فعال شدن آتش‌فشان قله دماوند تکذیب شد
کد خبر: ۲۱۵۱۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2021 June 23    -    ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۳
مسئولان مازندران به همراه کارشناسان زمین شناسی هرگونه فعالیت آتش‌فشانی در قله دماوند را تکذیب می‌کنند و می‌گویند که فیلم منتشر شده در فضای مجازی وضعیت عادی در قله دماوند محسوب می‌شود که مردم منطقه با آن آشنا هستند.

 مسئولان مازندران به همراه کارشناسان زمین شناسی هرگونه فعالیت آتش‌فشانی در قله دماوند را تکذیب می‌کنند و می‌گویند که فیلم منتشر شده در فضای مجازی وضعیت عادی در قله دماوند محسوب می‌شود که مردم منطقه با آن آشنا هستند.

کلیپی از قله دماوند صبح امروز چهارشنبه در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی دست به دست می شود که نشان می دهد بخاری از دهانه قله در حال خروج است. فردی که ظاهرا با تلفن همراهش این صحنه را فیلمبرداری کرده و زمان آن را هم امروز اعلام می کند ، مدعی می شود که «گدازه » از دهانه قله دماوند خارج می شود و نتیجه گیری می کند که آتشفشانی این قله فعال شده است.

خبرنگار پس از مشاهده این کلیپ ابتدا به سراغ بخشدار لاریجان رفت که نزدیک ترین فاصله را به قله دماوند دارد . یونس حیدری ضمن تکذیب فعال شدن آتشفشان قله دماوند ، گفت : هیچ تغییری در وضعیت قله دماوند ایجاد نشده است.

وی پس از مشاهده کلیپ منتشر شده در فضای مجازی ، توضیح داد : آنچه که از دهانه قله دماوند خارج می شود ، گدازه نیست بلکه یک وضعیت عادی است که مردم محلی با آن آشنا هستند و در شرایط جوی که هوا صاف است ، مشاهده می شود.

حیدری تاکید کرد : مشاهده اینگونه غبار در مناطق گوگردی امری عادی است و مردم لاریجان هم با آن بیگانه نیستند.

دماوند تحت نظارت قرار دارد

رییس سازمان زمین شناسی مازندران نیز هرگونه فعالیت آتشفشان در قله دماوند را تکذیب کرد و گفت : هرگونه فعالیت و ایجاد تحول در وضعیت دماوند تحت نظر قرار دارد و تاکنون اطلاع جامع و مستندی در زمینه فعال شدن احتمالی آتشفشان وجود ندارد.

مهرزاد قنبرزاد افزود : انتشار فیلم در فضای مجازی مبنی با فعال شدن آتشفشان دماوند فاقد مبانی علمی است چون فعال شدن آتشفشان دماوند نیازمند برخی فعل و انفعالات و تغییراتی است که باید طی شود در حالی که طی این مدت هیچ شواهدی مبنی بر این امر وجود نداشته است.

وی گفت : هرگونه فعال شدن دوباره آتشفشان دماوند منجر به تغییرات اساسی و گسترده می شود که یکی از آنها تغییر وضعیت چشمه های اطراف است.

قنبرزاده تاکید کرد : خارج شدن بخار و گاز یا غبار به تنهایی از دهانه کوه دماوند و بدون ایجاد تغییرات دیگر در منطقه قطعا به معنای فعال شدن آتشفشان نیست.

آتشفشان مواد مذاب دارد

خبرنگار ایرنا برای دریافت پاسخ دقیق تر و علمی تر با دانشیار پژوهشکده علوم زمین سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور تماس گرفت. دکتر جلیل قلمقاش پس از دریافت کلیپ و مشاهده آن گفت : این مورد قطعا فعال شدن آتشفشان دوماند نیست.

وی افزود : در این فیلم که چندان هم واضح نیست ، هیچ نشانه ای از مواد مذاب و فوران آن از دهانه آتشفشان وجود ندارد در نتیجه قابل اعتنا نیست.

دکتر قلمقاش اظهار داشت : گیرنده فیلم هیچ آشنایی با کلماتی مانند گدازه و فوران مواد مذاب آتشفشان ندارد و آنها را به صورت غیرتخصصی و عامیانه استفاده می‌کند. حتی ممکن است توده ابر مانندی که در راس قله دیده می شود هم مربوط به دماوند نباشد ، ضمن اینکه در این فیلم هیچ پدیده واضحی وجود ندارد.

وی تاکید کرد : البته خارج شدن بخار از نوک قله دماوند موضوع تازه ای نیست و حجم آن نیز در فیلم منتشر شده به اندازه ای نیست که قابل توجه باشد.

این استاد دانشگاه با اظهار این که فیلم حتی می تواند مربوط به قله دماوند نباشد چون از وضوح لازم برای اثبات این که قله دماوند نشان داده می شود ، برخوردار نیست ، افزود : وقتی گدازه از یک منطقه آتشفشان خارج شود ، بلافاصله مردم منطقه متوجه آن می شوند و رسانه ها در جریان قرار می گیرند و به خبر اول بین المللی تبدیل می شود ، چیزی که در این فیلم دیده نمی شود و آنچه که مسلم است حتی اگر قله دماوند باشد ، وضعیتی که در فیلم نشان داده می شود برای مردم منطقه عادی است.

سابقه بازی رسانه ای با دماوند

ادعای فعال شدن آتشفشان قله دماوند تازگی ندارد. سال ۹۷ هم این ادعا پس از ذوب شدن انبوه برف در منطقه بالادست و جاری شدن سیلاب در اطراف روستاهای منطقه ، از طریق شبکه های اجتماعی و فضای مجازی به سطح رسانه های رسمی کشور رسیده بود و در همان زمان هم توسط مسئولان و کارشناسان تکذیب و حتی منجر به برگزاری نشست ویژه ای در مرکز تحقیقات راه و مسکن شده بود.

کوه دماوند یک کوه آتشفشانی نیمه فعال شناخته می شود ولی طبقه گفته دکتر قلمقاش تاکنون جوانترین فورانی که محققان توانسته اند در قله دماوند نمونه گیری و تعیین سن کنند، مربوط به هفت هزار و ۳۰۰ سال قبل است.

به اعتقاد کارشناسان وجود چشمه های آب گرم و خروج گاز، نشان دهنده خاموش نبودن دماوند است و به همین دلیل هم فعالیت این قله همواره باید پایش شود.

در حال حاضر بر اساس اعلام رییس بخش شبکه شتابنگاری ایران ، در اطراف قله دماوند تعداد ایستگاه شتاب نگار موجود است که هرگونه تحول در این منطقه را گزارش می کند.

ایرنا

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
1
0
علاوه بر خطر فعال شدن دماوند در آینده، زلزله هم به شدت تهران رو تهدید میکنه. تهران جای زندگی نیست.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار