این قاتل خاموش را بشناسید
کد خبر: ۲۱۶۵۶۱
تاریخ انتشار: 2021 July 08    -    ۱۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۰
سرطان معده چهارمین سرطان رایج در سراسر جهان است و مردان را دوبرابر بیشتر از زنان درگیر می کند.
به دلیل این که نشانه های اولیه سرطان معده با بیماری های گوارشی مشابه است، در بسیاری از افراد این بیماری تنها زمانی تشخیص داده می شود که پیشرفت کرده باشد. سرطان معده چهارمین سرطان رایج در سراسر جهان است و مردان را دوبرابر بیشتر از زنان درگیر می کند.
 
به عنوان یکی از عوامل اصلی بروز سرطان معده می توان به عفونت ناشی از باکتری هلیکوباکتر پیلوری اشاره کرد. پژوهشگران اروپایی دریافتند که مصرف بالای نمک به رشد باکتری هلیکوباکترپیلوری کمک خواهد کرد و با رشد این باکتری در معده، سلول های بسیاری از این بخش به عفونت دچار می شوند و افزایش این عفونت به ایجاد سلول های سرطانی کمک خواهد کرد.  
 
از دیگر عواملی که در بروز این نوع سرطان تاثیر دارد، عامل ژنتیکی و وراثت هستند که از والدین به فرد منتقل می شود. عوامل رژیم غذایی در این بیماری به طور کامل اثبات نشده اما ارتباطی بین ایجاد سرطان معده و مصرف غذاهای دودی، نمک سود شده، شور و ترشیجات، گوشت قرمزو گوشت های فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس وجود دارد. به طور کلی سبک زندگی بر ایجاد انواع سرطان ها موثر است، بنابراین نداشتن فعالیت بدنی، چاقی و سیگار کشیدن می تواند خطر ابتلا به سرطان معده را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. سیگار کشیدن بیشتر بخش فوقانی معده در نزدیکی مری را درگیر می سازد.
 
 پژوهشگران دانشکده مهندسی شیمی و موسسه فن آوری نانو اعلام کردند که آزمایش تنفس می تواند سطوح مختلف سرطان معده را بسیار خوب تشخیص دهد. با توجه به سرعت تشخیص، سهولت روش به کار رفته و هزینه کم،  به نظر می رسد این متد در آینده به یکی از روش های معمول تشخیص سرطان معده در جهان تبدیل شود.  
 
محققان پرتغالی توانستند روشی جدید در تشخیص سرطان معده ابداع کنند که علاوه بر تشخیص سریع، از دقت بیشتری نسبت به روش های پیشین نیز برخوردار است. در این روش با استفده از تصاویر دو بعدی، می توان مقدار و محل پروتئین سرکوب کننده تومور را در یک گروه سلولی تشخیص داد.
 
محققان بین المللی از کالج سلطنتی لندن، دانشکده پزشکی دانشگاه کیل و آکادمی علوم جمهوری چک با ابداع یک آزمایش جدید تنفسی موفق شدند اولین علائم سرطان مری یا معده را در مدت چند دقیقه تشخیص دهند. 
 
علائم سرطان معده
 
نشانه‌های اولیهٔ این نوع سرطان شامل سوزش معده، درد ناحیه بالای شکم، تهوع و بی‌اشتهایی (به ویژه غذاهای گوشتی) می‌ شود و پس از آن و با عود کردن بیماری نشانه ‌های بعدی همچون کاهش وزن، زردی پوست، استفراغ، مشکل بلع غذا، مشاهدهٔ خون در مدفوع و استفراغ خونی بروز می کند. 
 
علائم و نشانه‌های اولیه سرطان معده گول زننده و مشابه ناراحتی های گوارشی به نظر می رسند و افراد تلاش می کنند با پرهیز غذایی و درمان خودسرانه بهبود پیدا کنند.به گزارش سیناپرس، احساس خستگی، عدم هضم غذا و پس از بزرگ شدن توده سرطانی،  دردهای پیاپی در معده از نشانه‌ های دیگر سرطان معده به حساب می آیند. 
 
پیشگیری و درمان
 
تشخیص این بیماری معمولاً پس از بررسی نشانه های اولیه صورت می گیرد. کاهش وزن و بی ‌اشتهایی دو نشانه مهمی در تشخیص سرطان معده محسوب می شوند. به گزارش سیناپرس، پس از آن به وسیلهٔ آندوسکوپی، رادیوگرافی معده و بافت ‌برداری می توان به طور قطعی از وجود این سرطان آگاه شد. در صورت محرز شدن بیماری، تصویر برداری پزشکی تجویز می شود تا مشخص شود که آیا بیماری به بخش‌های دیگر بدن سرایت کرده است یا نه. 
 
معمولا برای درمان سرطان معده جراحی و برداشت بافت درگیر شده با سلول های سرطانی، شیمی ‌درمانی، پرتودرمانی و مصرف دارو صورت می گیرد. اگر تشخیص این بیماری دیر صورت بگیرد و بیماری پیشرفت زیادی کرده باشد و به دیگر بخش های اصلی بدن سرایت کرده باشد، پزشکان مراحل درمانی ذکر شده را کنار گذاشته و تنها مراقبت تسکینی را توصیه می‌کنند. 
 
افزایش اسید معده، سیگار کشیدن، مصرف غذاهای نمک سود شده و دودی، افزایش مصرف غذاهای سرخ کردنی عوامل پرخطر برای ابتلاء به سرطان معده هستند.  بنابراین می توان با جلوگیری از مصرف آن ها احتمال بروز سرطان معده را کاهش داد. داشتن یک سبک زندگی خوب همراه با فعالیت بدنی به این پیشگیری کمک خواهد کرد. 
 
احتمال ابتلا به سرطان معده در افرادی که دچار زخم های معده هستند، زیاد است.  بنابراین اگر این بیماری پس از ۳ ماه دارو درمانی به درمان پاسخ ندهد باید به پزشک متخصص داخلی مراجعه کرده و مورد بررسی قرار گیرد. افرادی که در خانواده خود سابقه سرطان معده داشته اند باید غربالگری سرطان را انجام دهند تا پیش از ظهور علائم بیماری تشخیص داده شود.
 
باورهای غلط
 
سرطان معده قابل انتقال است: این باور غلط است و سرطان معده و دیگر سرطان ها قابل انتقال نیستند و تنها چون عامل وراژتی و ژنتیکی دارند ممکن است از والدین به فرزندان منتقل شود.
 
اطلاع از سرطان باعث بدتر شدن بیماری می شود: این طور نیست که اگر بیمار از تشخیص سرطان خود آگاه شود بیماری اش وخیم شود. در بیماریی های سخت مانند سرطان ها بیمار به امید به زندگی نیاز دارد و ممکن است آگاهی از بیماری آنها را به نا امیدی و افسردگی بکشاند که در این صورت درمان و رسیدگی به آن شخص تحت تاثیر قرار می گیرد. 
 
درمان قطعی سرطان کشف شده اما شرکت های بزرگ داروسازی اجازه ارائه آن را نمی دهند: این باور غلط است. این مطلب در سایت های مختلفی در شبکه های مجازی پخش شده اما صحت ندارد. تا کنون افراد مشهور و پرنفوذ دنیا بر اثر سرطان جان خود را از دست داده اند در صورتی که اگر داروی آن را وجود داشت حتما استفاده می کردند. 
 
عمل جراحی باعث پخش شدن سرطان در بدن می شود: این باور غلط است نمونه برداری و جراحی دو روش برای شناسایی و درمان سرطان هاست که باعث پخش شدن بیماری نمی شوند. 
 
بیماران سرطانی باید از مصرف قند و شکر بپرهیزند: ابن باور غلط است. با اینکه سلول های سرطانی مانند دیگر سلول ها انرژی خود را از قند خون تامین می کنند اما قند و شکر خود به تنهایی نه باعث رشد سریع سلول های سرطانی می شود نه از آن جلوگیری می کند. 
 
منبع: سیناپرس
 
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار