تاریخ انتشار: 2021 June 22    -    ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
تازه‌های پزشکی هفته اختصاص دارد به: سرطان تخمدان، خطر ابتلا به بیماری‌ حتی در «چاق‌های سالم». خطر انباشت سموم لوازم آرایش در بدن، خاصیت شگفت‌انگیز امگا ۳ بر تومورهای سرطانی و تاثیر گیاه‌خواری بر رشد کودکان. کسی نمی‌داند چه چیزی باعث سرطان تخمدان می‌شود. دانشمندان حتی هنوز نتوانسته‌اند یک ماده شیمیایی...

سرطان تخمدان؛ قاتل خاموش زنان

سرطان تخمدان؛ قاتل خاموش زنانتابناک باتو ـ تازه‌های پزشکی هفته اختصاص دارد به این عناوین: سرطان تخمدان، خطر ابتلا به بیماری‌ حتی در «چاق‌های سالم». خطر انباشت سموم لوازم آرایش در بدن، خاصیت شگفت‌انگیز امگا ۳ بر تومورهای سرطانی و تاثیر گیاه‌خواری بر رشد کودکان.

خبر ابتلای کریستین امان‌پور، خبرنگار ارشد بین‌المللی به سرطان تخمدان، هشداری مجدد است به تمام زنان برای پیشگیری از این قاتل خاموش؛ این نوع سرطان بدون غربالگری‌های منظم، قابل شناسایی نیست.

هیچ کس دقیقاً نمی‌داند چه چیزی باعث سرطان تخمدان می‌شود. دانشمندان حتی هنوز نتوانسته‌اند یک ماده شیمیایی در محیط زندگی یا رژیم‌های غذایی ما پیدا کنند که بتواند به طور خاص با این سرطان ارتباط داشته باشد.

برخی از سرطان‌های تخمدان به تغییرات ژنتیکی مربوط می‌شود که اولین بار در خانواده‌هایی با موارد زیادی از ابتلا به سرطان پستان کشف شده است. این جهش‌ها BRCA1 و BRCA2 نام دارند.

اگر یکی از بستگان نزدیک شما به سرطان تخمدان مبتلا باشد، احتمال خطر در شما افزایش می‌یابد. همچنین اگر سابقه خانوادگی سرطان پستان، سرطان روده بزرگ، سرطان پوست، سرطان رحم یا رکتوم داشته باشید، احتمال ابتلا به سرطان تخمدان افزایش خواهد یافت.

عوامل خطر دیگر عبارتند از:

سن: تعداد کمی از زنان کمتر از ۴۰ سال به این بیماری مبتلا می‌شوند. بیشتر زنان پس از یائسگی به سرطان تخمدان مبتلا می‌شوند.

چاقی: اگر شاخص توده بدن (BMI) شما ۳۰ یا بالاتر باشد، خطر شما افزایش می‌یابد.

هورمون‌درمانی جایگزین

هرگز باردار نشدن و یا به دنیا آوردن فرزند بعد از ۳۰ سالگی، شروع پریود قبل از ۱۲ سالگی. یائسگی بعد از ۵۰ سالگی

سیگار کشیدن

استفاده از دستگاه داخل‌رحمی یا آی‌یو‌دی

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS).

در صورت وجود هر یک از این عوامل خطر، با پزشک خود در مورد گزینه‌های غربالگری اولیه مانند آزمایش خون و تصویربرداری از لگن صحبت کنید. از آنجا که در مورد علل خاص سرطان تخمدان اطلاعات کمی در دست است، لیست طولانی از راه‌های جلوگیری از آن وجود ندارد.

با این حال اگر سابقه خانوادگی ابتلا به این سرطان را دارید، پزشک شاید گزینه‌هایی شامل آزمایش ژنتیک و مشاوره به شما پیشنهاد کند. شاید هم نیاز باشد برای پیشگیری، تخمدان‌ها را بردارید. به این جراحی «اووفرکتومی پیشگیرانه» گفته می‌شود.

رژیم غذایی با چربی کم ممکن است خطر ابتلا به سرطان تخمدان را کاهش دهد.

موارد دیگری که می‌توانند احتمال سرطان تخمدان را کاهش دهند عبارتند از:

شیر دادن، بستن لوله برای جلوگیری از بارداری، استفاده روزانه از آسپرین (اگر به دلیل پزشکی دیگری قبلاً این کار را انجام نداده‌اید، نباید فقط برای جلوگیری از سرطان تخمدان مصرف را شروع کنید)، هیسترکتومی (جراحی برداشتن رحم و دهانه رحم).

سرطان تخمدان؛ قاتل خاموش زنان

خطر ابتلا به بیماری‌های کشنده حتی در «چاق‌های سالم»

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که داشتن یک پروفایل متابولیک طبیعی در افراد چاق به این معنی نیست که آنها سالم هستند.

پروفایل متابولیک طبیعی که به عنوان «چاقی سالم از نظر متابولیکی» نیز نامیده می‌شود، هنوز هم فرد را در معرض خطر دیابت، بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و بیماری‌های تنفسی قرار می‌دهد.

چاقی معمولاً منجر به مشکلات متابولیکی همراه با افزایش قند خون، افزایش فشار خون، مقاومت به انسولین و سایر تغییرات متابولیک نامطلوب است. البته برخی از افراد مبتلا به چاقی دارای فشار خون طبیعی، چربی خون مطلوب، التهاب سیستمیک کم و سطح سالم انسولین هستند. وقوع «چاقی سالم از نظر متابولیکی» یا MHO در کل جمعیت عمومی ۳ تا ۲۲ درصد است.

مطالعه فوق که توسط محققان انستیتوی بهداشت و سلامت دانشگاه گلاسکو در بریتانیا انجام شده، ارتباط بین MHO و مرگ‌و‌میر ناشی از حمله قلبی و سکته مغزی، نارسایی قلبی و بیماری‌های تنفسی، از جمله بیماری انسدادی مزمن ریوی (COPD) را بررسی کرده است.

نویسندگان جزئیات پزشکی ۳۸۲ هزار نفر را به مدت بیش از ۱۱ سال تجزیه و تحلیل کردند و دریافتند که افراد مبتلا به چاقی سالم در مقایسه با شرکت‌کنندگان دارای متابولیک سالم، ۱۸ درصد بیشتر در معرض حمله قلبی یا سکته مغزی، ۷۶ درصد بیشتر در معرض خطر نارسایی قلبی و ۲۸ درصد بیشتر در معرض خطر بیماری تنفسی هستند.

محققان توصیه می‌کنند: مدیریت وزن می‌تواند برای همه افراد مبتلا به چاقی صرف‌نظر از مشخصات متابولیکی آنها مفید باشد. از اصطلاح «چاقی سالم از نظر متابولیکی» نیز باید در پزشکی بالینی اجتناب شود زیرا گمراه‌کننده است.

تخمین زده می‌شود که در سطح جهان بیش از ۳۰۰ میلیون نفر مبتلا به چاقی وجود دارد و اگر روند فعلی ادامه یابد، این رقم احتمالاً تا سال ۲۰۳۰ از ۱ میلیارد نفر فراتر خواهد رفت و ۲۰ درصد از جمعیت بزرگسال جهان را گرفتار خود خواهد کرد.

هشدار نسبت به خطر انباشت سموم لوازم آرایش در بدن

داشتن صورت صیقلی و کاملا صاف می‌تواند اعتماد به نفس شما را تقویت کند، اما یک مطالعه جدید نشان می‌دهد بسیاری از محصولات آرایشی حاوی مواد شیمیایی ماندگار هستند.

به گزارش Health Day News؛ طبق مطالعه اخیر محققان آمریکایی، مقدار زیادی از محصولات زیبایی حاوی مقادیر بالایی از پلی فلوئوروآلکیل (PFAS)، یک گروه بالقوه سمی از مواد شیمیایی هستند که برای ماندگاری بیشتر این محصولات استفاده می شود.

به طور خاص، بیشتر ریمل‌های ضدآب، رژ لب‌های مایع و انواع کرم‌های پایه آرایش حاوی مقادیر زیادی فلوئور هستند.

مشخص شده که بیش از ۴ هزار و ۷۰۰ ترکیب شیمیایی مختلف PFAS وجود دارد. طبق گفته آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده، از سال ۱۹۵۰، از این ترکیب‌ها به طور گسترده‌ای در تعدادی از محصولات مصرفی، از جمله پارچه‌های ضد لک، ظروف ضدچسب، جلادهنده‌ها، واکس‌ها، رنگ‌ها و محصولات تمیزکننده استفاده می‌شود.

تام بروتون، از محققان این مطالعه و دانشمند ارشد موسسه سیاست‌های علوم سبز، یک سازمان تحقیقاتی و مدافع محیط زیست در برکلی کالیفرنیا، با ابراز تاسف از این که این مواد شیمیایی از بین‌رفتنی نیستند، گفت: «هر آمریکایی دارای یک مقادیر قابل تشخیص PFAS در بدن خود است.»

این در حالی است که برخی از مواد شیمیایی PFAS سمی هستند و به طور بالقوه در افزایش سطح کلسترول، وزن کم هنگام تولد نوزاد، نقص ایمنی و اختلالات غده تیروئید نقش دارند. همچنین نگرانی‌هایی وجود دارد که تأثیر PFAS بر تیروئید منجر به سرطان تیروئید شود.

به گفته محققان سایر خطرات احتمالی PFAS در سلامتی شامل سرطان کلیه، سرطان بیضه و فشار خون بالا است.

بروتون به مصرف‌كنندگانی كه می‌خواهند قرارگیری در معرض PFAS را محدود كنند، توصیه می‌كند برچسب محصولات آرایشی را با دقت بخوانند.

به گفته او، سطح بالایی از فلوئور اغلب در محصولاتی که به عنوان «ماندگار» و «مقاوم در برابر سایش و خراش» تبلیغ می‌شوند، یافت می‌شود که می‌تواند سرنخ دیگری برای تشخیص مصرف‌کنندگان باشد.

خاصیت شگفت‌انگیز امگا ۳ در نابود کردن تومورهای سرطانی

تومورهای سرطانی به لطف عملکرد اسیدهای چرب امگا ۳، ظرف مدت کوتاهی متلاشی می‌شوند و این کشف استثنایی محققان بلژیکی است.

به گزارش SciTech Daily؛ امگا ۳ یا اسیدهای چرب غیر‌اشباع نقش اساسی در سلامت انسان دارند. در میان اسیدهای چرب امگا ۳، DHA یا اسید دوکوزاهگزانوئیک برای عملکرد مغز، بینایی و کاهش التهاب بسیار مهم است.

علاوه بر این، DHA با کاهش بروز سرطان نیز ارتباط دارد. محققان دانشگاه لوون اکنون توضیح داده‌اند که DHA و سایر اسیدهای چرب غیر‌اشباع می‌توانند رشد تومورها را کند کنند. این مطالعه، اخیراً در مجله معتبر Cell Metabolism منتشر شده است.

محققان دریافتند که برخی اسیدهای چرب، سلول‌های تومور را تحریک می‌کنند در حالی که دیگران آنها را از بین می‌برند. DHA به معنای واقعی کلمه این سلول‌ها را مسموم و منجر به مرگ آنها می‌شود. هرچه مقدار اسیدهای چرب اشباع‌نشده در سلول بیشتر باشد، خطر اکسیداسیون آنها نیز بیشتر است.

محققان بلژیکی اظهار داشتند: برای یک بزرگسال توصیه می‌شود حداقل ۲۵۰ میلی‌گرم DHA در روز مصرف کند. اما مطالعات نشان می‌دهد که رژیم غذایی ما به طور متوسط فقط ۵۰ تا ۱۰۰ میلی گرم از این اسید چرب را تأمین می‌کند.

گفتنی است ماهی و سایر غذاهای دریایی (به ویژه ماهی‌های چرب آب‌های سرد، مانند ماهی آزاد، ماهی خال‌مخالی، ماهی تن، شاه‌ماهی و ساردین) آجیل و دانه‌ها (مانند بذر کتان، دانه‌های چیا و گردو) روغن‌های گیاهی (مانند روغن بذر کتان، روغن سویا و روغن کانولا) سرشار از اسیدهای چرب DHA هستند.

گیاه‌خوار کردن کودکان، رشد آنها را متوقف می‌کند

تحقیقات نشان می‌دهد کودکان گیاه‌خوار یا وگان، شاید از سلامت قلب بیشتری برخوردار باشند، اما در معرض کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند.

به گزارش بیزینس‌‌اینسایدر؛ دانشمندان کالج دانشگاهی لندن اطلاعات ۱۸۷ کودک سالم ۵ تا ۱۰ ساله را بررسی کردند. طبق یافته‌های منتشر شده در ۱۹ مارس و در مجله تغذیه بالینی آمریكا، گروه وگان دارای چربی بدن كمتر و سطح کمتری از LDL یا كلسترول بد مرتبط با بیماری قلبی بودند. با این حال این کودکان به طور متوسط حدود ۳ سانتی‌متر کوتاه‌تر از کودکان غیر‌وگان بودند و سه برابر بیشتر در معرض کمبود ویتامین‌های گروه B به‌خصوص ویتامین B ۱۲ قرار داشتند.

همچنین مشخص شد که تراکم معدنی استخوان وگان‌ها ۴ تا ۶ درصد کمتر است. این مسئله می‌تواند برای کودکان در حال رشد نگران‌کننده باشد و احتمال بروز پوکی استخوان و شکستگی استخوان‌ها را افزایش دهد.

این نتایج نشان می‌دهد که یک رژیم غذایی کامل و گیاهی هرچند می‌تواند فوایدی برای سلامتی داشته باشد، اما هیچ تضمینی برای سلامتی کامل نیست و ممکن است دریافت مواد مغذی مورد نیاز برای حمایت از رشد را برای کودکان دشوار کند.

محققان دریافتند که مکمل‌های ویتامین به کاهش خطر کمبود تغذیه مرتبط با رژیم‌های وگان کمک می‌کند. بسیاری از متخصصان توصیه می‌کنند وگان ها مکمل‌های حاوی ویتامین‌های گروه B، کلسیم و ویتامین D استفاده کنند. این امر به ویژه برای بدن در حال رشد گیاه‌خواران جوان بسیار مهم است.

منیع: dw.com