میوه‌درمانی، رویکردی مثمر‌ثمر برای جلوگیری از دیابت
کد خبر: ۲۱۴۲۸۳
تاریخ انتشار: 2021 June 15    -    ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۶
تازه‌های پزشکی: میوه‌درمانی برای جلوگیری از دیابت، افراط در مصرف کافئین، فواید سحرخیزی برای مقابله با افسردگی، امضای میکروبی شهرها، کلیدی برای ارتقای سلامت. با کاهش التهاب بدن، سرطان پستان را از خود دور کنید...غذاهایی که باعث التهاب می‌شوند، خطر ابتلا به سرطان پستان را ۱۲درصد افزایش می‌دهند.

میوه‌درمانی، رویکردی مثمر‌ثمر برای جلوگیری از دیابت

میوه‌درمانی، رویکردی مثمر‌ثمر برای جلوگیری از دیابتتابناک باتو ـ مطالعه جدید محققان استرالیایی نشان می‌دهد که مصرف دو وعده میوه در روز می‌تواند احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ را تا ۳۶ درصد کاهش دهد.

بنا بر این گزارش، یک تیم تحقیقاتی از انستیتوی تحقیقات تغذیه در دانشگاه ادیث کوان برای ارزیابی ارتباط بین مصرف میوه و آب‌میوه با کاهش خطر ابتلا به دیابت، طی ۵ سال، داده‌های نزدیک به ۷ هزار و ۷۰۰ استرالیایی را تجزیه و تحلیل کرد.

یافته‌ها نشان داد، افرادی که حداقل دو وعده میوه در روز می‌خورند، نسبت به افرادی که کمتر از نصف وعده در روز میوه مصرف می‌کنند، دارای حساسیت بیشتری به انسولین هستند. حساسیت به انسولین کلید توانایی بدن در استفاده از گلوکز به عنوان انرژی برای انجام عملکردهای حیاتی است. حساسیت به انسولین بسیار مهم است، زیرا سطح بالای انسولین در گردش خون یا هیپرانسولینمی می‌تواند به عروق خونی آسیب برساند و نه تنها به دیابت بلکه به فشار خون بالا، چاقی و بیماری‌های قلبی منتهی شود.

محققان تاکید كردند: نوشیدن آب‌میوه باعث افزایش حساسیت به انسولین یا كاهش خطر دیابت نمی‌شود. به این دلیل که آب‌میوه دارای قند بسیار بیشتری و فیبر کمتری است.

همچنین میوه‌ها علاوه بر داشتن ویتامین‌ها و مواد معدنی فراوان، منبع خوبی از مواد شیمیایی گیاهی هستند که ممکن است حساسیت به انسولین را افزایش دهند. فیبر موجود در آنها نیز به تنظیم ترشح قند در خون کمک می‌کند و به فرد احساس سیری طولانی‌مدت می‌دهد.

بیشتر میوه‌ها به طور معمول دارای شاخص گلیسمی پایین هستند، به این معنی که قند آنها هضم و با سرعت بیشتری جذب بدن می‌شود.

این مطالعه در تاریخ ۲ ژوئن در Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism منتشر شده است.

گفتنی است بیش از ۴۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان به دیابت نوع ۲ مبتلا و ۳۷۴ میلیون نفر دیگر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.

میوه‌درمانی، رویکردی مثمر‌ثمر برای جلوگیری از دیابت

افراط در مصرف کافئین، افزایش خطر ابتلا به کوری

مصرف بیش از حد کافئین می‌تواند خطری بیش از تپش قلب برای شما به همراه داشته باشد و شانس شما برای ابتلا به گلوکوم یا آب سیاه را بیش از سه‌برابر افزایش دهد.

مطالعه جدیدی که توسط محققان بریتانیایی انجام گرفته، موکد این امر است که بیماران با سابقه خانوادگی ابتلا به گلوکوم، بخصوص در صورتی که دارای استعداد ژنتیکی افزایش فشار چشم هستند، باید مصرف کافئین را کاهش دهند. فشار داخل چشم (IOP)، یک عامل خطر برای گلوکوم است.

در این مطالعه بیش از ۱۲۰ هزار بریتانیایی ۳۹ تا ۷۳ ساله اطلاعاتی در مورد مصرف کافئین و بینایی خود ارائه دادند، از جمله اینکه آیا آنها به گلوکوم مبتلا هستند یا سابقه خانوادگی بیماری دارند یا نه؟

پس از سه سال، محققان چشم شرکت‌کنندگان را ارزیابی کردند. این مطالعه نشان داد که در شرکت‌کنندگان با بیشترین استعداد ژنتیکی فشار چشم افزایش‌یافته، مصرف بیش از حد کافئین، خطر ابتلا به گلوکوم و کوری ناشی از آن را سه‌برابر بیشتر از دیگران افزایش می دهد.

همچنین در این مطالعه، میزان فشار چشم کسانی که بیشترین کافئین را مصرف کرده‌ بودند (حدود چهار فنجان قهوه روزانه)، ۰.۳۵ میلی‌متر جیوه بالاتر بود.

گلوکوم می‌تواند سبب آسیب عصب بینایی و در نهایت کوری شود. بیماران معمولاً در ابتدای بیماری، علائم کمی را تجربه می‌کنند یا هیچ علائمی ندارند تا زمانی که بیماری پیشرفت کند و دچار افت بینایی شوند.

میوه‌درمانی، رویکردی مثمر‌ثمر برای جلوگیری از دیابت

یک ساعت زودتر از خواب بیدار شوید تا افسردگی نگیرید

دانشمندان با تجزیه و تحلیل الگوهای رفتاری که می‌تواند بر میزان افسردگی تأثیر بگذارد، دریافته‌اند که اگر صبح‌ها فقط یک ساعت زودتر از خواب بیدار شوید، شانس ابتلا به افسردگی در شما ۲۳ درصد کاهش می‌یابد.

محققان مستقر در دانشگاه کلرادو بولدر این تحقیق را بر اساس داده‌های مربوط به ۸۴۰ هزار نفر انجام داده‌اند.

اختلال افسردگی اساسی بر احساس، تفکر و رفتار شما تأثیر می‌گذارد و می‌تواند منجر به انواع مشکلات عاطفی و جسمی شود. ممکن است در انجام کارهای عادی روزمره مشکل داشته باشید و گاهی ممکن است احساس کنید که زندگی ارزش هیچ چیز را ندارد.

افسردگی یک نقطه ضعف نیست و شما نمی‌توانید به راحتی از آن خلاص شوید. افسردگی ممکن است به درمان طولانی‌مدت نیاز داشته باشد.

به گفته محققان، اگرچه افسردگی می‌تواند ریشه ژنتیکی داشته باشد، اما با تغییر عمدی زمان بیدار شدن، می‌توان پتانسیل ژنتیکی بودن افسردگی را به چالش کشید.

مطالعات قبل نشان داده بود که شب‌زنده‌دارها، دو برابر بیشتر از افراد دیگر دچار افسردگی می‌شوند. با این حال به گفته دانشمندان این مطالعه، قرار گرفتن در معرض نور بیشتر در طول روز، باعث افزایش ترشح هورمونی به نام سروتونین در مغز می‌شود. سروتونین با تقویت روحیه و کمک به فرد در احساس آرامش و تمرکز همراه است. بدون قرار گرفتن در معرض نور کافی، سطح سروتونین شما ممکن است افت کند. سطوح پایین سروتونین علاوه بر خطر ابتلا به افسردگی اساسی، شانس فرد برای ابتلا به اضطراب، اسکیزوفرنی، کاهش میل جنسی، بیش‌فعالی و مشکلات حافظه را افزایش می‌دهد.

میوه‌درمانی، رویکردی مثمر‌ثمر برای جلوگیری از دیابت

امضای میکروبی شهرها، کلیدی برای ارتقاء سلامت

شاید شما در مورد میکروبیوم روده انسان؛ جامعه موجودات ریز دستگاه گوارش، چیزهایی شنیده باشید؛ مجموعه‌ای که می‌تواند از طریق روش‌های مرموز بر سلامتی ما تأثیر بگذارد، اما شهرها نیز دارای میکروبیوم منحصر به خود هستند.

محققان آمریکایی از جوامع میکروبی ۶۰ شهر در شش قاره نمونه‌برداری کرده و بیش از ۴ هزار و ۷۰۰ نمونه گرفته‌شده از مترو و سیستم‌های حمل و نقل را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. در این نمونه‌برداری، محققان مجموعه اساسی از ۳۱ گونه میکروبی را شناسایی کردند که تقریباً در همه مکان‌ها یافت می‌شود، از جمله گونه‌هایی مانند Cutibacterium acnes؛ یک نوع باکتری رایج که روی پوست انسان نیز زندگی می‌کند. اما آنها همچنین دریافتند که جوامع میکروبی در شهرهای مختلف دارای ترکیبات متمایز یا «امضا» هستند.

پروفسور کریس میسون، نویسنده اصلی این تحقیق از کالج پزشکی ویل کرنل در نیویورک می‌گوید: «ما قبلا هم می‌دانستیم که هزاران گونه میکروبی در نقاط پرجمعیت شهرها وجود دارند اما هنوز درک نکرده بودیم که جامعه این موجودات بسیار ریز تا چه حد در بین شهرها متفاوت است. اکنون ما به این نتیجه رسیدیم که حتی از روی کفش فرد می‌‌توان تا ۹۰ درصد دریافت که او از چه شهری آمده است.»

به گفته میسون این اختلافات می‌تواند تا حدودی به دلیل محیط‌های مختلف با دما و سطح رطوبت متفاوت باشد.

اریکا هارتمن، استادیار مهندسی عمران و محیط زیست در دانشگاه نورث‌وسترن نیز می‌گوید: «از نظر تاریخی، ما همیشه روی میکروب‌های بیماری‌زا تمرکز می‌کردیم و سعی در سالم‌سازی سطوح تا حد ممکن داشتیم. این امر به‌ویژه در طی همه‌گیری اخیر کووید ۱۹ صادق بوده است. اما با برداشتن یک قدم به عقب و بررسی همه میکروب‌ها و نه تنها میکروب‌های بیماری‌زا، دیدگاه‌های متفاوتی بدست خواهیم آورد.»

هارتمن افزود: «گرچه برخی از میکروب‌ها ممکن است شما را بیمار کنند، اکثریت قریب به اتفاق آنها خنثی و یا حتی ممکن است مفید باشند. بنابراین بسیار مهم است که همیشه همراه با میکروب‌ها باشیم نه بر ضد آنها. در این صورت می‌توانیم میکروبیوم‌های شهری متنوع و مقاوم در برابر عوامل بیماری‌زا را شناسایی و به افزایش سلامت جامعه کمک کنیم.»

میوه‌درمانی، رویکردی مثمر‌ثمر برای جلوگیری از دیابت

با کاهش التهاب بدن، سرطان پستان را از خود دور کنید

بر اساس تحقیقاتی که این ماه در نشست سالانه انجمن تغذیه آمریکا ارائه شد، رژیم‌های غذایی مملو از گوشت، شکر، کره و غذاهای سرخ‌شده ممکن است خطر سرطان پستان را افزایش دهند.

 این غذاها با افزایش التهاب و استرس اکسیداتیو در بدن مرتبط هستند که می‌تواند خطر بیماری را افزایش دهد. استرس اکسیداتیو عدم تعادل رادیکال‌های آزاد و آنتی‌اکسیدان‌های بدن است که می‌تواند منجر به آسیب سلول و بافت شود. استرس اکسیداتیو به پیری زودرس کمک می‌کند.

محققان موسسه انکولوژی کاتالان در اسپانیا، سازمان بهداشت جهانی و کالج امپریال در لندن داده‌های بیش از ۳۱ هزار زن را برای بیش از ۱۴ سال پیگیری کردند. آنها دریافتند غذاهایی که باعث التهاب می‌شوند، خطر ابتلا به سرطان پستان را ۱۲ درصد افزایش می‌دهند.

طبق اعلام کلینیک مایو، غذاهای التهابی با ایجاد پاسخ سیستم ایمنی بدن برای مقابله با آسیب احتمالی به سلول، باعث استرس در بدن می‌شوند. اگر این روند به مرور زمان ادامه یابد، می‌تواند منجر به التهاب مزمن شده و خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها را افزایش دهد.

در عوض غذاهای ضدالتهاب با تأمین مواد مغذی که بدن می‌تواند برای محافظت و ترمیم خود استفاده کند، از آسیب سلولی جلوگیری می‌کند.

میوه‌ها و سبزیجات تیره‌رنگ، از جمله اسفناج، بروکلی، آووکادو، کلم پیچ، گوجه‌فرنگی، توت‌فرنگی، بلوبری، گیلاس و پرتقال، روغن زیتون، انواع آجیل از جمله بادام و گردو، ماهی‌های چرب مانند ماهی آزاد، ماهی خال‌مخالی، ماهی تن و ساردین، قهوه و چای، زردچوبه و شکلات تلخ همه منابع غنی از مواد مغذی هستند و ضد التهاب محسوب می‌شوند. شواهد نشان می‌دهد که آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این غذاها به کاهش استرس اکسیداتیو در بدن کمک می‌کند.

منبع: دویچه وله

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار