آنچه که باید در مورد جنس لباس هایی که می پوشید بدانید
کد خبر: ۲۱۷۴۲۴
تاریخ انتشار: 2021 July 18    -    ۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین عواملی که باعث زیبایی انسان می‌شود، لباس اوست، به همین دلیل انسان‌ها همیشه ترجیح می‌دهند از لباسی استفاده کنند که باعث زیباتر شدن آن‌ها می‌شود. ما در این مجموعه در مورد دانستنی‌های لباس بحث کرده ایم.

راز تناسب اندام جودی فاسترِ کهنه‌کار در کَن«تابناک با تو» - وقتی قصد خرید لباس دارید چه فاکتور‌هایی برایتان ارزشمند است؟ برای بسیاری از ما در کنار فاکتور‌های مهمی مثل قیمت و مدل لباس، جنس لباس و لطافت آن هم، مهم است. اما در واقع، ما جنس‌های مختلف لباس را چقدر می‌شناسیم؟ در این مطلب خلاصه‌ای از ۷جنس متداول طبیعی و مصنوعی لباس‌ها و محاسن و معایب هر یک بررسی می‌شود.

۱ – نخ، پنبه

آنچه که باید در مورد جنس لباس هایی که می پوشید بدانید

یکی از پرفروش‌ترین جنس‌ها در آمریکا و سراسر جهان می‌باشد. به طور طبیعی از گیاه پنبه نشات می‌گیرد که فوق العاده با دوام می‌باشد. گیاه پنبه می‌تواند هزاران مایل با باد سفر کرده و از روی اقیانوس‌ها بگذرد، ولی از بین نمی‌رود. به همین دلیل این گیاه در همه جای دنیا وجود دارد. نکته جالب اینکه: آیا می‌دانستید برای تولید اسکناس‌های آمریکا از پنبه هم استفاده می‌شود! همینطور در باروت!

محاسن: پنبه دقیقا همان جنسی است که ما انتظارش را داریم. بادوام و نرم و راحت است. به خاطر منافذش به راحتی هوا در آن جریان دارد و کمتر در آن عرق می‌کنید. در زندگی روزمره به راحتی می‌توان از آن استفاده کرد. مراقبت از آن بسیار ساده می‌باشد و برای محیط زیست مناسب است.

معایب: لباس‌های پنبه‌ای به مرور زمان شل می‌شوند. همچنین آن‌ها بعد از چند بار شستشو شکل و رنگ خود را از دست می‌دهند.

۲ – کتان

آنچه که باید در مورد جنس لباس هایی که می پوشید بدانید

کتان، یک جنس نشات گرفته از گیاه کتان است. این جنس از هزاران سال پیش استفاده می‌شده و مصریان باستان از آن برای پوشش مومیایی‌ها استفاده میکردند.

محاسن: شیک و سبک است و برای تابستان عالی می‌باشد. علاوه بر راحت بودن، منفذ دار هم هست که به عبور و مرور هوا به داخل لباس کمک میکند و برای هر مکان و هر زمانی مناسب است. همچنین این جنس ظرافت خاصی دارد.

معایب: آیا تا به حال لباس جنس کتان پوشیده اید که زود چروک نشود؟ این لباس هازود چروک می‌شوند، بنابراین سریعتر آن‌ها را آویزان کنید و از تا کردن آن‌ها بپرهیزید.

۳ – پلی استر

آنچه که باید در مورد جنس لباس هایی که می پوشید بدانید

پلی استر در سال ۱۹۵۱ طراحی شده است و به عنوان یک پارچه‌ی استثنایی مورد ستایش قرار گرفت. این پارچه از پلی اتیلن ترفتالات درست شده است که با ترکیب این عناصر، الیاف لباس درست می‌شود. در واقع این عناصر از ترکیب چند استر درست شده است، که از ترکیب الکل و اسید کربوکسیلیک تشکیل شده است. در واقع آن‌ها از نفت ساخته می‌شوند.

محاسن: خیلی بادوام است و می‌تواند بار‌ها پوشیده شود، بدون اینکه شکل و جنس خود را از دست دهد. به خاطر مصنوعی بودن مراقبت از آن راحت‌تر است و به راحتی چروک نمی‌شود.

معایب: مثل کتان و پنبه منفذ برای عبور هوا ندارد و می‌تواند خارش ایجاد کند. این جنس لباس قابل بازیافت نیست و این موضوع برای طرفداران محیط زیست مهم است.

۴ – ابریشم

آنچه که باید در مورد جنس لباس هایی که می پوشید بدانید

ابریشم یک جنس طبیعی است که از کرم ابریشم چینی نشات گرفته است. این الیاف ساخته شده از پیله ابریشم در دو شکل وجود دارند: کرم ابریشم درخت شاه توت (یعنیخوراک کرم‌ها از شاه توت است) و ابریشم وحشی (که از برگ درخت بلوط تغذیه می‌کنند) کرم‌ها پیله‌ها را می‌تنند و قبل از تبدیل شدن به پروانه، فیبر‌ها، با جوشاندن پیله‌ها و تابیدن فیبر‌های آن ساخته می‌شوند.

محاسن: ابریشم لوکس و نرم است. نور را منعکس می‌کند و برق خاصی دارد.

معایب: قطعا گیاهی نیست و بسیار بحث برانگیز است. ابریشم هم گران است و مراقبت از آن واقعا سخت است و هم برای ساختنش باید از به وجود آمدنپروانه‌ها جلوگیری کرد، که بسیار دردناک است و خیلی افراد به این دلیل با ابریشم مخالف هستند.

۵ – نایلون

آنچه که باید در مورد جنس لباس هایی که می پوشید بدانید

نایلون در ابتدا جایگزین ابریشم ساخته شد. اغلب از پلی آمید‌ها منشا می‌گیرد. مصنوعی است و اولین بار در سال ۱۹۳۰ ساخته شد. جایگزین ابریشم در ساخت جوراب شد که به آن نام نایلون دادند. در خانواده‌های فیبر‌های صناعی یکی از متداول‌ترین آن‌ها نایلون می‌باشد. نایلون از تکرار واحد‌های آمیدی ساخته شده است.

محاسن: نایلون قوی، ارزان و متنوع است. برای افرادی که ضد جنس ابریشم هستند، (به خاطر بحث‌های موجود در مورد ابریشم) جنس بسیار مناسبی است.

معایب: شستن و اتوی زیاد آن‌ها را دانه دانه می‌کند و در دمای بالا ذوب می‌شوند.

شیکسون

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار