نقطه‌ای مرموز از زمین که محل زباله‌های فضایی است
کد خبر: ۲۱۴۴۶۷
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: 2021 June 16    -    ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۲
این نقطه همچنین "قطب غیرقابل دسترسی اقیانوس" نامیده می‌شود، مکانی در اقیانوس آرام جنوبی حدود ۴۰۰۰ متر عمق دارد و حدود ۱۶۰۰ مایل از خشکی فاصله دارد و بین استرالیا، آمریکای جنوبی و نیوزیلند جایی که هیچ موجود زنده ای وجود ندارد قرار گرفته و تاكنون آن را به محلی برای دفع بقایای فضاپیما تبدیل کرده است.

نقطه نمو، عجیب‌ترین نقطه زمین

اختصاصی تابناک با تو؛ ممکن است قبلاً در مورد (نقطه نمو Point Nemo) شنیده باشید اما این نقطه به چه معناست؟ چه ارتباطی با آژانس های فضایی چندین کشور دارد؟ در اینجا سعی خواهیم کرد به این سوالات و موارد دیگر پاسخ دهیم.

عجیب ترین نقطه نمو در جهان چیست؟

این نقطه همچنین "قطب غیرقابل دسترسی اقیانوس" نامیده می‌شود، مکانی در اقیانوس آرام جنوبی حدود ۴۰۰۰ متر عمق و حدود ۱۶۰۰ مایل از خشکی فاصله دارد و بین استرالیا، آمریکای جنوبی و نیوزیلند جایی که هیچ موجود زنده ای وجود ندارد قرار گرفته و تاكنون به محلی برای دفع بقایای فضاپیماها تبدیل کرده است.

 نام نمو از رمان خیالی ژول ورن به نام کاپیتان نمو افسانه‌ای گرفته شده است.

نقطه نمو، عجیب‌ترین نقطه زمین

کسی به نقطه نمو نرفته است تا بتواند مساحت آن را محاسبه کند، به همین دلیل قطب غیرقابل دسترسی اقیانوس نامیده می‌شود اما آنچه اجازه کشف و شناسایی دقیق آن منطقه را فراهم آورد، استفاده از تکنیک‌های پیشرفته فن آوری مانند ماهواره های GPS است که این اجازه داد را داد تا مهندس Hrvoje Lukatela در سال 1992 به طور دقیق منطقه Nemo را تعیین کند.

لوکاتلا هیچ تیم اکتشافی را به آنجا نفرستاد اما برای محاسبات جغرافیایی به یک برنامه رایانه ای اعتماد کرد که به او اجازه می‌داد منطقه را محاسبه کند و از شکل بیضوی زمین برای رسیدن به نتیجه دقیق استفاده کرد.

دانشمند لوکاتلا توانست با دقت مکان پوینت‌نمو را پیدا کند و دریابد که این مکان در اقیانوس آرام جنوبی واقع شده و از نزدیکترین سرزمین جایی که جزیره دوسی، یکی از جزایر پیتکارین، و جزیره "موتو نوی" واقع شده است و حدود 2،688 کیلومتر با آن فاصله دارد.


زباله‌های فضایی

نقطه نمو، عجیب‌ترین نقطه زمین

هزاران فضاپیما و تجهیزات به مدار زمین فرستاده می‌شوند و تعداد زیادی از آنها در اثر خطاهای فنی با اجسام دیگر برخورد می‌کنند و یا در اثر سوختن در جو نابود می‌شوند. احتمال برخورد بقایای این وسایل در مدار زمین با سرعت زیاد ۲۷۰۰۰ کیلومتر در ساعت وجود دارد.

با انهدام چند ماهواره در اثر برخورد با یکی از این بقایا، آژانسهای مختلف فضایی به فکر راهی برای خلاص شدن از ماهواره های قدیمی و فضاپیماها افتادند که بدون باقی ماندن بقایای آنها در مدار زمین، مأموریت خود را انجام دهند، آنان دریافتند که بهترین راه حل فرستادن زباله‌ها به منطقه معروف پوینت‌نمو است، جایی كه احتمال برخورد با انسان یا موجود زنده دیگر وجود ندارد.

در سال ۱۹۷۰  اولین فضاپیما در آن مکان فرود آمد و بعد از آن بیش از ۲۶۰ فضاپیما که بیشتر آنها، متعلق به آژانس فضایی روسیه بوده‌ در آنجا فرود آمده‌اند؛ از جمله ایستگاه معروف MIR شوروی که در سال 2001 به چندین تکه تقسیم شد، برخی از تکه‌ها در نمو انباشته شدند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۶
3
5
بسیار جالب
بچه ناف مریخ
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۶
10
6
مطلبی بسیار احمقانه.

هر جسمی چه فضاپیما، چه ماهواره چه شهاب‌سنگ بعد از برخورد با جو زمین به صدها تکه تبدیل میشه. چطوری همه تکه‌ها دقیقاً فقط در یک نقطه یا حتی یک منطقه مشخص فرود میان؟

اشتباه بعدی این مطلب اینه که اصلاً مگه میشه ماهواره یا فضاپیمای منهدم شده رو هدایت کرد که بخوای دقیقاً در یکجای مشخص سقوط کنه؟

از تابناک بعید بود.
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۶:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۶
من هم فکر می کنم غیر منطقی باشه
ناشناس
| |
۰۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
درباره چيزي كه نميدونيد نظر نديد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۶
2
0
تابناک چی می نویسی؟ اصلاً معنی داشت؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار