دکوراسیون داخلی منزل و ابعاد روانشناسی
کد خبر: ۲۱۶۸۷۰
تاریخ انتشار: 2021 July 12    -    ۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
ممکن است عوامل پنهان متعددی در طراحی خانه شما وجود داشته باشد که باعث تغییر روحیه و سلامت روانی شما شود وقتی به تزئین و دکوراسیون خانه خود فکر می‌کنیم، هدف اصلی دکور کردن فضا دستیابی به نوع خاصی از زیبایی است ما می‌خواهیم خانه هایمان از نظر بصری زیبا و دلپذیر به نظر برسند یا بر روی عملکرد فضای داخلی تمرکز بیشتری داریم.

دکوراسیون داخلی منزل و ابعاد روانشناسی

دکوراسیون داخلی منزل و ابعاد روانشناسی«تابناک با تو» - آیا می‌دانید دکوراسیون داخلی منزل شما به معنای واقعی کلمه می‌تواند احساسات شما را کنترل کند؟

ممکن است عوامل پنهان متعددی در طراحی خانه شما وجود داشته باشد که باعث تغییر روحیه و سلامت روانی شما شود وقتی به تزئین و دکوراسیون خانه خود فکر می‌کنیم، هدف اصلی دکور کردن فضا دستیابی به نوع خاصی از زیبایی است ما می‌خواهیم خانه هایمان از نظر بصری زیبا و دلپذیر به نظر برسند یا بر روی عملکرد فضای داخلی تمرکز بیشتری داریم.

اما چیزی که بیشتر ما متوجه آن نیستیم این است که یک جنبه روانشناختی وجود دارد که ما را به سبک و دکور انتخابی متصل می‌کند که به تدریج ذهن ما را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

در ادامه جنبه‌های مختلف دکوراسیون منزل که ممکن است بر روحیه و سلامت عمومی شما تأثیر بگذارد، بررسی خواهیم کرد با ما همراه باشید…..


روانشناسی دکوراسیون داخلی منزل -رنگ‌ها

رنگ فضای داخلی منزل شما ممکن است تأثیر عمیقی در روان شما بگذارد. روانشناسی رنگ بحث گسترده‌ای برای مطالعه طراحان داخلی است. رنگ‌های مختلف می‌توانند تأثیرات متمایزی بر روحیه شما داشته باشند. از این رو، قبل از تصمیم گیری در مورد رنگ آمیزی صندلی‌ها، میز‌ها یا وسایل و مبلمان دکوراسیون برای خانه، درک کاربرد مناسب رنگ در طراحی داخلی بسیار حیاتی است.

دکوراسیون داخلی منزل و ابعاد روانشناسی

* قرمز رنگی چشم نواز است و همچنین سطح انرژی اتاق را افزایش می دهد. با این حال ، رنگی است که می تواند اضطراب و عصبی بودن را نیز در بسیاری از افراد القا کند.
* زرد سایه گرمتری است که تحریک کننده انرژی مثبت است. در حالی که استفاده از مقدار زیادی زرد در خانه باعث می شود دکوراسیون داخلی منزل شما بلند و درخشان به نظر برسد ، اما یک پالت رنگ زرد با رنگ های خنثی ایده خوبی است!
* رنگ سبز یکی از آرامش بخش ترین رنگ ها برای خانه شماست. این رنگ افکار صلح و تعادل را تحریک می کند و بلافاصله ایده طبیعت را به ذهن ما می آورد. سایه های سبز به عنوان اثر آرام بخشی بر ذهن فرد شناخته می شوند.
* تنالیته آبی می توانند احساس آرامش را در ذهن شما ایجاد کنند. این رنگ بهترین رنگ توصیه شده برای اتاق خواب است زیرا اغلب با اعتماد ، آرامش و موفقیت همراه است.
* رنگ های خنثی مانند سیاه ، کرم ، قهوه ای و سفید و خاکستری باعث انعطاف پذیری پالت رنگ داخلی شما می شوند. این رنگ ها را می توانید خیلی راحت با رنگهای دیگر جفت کنید. رنگ های خنثی با عنوان احساس تعادل ، قناعت و امنیت شناخته می شوند.

موقعیت یابی مبلمان شما

موقعیت قرارگیری مبلمان در خانه تعیین کننده حرکت شما در آن فضا است. چیدمان مبلمان به روشی زیباشناسانه و همچنین کاربردی بسیار مهم است. اگر خانه شما بسیار شلوغ باشد، ممکن است احساس خفگی و اضطراب بیشتر از آنچه تصور می‌کنید، داشته باشید. اما از سوی دیگر، بهترین چیدمان هم قطعا این نیست که مبلمان خود را در مقابل دیوار‌ها بچینید و فضای زیادی را در وسط نگه دارید. برای چیدمان مبلمان یک نقطه کانونی در نظر بگیرید (اگر پیدا کردن نقطه کانونی برایتان دشوار است از این مطلب کمک بگیرید:)

پس از انتخاب نقطه کانونی و یک قطعه اصلی چیدمان اتاق را به گونه‌ای تنظیم کنید که جابجایی راحت باشد و کاربرد آن بدون شلوغی فضا افزایش یابد. مهم نیست چه ابعادی فضا دارید مهم انتخاب تعداد تکه مبلمان مناسب و چیدمان صحیح ان هاست، زیرا سیرکولاسیون مناسب احساس رضایت و خوشایندی را در افراد ایجاد می‌کند.

دکوراسیون داخلی منزل و ابعاد روانشناسی

ارگونومی

درخانه یا فضای اداری، اهمیت طراحی داخلی ارگونومیک غیرقابل انکار است! فضای کار خانگی شما برای اطمینان از حداکثر بهره وری باید از نظر ارگونومی مناسب باشد. اگر یک صندلی فانتزی بخرید که کاملاً متناسب با دکوراسیون داخلی منزل شما باشد، اما در عرض چند دقیقه استفاده کمر شما را آزار دهد، باعث آسیب روحی و جسمی خواهد شد از این رو، توصیه می‌شود از صندلی‌های اداری استفاده کنید که به خوبی از بدن محافظت کنند (اگر نمی‌دانید صندلی‌های اداری برای میز کارتان باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند تا سالم بمانید در ادامه از این مطلب کمک بگیرید)

جنبه راحتی وارگونومیک در مورد سایر مبلمان نیز وجود دارد برای مثال اگر کابینت‌هایی خریداری می‌کنید که فضای کافی برای ذخیره وسایل شما ندارند، این امر ممکن است در طولانی مدت باعث خشم و آزردگی در روحیه و رفتار شما شود. از این رو، تمرکز بر طراحی‌هایی که برای فضای کار شما راحت و کاربردی هستند، ضروری است.

عناصر طبیعی در طراحی داخلی مدرن

همجواری با طبیعت و گیاهان طبیعی می‌تواند از بسیاری جهات باعث بهبود خلق و خو و سلامت روانی شما شود. همینطور استفاده از متریال‌های طبیعی و چوبی نه تنها سبک دکوراسیون را ارتقا می‌بخشد، بلکه احساس آرامش را نیز به وجود می‌آورد. گیاهان روحیه و امید را بالا می‌برند همانطور که قبلاً اشاره کردیم، تنالیته‌های رنگ سبز تأثیر آرام بخشی بر روی افراد دارند و از این رو داشتن اقلام دکوراتیو با عناصر طبیعی مانند گیاهان داخل منزل می‌تواند به شما احساس طراوت، جوانی و آرامش دهد. دیدن گیاهان همچنین باعث افزایش حافظه و تقویت بهره وری می‌شود.

علاوه بر دیدگاه روانشناختی گیاهان نه تنها در دکوراسیون خانه خوب به نظر می‌رسند بلکه باعث تازه نگه داشتن هوا نیز می‌شوند. چاپ گرافیکی با پترن گل، گیاهان گرمسیری یا تم روستایی نیز برای تقویت روحیه ایده‌ای کاربردی محسوب می‌شوند.

دکوراسیون داخلی منزل و ابعاد روانشناسی

بهداشت و ایمنی در طراحی داخلی

اگر خانه شما با اولویت ایمنی طراحی نشده باشد، می‌تواند باعث تحریک و عصبانیت زیادی شود. اگر خانه شما مملو از لبه‌های تیز و حادثه خیز باشد که باعث آسیب دیدگی جزئی مانند ضربه مداوم انگشت شست پا به مبلمان می‌شود، ممکن است در فضای خود احساس امنیت نکنید.

امنیت کلی خانه شما همچنین می‌تواند بر سلامت روانی شما تأثیر بگذارد. از این رو، توصیه می‌شود که یک سیستم امنیتی و قفل مناسب در خانه‌های خود داشته باشید و قفل‌های مکمل را بر روی پنجره‌ها و بالکن‌های خود نصب کنید تا بتوانید بدون نگرانی در مورد امنیت خود یا خانواده خود در آرامش زندگی کنید.

اشکال و تقارن

تقارن و شکل‌ها همچنین می‌توانند بر فضای کلی خانه شما تأثیر بگذارند. اگر می‌خواهید خانه شما احساس دعوت کنندگی داشته باشد، باید از اشکال زاویه دار پرهیز کنید و به جای آن از منحنی‌ها و دایره‌ها استفاده کنید. منحنی‌ها و شکل‌های گرد نشان دهنده هماهنگی و انعطاف پذیری هستند. تقارن به حس تعادل و هماهنگی نیز می‌افزاید. همچنین از نظر زیبایی نیز خوشایند است و آرامش روانی شما را افزایش می‌دهد.

دکوراسیون داخلی منزل و ابعاد روانشناسی

نورپردازی در طراحی داخلی

نور در دکوراسیون داخلی منزل چه طبیعی یا مصنوعی باشد، از جنبه‌های اساسی طراحی خانه است. روشنایی شدید می‌تواند احساس اضطراب و تنش ایجادکند. از طرف دیگر اگر نور بسیار ضعیف و کسل کننده باشد، می‌تواند افسردگی و اضطراب ایجاد کند اتاق نشیمن در دکوراسیون منزل باید بیشترین نور را داشته باشد، اگر نشیمن دارای نور طبیعی در صبح و بعد از صبح دارای نور‌های مصنوعی قوی باشد، بهتر است. اتاق خواب باید دارای نور ملایم و دنج باشد تا آسایش و آرامش را منعکس کند.

ضروری است که خانه خود را به گونه‌ای طراحی کنید که ذهن و بدن شما را خشنود کند. این موارد تنها برخی از مواردی است که از نظر طراحی داخلی بر روان فرد تأثیر می‌گذارد و نیاز به رسیدگی در مرحله برنامه ریزی دارد. فضای شما باید راحتی ایجاد کند و به شما احساس یک پناهگاه امن را بدهد!

منبع: دکوبوم

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار