جا‌های دیدنی ایروان که آن‌ها را نمی‌شناسید!
کد خبر: ۲۱۶۶۴۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: 2021 July 10    -    ۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۷
ایروان پایتخت و بزرگترین شهر ارمنستان است و مرکز فرهنگی، صنعتی و هنری ارمنستان نیز محسوب می شود. ایروان شهر تاریخی است و قدمت آن به قرن هشتم پیش از میلاد بازمی گردد. آثار تاریخی این شهر هم این موضوع را اثبات می کنند. همه ساله گردشگران زیادی پرواز تهران ایروان خریداری کرده و به این شهر زیبا سفر می کنند.

۱۷ مورد از جاهای دیدنی ایروان که آن ها را نمی شناسید!

۱۷ مورد از جاهای دیدنی ایروان که آن ها را نمی شناسید!«تابناک با تو» - ایروان پایتخت و بزرگترین شهر ارمنستان است. این شهر مرکز فرهنگی، صنعتی و هنری ارمنستان نیز محسوب می شود. ایروان یک شهر تاریخی است و قدمت آن به قرن هشتم پیش از میلاد باز می گردد. آثار تاریخی این شهر هم این موضوع را اثبات می کنند. همه ساله گردشگران زیادی پرواز تهران ایروان خریداری کرده و به این شهر زیبا سفر می کنند.

ایروان در دامنه کوه آرارات قرار گرفته است و بر کرانه ی رود هرازدان بنا شده است. گردشگری این شهر در حال توسعه است و امروزه به یکی از مهم ترین مقاصد گردشگری در دنیا تبدیل شده است.

این شهر موزه ها، کتابخانه ها، گالری ها و بناهای تاریخی زیادی دارد. مکان های تفریحی هم چون رستوران و کافه نیز به وفور در این شهر دیده می شود. پیاده روها و بناهایی که با سبک نئوکلاسیک طراحی شده اند، شهرت بسیار زیادی دارند.

ایروان دارای سه ناحیه مختلف با نام های کنترون، بخش مرکزی و بخش تجاری است. بیشتر جاذبه های گردشگری ایروان در مرکز آن واقع شده اند و گردشگران خارجی نیز بیشتر در این منطقه تردد می کنند.

در ادامه به معرفی برخی از جاهای دیدنی ایروان خواهیم پرداخت.

میدان جمهوری (Republic Square)

میدان جمهوری ایروان را می توان یکی از شاهکارهای معماری تامانیان (معماری ارمنی) به حساب آورد. این میدان و بناهای اطراف آن نمادی از بناهایی هستند که به سبک شوروی ساخته شده اند. ساختمان هایی هم چون وزارت امور خارجه، گالری هنر، ساختمان وزارت ارتباطات و هتل ماریوت در نزدیکی این میدان واقع شده اند.

دژ اربونی (Erebuni Fortress)

جا‌های دیدنی ایروان که آن‌ها را نمی‌شناسید!

یکی از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری ایروان دژ اربونی است که قدمت آن به ۳۰۰۰ سال پیش باز می گردد. این دژ در ارتفاع ۱۰۱۷ متری در شهر ایروان قرار گرفته است. اربونی در دوره حکم فرمایی آرگیشتی یکم ساخته شده است. این دژ یکی از بهترین دژهای ساخته شده در زمان پادشاهی اوراتو (آرات) محسوب می شود.

خیابان آبوویان (Abovian street)

این خیابان بسیاری از بناهای تاریخی متعلق به دوره لابل اپوک را در خود جای داده است. برخی از بناهای این خیابان به دلیل فرسودگی در حال از بین رفتن هستند با این حال تماشای این خیابان خالی از لطف نیست.

آبشار، پارک مجسمه و موزه هنر کافسچیان (Cafesjian)

پارک مجسمه یک مجموعه با فضای سبز کوچک است که در سمت شمالی خانه اپرا واقع شده است. این پارک مجسمه بسیاری از هنرمندان هم چون بوترو را در خود جای داده است. این پارک شامل فواره ها، فضاهای سبز، آبشارها، مجسمه ها و … است. این پارک جزئی از موزه هنری کافسچیان نیز محسوب می شود.

۱۷ مورد از جاهای دیدنی ایروان که آن ها را نمی شناسید!

خیابان ماشتوتس (Mashtots avenue)

خیابان ماشتوتس یکی از معروف ترین و طولانی ترین خیابان هایی است که در ایروان قرار گرفته است. این خیابان طولی معادل ۲.۶ کیلومتر دارد و ۴ باند ماشین در آن تردد می کنند. این خیابان در ناحیه کنترون ایروان واقع شده است. در اغلب روزهای سال ترافیک سنگینی در این خیابان وجود دارد. دو بنای مشهور و دیدنی ایروان به نام ماتناداران (Matenadaran) و مسجد کبود نیز در این خیابان واقع شده اند.

خیابان شمالی (Northern Avenue)

یکی از مشهورترین خیابان های شهر ایروان خیابان شمالی است که یک خیابان عابرگذر است. این خیابان یکی از بخش های جدید در شهر ایروان است و بهره برداری از آن به سال ۲۰۰۸ برمی گردد. این خیابان میدان جمهوری را به خانه اپرا متصل می کند. خیابان شمالی ایروان با سبک معماری رایج ساخته شده است و طراحی آن به دوره پس از جنگ جهانی دوم باز می گردد. خیابان شمالی یکی از مشهورترین مراکز خرید ایروان نیز محسوب می شود. بسیاری از گردشگرانی که با رزرو پرواز خارجی به این شهر سفر می کنند، جهت خرید سوغات به این خیابان مراجعه می کنند.

خانه اپرا (The Opera House)

یکی از زیباترین و با شکوه ترین بناهای دیدنی ایروان خانه اپرا است. این ساختمان طراحی زیبا و منحصر به فردی دارد. ورودی اول این بنا از سمت میدان آزادی به تالار اصلی اپرا و سالن باله اختصاص دارد و ورودی دوم آن مربوط به تالار کنسرت خاچاطوریان است.

میدان آزادی (Theatrical/Freedom square)

میدان آزادی بخشی از مجموعه خانه اپرا به حساب می آید. خانه اپرا ایروان در ضلع شمالی قرار دارد و امتداد آن به پارک و کافه هایی در سمت غربی ختم می شود. خیابان شمالی هم در ضلع جنوبی این مجموعه قرار گرفته است. در غرب این میدان پارک دریاچه قو واقع شده است.

در پارک دریاچه قو می توانید مجسمه ای از آرنو باباجانیان را تماشا کنید. آرنو باباجانیان خالق و آهنگساز دریاچه قو است. در این پارک سالانه نمایشگاه های مختلفی برگزار می شود.

ماتناداران (Matenadaran)

ماتناداران نام موزه ای در ایروان است که بسیاری از ارزشمندترین گنجینه ها و آثار دنیا در آن قرار گرفته است. این موزه از بیش از هفده هزار متن خطی، کتاب های چاپی و دست نویس و … تشکیل شده است. بسیاری از گردشگران ایروان به بازدید این مجموعه می آیند.

بازار سرپوشیده ایروان (Pak Shuka)

یکی از مشهورترین بازارهای این شهر، بازار سرپوشیده ای است که در نزدیکی بناهای قدیمی قرار گرفته است. در این بازار اغلب محصولات خوراکی هم چون میوه، کنسرو و … به فروش می رسد.

مسجد کبود (Blue Mosque)

یکی از بناهایی که در ایروان به پیروان شیعه اختصاص دارد، مسجد کبود است. این مسجد طراحی زیبا و منحصر به فردی دارد. بنای این مسجد به قرن هجدهم برمی گردد و در عصر ایرانی ارمنستان ساخته شده است.

کلیسای سنت آستواتساتین نورک (St Astvatsatsin of Nork)

یکی از قدیمی ترین کلیساهای ایروان، کلیسا سنت آستواتساتین نورک است که بنای آن به قرن هجدهم میلادی مربوط می شود. بخشی از این بنا در دوران اجباری شوروی از بین رفت اما هم چنان بقایایی از آن باقی مانده است.

گالری ملی هنر

این گالری آثار ارزشمند هنرمندان روسی و اروپایی را در خود جای داده است. از نظر موقعیت جغرافیایی این گالری در میدان جمهوری قرار گرفته است و دسترسی آسانی دارد.

۱۷ مورد از جاهای دیدنی ایروان که آن ها را نمی شناسید!

پارک و بنای یادبود پیروزی (Victory Park/Monument)

پارک و بنای یادبود پیروزی در ارمنستان از محبوبیت زیادی برخوردار است این پارک در مرکز شهر واقع شده است و مجسمه های زیبایی هم چون مجسمه مادر ارمنستان در این میدان قرار گرفته است.

ایستگاه راه آهن

یکی دیگر از شاهکارهای معماری نئوکلاسیک، ساختمان ایستگاه راه آهن در ایروان است. این مجموعه در میدان دیوید ساسون قرار گرفته است. نام این میدان از قهرمان افسانه ای ارمنستان گرفته شده است. مجسمه دیوید ساسون نیز در ایستگاه نصب شده و در معرض دید عموم قرار گرفته است. در حال حاضر این ایستگاه شبکه ریلی فعال ندارد و در حال حاضر متروکه شده است.

۱۷ مورد از جاهای دیدنی ایروان که آن ها را نمی شناسید!

کلیسای جامع سنت گریگور روشنگر (St Gregory the Illuminator Cathedral)

به مناسبت هزار و هفتصدمین سال پیدایش مذهب مسیحیت در کشور ارمنستان، در سال ۲۰۰۱ این کلیسا تاسیس شد. معماری این مجموعه به سبک مهماری اصیل ارمنستان است. برخلاف سایر کلیساهایی که در این شهر وحود دارد، کلیسای گریگور روشنگر بسیار نورانی است و اثری از شمع در آن دیده نمی شود.

موزه سرگئی پاراجانف (Parajanov Museum)

این موزه به یاد فردی به نام سرگئی پاراجانف ساخته شده است. پاراجانف یکی کارگردان و هنرمند مشهور است.

سخن پایانی

ایروان جاذبه های دیدنی و گردشگری بسیار زیادی دارد که تماشای آن ها بسیار لذت بخش است. علاوه بر آثار دیدنی که در بالا به آن ها اشاره کردیم کلیسای جامع سارکیس مقدس، کلیسای کاتولیک (مریم مقدس)، موزه آثار چوبی، موزه شهر، موزه هنرهای معاصر کافسچیان و موزه ساریان نیز در این شهر قرار گرفته اند.

اگر هنوز بلیط هواپیما به ایروان خریداری نکرده اید، بهتر است آن را برای اواخر بهار و اوایل پاییز خریداری کنید. در این فصل ها ایروان آب و هوایی معتدل و مطبوع دارد.

منبع: یک پزشک

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
6
11
هم ارمنستان و هم اذربايجان و حتي گرجستان در طول تاريخ بخشي از ايران بودند
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
الان اگر میخواستند جزو ایران باشند برقشون قطع و هر روز توی صف مرغ و تخم مرغ و....بودند..!!
ناشناس
| |
۱۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
خوشا به حالشان که دیگه نیستند
طنز تلخی است
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار