واکسن ایرانی، بی‌خطرترین واکسن در جهان است
کد خبر: ۲۱۴۴۷۱
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار: 2021 June 15    -    ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۲
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: واکسنی که در ایران ساخته شد و می شود، کم عارضه ترین، موثرترین، بی خطرترین واکسنی است که در جهان تولید می‌شود.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: واکسنی که در ایران ساخته شد و می شود، کم عارضه ترین، موثرترین، بی خطرترین واکسنی است که در جهان تولید می‌شود.
 
سعید نمکی، امروز(سه شنبه-۲۵ خرداد) در آیین بهره بردای از ۹ طرح بهداشتی در منطقه کاشان، اظهار کرد: کاشان شهر عشق و مهربانی است و همیشه در تاریخ پایگاه نیکوکاران بوده است که نمونه آن مرحوم تفضلی است که در دهه ۶۰ شمسی برای ساخت دانشگاه علوم پزشکی کاشان ۵۰۰ میلیون ریال کمک کرد.
 
وی تصریح کرد: به لطف خداوند، یک ساله راه ۲۰ ساله رفتیم و اولین گروه واکسن ایرانی از امروز در کشور توزیع می شود. امروز با افتخار می گویم واکسنی که در ایران ساخته شد و می شود، کم عارضه ترین، موثرترین، بی خطرترین و بی ضررترین واکسنی است که می شود از آن یاد کرد.
 
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: تا پایان دولت، گروه‌های آسیب پذیر شامل افراد بیشتر از ۶۰ سال، بیماران خاص و صعب العلاج و گروه های شغلی پرخطر که قول داده بودیم آنان را واکسینه می کنیم تا پایان تیرماه ۱۵ میلیون جمعیت هدف را واکسینه می کنیم و تا مرداد، بقیه را با مجموعه ای از واکسن داخلی و خارجی واکسن خواهیم زد.
 
نمکی افزود: در آینده ای نزدیک، مدیریت جهان به مدیریت ایام کرونا و پساکرونا شناخته و قضاوت خواهد شد و شرایط دوران کرونا ثابت کرد که سرمایه گذاری در نظام سلامت سرمایه گذاری در جهان است، زیرا با وجود تعطیلی همه مراکز هیچ مرکز درمانی تعطیل نشد.
 
وی تصریح کرد: وقتی گفتند که داروهای "رمدسیویر" و "فاویپیراویر" برای درمان کرونا موثر است و ما را تحریم کردند، متخصصان ایرانی کمتر از دو ماه، با کمک دانش داخلی آن دارو را با یک دهم قیمتی که باید وارد می کردیم، تولید کردند.
 
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: در زمانی که دچار تحریم بودیم اجازه ندادیم که ایران و ایرانی احساس حقارت کند. تخت های "آی سی یو" را در کشور آن هم در اوج تحریم، دو برابر کردیم. ۱۴۰۰ طرح بهداشتی به بهره برداری رسید و در بدترین شرایط حداقل ۳۰ درصد ظرفیت "آی سی یو" خالی داشتیم.
 
نمکی تصریح کرد: مردم ما در اوج تحریم، سرگردان نشدند، یک دقیقه اتاق عمل تعطیل نشد، هیچ بیماری در اتاق عمل برای داروی بیهوشی معطل نماند و توانستیم در ۵۰ روز آنچه را به عنوان مایحتاج پزشک و پرستار بود، در داخل تولید کنیم و ۴۰۰ آزمایشگاه در سراسر کشور افتتاح کردیم.
 
وی گفت: هیچ شهروند ایرانی به دلیل کووید یا غیرکووید پشت در "آی سی یو"، سرگردان نشد، اما زمانی که ویروس انگلیسی وارد کشورهای جهان شد همان هفته اول بیماران را در زمین‌های چمن و خیابان ها رها می کردند.
 
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: ۴۶۰ دستگاه اکسیژن ساز را به بیمارستان‌ها رساندیم. بیمار کووید۱۹ در بیرون آی سی یو ۲۵ لیتر در دقیقه و در آی سی یو تا ۳۵ لیتر در دقیقه، نیاز به اکسیژن دارد، اما بیمارستان ها برای شرایط عادی نیاز به یک تا ۵ لیتر اکسیژن در دقیقه طراحی شده بود.
 
وی تصریح کرد: یک شب به من خبر دادند که در بیمارستان توحید سنندج اکسیژن کم داریم از شب تا صبح با راننده کامیونی که تانکر اکسیژن به سنندج می برد، تلفنی صحبت می‌کردم تا اینکه ساعت چهار و نیم صبح اکسیژن رسید و نفس راحتی کشیدم.
 
نمکی تاکید کرد: یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران این است که برای درمان هیچ تبعیضی برای اقوام نداشتیم و افتخار بزرگتر این بود که هیچ کس نتوانست بگوید که خدمت رسانی به قوم کرد، لر، بلوچ، ترکمن و یا اهل تسنن و شیعیان در ایران متفاوت بود.
 
وی گفت: پیک چهارم با ویروس انگلیسی همراه بود که قدرت سرایت، بیماری زایی و کشندگی بیشتر داشت، اما توانستیم با راه اندازی کلینیک‌های سرپایی، از بستری شدن ۱۵۰ هزار نفر جلوگیری کنیم و همواره تخت خالی داشتیم و شرایط مشابه کشورهای اروپایی در جمهوری اسلامی تکرار نشد.
 
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تصریح کرد: میزان مرگ و میر در پیک چهارم باید چهار برابر پیک سوم می‌بود، اما این رقم به نصف رسید و دستاورد بزرگی است که به عنوان یک روش ابتکاری جمهوری اسلامی به دنیا گزارش شد.
 
نمکی اظهار کرد: در ایران یک نفر نتوانست بگوید که اکسیژن را به دلیل کمبود امکانات از یک سالمند برداشتند و به فرد جوان تری وصل کردند و پیرزن ۱۰۳ ساله را در کردستان مداوا و مرخص کردیم و این افتخارات برای جمهوری اسلامی ایران در اوج تحریم‌ها، کسب و ماندگار شد.
 
وی با بیان اینکه اولین واکسن‌های تولید داخلی از امروز توزیع می‌شود و هفته آینده نیز دومین گروه واکسن ایرانی مجوز می‌گیرند،گفت: قدرت کشور ما، همراهی و حمایت مردم است. قدرت مردم، مایه عزت ماست و باید قدردان حمایت مردم باشیم و به آنان خدمت کنیم.
 
۹ طرح بهداشتی، درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با اعتبار ۱۳۳۰ میلیارد ریال دانشگاه، هیات امنای ارزی و مشارکت خیران امروز به بهره‌برداری رسید.
 
این طرح‌ها شامل آزمایشگاه بیومارکرهای مولکولی در دانشگاه، پایگاه سلامت خیرساز حاج محمد سبکبار، بخش های شیمی درمانی و ICU۴ مرکز آموزشی درمانی شهید بهشتی و بهره‌برداری از دستگاه‌های اندوسونوگرافی، آنژیوگرافی، ثبت نوارمغز دیجیتال این مرکز آموزشی درمانی، بیمارستان ثامن‌الحجج و فاز اول بیمارستان امام حسن (ع) در آران و بیدگل است.
ایسنا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Malaysia
|
۲۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
0
0
همه چیز درست. فقط من یک چیزی را تفهمیدم .. چرا اجازه ندادید تست واکسن در ایران بصورت همزمان پیش برود؟ در آنصورت حداقل سهمیه واکسن ما مانند کشورهایی مانند امارات، ترکیه و عربستان قدری بیشتر بود و می شد افراد سالمند و بیمار را زودتر واکسینه کنیم.
الان واکسن کوبا هم ابتدا در کوبا تست شد. اما اینطور که وزیر بهداشت می گوید، مشکل این نبوده و واکسنها می توانستند همزمان با کشور سازنده هم تست شود، بشرطیکه واکسن مشترک می شد و فرمولش را می دادند (البته در مورد واکسن چینی، در خود چین تست نشد چون آنزمان اصلا در چین آنهمه مبتلا وجود نداشت که تست شود).
اما این چه اهمیتی داشت؟ اگر بگوییم ممکن بود خطرناک باشد، چه فرقی می کرد در حالیکه وزیر بهداشت به این خطر (برای تست شونده ها) راضی بود بشرط گرفتن تکنولوژی مربوطه.
در هرصورت که ما واکسن وارد کردیم، واکسن خودمان را هم که ساختیم. آنطوری قدری زودتر، سریعتر و بیشتر می توانستیم وارد کنیم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
3
14
چرا بی خطرترین و کم عارضه ترین است؟ یعنی تکنولوژی چند ماهه شما از امریکا که مولفین داروسازی و واکسن سازی هستند پیشرفته تره؟
چرا خودتون رو مضحکه می کنید؟ ما همه ایرانی هستیم و می دونیم چه خبره چرا اینجوری حرف می زنید؟ حداقل یه کمی کلاس وزارت رو حفظ کنید هر چند که حتی شانی برای ریاست جمهوری هم نمونده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۶
4
11
شیخ ما شیره را خورد و گفت شیرین است و مردم که چنین بدیدند از هوش سرسار شیخ شگفت زده شدند

چون آب مقطره هیچ ضرری نداره البته سودی هم نداره

خنده داره که وزیر بهداشت خودش واکسن را ساخته، خودش تاییدش میکنه و خودش ذوق میکنه از خبر تایید واکسنس
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۶
2
13
از بس دروغ شاخدار شنیدیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۶
2
8
البته اگر وجود داشته باشد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۶
2
10
شاید چون تاثیرش هم کمتره
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۶
2
8
نمی دونم چرا یاد مستعان می افتم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۶
1
9
چقدر آب دوغ خیاری حرف میزنی وزیر! روحانی تو را از کجا پیدا کرد، آورد، وزیر کرد؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۶
5
3
اگه واقعیت داشته باشه خدا خیرتون بده.
بابک
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۶
0
5
بی خطرترین از نظر دستور نگارش ادب فارسی اشتباه است. بی خطر، بی خطره دیگه. تر و ترین براش بی معنیه. مثل اینه که بگیم: این زاویه 90 درجه است ولی اون زاویه 90 درجه تره. البته اگه بگیم کم خطر ترین، مناسب تره.
SHERVIN
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
0
2
پراید سایپا هم از لامبورگینی بهتره.
خخخخخخخخخخخ
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار