غار آلتامیرا و نقاشی‌هایش
کد خبر: ۲۱۵۵۷۶
تاریخ انتشار: 2021 July 03    -    ۱۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۰
هنر نقاشی از اوایل عصر رنسانس رواج پیدا کرد اما قدمت این هنر به هزاران سال پیش از میلاد بازمی‌گردد. نخستین تصاویری که به عنوان نقاشی ثبت شده، بر دیوارها و یا سقف غارها انجام گرفته است. یکی از غارهایی که در آن تصاویر نقاشی پیدا شده، غار آلتامیرا در اسپانیا است.

غار آلتامیرا و نقاشی‌هایش

غار آلتامیرا و نقاشی‌هایش«تابناک با تو» -هنر نقاشی از اوایل عصر رنسانس رواج پیدا کرد اما قدمت این هنر به هزاران سال پیش از میلاد بازمی‌گردد. نخستین تصاویری که به عنوان نقاشی ثبت شده، بر دیوارها و یا سقف غارها انجام گرفته است. یکی از غارهایی که در آن تصاویر نقاشی پیدا شده، غار آلتامیرا در اسپانیا است.

غار آلتامیرا در شمال اسپانیا نخستین بار توسط یک شکارچی در سال 1868 کشف شد اما این کشف چندان مورد توجه قرار نگرفت. در حوالی سال 1879 شخصی به نام مارسلينو سانز دو ساتولا در ملک خود در آلتامیرا در حال کاوش بود که به طور اتفاقی با این غار روبرو شد و توانست به درون آن راه یابد. اما به علت کمبود فضا قادر نبود در این غار جستوجو کند. از این رو، دختر کوچکش را به درون غار فرستاد و این دخترک توانست بر سقف این غار تصاویر نقاشی شده را ببیند. ساتولا گزارشی از کشف خود تهیه و باستان‌شناسان را به بازدید از این غار دعوت کرد. یکی از این کارشناسان تصاویر غار را قلابی تشخیص دادند تصاویر بی‌نظیر بر تخته سنگ‌های غار را طرح‌های پیش پاافتاده‌ی گاوچران‌های محلی دانستند که برای وقت‌گذرانی آنها را کشیده بودند. به این ترتیب پرونده‌ی این کشف بسته شد!

در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم در غارهایی در حاشیه‌ی اقیانوس اطلس تصاویری شبیه نقاشی‌های غار آلتامیرا کشف شد و همین موضوع باستان‌شناسان را به بازنگری در تصاویر آلتامیرا برانگیخت. با استفاده از روش‌های پیشرفته‌ی تشخیص قدمت آثار هنری، سرانجام در سال 1902 اصالت تصاویر این غار اثبات شد و مورد توجه بسیاری قرار گرفت.

قدمت این غار که حدود 1000 متر طول دارد، چیزی در حدود 18000 سال تخمین زده شده است. نقاشی‌های این غار شامل تصاویری از حیوانات پستاندار است. بازدید از این موزه تا سال 1977 برای عموم آزاد بود. اما با توجه به تاثیرات مخرب بازدیدکنندگان بر این غار، از جمله حرارت بدن آنها، بازدید از این غار ممنوع شد و در سال 1982 تعداد اندکی از مردم اجازه‌ی بازدید از غار را به دست آوردند. در سال 1985 غار آلتامیرا به عنوان میراث جهانی در یونسکو ثبت شد. در سال 2001 در نزدیکی غار اصلی، یک موزه تاسیس شد و در آن تصاویر بازسازی شده از نقاشی‌های آلتامیرا را به نمایش عموم گذاشتند. از همین سال به بعد بازدید از غار اصلی برای عموم کاملا ممنوع شد. 

غار آلتامیرا و نقاشی‌هایش

غار آلتامیرا و نقاشی‌هایش

غار آلتامیرا و نقاشی‌هایش

غار آلتامیرا و نقاشی‌هایش

غار آلتامیرا و نقاشی‌هایش

غار آلتامیرا و نقاشی‌هایش

منبع: اپلای پلاس

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار