زنان ورزشکار ایرانی در المپیک توکیو
کد خبر: ۲۱۷۰۴۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2021 July 20    -    ۲۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۰
المپیک تابستانی ۲۰۲۱ توکیو شاهد حضور ۱۲ زن ورزشکار ایرانی خواهد بود. اما همه این ۱۲ ورزشکار زیر پرچم ایران به میدان نمی‌روند.

زنان ورزشکار ایرانی در المپیک توکیوتابناک باتو ـ المپیک تابستانی ۲۰۲۱ توکیو شاهد حضور ۱۲ زن ورزشکار ایرانی خواهد بود. اما همه این ۱۲ ورزشکار زیر پرچم ایران به میدان نمی‌روند.

 

زنان ورزشکار ایرانی در المپیک توکیو

نجمه خدمتی، امید مدال ایران در تیراندازی
نجمه خدمتی از امیدهای کاروان ورزشی ایران برای کسب مدال محسوب می‌شود. این تیرانداز ۲۵ ساله، برنده مدال طلای تفنگ بادی ۱۰ متر انفرادی زنان در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ شد. نجمه خدمتی در گفت‌و‌گو با دویچه‌وله فارسی اشاره کرد که مدت‌ها بدون مربی، بدون فشنگ و فقط با کامپیوتر تمرین کرده و تاکنون مورد هیچ گونه حمایت مالی از سوی سازمان ورزش ایران قرار نگرفته است.

زنان ورزشکار ایرانی در المپیک توکیو

فرزانه فصیحی دونده دو ۱۰۰ متر
فرزانه فصیحی ۲۸ ساله نیز از چهره‌های تاریخ‌ساز ورزش ایران است. این دونده در ماده دو ۱۰۰ متر المپیک، نگاه‌ها را به خود جلب می‌کند. این ورزشکار، نخستین دونده زن ایرانی در مسابقات المپیک در این ماده پس از گذشت ۵۷ سال است. فصیحی برنده مدال نقره در بخش تیمی ماده دو ۴ در ۴۰۰ متر امدادی داخل سالن ۲۰۱۶ آسیا و همچنین برنده نشان برنز رشته دو ۶۰ متر مسابقات قهرمانی دو و میدانی داخل سالن ۲۰۱۸ آسیا است.

زنان ورزشکار ایرانی در المپیک توکیو

ثریا آقایی در بدمینتون
ثریا آقایی به عنوان نخستین زن ایرانی در رشته بدمینتون، جواز حضور در رقابت‌های المپیک را دریافت کرده است. کسب این سهمیه با توجه به عدم پشتیبانی مسئولان ورزش ایران از بدمینتون زنان، یک موفقیت بزرگ برای این ورزشکار محسوب می‌شود.

زنان ورزشکار ایرانی در المپیک توکیو

سارا بهمن‌یار و بخت کسب مدال در کاراته
سارا بهمن‌یار احتمالا یکی از بخت‌های ایران برای کسب مدال در المپیک است. این کاراته‌کار ۲۲ ساله عملکرد درخشانی در مسابقات لیگ جهانی کاراته در سال ۲۰۱۹ داشت. بهمن‌یار در این رقابت‌ها برنده مدال طلا شد.

زنان ورزشکار ایرانی در المپیک توکیو

پریسا جهانفکریان و انصراف از سهمیه المپیک
پریسا جهانفکریان یک چهره‌ تراژیک در تاریخ ورزش ایران در المپیک است. این وزنه‌بردار با وجود کسب سهمیه المپیک به عنوان نخستین وزنه‌بردار زن ایران، از سوی کمیته ملی المپیک ایران به توکیو اعزام نمی‌شود. به رغم گواهی و تائید پزشک معالج پیرامون آمادگی پریسا جهانفکریان برای حضور در المپیک، این ورزشکار از سوی مقامات ورزش ایران رسما به علت "اولویت حفظ سلامت پس از عمل جراحی"، از حضور در المپیک بازماند.

زنان ورزشکار ایرانی در المپیک توکیو

نازنین ملایی در قایقرانی
نازنین ملایی ۲۹ ساله نیز از افتخارآفرینان ورزش ایران است. این قایقران موفق شد در ماده چهار نفره جفت پاروی سبک‌وزن، مدال برنز بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون را از آن خود کند. کسب سهمیه و حضور نازنین ملایی در المپیک ۲۰۲۱ توکیو، با وجود اعمال محدودیت‌های فراوان در جمهوری اسلامی برای زنان ورزشکار، یک کامیابی بزرگ برای ورزش زنان ایران است.

زنان ورزشکار ایرانی در المپیک توکیو

ناهید کیانی و قرعه باورنکردنی در تکواندو
ناهید کیانی ۲۳ ساله، برنده مدال طلای مسابقات قهرمانی تکواندو نوجوانان ۲۰۱۵ آسیا است. این ورزشکار نخبه ایران در نخستین رویارویی خود در المپیک ۲۰۲۱ توکیو به دیدار کیمیا علیزاده، ملی‌پوش پیشین تکواندو ایران و برنده مدال برنز المپیک ۲۰۱۶ ریو که در حال حاضر عضو تیم پناهندگان است، می‌رود. این مسابقه بدون شک یکی از حساس‌ترین رقابت‌های ورزشی در المپیک ۲۰۲۱ توکیو است.

زنان ورزشکار ایرانی در المپیک توکیو

هانیه رستمیان؛ پرچم‌دار و تیرانداز کاروان ورزشی ایران
هانیه رستمیان پرچم‌دار کاروان ورزشی ایران در بازی‌های المپیک تابستانی توکیو است. این ملی‌پوش ۲۲ ساله ورزش ایران در رشته تیراندازی و در ماده تپانچه به دنبال افتخار‌آفرینی برای ایران در المپیک است.

زنان ورزشکار ایرانی در المپیک توکیو

حمیده عباسعلی در کاراته
حمیده عباسعلی چهره‌ای سرشناس در عرصه کاراته ایران است. این ورزشکار ۳۱ ساله در مسابقات کاراته شیلی در سال ۲۰۲۰، به مدال طلای جهان دست یافت. او با پیروزی در فینال وزن ۶۸+ کیلوگرم لیگ جهانی کاراته و کسب مدال طلا، سهمیه المپیک توکیو را تصاحب کرد.

زنان ورزشکار ایرانی در المپیک توکیو

فاطمه کرم‌زاده‌ در تیراندازی
فاطمه کرم‌زاده‌ یکی دیگر از چهره‌های جوان اکیپ ورزش ایران در المپیک توکیو است. این تیرانداز ۲۲ ساله در ماده تفنگ سه وضعیت ۵۰ متر به رقابت می‌پردازد. فاطمه کرم‌زاده‌ در مسابقات تیراندازی قهرمانی ۲۰۱۹ آسیا موفق به کسب مدال نقره شد.

زنان ورزشکار ایرانی در المپیک توکیو

آرمینا صادقیان در تیراندازی
آرمینا صادقیان با ۱۹ سال سن جزو جوان‌ترین ورزشکاران ایران در تاریخ حضور ملی‌پوشان این کشور در صحنه بازی‌های المپیک است. این تیرانداز در رشته تفنگ بادی ۱۰ متر انفرادی زنان، در المپیک توکیو به میدان می‌رود. آرمینا صادقیان با کسب مدال طلای جام جهانی ۲۰۲۱ کروآسی، تاریخ‌ساز شد.

زنان ورزشکار ایرانی در المپیک توکیو

نگاه کیمیا علیزاده به کسب دومین مدال المپیک
کیمیا علیزاده از چهره‌های برجسته و خبرساز ورزشی و مدنی ایران در طول ۵ سال اخیر در عرصه جهانی بوده است. این ورزشکار پس از کسب مدال برنز المپیک ۲۰۱۶ ریو در ترکیب تیم ملی ایران، در ابتدای سال ۲۰۲۰ در کشور آلمان پناهنده شد. هدف کیمیا علیزاده تکرار دوباره کامیابی در المپیک و کسب مدال است. او برای دستیابی به این هدف باید نخست حریف ایرانی خود، ناهید کیانی، را شکست دهد.

زنان ورزشکار ایرانی در المپیک توکیو

دینا پوریونس، دومین زن ایرانی در تیم پناهندگان المپیک
دینا پوریونس، ملی‌پوش پیشین تکواندو ایران، چندین سال است که در کشور هلند پناهنده شده است. این ورزشکار یکی از ۵ ورزشکار ایرانی‌تبار در ترکیب تیم ۲۹ نفره پناهندگان است که زیر پرچم کمیته بین‌المللی المپیک، در المپیک توکیو به میدان می‌روند.

منبع: dw.com

 

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
3
1
یکی تلاش میکنه برای کشورش مدال بیاره یکی هم تلاش میکنه کمش کنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار