عکاسی پاپاراتزی چیست؟
کد خبر: ۲۱۶۹۶۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2021 July 17    -    ۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۵
پاپاراتْزی (به ایتالیایی: Paparazzi) به عکاسانی گفته می‌شود که کارشان تهیهٔ عکس‌های جنجالی از چهره‌های سرشناس به‌ویژه هنرمندان و ورزشکاران و نیز خانواده و نزدیکان آنان و فروش این تصاویر به مجلات مختلف است. معمولاً پاپاراتزی‌ها عکس‌های موردنظر خود را در مکان‌های عمومی تهیه می‌کنند.

پاپاراتزی چیست؟

پاپاراتزی چیست؟اختصاصی «تابناک با تو» - پاپاراتْزی (به ایتالیایی: Paparazzi) به عکاسانی گفته می‌شود که کارشان تهیهٔ عکس‌های جنجالی از چهره‌های سرشناس به‌ویژه هنرمندان و ورزشکاران و نیز خانواده و نزدیکان آنان و فروش این تصاویر به مجلات مختلف است. معمولاً پاپاراتزی‌ها عکس‌های موردنظر خود را در مکان‌های عمومی تهیه می‌کنند. برای این منظور، با به‌دست‌آوردن سرنخ‌هایی از برنامه‌های عمومی یا خصوصیِ یک چهرهٔ سرشناس، این عکاسان در مکان و زمان موردنظر حاضر می‌شوند و عکس‌های عامه‌پسندی از این شخصیت‌های محبوب تهیه می‌کنند.

در سال ۲۰۰۵ یکی از پاپاراتزی‌ها ادعا می‌کرد: «اگر تصویری از بریتنی اسپیرز و نوزادش به دست بیاورم، می‌توانم در آن تپه‌ها (سان‌ست بلوار) خانه‌ای بخرم.»

واژه‌شناسی

«پاپاراتزی» (به ایتالیایی: paparazzi) یک کلمهٔ جمع در زبان ایتالیایی است و مفرد مذکر آن «پاپاراتزو» (به ایتالیایی: paparazzo) و مفرد مؤنث آن پاپاراتزا (paparazza) است. این واژه از سال ۱۹۶۰ به‌بعد، با به نمایش درآمدن فیلم سینمایی زندگی شیرین اثر فدریکو فلینی بر سر زبان‌ها افتاد. در این فیلم، عکاسی بود که کارگردان نامش را «پاپاراتزی» گذاشته بود. این شخصیت فیلم با الهام از شخصیت عکاس واقعی به نام تازیو سکیارولی (۱۹۲۵-۱۹۹۸) بازسازی شده بود. این واژه در یکی از گویش‌های ایتالیایی به پشه‌های سمج و مزاحم گفته می‌شود.

پاپاراتزی چیست؟

عکاسی پاپاراتزی چیست ؟

عکاسی پاپاراتزی که به فتوژورنالیسم افشاگرانه معروف است، عکاسان زیرکی هستند که درگرفتن عکس‌های خبری از اشخاص معروف به طور مخفیانه مهارت دارند. پاپاراتزى‌ها کارشان تهیهٔ عکس‌های جالب از چهره‌های سرشناس به‌ویژه هنرمندان و ورزشکاران و نیز خانواده و نزدیکان آنان و فروش این تصاویر به مجلات مختلف است.

بیشتر بخوانید: 

عکاس اهل چک، روایتگر رؤیایی‌ترین پاییزها

همسایه های زوج سلطنتی طرد شده در محله ی محبوب هالیوودی ها

این عکاسان همیشه در کمین سیاستمداران، خوانندگان وافراد مشهور باقی می‌مانند تا از آن‌ها عکس مخفیانه بگیرند. البته رعایت حریم شخصی در این نوع عکاسی لازم است. به طور مثال عکاس قصد ندارد وارد خانه کسی بدون اجازه شود وعکس بگیرد. اما اگر کسی پنجره را باز گذاشته بود وعکسی از او گرفته شد این دیگر مشکل همان فرد است.

معمولاً پاپاراتزی‌ها تلاش می‌کنند از افراد معروف در مکان‌های مختلف (عمومی و خصوصی) به ویژه در موقعیت‌های کمتر دیده شده یا دیده نشده عکس بگیرند.

برای این منظور با به دست آوردن سرنخ‌هایی از برنامه‌های عمومی یا خصوصی یک چهره مشهور، این عکاسان در مکان و زمان مورد نظر حاضر می‌شوند و عکس‌های عامه پسندی از این چهره‌ها تهیه می‌کنند و بعدا با قیمتی گزاف آن را به آژانس‌های خبری، رسانه‌ها و ... می‌فروشند. مانند سایت آمریکایی تی. ام. زی (TMZ) که اخبار دسته اول و سوژه‌های جنجالی از سلبریتی‌ها را پوشش می‌دهد.

مشهورترین و فاجعه‌بار‌ترین اتفاق مرتبط با پاپاراتزی‌ها که تمام جهان را در شوک فرو برد مرگ پرنسس دایانا است. وی در شب ۳۱ اوت ۱۹۹۷ به همراه نامزدش دودی الفاید و راننده‌اش برای فرار از دست عکاسان از در پشتی هتلی در پاریس خارج شد و قصد خروج از پاریس را داشتند. آن‌ها در یک بنز لیموزین در تونلی در پاریس مشغول حرکت بودند که ماشینشان به دلیل سرعت زیاد و عدم کنترل راننده با دیواره تونل آلما پاریس برخورد کرد و راننده و الفاید به سرعت جان باختند. بعد از تصادف به نظر نمی‌آمد دایانا صدمه‌ای جدی دیده باشد، اما وی یک بار در آمبولانس دچار حمله قلبی شد و در بیمارستان هم بر اثر خون‌ریزی ریوی و مغزی درگذشت.

پاپاراتزی چیست؟

ما در ایران صنعت یا گروه پاپاراتزی و یا سایتی با رویکرد‌های این فرمی نداریم که به شکل رسمی به این حرفه مشغول باشند، ولی باید در نظر داشت که با توجه به تغییرات بزرگ ارتباطات عصر حاضر دیگر هر شخصی که یک گوشی تلفن همراه هوشمند داشته باشد یک پاپاراتزی بالقوه است که به راحتی می‌تواند بالفعل شود.

در این زمانه با استناد به همین نمونه‌های مهران مدیری، رامبد جوان، ستاره اسکندری و آزاده نامداری می‌توان گفت در هرجای دنیا که باشی و در هر زمانی که باشد چشمانی ناظر وجود دارد که می‌تواند از شما عکس بگیرد.

گستره پاپاراتزی از یک صنعت و حرفه تخصصی دیگر به یک اتفاق معمولی در تمام جامعه تسری یافته است و کسانی هم که به هر دلیلی در جامعه شناخته شده‌تر باشند در معرض این دوربین‌ها قرار می‌گیرند، حتی در لحظاتی بسیار شخصی و تنهایی که شاید فکر می‌کنند کس دیگری غیر از خودشان از آن‌ها اطلاعی ندارد.

در لحظاتی که می‌خواهند تاکسی سوار شوند، غذایی بخورند، مسافرتی بروند، از فرط خوشحالی یا ناراحتی عکس‌العملی از خود نشان می‌دهند یا هزاران هزار موقعیت دیگر ...

با توجه به شرایط حاضر فقط می‌توان گفت: "خدارو شکر که من سلبریتی نیستم! ".

در ادامه چند تکنیک مختلف را با هم بررسی خواهیم کرد که باعث افزایش مهارت‌های شما در عکاسی پاپاراتزی خواهد شد.

فوکوس

این موضوع کاملا واضح است و هیچ نیازی به توضیح ندارد. سلبریتی‌ها معمولا در محیط‌های شلوغ و بین جمعیت دیده می‌شوند. به همین خاطر عکاس‌های پاپاراتزی در مدت زمان کوتاهی چندین عکس می‌گیرند. این عکاس‌ها می‌دانند که عکاسی از یک سلبریتی در بهترین (یا حتی بدترین) زاویه ممکن برای ثبت یک عکس موفق ضروری است.

عکاسی پاپاراتزی یکی از انواع عکس‌های خیابانی است مگر اینکه برای گرفتن این نوع عکس‌ها استخدام شده باشید. در مواقعی که سوژه در حال انجام فعالیت‌ها و زندگی روزانه خودش است، این وظیفه شماست که به شکلی از او عکاسی کنید که مرکز تصاویر شما باشند.

نکته حرفه‌ای: اجازه ندهید دوستان، بادیگارد یا افرادی که در کنار یا پشت سر سوژه شما قرار دارند باعث حواس‌پرتی شما شوند. با اینکه ممکن است افراد دیگر هم در عکس کنار یک سلبریتی باشند، اما مطمئن شوید در عکس‌هایی که می‌گیرید به صورت واضح مشخص است که هدف عکس چه کسی است.

پاپاراتزی چیست؟

شفافیت

در زمانی عکاسی پاپاراتزی ممکن است نیاز باشد در طول شب، میانه روز یا هر زمان دیگری مجبور باشید که عکاسی کنید. این موضوع ممکن است برای شما مشکلات مختلفی از لحاظ نور ایجاد کند و شفافیت عکس‌های شما را تحت تاثیر قرار دهد. در عکاسی پاپاراتزی ممکن است زمان بین گرفتن عکس و منتشر کردن آن خیلی کم باشد و به همین خاطر این موضوع از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

نکته حرفه‌ای: نمی‌توان زمان و مکان مناسب را برای عکاسی کنترل کنید، زیرا سلبریتی‌ها و افراد مشهور هر زمان که دوست داشته باشند در بین عموم و رویداد‌ها حاضر شوند. البته با تلاش و مهارت می‌توانید آماده باشید و برای نور برنامه‌ریزی داشته باشید تا به این ترتیب شفافیت عکس خودتان را کنترل کنید.

بیشتر بخوانید: 

آشنایی با هنر قرن بیستم

زوم

فوکوس دیافراگمعلاوه بر فوکوس و وضوح تصویر شما باید روی سوژه هم زوم کنید. این موضوع با کراپ کردن عکس پس از گرفتن آن تفاوت دارد. با زوم کردن روی سلبریتی شما می‌توانید پس زمینه را به صورت عمدی تار کنید و فوکوس تصویر را فقط روی سوژه قرار دهید.

نکته حرفه‌ای: اغلب اوقات پیدا کردن عکس‌هایی از سلبریتی‌ها که با زوم به دوربین نزدیک شده‌اند خیلی سخت است. بهتر است به سوژه نزدیک شوید و از فاصله نزدیک از آن‌ها عکاسی کنید. با این کار ممکن است برای پروژه‌های بیشتری استخدام شوید و پول بیشتری بگیرید.

عکاسی پاپاراتزی چیست؟

عناصر بصری جذاب

 

مطمئنا عکاسی از یک سلبریتی داخل کافه یا رستوران کار آسانی است، اما بیننده‌ها دوست دارند عکس‌های دیگری هم از افراد مشهور در حال انجام کار‌های دیگر ببینند.

نکته حرفه‌ای: تصور نکنید که سلبریتی‌ها فقط در طول شب بیرون می‌روند. مخاطب به چه تصاویری علاقه‌مند خواهد بود؟ سعی کنید عکس‌هایی بگیرید که دیگران به آن فکر نمی‌کنند: کار‌های داوطلبانه، کلاس یوگا، سرگرمی‌های کمتر شناخته شده و….

درست رفتار کنید

شما نباید در زمان عکاسی شخصیت بی ادبی داشته باشید. معمولا گروهی از عکاس‌ها که در حال عکاسی پاپاراتزی هستند خیلی دیوانه‌وار به نظر می‌رسند، اما در مواقعی که با سوژه خودتان مواجه می‌شوید، با اعتماد به نفس و مودب باشید، مرز‌ها را رعایت کنید و لبخند بزنید.

نکته حرفه‌ای: در مواقعی که بقیه برخلاف شما رفتار می‌کنند و در مورد زندگی شخصی سوژه سوال می‌کنند، شما سعی کنید مودب باشید و از لطافت طبع خودتان استفاده کنید.

یک عکاس پاپاراتزی درباره حرفه خود میگوید:

«عکاسی که ما انجام می‌دهیم، کلا با عکاسی معمول متفاوت است.

من بیشتر آن را فتوژورنالیسم می‌دانم، اما ما حتی از فوتوژورنالیسم هم فراتر رفته‌ایم.

ما مهارتی خاص در عکاسی داریم که در واقع ترکیبی است از عکاسی ورزشی و فوتوژورنالیسم.

این تفاوت کار ما با فوتوژورنالیسم است. ما تنها چند ثانیه برای ثبت سوژه‌های‌مان زمان داریم.

برای ثبت آن‌چه باید بگیریم، زمان بسیار بسیار اندکی در اختیار خواهیم داشت.»

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
1
4
کم اینجا فضولی در کار هم می کنند فقط مانده بود روش عکاسی از این نوع را هم یادشان بدهی!
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار