شرایط و مراحل درخواست طلاق زن از مرد
کد خبر: ۲۱۴۷۳۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2021 June 19    -    ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
شرایط حضانت فرزندان در این نوع طلاق هیچ تفاوتی با سایر موارد ندارد، از نظر قانون حضانت فرزند تا پایان ۷ سال با مادر و بعد از آن تا ۹ سالگی دختر و ۱۵ سالگی پسر با پدر است. بعد از این سن فرزند میتواند انتخاب کند با پدر یا مادرش زندگی نماید. البته قاضی هم میتواند با توجه به مصلحت فرزندان در این مورد دخالت نماید.

شرایط و مراحل درخواست طلاق زن از مرد

شرایط و مراحل درخواست طلاق زن از مرد«تابناک با تو» - از آنجا که در کشور ما حق طلاق با مرد است، درخواست طلاق زن بدون رضایت شوهر با پیچیدگی و زمان بررسی طولانی همراه است.

در کشور ما از لحاظ قانونی حق طلاق به مرد داده شده است و مرد میتواند حتی با وجود مخالفت همسر و با پرداخت حقوق مالی زن، او را طلاق دهد، ولی درخواست طلاق زنان بدون رضایت شوهر راهی سخت و دشوار در پیش خواهد داشت.

 

شرایط حضانت فرزندان در این نوع طلاق هیچ تفاوتی با سایر موارد ندارد، از نظر قانون حضانت فرزند تا پایان ۷ سال با مادر و بعد از آن تا ۹ سالگی دختر و ۱۵ سالگی پسر با پدر است. بعد از این سن فرزند میتواند انتخاب کند با پدر یا مادرش زندگی نماید. البته قاضی هم میتواند با توجه به مصلحت فرزندان در این مورد دخالت نماید.

 

در ادامه مقاله میتوانید با شرایط درخواست طلاق زن از مرد و شرایطی که میتوانید مهریه خود را طلب کنید، آشنا خواهید شد.


شرایط درخواست طلاق زن از مرد

یکی از سخت‌ترین و مهم‌ترین پرونده‌های خانوادگی برای رسیدگی در دادگاه درخواست طلاق زنان است مگر این که طلاق توافقی باشد یا این که زن به صورت محضری حق طلاق را از شوهر گرفته باشد.

پیروز شدن در پرونده‌های درخواست طلاق زن نیاز به ادله بسیار محکم و اطلاع از روال دادگاه‌های خانواده و تجدید نظر و حتی دیوان عالی دارد؛ بنابراین مهم‌ترین نکته‌ای که باید در شروع کار به آن توجه داشته باشید این است که درخواست طلاق توسط زن باید حتما توسط وکیل مجرب و با مشورت او صورت پذیرد.

شاید برای برنده شدن در پرونده لازم باشد که قبل از رائه درخواست طلاق توسط زن به دادگاه، دادخواست مرتبط دیگری برای مقدمه به دادگاه ارائه شود و تا نتیجه گیری این دادگاه برای طلاق، اقدام نشود.

شرایط و مراحل درخواست طلاق زن از مرد

مراحل درخواست طلاق زن از مرد

در صورتی که محل کنونی زندگی زن و شوهر با هم متفاوت باشد، زن میتواند درخواست طلاق خود را در دادگاه خانواده شهری که در آن ساکن است یا دادگاه خانواده محل اقامت شوهر، تقدیم دادگاه کند.

انجام پرونده طلاق از طرف زن معمولا ۳ مرحله دارد.

در صورتی که رای دادگاه بدوی به ضرر یکی از طرفین باشد، میتوانند در مهلت ۲۰ روزه، درخواست تجدید نظر نمایند. در این صورت پرونده به دادگاه تجدید نظر استان ارسال شده و رای تجدید نظر بدون حضور زوجین صادر میشود.

 

دوباره در یک مهلت ۲۰ روزه هر کدام از زوجین که رای به ضرر او باشد میتواند فرجام خواهی نماید که در این صورت پرونده طلاق به دیوان عالی کشور ارسال خواهد شد.

 

ممکن است دیوان عالی به رای دادگاه تجدید نظر ایراد گرفته و دوباره پرونده را مرجوع کند. در این صورت دادگاه تجدید نظر دوباره رای صادر کرده و مجدد ۲۰ روز مهلت برای فرجام خواهی، مهیا میشود.

 

با توجه به مطالعه این چند خط متوجه شدید که پرونده درخواست طلاق زن، زمان بسیار طولانی و صبر زیادی نیاز خواهد داشت مگر این که طلاق غیابی باشد و مرد در دادگاه حاضر نشود یا به رای صادره اعتراضی نداشته باشد.

شرایط و مراحل درخواست طلاق زن از مرد

شرایط درخواست طلاق زن از مرد

اثبات یکی از شرط‌های مندرج در سند ازدواج: ۱۲ شرط در سند ازدواج قرار داده شده است، شما میتوانید با مشورت وکیلتان مشخص کنید که کدام یک از آن‌ها با شرایط درخواست طلاق شما مطابقت بیشتری دارد و میتوانید آن را اثبات کنید.

اثبات عسر و حرج: اگر شرایط ازدواج به گونه‌ای باشد که ادامه زندگی برای زن همراه با سختی بوده و تحمل آن مشکل باشد، زن میتواند ادعای عسر و حرج نموده و درخواست طلاق بدهد.


مدت زمان رسیدگی به پرونده طلاق زن از مرد

پرونده طلاق زن از مرد با اعتراض هر کدام از زوجین، ۳ دادگاه را طی میکند، دادگاه بدوی، تجدید نظر استانی و دیوان عالی کشور در صورتی که برای رای صادره از هر دادگاه، یکی از زوجین اعتراض داشته باشد، حدود یک سال رسیدگی به این پرونده طول خواهد کشید مگر این که زوجین، اعتراضی به رای دادگاه نداشته باشند.

شرایط و مراحل درخواست طلاق زن از مرد

سایر دلایل محکمه پسند برای درخواست طلاق زن

- ازدواج مجدد مرد بدون رضایت همسر اول

- نداشتن رابطه جنسی برای مدت غیر متعارف یا مشکلات زناشویی که به دلیل عیبی در مرد باشد

- داشتن رابطه جنسی غیرمتعارف

- دوری طولانی زوج از یکدیگر

- اعتیاد شوهر به گونه‌ای که منجر به ضرر و زیان در زندگی شود

- عدم پرداخت نفقه و هزینه‌های زندگی توسط شوهر حداقل به مدت ۶ ماه یا ترک زندگی - توسط مرد و بلاتکلیف رها کردن همسر

- بیماری سخت و بدون علاج شوهر

- بیماری‌های مقاربتی شوهر

- بچه دار نشدن به علت وجود نقص در مرد

- محکومیت به زندان بالای ۵ سال یا ارتکاب جرایمی که خلاف شان زن باشد

- بدرفتاری مثل کتک زدن و توهین کردن

- عدم تهیه مسکن برای مدت طولانی

- اثبات خیانت شوهر در دادگاه

- کراهت شدید زن نسبت به مرد البته همراه با بخشیدن کل مهریه

شرایط و مراحل درخواست طلاق زن از مرد

درخواست طلاق زن در دوران عقد

درخواست طلاق زن در دوران عقد در صورتی که باکره نباشد مانند مراحل بالا است، ولی در صورت باکره بودن زن باید نکات زیر را در نظر داشته باشید.

برای طلاق، زن باکره نیازی به اجازه پدر یا جد پدری ندارد.

مهریه زن باکره در هنگام طلاق نصف میشود.

اگر باکره ماندن زن، به دلیل عدم شروع زندگی توسط شوهر یا عدم تمایل برقراری رابطه از طرف مرد باشد، امکان گرفتن رای مثبت دادگاه وجود دارد.

 

رسیدگی به پرونده درخواست طلاق زن باکره که هنوز زندگی مشترکش را شروع نکرده است در صورتی که بخواهد به حق حبس استنناد کند، کار مشکلی است. حق حبس برای زن باکره به این معنی است که میتواند تا زمان پرداخت مهریه از برقراری رابطه جنسی با شوهر ممانعت نماید.

 

معمولا در این پرونده‌ها برای درخواست طلاق زن و مهریه که قابل وصول باشد باید در ابتدا دعاوی دیگر از جمله مطالبه نفقه عقب مانده یا الزام مرد برای تهیه مسکن مناسب و در شان همسر و پرونده‌ای جدا باری مطالبه مهریه اقدام کرد.


درخواست طلاق زن و مهریه

مهم‌ترین سوالی که درباره درخواست طلاق زن و مهریه پرسیده میشود این است که تکلیف مهریه در این گونه پرونده‌ها به چه شکل است؟

اگر زن بتواند یکی از شروطی که در سند ازدواج چاپ شده است را ثابت کند میتواند وکالت اختیار گرفتن مهریه از شوهر را داشته باشد.

ولی اگر بتواند با اثبات عسر و حرج، زوج را مجبور به طلاق کند، مقدار مهریه پرداختی از سمت قاضی دادگاه با مشورت زن تعیین خواهد شد.

شرایط و مراحل درخواست طلاق زن از مرد

درخواست طلاق زن باردار

مراحل رسیدگی به درخواست طلاق زن باردار و غیر باردار تفاوتی با هم نداردبه جز مدتی که باید عده نگه دارند.

عده زمانی است که زن بعد از جدایی یا مرگ شوهرش باید از ازدواج خودداری کند و عده زن باردار تا زمان وضع حمل یا سقط شدن جنین ادامه دارد.


درخواست طلاق زن با بخشش مهریه

حق طلاق در هر صورت متعلق به مرد است مگر این که زن بتواند عسر و حرج خود را اثبات کند. معمولا در طلاق توافقی زن مهریه را به مرد میبخشد تا مرد با طلاق به صورت توافقی موافقت نموده و مراحل دادرسی و اتمام پرونده سریعتر صورت بگیرد.

منبع: بیتوته

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
0
3
من یک جوان دهه شصتی هستم.. خونه و ماشین و کار نسبتا خوب دارم.چند سال هست که خواستگاری میروم و خانواده دختر میگن چون قراردادی هستم دختر نمیدیم.ضمن اینکه دختران اکثرا نه خانواده مرفهی دارند و نه کار دارند و حتی رشته تحصیلی خوبی ندارند و از قد و قیافه هم براتون نگم.ضمن اینکه دختران امروزی نه بچه داری بلد هستند و نه خونه داری..مهریه هم می خواهند با حداقل 300 تا سکه 10 میلیونی..
کجای دنیا حق مسکن.خوراک.پوشاک.نفقه.مهریه.مراسم عروسی با پسر هست جز ایران..
وقتی بیرون اینقدر تنوع دختر هست چرا ازدواج با این آینده فقر و خشکسالی و اعتیاد و بیکاری وطلاق و عدم امنیت شغلی و...
الان دیگه همچی دارم ولی حوصله این مسخره بازی ها رو ندارم!
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
خوب به قول خودت تنوع دختر زیاده ،تلاش کن
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار