این بیماران واکسن نزنند
کد خبر: ۲۱۷۵۸۰
تاریخ انتشار: 2021 July 20    -    ۲۹ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۵
محققان دریافتند پاسخ های آنتی بادی نامطلوب به واکسیناسیون کووید ۱۹ در بیماران مبتلا به مولتیپل میلوما (multiple myeloma) یا سرطان مغز استخوان وجود دارد که آنها را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به نوع شدید کووید ۱۹ قرار داد.
بر اساس نتایج پژوهش منتشر شده در مجله سلول سرطانی (Cancer Cell)، محققان دریافتند پاسخ های آنتی بادی نامطلوب به واکسیناسیون کووید ۱۹ در بیماران مبتلا به مولتیپل میلوما (multiple myeloma) یا سرطان مغز استخوان وجود دارد که آنها را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به نوع شدید کووید ۱۹ قرار داد. در واقع مولتیپل میلوما بیماری سلول های پلاسما است که در شرایط عادی آنتی بادی تولید می کنند.
 
این بیماران واکسن نزنند
 
الیور ون اوکلن (Oliver Van Oekelen)، از پژوهشگران این تیم تحقیقاتی و همکارانش، سطح آنتی بادی اتصال دهنده پروتئین اسپایک ایمونوگلوبولین IgG کرونای سارس ۲ (عامل بیماری کووید ۱۹) را در ۳۲۰ بیمار مبتلا به سرطان مغز استخوان که واکسن های کووید ۱۹ را در اوایل سال ۲۰۲۱ دریافت کرده بودند، ارزیابی کردند. گفتنی است بیشتر بیماران مورد مطالعه قرار گرفته یعنی حدود ۶۹ درصد،  واکسن فایزر، ۲۷ درصد واکسن مدرنا و  ۴  درصد واکسن نوع mRNA ناشناخته دریافت کرده اند. 
 
در این میان سطح آنتی بادی IgG۲۶۰  نفر از این بیماران (۸۱ درصد) ، حداقل ۱۰ روز پس از دریافت دوز دوم واکسن اندازه گیری شد. نتایج به دست آمده نشان می دهد ۸۴ درصد (۲۶۰/۲۱۹) از بیماران کاملاً واکسینه شده سطح آنتی بادی IgG قابل اندازه گیری را ایجاد کردند.
 
به گفته اوکلن، نکته بسیار مهم و نگران کننده این است که بیش از ۱۵ درصد بیماران حداقل ۱۰ روز پیش از دریافت دوز دوم واکسن، سطح آنتی بادی IgG قابل تشخیص نداشتند. بر این اساس چهل و یک نفر از افراد مورد مطالعه (حدود ۱۶ درصد) هیچ آنتی بادی IgG ایجاد نکردند. گفتنی است مطالعات مشابه نشان می دهد این شرایط در سایر بیماران سرطانی نیز وجود دارد.
 
اوکلن در ادامه توضیحاتش گفت: «ما همچنین مشاهده کردیم که حداقل ۱۰ بیمار پس از واکسیناسیون نسبی (تزریق دوز اول) یا واکسیناسیون کامل (تزریق دوز دوم) به کووید ۱۹ مبتلا شده و تعداد معدودی از این بیماران در بیمارستان پذیرش شده و برخی از آنها در بخش مراقبت های ویژه بستری شدند. قابل توجه است که بدن این بیماران هیچ نوع آنتی بادی IgG نداشتند. 
 
به طور معمول بیماران مبتلا به سرطان مغز استخوان یا به دلیل بیماری خود از اختلال در عملکرد سیستم ایمنی بدن رنج برده و یا توسط درمان هایی که دریافت می کنند، دچار نقص ایمنی می شوند. به همین دلیل مطالعه آنتی بادی تولید شده توسط واکسن در این گونه افراد از اهمیت بالایی برخوردار است. اغلب اوقات این بیماران چندین دوره شیمی درمانی یا ایمونوتراپی دریافت می کنند که این داروها روی سیستم ایمنی بدنشان تأثیر دارند. 
 
لازم به توضیح است که برای ارزیابی پاسخ ایمنی بیماران به واکسن، خون و بزاق چندین بیمار مبتلا به سرطان مغز استخوان جمع آوری شده و نمونه ها پیش از واکسیناسیون و سپس در برخی از زمان های مشخص شده پس از آن جمع آوری شدند. این داده ها با تجزیه و تحلیل گذشته نگر از بیماران ترکیب شدند که  این امر باعث شد از حدود ۳۰۰ بیمار، تصویری جامع به دست آید تا مشخص شود که آیا واکسن های mRNA در آنها آنتی بادی لازم را ایجاد کردند یا خیر.
 
در ضمن برخی از داده ها در بیماران پیوندی نشان می دهد که مصرف داروهای پیوند عضو نیز بر سیستم ایمنی تاثیر نامطلوبی دارد. در این شرایط تزریق دوز سوم به عنوان دوز تقویتی مطرح شده که مشخص نیست چه زمانی پس از تزریق دوم باید صورت گیرد و آیا با کمک این دوز تقویتی آنتی بادی لازم ایجاد می شود یا خیر. 
 
بیماران مبتلا به سرطان مغز استخوان یا مولتیپل میلوما باید توجه کنند که بدن آن ها در ساخت آنتی بادی مشکل دارند زیرا درمان های این گروه از بیماران برای از بین بردن سلول های بدخیم طراحی شده که متاسفانه سلول های پلاسمای سالم نیز تا حدی در این فرایند درمانی سرکوب می شوند.
 
این افراد باید مطلع باشند که به طور عادی هیچ آنتی بادی در خون خود ندارند بنابراین به آنها توصیه می شود حتی در صورت تزریق واکسن نیز احتیاط کنند. توصیه می شود این افراد از حضور در اماکن شلوغ  پرهیز کرده و ماسک بزنند.  
 
منبع: سیناپرس
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار