باور‌های غلطی که هنوز هم بسیاری به آن‌ها اعتقاد دارند
کد خبر: ۲۱۵۳۷۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2021 July 02    -    ۱۱ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۱
خیلی ها تصور می کنند به کریستف کلمب توصیه شده بود از راه دریا به آسیا نرود چون این نگرانی وجود داشت که از روی کره زمین به پایین بیفتد. اما کاملاً اینطور نیست... البته این بدان معنی نیست که همه تصور دقیقی از کره زمین در ذهن داشتند اما شاید وقتش رسیده باشد که از این باور درباره ی قرون وسطی دست بکشیم.

باور‌های غلطی که هنوز هم بسیاری به آن‌ها اعتقاد دارند 

باورهای غلطی که هنوز هم بسیاری به آن ها اعتقاد دارند«تابناک با تو» - باورهای غلط بی شماری وجود دارد که همه مان آن ها را می دانیم و به عنوان یک حقیقت باورشان داریم. با این حال اگر به منبع درستی مراجعه کنید می توانید به راحتی متوجه شوید آنچه که همه ی ما باور به درست بودنش داریم در حقیقت از سوی کارشناسان رد شده است. مثلاً سازمان فضایی ناسا این باور رایج را که دیوار بزرگ چین از فضا قابل رؤیت است، رد کرده.

در ادامه به برخی باورهای غلطی خواهیم پرداخت که هنوز هم بسیاری به آن ها اعتقاد دارند.

۱- لباس هایی که همیشه صدمه شدیدی به بدن می زنند

باورهای غلطی که هنوز هم بسیاری به آن ها اعتقاد دارند

حرف گِن که می شود، یک کمر بسیار باریک، دنده هایی که با عمل جراحی برداشته شده اند، از حال رفتن و جا به جا شدن اندام های درون بدن به ذهن ما می آید. با این حال، گِن ها احتمالاً به آن بدی که فکر می کنیم نیستند. گِن های تنگ بندی تنها در قرن نوزدهم رواج داشتند و حتی در آن زمان هم تنها تعداد اندکی از زنان از آن ها استفاده می کردند. از قرار معلوم کمتر زنی در قرن نوزدهم کمر خود را باریک تر می کرده. آن ها به جای این کار از خطای دید استفاده و عکس ها را ویرایش می کردند.

در حقیقت گمان می رود جنبشی که علیه این نوع لباس به راه افتاد به دست مردان آغاز شد، شاید به این خاطر که بخش زیادی از صنعت این مدل لباس در قبضه ی زنان کاردان بود، از صاحبین کسب و کار گرفته تا خیاط ها. لازم به ذکر نیز هست که پوشیدن گِن، زمانی در میان مردان هم باب بود و آن ها با پوشیدنش، بزرگی شکم خود را که ناشی از مصرف آبجو بود می پوشاندند.

۲- وایکینگ ها کلاهخودهای شاخدار به سر می گذاشتند

باورهای غلطی که هنوز هم بسیاری به آن ها اعتقاد دارند

این فکر که وایکینگ ها کلاهخودهایی با شاخ حیوانات به سر می گذاشتند در حقیقت یک اختراع قرن نوزدهمی بود. همه اش به این خاطر است که یک طراح لباس به نام کارل امیل دوئپل به طراحی های خود برای اثر کلاسیک ریچارد واگنر به نام «حلقه نیبلونگ» شاخ هم اضافه کرده بود. و از اینجا بود که این باور شکل گرفت و تا به امروز هم پا برجا ماند. اما با نگاهی به شواهد و مدارک باستان شناختی به دست آمده می توان متوجه شد که وایکینگ ها کلاهخودهای گردی به سر می گذاشتند که هیچ نوع شاخی نداشتند.

۳- در دوران قرون وسطی همه اعتقاد داشتند زمین تخت است

باورهای غلطی که هنوز هم بسیاری به آن ها اعتقاد دارند

خیلی ها تصور می کنند به کریستف کلمب توصیه شده بود از راه دریا به آسیا نرود چون این نگرانی وجود داشت که از روی کره زمین به پایین بیفتد. اما کاملاً اینطور نیست. از قرار معلوم در آن زمان آدم های معمولی تحصیل کرده اعتقادی به تخت بودن زمین نداشتند.

البته این بدان معنی نیست که همه تصور دقیقی از کره زمین در ذهن داشتند اما شاید وقتش رسیده باشد که از این باور درباره ی قرون وسطی دست بکشیم. از قرار معلوم مردم آنقدری از جغرافی سردرمی آوردند که این تصور را داشته باشند که زمین تخت نیست.

۴- انگشت شست بزرگ ترین انگشت پای ما است

باورهای غلطی که هنوز هم بسیاری به آن ها اعتقاد دارند

در حقیقت این مسأله در مورد خیلی ها صدق نمی کند. بعضی ها با چیزی که به انگشت مورتون معروف است متولد می شوند، یعنی انگشت دوم پایشان بلندتر از انگشت اول آن است. انگشت مورتون امری ژنتیکی است، بنابراین اگر پدر و مادرتان آن را داشته باشند، به احتمال زیاد شما را هم آن را به ارث برده اید.

۵- لامپ را توماس ادیسون اختراع کرد

باورهای غلطی که هنوز هم بسیاری به آن ها اعتقاد دارند

گرچه نام توماس ادیسون بیشتر اوقات اختراع لامپ را برای ما تداعی می کند، اما این تصور درستی نیست، چون در واقع پیش از او افراد متعددی لامپ ساخته بودند. ادیسون صرفاً طراحی هایشان را اصلاح و آن ها را کاربردی تر کرد، اقدامی که لامپ های امروزی مان را از آن داریم.

 

۶- اینشتین در درس ریاضی مردود شده بود

باورهای غلطی که هنوز هم بسیاری به آن ها اعتقاد دارند

از این «حقیقت» برای آن استفاده می شود تا به مردم نشان دهند ایرادی ندارد که گاهی شکست بخورند، اما متأسفانه حقیقت ندارد. نه ریاضی اینشتین در دوران مدرسه بد بود، نه این درس را مردود شده بود. چیزی که در آن قبول نشد امتحان ورودی مؤسسه پلی تکنیک زوریخ در سن ۱۶ سالگی بود، آن هم به این خاطر که ۲ سال کوچک تر از سن قابل قبول برای شرکت در این امتحان بود. او دو سال بعد در این امتحان قبول شد و تحصیل در پلی تکنیک را در سن ۱۸ سالگی آغاز کرد.

۷- ماهی گلی ها حافظه ی ۳ ثانیه ای دارند

باورهای غلطی که هنوز هم بسیاری به آن ها اعتقاد دارند

غلط بودن این باور رایج به اثبات رسیده است، چرا که تحقیقات نشان می دهد این ماهی ها در واقع حافظه ی بلند مدتی دارند نه حافظ ای که ۳ ثانیه بیشتر طول نمی کشد. بر اساس پژوهش ها، ماهی گلی ها می توانند رفتار های جدیدی یاد بگیرند، امری که ثابت می کند حافظه ی آن ها آنقدری هست که ظرفیت انجام این کار را داشته باشد.

۸- دیوار بزرگ چین تنها ساخته ی دست بشر است که از فضا قابل رؤیت است

باورهای غلطی که هنوز هم بسیاری به آن ها اعتقاد دارند

این باور بسیار اشتباه است و بارها رد شده است. اول از همه آنکه، ناسا اعلام کرده این سازه از فضا دیده نمی شود چون دیوار آن تنها حدود ۴ تا ۵ متر پهنا دارد. دوم آنکه، بسیاری از دیگر ساخته های بشر مثل چراغ ها، شهرها و و دریاچه های مصنوعی پشت سدها هستند که از فضا دیده می شوند.

۹- اولین خودروی مدرن را هنری فورد اختراع کرد

باورهای غلطی که هنوز هم بسیاری به آن ها اعتقاد دارند

علیرغم چیزی که شاید تاکنون شنیده ایم، این کارل بنز است که باید به عنوان مخترع اولین خودروی بنزین سوز مدرن مورد تمجید قرار گیرد، نه هنری فورد. ، کارل بنز خودروی خود را در سال ۱۸۸۵ / ۱۸۸۶ساخت اما هنری فورد چند سال بعد، حدود سال ۱۸۹۳، یک خودروی بنزین سوز تولید کرد. با این حال، امروزه فورد را به عنوان اولین مخترع خودرو به یاد می آورند، در حالی که بنز چند سال قبل از او آن را تولید کرده بود.

۱۰- لباس بابا نوئل قرمز است

باورهای غلطی که هنوز هم بسیاری به آن ها اعتقاد دارند

امروزه بسیاری بابا نوئل را با لباس قرمز به یاد می آورند، با این حال، از ابتدا اینگونه نبوده. رنگ لباس او در هر فرهنگی متغیر بود و می توانست سفید، سبز، آبی یا قرمز باشد. اما در دهه ی ۱۹۳۰، شرکت کوکاکولا از بابا نوئل به عنوان یک ترفند تبلیغاتی استفاده کرد و به آن لباس قرمز پوشاند. این امر منجر به شکل گیری تصویری شد که امروزه از بابا نوئل وجود دارد و باقی رنگ ها را به مرور زمان کنار زد.

۱۱- اورست بلندترین کوه روی کره زمین است

باورهای غلطی که هنوز هم بسیاری به آن ها اعتقاد دارند

بلندترین کوه در حقیقت، مونا کیا در هاوایی است که حدود ۱۰،۲۱۰ متر از پایه تا قله اش ارتفاع دارد. با این حال، اورست ۸،۸۴۹ متر ارتفاع دارد یعنی حدود یک کیلومتر کوتاه تر از مونا کیا است. علت این سردرگمی این است که پایه ی مونا کیه درون اقیانوس اطلس قرار دارد، به همین دلیل اورست بلندترین کوه در بالای سطح دریا محسوب می شود، نه بلندترین روی کره زمین.

منبع: روزیاتو

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
1
3
بلندی کوه رو از روی سطح دریا اندازه میگیرن
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار