چه چیزی سبب بروز بیماری پوستی میلیا می‌شود؟
کد خبر: ۲۱۴۴۸۹
تاریخ انتشار: 2021 June 16    -    ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
شاید برای شما هم پیش آمده باشد که دانه‌های چربی دور چشم خود یا فرزندتان مشاهده کرده باشید و این باعث نگرانی‌تان شود. این دانه‌های چربی زیر پوست میلیا نامیده می‌شوند. برای اینکه بدانید میلیا چیست و با راه‌های درمان آن آشنا شوید، با ما همراه باشید…

میلیا چیست؟

میلیا چیست؟اختصاصی «تابناک با تو» - شاید برای شما هم پیش آمده باشد که دانه‌های چربی دور چشم خود یا فرزندتان مشاهده کرده باشید و این باعث نگرانی‌تان شود. این دانه‌های چربی زیر پوست میلیا نامیده می‌شوند. برای اینکه بدانید میلیا چیست و با راه‌های درمان آن آشنا شوید، با ما همراه باشید…

میلیا برجستگی‌های کوچکی است که بر اثر تجمع کراتین در زیر پوست ایجاد می‌شود. به یکی از این ضایعات، میلیوم گفته می‌شود. این ضایعات می‌توانند در هر نقطه از بدن به وجود بیایند؛ اما بیشتر در اطراف یا زیر چشم دیده می‌شوند. میلیا اغلب در نوزادان و هر از گاهی در کودکان و بزرگسالان ظاهر می‌شود. این ضایعات را به‌راحتی می‌توان با آکنه یا منگوله‌ی پوستی (اسکین تگ) اشتباه گرفت.

میلیا ممکن است در برخی افراد (از جمله نوزادان) به‌خودی‌خود از بین برود؛ ولی امکان دارد برخی مجبور به برداشتن آن‌ها شوند. هنگامی که میلیا به چشم نزدیک است، برای جلوگیری از ایجاد مشکل در میدان دید، ممکن است به ملاحظات ویژه‌ای نیاز باشد.

وجود میلیا جای نگرانی ندارد؛ زیرا در خیلی از موارد با درمان خانگی و بدون هیچ درد و زخمی، به‌راحتی از بین می‌رود. در ادامه می‌توانید اطلاعات مفیدی درباره‌ی میلیای زیر چشم، دلایل بروز و درمان‌های احتمالی آن به دست آورید.

میلیا چیست؟

میلیا چیست؟

میلیا، لک‌های کوچک یا کیست‌هایی به رنگ پوست یا سفید و زرد است که در زیر پوست ظاهر می‌شود. برخی افراد ممکن است آن‌ها را «لک‌های شیری» بنامند.

میلیا نوعی آکنه نیست، اگرچه در ابتدا بسیاری از افراد آن‌ها را با آکنه یا جوش اشتباه می‌گیرند؛ این ضایعات می‌توانند در دیگر نقاط بدن نیز ظاهر شوند؛ این مشکل در بزرگسالان، در اطراف چشم، گونه‌ها، پیشانی و دستگاه تناسلی شایع‌تر است.

میلیا در واقع تجمع‌های کوچکی از کراتین‌های به‌دام‌افتاده است. کراتین پروتئینی است که باعث استحکام سلول‌های پوست، ناخن و مو می‌شود. با مرگ سلول‌های پوستی و ریزش آن‌ها درون منافذ پوست، کراتین به مرور جمع شده و در منفذ پوست به دام می‌افتد؛ در نتیجه یک کیست کوچک یا میلیوم تشکیل می‌شود.

اگر میلیا بسیار نزدیک به چشم باشد، در معالجه ممکن است به تخصص چشم‌پزشک نیز نیاز باشد؛ ولی در صورت وجود فاصله‌ی ایمن از چشم، برداشتن آن برای پزشک راحت‌تر است.

میلیا چیست؟

میلیا در چه نواحی از بدن ظاهر می‌شود؟

میلیا یا کیست میلیوم برجستگی‌های کوچک و سفیدی هستند که در اطراف چشم، بالای گونه، بینی و به ندرت روی لب‌ها ظاهر می‌شوند. همچنین ممکن است روی نواحی بالاتنه و جنیتال نیز ایجاد شوند. این کیست‌ها به صورت گروهی و به تعداد زیاد تشکیل می‌شوند و در اصطلاح به تمامی آن‌ها میلیا می‌گویند. کیست‌های کوچک میلیوم زمانی رخ می‌دهند که کراتین در زیر سطح پوست جمع شود. کراتین یک پروتئین قوی است که در بافت پوست، مو و ناخن وجود دارد.

چه چیزی سبب بروز بیماری پوستی میلیا می‌شود؟

بیماری پوستی میلیا خود به خود در زیر پوست شکل می‌گیرد. این عارضه پوستی در اثر عوامل مختلفی معمولا بر روی صورت به وجود می‌آید.

اگر بیماری پوستی میلیا در اطراف چشم رخ دهد، دلیل آن می‌تواند استفاده از کرم‌های سنگین آرایشی باشد. زیرا پوست زیر چشم از جا‌های دیگر صورت نازک‌تر است در نتیجه حساسیت این بخش از صورت بسیار زیاد است و سریعا آسیب می‌بیند.

میلیا چیست؟

علاوه بر پوست صورت، این کیست‌ها می‌توانند در قسمت‌های دیگر بدن نیز نمایان شوند (بینی، دست و پا).

اگر پوست آسیب ببیند (به ویژه اگر این آسیب در اثر نور خورشید، کهیر و یا استفاده بیش از حد از محصولات آرایشی و زیبایی باشد) این بیماری بروز پیدا می‌کند.

اما اکنون سوال این است درمان بیماری پوستی میلیا چیست؟ در ادامه این مقاله به این موضوع می‌پردازیم. اما ذکر این نکته در اینجا حایز اهمیت است که بهتر است از محصولات و کرم‌های آرایشی مخصوصا در ناحیه دور چشم زیاد استفاده نکنید.

زیرا آسیب‌های زیادی را به این قسمت وارد می‌کند و پس از آن باید برای درمان دست به کار شوید!

میلیا در چه افرادی ظاهر می‌شود؟

کیست‌های میلیوم می‌تواند برای هر فردی با هر رنگ پوست و در هر سنی مخصوصا برای نوزادان تازه متولد شده ایجاد شود. کیست میلیوم و آکنه نوزادان را باید از یکدیگر متمایز دانست.

علت ایجاد میلیا

در نوزادان

علت ایجاد میلیا در نوزادان شناخته شده نیست و اغلب با جوش نوزادان که به‌واسطه هورمون‌های مادر ایجاد می‌شود اشتباه گرفته می‌شود. برخلاف جوش نوزاد، میلیا التهاب یا تورم ندارد. نوزادانِ دارای میلیا اغلب با آن به دنیا می‌آیند؛ در حالی که جوش نوزاد معمولا ۲ تا ۴ هفته بعد از تولد ظاهر می‌شود.

میلیا چیست؟

در کودکان و بزرگ‌سالان

میلیا در کودکان و بزرگ‌سالان معمولا با آسیب پوستی مرتبط است که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

سوختگی.
آسیب طولانی‌مدت از آفتاب.
استفاده طولانی‌مدت از کرم‌های دارای استروئید.
زخم‌های تاول‌دار مانند زخم ناشی از پیچک سمی.
روش‌های بازسازی پوست مانند درمابراسیون (خراشیدن پوست برای ازبین‌بردن چروک) یا استفاده از لیزر برای بازسازی پوست.
تاول زدن به‌دلیل بیماری پوستی از جمله بیماری پروانه‌ای، پمفیگوئید سیکاتریکال (نوعی بیماری خودایمنی تاولی) یا پورفیریا کاتنه تاردا (نوعی اختلال خونی است که روی پوست تأثیر می‌گذارد).
همچنین اگر پوست توانایی طبیعی لایه‌برداری خود را از دست دهد نیز میلیا ایجاد می‌شود. این موضوع ممکن است با افزایش سن رخ دهد.

چگونه میلیا را تشخیص دهیم؟

حال که می‌دانید میلیا چیست نوبت تشخیص این عارضه است. در برخی موارد ممکن است پزشک عمومی از شما بخواهد تا به متخصص پوست مراجعه کنید. معمولاً متخصص پوست با معاینه‌ی چشمی می‌تواند به‌راحتی میلیا را تشخیص دهد. در صورتی که فرد دارای تعداد زیادی میلیا باشد، ممکن است پزشک به بررسی علل زمینه‌ای بروز آن بپردازد.

میلیا چیست؟

راه‌های درمان میلیا

گاه ممکن است میلیا بدون هیچ درمانی و طی چند ماه برطرف شود. اکثر افرادی که در نوزادی روی صورت‌شان میلیا دارند، دیگر اثری از آن نمی‌بینند؛ با این وجود، همیشه این‌گونه نیست و استاندارد معینی برای درمان آن وجود ندارد. هرچند میلیا مضر نیست؛ ولی بسیاری از افراد، نگرانی‌هایی در زمینه‌ی زیبایی زیر چشم و صورت خود دارند.

نباید یک میلیوم را همانند یک آکنه فشار دهید. این کار باعث تحریک پوست شده و می‌تواند به پوست حساس اطراف میلیا آسیب وارد کند.

اکثر درمان‌های خانگی میلیا، شامل لایه‌برداری ملایم یا لایه‌برداری شیمیایی است؛ با این حال، مهم است که قبل از استفاده‌ی آن‌ها (مخصوصاً برای اطراف چشم) با پزشک خود صحبت کنید. پزشک ممکن است برداشتن میلیا را در مطب پیشنهاد دهد.

۱ - لایه‌برداری شیمیایی

گاه ممکن است متخصص پوست، لایه‌برداری شیمیایی را توصیه کند؛ اما باید به خاطر داشته باشید که لایه‌بردار‌های شیمیایی بدون نسخه، معمولاً برای از بین بردن میلیای زیر چشم کاربردی نیستند. ترکیبات رایج در لایه‌بردار‌های شیمیایی عبارت‌اند از:

لاکتیک اسید؛
گلیکولیک اسید؛
سالیسیلیک اسید.

توجه داشته باشید که ناحیه‌ی زیر چشم بسیار حساس است؛ بنابراین بسیار احتیاط کنید. به خاطر داشته باشید، همیشه قبل از استفاده از هرگونه لایه‌بردار شیمیایی با متخصص پوست مشورت کنید.

میلیا چیست؟

۲ - تخلیه میلیا با سوزن

اگر بعد از خواندن قسمت ” میلیا چیست ” متوجه شدید که خود دچار آن هستید، روش تخلیه میلیا کمک زیادی به شما می‌کند. متخصص پوست ممکن است با استفاده از تکنیک‌های خاصی بتواند میلیای زیر چشم را از بین ببرد. تخلیه میلیوم فرآیند رایجی است که در آن متخصصان برای برداشتن پوستِ روی کیست، از سوزن یا چاقوی کوچک جراحی استفاده می‌کنند.

در این روش پزشک با باز کردن منفذ پوست می‌تواند کراتین محبوس‌شده را خارج کرده و پس از آن، فرد برای جلوگیری از بازگشت میلیا، می‌بایست اقداماتی انجام دهد.

۳ - لیزر میلیا

در روش سایش لیزری، متخصص پوست از لیزر کوچکی برای باز کردن منفذ پوست استفاده می‌کند.

۴ - سرمادرمانی

در بعضی موارد، سرمادرمانی ممکن است روش درمانی ارزشمندی باشد. سرمادرمانی از نیتروژن مایع برای انجماد و از بین بردن میلیا استفاده می‌کند؛ ولی از آنجایی که پوست زیر چشم حساس است، شاید این روش، بهترین گزینه نباشد؛ زیرا ممکن است علاوه بر درد، با زخم و تغییر رنگ پوست نیز همراه شود.

درمان میلیا با طب سنتی

میلیا چیست؟

۱. درمان جوش‌های سفید زیر پوستی یا میلیا با عسل و روغن جوجوبا:

استفاده از روغن جوجوبا و عسل به از بین رفتن میلیا کمک می‌کند. ۲ قاشق عسل را با ۳ قاشق روغن جوجوبا ترکیب کنید و روی موضع به مدت ۳۰ دقیقه ماسک کنید و بعد با آب ولرم بشویید و روزی ۲ بار این کار را انجام دهید.

۲. لایه بردار شکر و لیمو درمان عالی جوش‌های سفید زیر پوستی یا میلیا:

اگر milia در مراحل اولیه باشد، لایه بردار شکر و لیمو برای درمان بسیار مناسب است.۲ قاشق شکر، ۲ قاشق لیمو و یک قاشق روغن زیتون را با هم ترکیب کنید و روی موضع بمالید و بعد با آب سرد بشویید.

۳. رهایی از جوش‌های سفید زیر پوستی یا میلیا با خمیر گلاب با چوب صندل:

میلیا چیست؟

گلاب و صندل هر دو برای پوست مفید است. ۲ قاشق پودر صندل را با مقداری گلاب ترکیب کنید و روی موضع اسپری کنید و به مدت ۲۰ دقیقه رها کنید، سپس با آب معمولی بشویید. این کار را هر روز انجام دهید.

۴. چای سبز و آلوورا از مواد طبیعی برای درمان جوش‌های سفید زیر پوستی یا میلیا:

چای سبز و آلوورا هر دو محصولی طبیعی برای پوست هستند. به دلیل خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی آلوورا و چای سبز، در درمان میلیا مفید است. به یک فنجان چای سبز ۲ قاشق آلوورا اضافه کنید و به مدت ۱۵ دقیقه این خمیر را روی موضع بمالید و بعد با آب سرد بشویید.

۵. درمان جوش‌های سفید زیر پوستی یا میلیا با آب سیب زمینی:

میلیا چیست؟

آب سیب زمینی یکی دیگر از مواد باورنکردنی است که علاوه بر روشن کردن پوست به درمان milia کمک می‌کند. آب سیب زمینی حاوی نشاسته است که برآمدگی پوست را کاهش می‌دهد. یک سیب زمینی را نصف کنید و آب آن را بگیرید و روی موضع بمالید تا خشک شود بعد با آب بشویید.

۶. سرکه سیب با آرد ذرت درمان کننده جوش‌های سفید زیر پوستی یا میلیا:

ترکیب سرکه سیب با آرد ذرت به سلامت پوست و درمان میلیا کمک می‌کند. ۲ قاشق آرد ذرت را با سرکه ترکیب کنید تا خمیری بدست بیاید. خمیر را روی موضع بمالید و منتظر بمانید تا خشک شود و بعد با آب سرد بشویید. این نسخه را هر روز استفاده کنید.

۷. روغن درخت چای روشی برای درمان جوش‌های سفید زیر پوستی یا میلیا:

میلیا چیست؟

به دلیل خاصیت ضد باکتریایی و ضد ویروسی که این روغن دارد به تنها در درمان میلیا بلکه برای از بین بردن آکنه و جوش مناسب است. این روغن را روی موضع بمالید و اجازه دهید تا جذب پوست شود و بعد با آب سرد بشویید.

۸. درمان جوش‌های سفید زیر پوستی یا میلیا با روغن کرچک:

روغن کرچک تولید روغن اضافه را کنترل می‌کند، به همین دلیل از بروز میلیا جلوگیری می‌کند. مقداری روغن کرچک را با روغن زیتون به حد مساوی ترکیب و روی صورت به مدت ۳۰ دقیقه ماساژ دهید. می‌توانید روغن را شبانه بمالید و صبح با آب سرد بشویید.

مکمل‌های خوراکی را امتحان کنید

در مصرف میزان ویتامین‌های مفید برای سلامت پوست دقت داشته باشید. اگر نگران هستید که از طریق رژیم غذایی ویتامین کافی دریافت نمی‌کنید، می‌توانید از مکمل‌های خوراکی بهره ببرید:

ویتامین E؛
ویتامین B۳ (نیاسین)؛
ویتامین‌های گروه B) B کمپلکس).

توجه داشته باشد، قبل از مصرف این مکمل‌ها با پزشک مشورت کنید؛ زیرا برخی از آن‌ها ممکن است با دارو‌هایی که اکنون مصرف می‌کنید، تداخل داشته باشند.

میلیا چیست؟

خلاصه آنچه گفته شد…

میلیا کیست‌های ریزی است که به دلیل تجمع بی‌ضرر کراتین در زیر پوست ایجاد می‌شود. میلیا بیشتر روی صورت، اطراف و زیر چشم به وجود می‌آید و نباید آن‌ها را با آکنه اشتباه گرفت.

در واقع برای برطرف شدن میلیا باید کراتین جمع‌شده در منفذ پوست، بیرون بیاید؛ ولی دقت داشته باشید که دست‌کاری آن‌ها باعث التهاب و ایجاد زخم می‌شود.
اگر میلیای شما عمیق یا روی نقاط حساستان (مانند اطراف چشم) است یا از آن دسته افرادی هستید که همیشه در ناحیه‌ی خاصی دچار میلیا می‌شوید، می‌توانید برای تشخیص و درمان کامل، از پزشک یا متخصص پوست مشورت بگیرید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار