آیا هسته انبه خوردنی است؟
کد خبر: ۲۱۵۸۳۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2021 July 02    -    ۱۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
هسته‌های انبه که اغلب پس از مصرف گوشت میوه دور انداخته می‌شوند، در حقیقت، سرشار از مواد مغذی مفید هستند. انبه یکی از میوه‌های محبوب در جهان است که می‌تواند مواد مغذی و آنتی اکسیدان‌های مختلفی را در اختیار بدن ما قرار دهد. با این وجود، افراد کمی از این حقیقت آگاه هستند ...

آیا هسته انبه خوردنی است؟

آیا هسته انبه خوردنی است؟اختصاصی «تابناک با تو» - هسته‌های انبه که اغلب پس از مصرف گوشت میوه دور انداخته می‌شوند، در حقیقت، سرشار از مواد مغذی مفید هستند.

انبه یکی از میوه‌های محبوب در جهان است که می‌تواند مواد مغذی و آنتی اکسیدان‌های مختلفی را در اختیار بدن ما قرار دهد. با این وجود، افراد کمی از این حقیقت آگاه هستند که هسته انبه نیز می‌تواند فواید بسیاری را ارائه کند.

هسته انبه و دانستنی‌هایی درباره آن

هسته انبه یکی از بزرگترین نمونه‌ها بین هسته میوه‌ها محسوب می‌شود.

برای تهیه پودر هسته انبه، هسته‌های انبه از میوه جدا شده و به خوبی شسته می‌شوند تا هیچ گونه گوشت میوه روی آن‌ها باقی نماند و سپس در مجاورت هوا خشک می‌شوند. هسته‌های خشک شده انبه آسیاب می‌شود تا به پودر تبدیل شده و از این پودر برای اهداف مختلف استفاده می‌شود.

آیا هسته انبه خوردنی است؟

ارزش غذایی

جدا از عطر و طعم فوق العاده میوه انبه، هسته انبه منبع خوبی از مواد مغذی، ویتامین‌ها و مواد معدنی است. مصرف ۱۰۰ گرم هسته انبه می‌تواند ۱۳ گرم چربی کل، ۳۲.۲۴ گرم کربوهیدرات، ۰.۱۹ میلی گرم ویتامین B۶، ۶.۳۶ گرم پروتئین، ۱.۳ میلی گرم ویتامین E، ۲.۰۲ گرم فیبر غذایی کلی، ۲۲.۳۴ میلی گرم منیزیم و ۰.۱۲ میکروگرم ویتامین B۱۲ ارائه کند. افزون بر این، بسیاری از اسید‌های آمینه، از جمله ۸.۴ گرم لوسین، ۳.۲۳ گرم ایزولوسین، ۲.۳۱ گرم هیستیدین، ۳.۸ گرم والین، ۲.۰۴ گرم ترئونین و ۳.۱۳ گرم لیزین در ۱۰۰ گرم هسته انبه وجود دارند.

فواید درمانی هسته انبه

هسته انبه که غالباً پس از مصرف قسمت گوشتی از آن دور ریخته می‌شود، در واقع با مواد مغذی مفید زیادی غنی شده است. پس از خشک شدن این هسته ها، برای استفاده به روش‌های مختلف پودر می‌شوند. در این بخش برخی از بهترین فواید و کاربرد‌های هسته انبه را مطالعه کنید!

درمان شوره سر

شوره سر یکی از شایعترین مشکلات مو است که افراد از آن رنج می‌برند. این بیماری بیشتر در کودکان در حال رشد و نوجوانان دیده می‌شود. بعضی اوقات در افراد مسن نیز یافت می‌شود. این بیماری به دلیل خشک شدن پوست سر و پوست صورت ایجاد می‌شود. هسته انبه به شما کمک می‌کند تا از شوره سر خلاص شوید. برای این کار باید روغن هسته انبه را بگیرید و روی مو‌های خود بمالید. این روغن درخشش و استحکام مو‌های شما را فراهم می‌کند. روغن هسته انبه را با روغن خردل مخلوط کرده و چند روز در آفتاب بگذارید. اگر این مخلوط را روی پوست سر خود بمالید، می‌توانید ناهنجاری، پیری زودرس، ریزش مو و شوره سر را درمان کنید.

آیا هسته انبه خوردنی است؟

مقابله با بیماری قلبی عروقی

پودر هسته انبه هنگامی که به میزان متعادل در رژیم غذایی مصرف شود، به کاهش فشار خون بالا نیز کمک می‌کند و همچنین مشکلات قلبی و عروقی را از بین می‌برد. اگر به طور مرتب مصرف شود، می‌تواند از انواع مشکلات قلبی جلوگیری کرده و در کل این بیماری‌ها را با پودر هسته انبه درمان کرد.

بهداشت باروری زنان

هسته انبه در درمان تعدادی از مشکلات بهداشت باروری زنان کمک می‌کند. یک قاشق چای خوری پودر هسته انبه را خمیر کرده و آن را داخل واژن بمالید. این ترکیب از مشکلاتی مانند واژینیت و لکوره محافظت می‌کند. این خمیر همچنین به آرامش دیواره‌های واژن بعد از بارداری‌های متعدد کمک می‌کند.

بهبود سلامت مو

روغن هسته انبه یکی از بهترین گزینه‌ها برای درمان همه مشکلات مربوط به مو‌های شما است. روغن هسته انبه وقتی به طور مساوی روی پوست سر و مو مالیده شود، می‌تواند مشکل شوره سر، ریزش مو، خاکستری شدن مو و آسیب‌های موی شما را درمان کند. این روغن جدای از آن به مو‌ها نیز قدرت و درخشش می‌بخشد.

آیا هسته انبه خوردنی است؟

بهبود گوارش

هسته خشک انبه در مبارزه با اسیدیته معده مؤثر است. این گیاه گوارش را بهبود می‌بخشد. هسته انبه از آنجا که سرشار از فنل و ترکیبات فنولیک است که در واقع به عنوان یک آنتی اکسیدان خوب شناخته شده است که به بهبود گوارش غذا کمک می‌کند.

بهداشت دندان

پودر شستشوی دندان تهیه شده با استفاده از هسته انبه برای دندان‌های شما مفید است. به پودر کمی احتیاج دارید، آن را در کف دست خود بکشید، سپس آن را مرطوب کنید و قبل از مسواک زدن آن را به دندان‌های خود بکشید. این پودر حاوی هسته انبه، دندان‌ها را سالم نگه می‌دارد، از پوسیدگی جلوگیری می‌کند و سلامت مینای دندان را تضمین می‌کند.

آیا هسته انبه خوردنی است؟

دیابت

هسته انبه برای کاهش سطح قند خون و در درمان دیابت مهم است؛ بنابراین برای کسانی که از دیابت رنج می‌برند بسیار مفید است. این هسته‌ها به تغییر آنزیم‌ها در روده و کبد کمک می‌کنند به طوری که گلوکز کمتری جذب می‌کنند. به دلیل کاهش جذب گلوکز، قند خون نیز کاهش می‌یابد. هسته‌های انبه همچنین به کاهش چربی، وزن بدن و دور کمر نیز کمک می‌کند.

آیا هسته انبه خوردنی است؟

محافظت در برابر آکنه

پودر حاصل از هسته انبه به از بین بردن آکنه کمک می‌کند. هسته‌های انبه بعد از خشک شدن، به صورت پودر ریز خرد می‌شوند. این پودر سپس با آب گوجه فرنگی تازه مخلوط می‌شود. این خمیر را بعد از تهیه روی صورت بمالید و سپس چند دقیقه آن را نگهدارید و به آرامی ماساژ داده و با آب، صورت خود را بشویید. این ترکیب منافذ پوست را از بین می‌برد، پوست شما را لایه برداری می‌کند و همچنین جوش‌های سرسیاه، آکنه، لکه‌ها و چین و چروک را نیز درمان می‌کند. همچنین از قرمزی پوست شما جلوگیری می‌کند. این خمیر یک اسکراب خفیف است، از این رو می‌توان روزانه از آن استفاده کرد.

غرغره گلو

پودر هسته انبه در درمان التهاب گلو و سرفه بسیار مؤثر است. از آن به عنوان داروی خانگی دیفتری استفاده می‌شود. به سادگی چند گرم پودر هسته انبه را در آب ولرم اضافه کنید و از آن برای غرغره استفاده کنید.

درمان التهاب لثه

پودر هسته انبه یا آمچور در درمان بیماری اسکوروی یا التهاب لثه ناشی از کمبود ویتامین ث، بسیار مفید است. این گیاه به مقدار زیادی از ویتامین C غنی شده است. برای تهیه محلول، دو قسمت لیموترش را با یک قسمت آمچور مخلوط کرده و مصرف کنید.

آیا هسته انبه خوردنی است؟

درمان اسهال

پودر هسته انبه برای درمان اسهال کاملاً مفید است. هسته‌های انبه پودر شده که در طول روز حدود ۲-۳ بار مصرف می‌شود، در درمان اسهال و اسهال خونی کمک می‌کند. این پودر را می‌توان با خشک کردن دانه در آفتاب تهیه کرد. در حدود ۱-۲ گرم، دوز مناسبی برای هر روز است و برای بهترین نتیجه باید با عسل مصرف شود.

نیش زنبور یا عقرب

خمیر پودر انبه را با آب انبه تازه خام (که هنگام برداشت میوه از بین می‌رود) را تهیه کرده و بر روی پوست آسیب دیده از نیش زنبور یا عقرب بمالید. این مرهم درد را فورا تسکین می‌دهد.

چاقی

پودر هسته انبه با بهبود گردش خون و کاهش سطح کلسترول بد، به کاهش وزن و درمان چاقی کمک می‌کند که در اثر بالا بودن کلسترول در بدن ایجاد می‌شود. این پودر میزان سوخت و ساز را نیز افزایش می‌دهد.

آیا هسته انبه خوردنی است؟

درمان کم خونی

کم خونی یکی از مواردی است که در آن میزان هموگلوبین در خون کاهش پیدا می‌کند به طوری که تأمین اکسیژن در خون کاهش چشمگیری می‌یابد. بسیاری از خانم‌ها از کم خونی رنج می‌برند. علائم شایع در بیماران مبتلا به کم خونی، لکه در زیر پلک، خستگی و اغلب احساس سرگیجه است. هسته انبه یکی از بهترین گزینه‌ها برای غلبه بر کم خونی است و مدت هاست که برای درمان کم خونی استفاده می‌شود.

لب‌های خشک

روغن هسته انبه یک مرطوب کننده لب ۱۰۰ ٪ طبیعی برای آبرسانی و نرم کردن لب‌های خشک است. قبل از خواب آن را روی لب‌های خشک خود به عنوان یک مرطوب کننده استفاده کنید. این روغن باعث احیای سلول‌های پوستی، مرطوب کردن و کمک به خلاص شدن از شر سلول‌های مرده پوست می‌شود. این روغن همچنین به بهبودی سریع التهاب لب‌ها نیز کمک می‌کند.

آیا هسته انبه خوردنی است؟

مرطوب کننده

اگر از خشکی پوست رنج می‌برید، از روغن هسته انبه استفاده کنید و شگفت زده خواهید شد که چقدر موثر است. این خاصیت یک مزیت برای کسانی است که از مشکلات پوستی رنج می‌برند. روغن هسته انبه روی پوست خشک بویژه مناطق لطیف مانند پوست اطراف چشم، گونه و… به خوبی اثر می‌کند. مواد موجود در آن، ملایم و مرطوب کننده است و به عنوان مانع عمل می‌کند و از خشک شدن پوست جلوگیری می‌کند.

مضرات هسته انبه

* هسته انبه، چون گرم است برای گرم مزاجان مناسب نیست و این اشخاص باید آنرا با سکنجبین بخورند
* هضم انبه برای بعضی از افراد سخت است و ممکن است ایجاد خارش و دمل نمائید.
* اگر خوردن هسته انبه ایجاد نفخ بکند باید آنرا با زنجبیل خورد.

آیا هسته انبه خوردنی است؟

موارد استفاده سنتی و فواید دیگر هسته انبه

کره هسته انبه برای درمان اسهال، دایسنتری و معده درد استفاده می‌شود.

مصرف پودر هسته انبه می‌تواند به کنترل خونریزی بیش از حد و ترشحات سفید رنگ از واژن هنگام قاعدگی کمک کند.

کره هسته انبه همراه با یک قاشق عسل به عنوان درمانی خانگی برای بواسیر استفاده می‌شود.

از کره هسته انبه برای مراقبت از مو و پوست استفاده می‌شود.

کره هسته انبه در محصولات تجاری نرم کننده مو، کرم‌های صورت، صابون‌ها و لوسیون‌ها نیز استفاده می‌شود.

پودر هسته انبه به عنوان خمیردندان برای تقویت لثه‌ها و کمک به درمان مشکلات دندان، بوی بد دهان، و چرک دندان استفاده می‌شود.

هسته انبه به واسطه خواص جمع کننده خود به عنوان گزینه برای درمان اسهال مزمن استفاده می‌شود.

گفته شده است که میوه نارس انبه در درمان التهاب چشم و جوش‌ها و هسته آن در درمان آسم کاربرد دارد.

هسته انبه حاوی اسید گالیک زیاد است که در درمان خونریزی ناشی از بواسیر و خونریزی شدید در زمان قاعدگی موثر عمل می‌کند.

ترکیب پودر هسته انبه با باترمیلک و مصرف دو بار در روز آن به تسکین بواسیر و دیگر اختلالات این چنینی کمک می‌کند. مصرف ترکیب پودر هسته انبه با آب نیز می‌تواند به بهبود خونریزی شدید در زمان قاعدگی کمک کند.

مصرف متعادل هسته انبه می‌تواند به کاهش خطر مشکلات مرتبط با قلب و پرفشاری خون کمک کند.

آیا هسته انبه خوردنی است؟

چگونه استفاده کنیم

پودر هسته انبه به بهبود عطر و طعم بسیاری از غذاها، به ویژه میان وعده‌ها کمک می‌کند. شما می‌توانید این پودر را به دستورالعمل‌های غذایی مختلف اضافه کنید.

برای تهیه کره هسته انبه نیز می‌توانید چند هسته میوه رسیده انبه را جمع کرده و در محلی گرم و خشک نگهداری کنید تا به طور کامل خشک شوند. زمانی که پوسته بیرونی هسته خشک و بخش داخلی آن پوچ و شکننده شد می‌توانید مغز درون هسته را خارج کنید و در یک ظرف بریزید. مغز‌های خشک شده هسته انبه را پودر کرده و با مقداری آب مخلوط کنید. آب را کم کم اضافه کنید تا یک خمیر شکل بگیرد. به این خمیر کره هسته انبه گفته می‌شود.

اقدامات احتیاطی روغن هسته انبه

افرادی که به انبه حساسیت دارند باید از مصرف این روغن خودداری کنند.

باید در مقادیر متوسط استفاده شود.

از استفاده بیش از حد آن خودداری کنید.

قبل از استفاده یک تست روی قسمت کوچکی از پوست انجام دهید.

خانم های باردار و شیرده برای استفاده باید با پزشک معالج خود مشورت کنند.

آیا هسته انبه خوردنی است؟

راهنمای خرید انبه

معمولا انبه‌های بزرگ در میان مردم پر طرفدار است. انبه بهتر است که کاملا رسیده باشد. خوردن نوع نارس آن توصیه نمی‌شود، زیرا ممکن است باعث مشکلاتی برای بدن شود.

ممکن است بعضی نقاط انبه رسیده حالت له شدگی داشته باشد. اما باید توجه داشت که اگر مدت زمان زیادی از چیدن انبه‌ها می‌گذرد ممکن است له شدگی آن بیشتر شده و مضر باشد و خوردن آن مشکلات گوارشی به وجود آورد.

به هیچ وجه از انبه‌هایی که لکه‌های سیاه دارند و یا ترک خورده هستند استفاده نکنید. چون لکه‌های سیاه حامل پوسیدگی و قارچ هستند که به داخل میوه سرایت کرده و آلودگی‌های سطح پوست انبه از طریق ترک خوردگی‌های آن به گوشت میوه رفته و ممکن است مضراتی برای مصرف کنندگان داشته باشد.

نگهداری طولانی مدت انبه به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. انبه در دمای زیر ۴ درجه سانتی گراد یخ میزند و طعم آن تغییر می‌کند. برای نگهداری طولانی مدت انبه می‌توانید آن‌ها را داخل روزنامه پیچیده و سپس در یک نایلون گذاشته و به صورت در باز داخل یخچال قرار دهید. دقت کنید که انبه را در کنار سایر میوه‌ها از جمله هلو نگذارید.

 

 

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمد ثانیا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
2
4
حالا فرداست که کارخانه های تولیدی شوینده، با ترکیب چند ماده شیمیایی به بویی شبیه انبه دست بیابند و شامپو را با افزودن رنگ زرد روشن تا نارنجی، به عنوان شامپوی هسته انبه به بازار بریزند..
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار