راهکارهای تازه برای از بین بردن نفخ معده
کد خبر: ۲۱۴۰۶
تاریخ انتشار: 2015 December 16    -    ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۰
نفخ به احساس سفتي و پري شکم، همراه با حس حرکت گاز در آن گفته مي‌شود. اين مشکل از شايع‌ترين علائم گوارشي است که در زنان بيشتر از مردان بروز پيدا مي‌کند.
سردي مزاج معده موجب بروز نفخ مي‌شود که سرد شدن مزاج معده داراي علائمي مانند سوءهاضمه و هضم غذاهاي خيلي سبک و عدم هضم غذاهاي سنگين، ترش کردن معده و تمايل به مصرف غذاهاي سرد است.

دلايل بروز نفخ معده

* غذا خوردن بيشتر از نياز روزانه يا به عبارتي پرخوري باعث مي‌شود معده به شدت پر شده و عمل هضم را به خوبي انجام ندهد. اين امر باعث ايجاد درد و نفخ در معده مي‌شود
* همچنين نوشيدن مايعات حين غذا و خوب نجويدن غذا نيز از علل بروز نفخ است.
* گاهي خالي بودن معده نيز موجب ايجاد نفخ مي‌شود
* از ديگر عوامل ايجاد نفخ مي‌توان به بي‌خوابي اشاره کرد. استراحت نکردن باعث افزايش حرارت معده و عدم هضم مناسب غذا در معده شده در نتيجه فرد احساس دردهاي ناشي از نفخ مي‌شود.
* حرکت شديد بعد از غذا هم از عوامل بروز نفخ به شمار مي‌آيد.
دلايل بروز نفخ معده,درمان نفخ معده با دارو هاي گياهي
 خوردن آسياب شده مطکي براي نفخ مفيد است
کنترل نفخ معده با طب سنتي
* بهترين غذا براي درمان نفخ شکم مصرف «نخودآب» با ادويه دارچين و زعفران است. به اين ترتيب که مقدار دلخواه نخود را با آب پخته و به آن ادويه اضافه کرده و مصرف کنند البته نخودآب را با مقداري گوشت نيز مي‌توان پُخت.
* گرم نگه داشتن شکم نيز از راه‌هاي بهبود نفخ است. به اين ترتيب که اين افراد شکم خود را با کيسه محتوي ارزن يا نمک يا سبوس گرم کنند به نحوي که کيسه محتوي اين مواد را در جاي گرم مانند فر يا مايکروفر قرار دهند، 20 دقيقه تا نيم ساعت روي شکم خود قرار داده تا معده گرم شود، اين کار در بهبود بسياري از علائم گوارشي مفيد است.
* توصيه مي‌شود اين افراد ورزش زياد انجام دهند و در حد طاقت گرسنگي و تشنگي را تحمل کنند.
* خوردن آسياب شده مصطکي (مصطکي، صمغ يا شيره رزيني زردرنگي است که از شاخه‌ها و ساقه‌هاي درختچه‌اي از خانواده پسته گرفته مي‌شود) با شکر و روغن‌مالي شکم با روغن‌هايي مانند سياه‌دانه خود براي رفع نفخ مفيد است.
* از راه‌هاي رفع اختلالات گوارشي به خصوص نفخ معده مي‌توان به مصرف برخي گياهان دارويي و سنتي مثل زيره، رازيانه، گلپر، هل و آويشن اشاره کرد.
* گياه نعناع آثار قوي و ايده‌آل ضدنفخ، ضددرد (دل‌درد) و ضداسپاسم دارد و بسيار زوداثر است.
* همچنين مصرف دارچين براي درمان اختلالات گوارشي مثل نفخ معده کاربرد فراوان دارد.
* مصرف زنجبيل نيز به دليل خاصيت ضد باکتريايي و آنتي‌اکسيداني براي علاج دردهاي معده موثر است. البته نبايد فراموش کرد که مصرف زنجبيل براي افرادي که فشارخون بالا دارند خطرناک است.
* هويج هم تقويت‌کننده معده است که مي‌توان آن را به همراه غذا خورد.
* نعناع را هم مي‌توان به صورت خشک شده در ماست و دوغ يا به صورت شربت با غذا ميل کرد چون به کاهش نفخ معده کمک مي‌کند.
* مصرف ريحان نيز توصيه شده است.
نفخ,درمان نفخ
 برخي از خوراکي‌ها مانند عدس و لوبيا نفاخ هستند
 نفاخ‌ها کدامند؟
* مصرف بيش از اندازه خوراکي‌هاي مرطوبي مانند خيار و کدو مي‌تواند منجر به ايجاد نفخ شود.
* برخي از خوراکي‌ها مانند عدس و لوبيا هم به‌خودي‌خود نفاخ هستند.
* بد نيست اين را هم بدانيد که از نظر طب سنتي، غذاهاي بدرنگ و بدبو هم مي‌توانند باعث ايجاد نفخ بشوند. چرا؟ چون از نظر طب سنتي، حس معده بسيار قوي است. يعني از خوراکي‌هاي خوشبو لذت مي‌برد و از خوراکي‌هاي بدرنگ و بو هم متنفر مي‌شود. ورود اجباري خوراکي‌هاي بدرنگ و بو به معده، باعث ايجاد اختلال در هضم آن‌ها و ابتلا به نفخ خواهد شد.
* به طور کلي افراد مبتلا به نفخ بايد از مصرف ترشي‌ها، آب سرد و غذاهاي نفاخ پرهيز کنند.
 اگر زياد نفخ مي‌کنيد
* اگر زياد نفخ مي‌کنيد مي‌توانيد 2 قاشق غذاخوري گلپر ساييده را با 2 قاشق غذاخوري پودر نبات مخلوط کنيد و آن را به همراه عرق بهارنارنج، بنوشيد.
* براي تخفيف نفخ شکمي، مي‌توان حدود 30 گرم روغن کرچک را در 180 گرم عرق انيسون مخلوط کرد و آن را به معده ماليد.
آریا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار