مردان هم قربانی اینترنتی می شوند
کد خبر: ۲۱۶۱
تاریخ انتشار: 2015 June 12    -    ۲۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۰
ماجرا از زمانی شروع شد که یکی از دوستان سارا به او پیشنهاد داد تا در فیسبوک عضو شود و گفت که برای زمان بیکاری می تواند از آن استفاده کند. دوستش گفت که سارا از دنیا عقب مانده است. همه دوستانشان عضو این شبکه اجتماعی هستند و فقط سارا در غار تنهایی خود به دور از همه زندگی می کند.

با حرف هایش سارا را قانع کرد که باید در شبکه های مجازی مختلف عضو شود و در غیر این صورت در بین دوستان به زیرخاکی یا مومیایی مبدل می شود.

همان روز سارا را در فیسبوک عضو کرد و برایش یک صفحه شخصی ساخت. از آن به بعد سارا زمان های بیکاری خود را با شبکه های مجازی پر می کرد. چند روز یکبار هم برایش از طرف افراد مختلف پیشنهاد های مختلف دوستی فرستاده می شد و او هم اکثرشان را قبول می کرد. کم کم تعداد دوستانش در فیسبوک زیاد شدند و او هم فعال تر شد. عکس هایی از خود در فیسبوک منتشر می کرد که به نظر خودش کسی نمی توانست از آنها سوءاستفاده کند.

به پیام هایی که از طرف افراد ناشناس فرستاده می شد اهمیت نمی داد. به نظرش همه آنها مزاحم بودند و فقط قصد سوءاستفاده داشتند. یک روز که مثل همیشه مشغول چک کردن پیام هایش بود در بین آنها چشمش به یکی افتاد که خیلی متفاوت به نظر می رسید و خیلی محترمانه خواسته بود که فقط با سارا آشنا شود و بیشتر راجع به رشته تحصیلی اش بداند.از پیام خوشش آمد و صفحه شخصی فرستنده را باز کرد.

فرستنده پیغام، پسر جوانی به نام امیر، به نظر سارا فرد معقول و قابل اعتمادی بود. سارا جواب او را داد. صحبت ها به همان جا ختم نشد و روز بعد و روز های بعد هم ادامه پیدا کرد. شماره بینشان رد و بدل شد. به نظر او، امیر پسر بسیار خوبی بود. او خودش را دانشجوی یکی از دانشگاه های مطرح معرفی کرده بود و بسیار با شخصیت و متین رفتار می کرد.

روزبه روز با هم صمیمی تر می شدند. امیر به بهانه شناخت بیشتر از سارا عکس خواست و سارا هم که به امیر اعتماد پیدا کرده بود به راحتی چند عکس از خودش برای او فرستاد.

امیر بعد از دریافت عکس ها از سارا تعریف و تمجید کرد و این گونه او را به فرستادن عکس های بیشتر تشویق کرد و سارا هم که شیفته رفتار امیر شده بود با رغبت فراوان و به میل خودش عکس های بیشتری فرستاد.

سارا می خواست که از طرف امیر تائید شود و امیر از او تعریف کند، وقتی که می دید با فرستادن عکس به خواسته اش می رسد این کار را بیشتر ادامه می داد و از زندگی خصوصی اش بیشتر تعریف می کرد.

در ذهنش آینده ای زیبا با امیر ساخته بود و فکر می کرد شاهزاده سوار بر اسبش را پیدا کرده است. حرف زدن ها ادامه داشت. وابستگی سارا به امیر روز به روز بیشتر می شد تا این که سارا احساس کرد مدتی است امیر رفتارش تغییر کرده و دیگر به صمیمیت گذشته نیست.

تلفن هایش را جواب نمی دهد و نسبت به سارا کم اهمیت شده است. سارا از این موضوع ناراحت بود و دلیلش را از امیر پرسید. در آن لحظه بود که سارا را با جواب هایش شوکه کرد. امیر به او گفت که از او بدش می آید، گفت سارا یک دختر زشت و بد لباس است و در حد او نیست و باید با همنوعان خودش معاشرت کند و در آخر هم گفت که تا دو روز دیگر 800 هزار تومان باید به حسابم واریز کنی تا عکس هایت را در شبکه های مجازی پخش نکنم....

پول بده، عکس هایت را بگیر


در جامعه افرادی مانند امیر بسیارند؛ مجرمانی که منتظر فرصت هستند تا از سادگی و ناآگاهی برخی دختران در شبکه های اجتماعی سوءاستفاده کنند و به هدف خودشان برسند. در طول تاریخ مجرمان اخاذ همیشه وجود داشتند و به نوعی سعی می کردند با فریب دیگران به سود خود برسند. حالا هم آنها به شیوه های مختلف و از راه های مختلف این کار را انجام می دهند. حتی پایشان به

فضای مجازی هم باز شده و از این راه سعی می کنند سودی به دست آورند. اخاذان اینترنتی مجرمانی هستند که در استفاده از کامپیوتر تخصص خاصی دارند و در بسیاری از موارد با هک کردن صفحه های شخصی افراد در فضای مجازی به اطلاعات آنها دست پیدا می کنند و از این طریق کلاهبرداری می کنند.

معمولا شبکه های اجتماعی ابزارها و امکاناتی را در اختیار کاربران خود قرار می دهند که فرد می تواند تصاویر، ویدئوها و اطلاعات خصوصی خود را در صفحه شخصی اش قرار دهد.

مردان هم قربانی می شوند


از سوی دیگر اکثر اخاذان اینترنتی سعی می کنند با رفتار خوب و خوش صحبتی بر دیگران تاثیر گذارند و اعتماد آنها را جلب کنند و در آخر با تهدید به انتشار عکس و فیلم شخصی، از او پول می گیرند. طعمه های این گونه اخاذان فقط از بین بانوان انتخاب نمی شوند.

مثلا در یکی از پرونده های اخاذی آمده که پسر جوان 25 ساله ای به انگیزه همسریابی وارد محیط های چت روم شده و در این محیط با دختر جوانی آَشنا شده که این دختر توانسته با جلب اعتماد این جوان، از طریق وبکم تصاویر و شماره تلفن پسر جوان را به دست آورد. این دختر به محض دریافت عکس و شماره تلفن پسر، پیامک تهدید آمیزی به او ارسال کرده و توانست 100 هزار تومان اخاذی کند.

اخاذان اینترنتی به دنبال کسی می گردند که براحتی فریب بخورد و بتوانند از او پول بگیرند و راحت ترین راه برایشان فریب دادن جوانان است.

جوانان آرزو های زیادی را در فکر خود می پرورانند و براحتی به دیگران اعتماد می کنند و به همین دلیل هم می توانند بهترین طعمه برای اخاذان باشند.

یکی دیگر از دلایل فریب خوردن افراد و بخصوص جوانان می تواند این باشد که بسیاری از آنان در خانواده ها از لحاظ عاطفی تامین نمی شوند و برای شنیدن الفاظ محبت آمیز و عاشقانه از دیگران حتی حاضر می شوند که عکس های خود را برای آنها بفرستند و اطلاعات شخصی خود را در اختیار آنها بگذارند. رفتار خانواده ها می تواند در میزان فریب خوردن افراد خانواده تاثیر بگذارد. والدین با محبت به فرزندان خود می توانند مانع آن شوند که آنها تشنه محبت دیگران باشند و کمتر فریب بخورند.

راحت اعتماد نکنید


رئیس پلیس فتای استان البرز با هشدار به مردم درباره اخاذان اینترنتی گفت: هموطنان باید برای استفاده از فناوری جدید و بهره گیری از نرم افزارهای ارتباطات تلفن همراه دقت لازم را داشته باشند، اما متاسفانه مشاهده شده که نه تنها کاربران توجهی به این موضوع ندارند، بلکه گاهی اوقات خود نیز در دام شیادان این شبکه های اجتماعی گرفتار می شوند. بارها اعلام کرده ایم عکس و اطلاعات شخصی خود را روی شبکه های اجتماعی منتشر نکرده و بدون شناخت افراد عکس های خصوصی خود را در اختیار آنها قرار ندهند تا فرصت سوءاستفاده از مجرمان گرفته شود. پلیس به عنوان حافظان نظم امنیت نسبت به شناسایی، دستگیری و برخورد با این سوءاستفاده کنندگان در کمترین زمان ممکن اقدام می کند اما قربانیان نیز باید توجه داشته باشند که سکوت آنها باعث تجری مجرمان خواهد شد.

سرهنگ یزدان نیکنام ادامه می دهد: این مجرمان افرادی باهوش و زیرک هستند که در برخی پرونده ها در نقش هکر ظاهر می شوند و با ورود به بخش های خصوصی کاربران این شبکه، عکس و اطلاعات شخصی آنها را به دست آورده و سپس اخاذی می کنند. یکی از دلایل افزایش این پرونده ها به ناآگاهی برخی کاربران از خطرات این شبکه ها باز می گردد. این افراد براحتی اعتماد کرده و بدون توجه به سوءاستفاده هایی که در این حوزه می شود عکس منتشر می کنند.

وی تاکید کرد: دلیل دیگر شکایت نکردن از این مجرمان است. قربانیان این جرایم در ابتدا به خواسته اخاذان اینترنتی تن داده و پول درخواستی را واریز می کنند، اما این پایان ماجرا نیست و این مجرمان همچنان به اخاذی های خود ادامه می دهند. البته والدین هم باید در این زمینه نظارت بیشتری بر فرزندان داشته باشند و آنها را با خطرات فضای مجازی آشنا کنند. هموطنان در صورت گرفتار شدن در دام این مجرمان موضوع را به پلیس فتا اطلاع دهند و مطمئن باشند روند رسیدگی به شکایتشان به صورت محرمانه است.

منبع: جام جم
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار