراف کرد که در بازرسی از منزل وی نیز دفترچه ای به دست آمد که مشخصات بیش از 2 هزار و 160 گوشی سرقتی در آن نوشته شده بود.
 
به گزارش خراسان، تحقیقات بیشتر برای افشای زوایای پنهان سرقت های گوشی در مشهد با صدور دستورات ویژه قضایی از سوی قاضی بابایی همچنان ادامه دارد و بررسی های پلیس با شناسایی 300 شاکی نشان می دهد که هنوز دهلیزهای ناشناخته ای در ماجرای پرونده های گوشی قاپی وجود دارد که کارآگاهان پلیس آگاهی در حال نورافکنی به این دهلیزهای تاریک هستند.
 
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار