اینفوگرافی: قواعد علمی تندخوانی
کد خبر: ۲۱۵
تاریخ انتشار: 2015 April 29    -    ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۲
یک گرافیست علاقمند به ادبیات با طراحی یک اینفوگرافی علمی، اطلاعات جالبی در مورد اصول و شیوه‌های علمی مطالعه کتاب خواندن را در اختیار مخاطبان قرار داده است.

DANIEL BAZZI EKBERG یک گرافیست علاقمند به مباحث علمی‌ست و مطالعات زیادی در زمینه علم‌آموزی آماتوری داشته است. اینفوگرافی مورد ذکر ما نیز ماحصل همین مطالعات و استعلام این گرافیست از چند پزشک متخصص و نشریه تخصصی در مورد نحوه اصولی کتابخواندن است.

اطلاعات قید شده در این اینفوگرافی از ساده‌ترین پیش‌نیازهای نوشتن شروع می‌شود:

در قسمت سمت چپ این تصویر اصول بنیادین تندخوانی را به مخاطب معرفی می‌کند. این اطلاعات شامل محل خواندن کتاب، نحوه در دست گرفتن کتاب، و داشتن وسیله نظیر قلم برای دنبال کردن خطوط مطالب در طول صفحات کتاب است.

در قسمت سمت راست این تصویر نیز اطلاعاتی در مورد به‌یاد سپاری مطالب و ظرفیت ذهن انسان در حفظ مطالب کتاب قید شده‌است. آنطور که در این تصویر ذکر شده میانگین بیادسپاری کلمات در ذهن باید کمتر از ۱۰۰ کلمه در یک دقیقه باشد (بیادسپاری و نه خواندن). میانگین سرعت آموختن کلی مباحت نیز می‌بایست بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ کلمه در دقیقه باشد. همچنین میانگین درک مطلب خواننده هم بسته به ضریب هوشی او می‌بایست بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ کلمه در دقیقه باشد.

در قسمت وسط اینفوگرافی هم اطلاعاتی در مورد شیوه نگاه کردن و نحوه مشاهده مطلب توسط چشمان خوانندگان و شرایط و فاصله مناسب بین چشم و کتاب و نیز فاصله بین خطوط و میزان نور محل مطالعه نیز ذکر شده است.

اگر اطلاعات آماری و فان قسمت‌های پایینی در دو گوشه سمت چپ و را راست این اینفوگرافی را نادیده بگیریم، جالب‌ترین و شاید مهم‌ترین قسمت مطالب ذکر شده در این اینفوگرافی در‌‌ همان مستطیل کرم رنگ ذکر شده‌است. این قسمت شامل راهنمایی‌ها عملی در حین خواندن کتاب است. طبق دستورالعمل ذکر شده شما می‌بایست:

۱- بر محتوای کتاب متمرکز شوید

۲- انگیزه خود از خواندن هرکتاب را مشخص کنید

۳- کتاب را ببینید اما با صدا نخوانید: خواندن کتاب با صدای بلند یا کوتاه به واسطه زمانی که تلفظ کلمات از شما می‌گیرد از سرعتتان می‌کاهد.

۴-در کارخود مصر باشید

۵- افق دید خود را گسترش دهید. و اسیر مفاهیم پیش‌فرض جا افتاده در ذهن خود نباشید

۶-همه مطالب کتاب را بخوانید و به بهانه تند‌خوانی از سر و ته کتاب نزنید! اینکار سرعت درک مطلب شما را می‌کاهد

۷-از ظرفیت درک مطلب خود اطلاع یابید

۸- از ایده‌های اصلی نویسنده برای نگارش کتاب مطلع شوید. اینکار را پیش از غرق شدن در جزئیات انجام دهید.

۹-در طول مطالعه مردمک و قرنیه چشم را حرکت دهید. اینکار را بوسیله دنبال کردن خطوط انجام بدهید

و

۱۰- از چشمان خود مراقبت کنید. آن‌ها مانند پنجره‌هایی هستند که از دریچه آن جهان را فهم می‌کنید.

برای مشاهد تصویر در اندازه واقعی روی آن کلیک کنید

منبع:اوانگارد
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار