احتمال تزریق سه دوز واکسن برای هر ایرانی
کد خبر: ۲۱۴۰۲۶
تاریخ انتشار: 2021 June 10    -    ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۲
رئیس کمیته علمی مقابله با کرونا گفت: تا انتهای تیر ماه ۱۱ میلیون دوز، تا مرداد ماه ۲۱ میلیون دوز و در انتهای آبان و آذر ۳۰ میلیون دوز واکسن کرونا را به تولید می رسانیم.

رئیس کمیته علمی مقابله با کرونا گفت: تا انتهای تیر ماه ۱۱ میلیون دوز، تا مرداد ماه ۲۱ میلیون دوز و در انتهای آبان و آذر ۳۰ میلیون دوز واکسن کرونا را به تولید می رسانیم.

دکتر مصطفی قانعی عضو پیوسته و رئیس گروه آینده نگاری، نظریه پردازی و رصد کلان سلامت فرهنگستان علوم پزشکی امروز در برنامه‌ای با مضمون «چالش کووید ۱۹ و برون رفت از آن به کمک واکسن تولید داخل در دولت ۱۴۰۰» که در محل فرهنگستان علوم برگزار شد، تولید واکسن و چالشهای آن را مورد بررسی قرار داد.

قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری در این برنامه گفت: در حال حاضر ۷ واکسن در فاز پیش بالینی هستند اما صدور مجوز برای واکسن برکت «کووایران» صادر شده تا بتوانیم چرخه واکسیناسیون را با این واکسن تکمیل کنیم.

قانعی با تاکید بر اینکه باید چندین واکسن کرونا را در عرصه تولید قرار می‌دادیم، افزود: حمایت‌ها از این واکسن‌ها انجام شده و سه میلیون دوز واکسن تا آخر خرداد خواهیم داشت.

به گفته وی، این تولید واکسن کرونا می‌تواند مشکل عدم واردات واکسن را حل کند و راهی برای برون رفت از این مساله باشد.

وی افزود: تحقیقات نشان داده می‌توانیم دوزهای بعدی واکسن‌های وارداتی را با واکسن داخلی تزریق کنیم. به عنوان مثال واکسن‌های آسترازنکا و اسپوتنیک را می‌توانیم با واکسن‌های مشترک انستیتو پاستور و کوبا حل کنیم و این شدنی است تا از وضعیت همه گیری کرونا خارج شویم.

قانعی در خصوص تأمین دوزهای واکسن داخلی در زمان بندی‌های مشخص گفت: تا انتهای تیر ماه ۱۱ میلیون دوز، تا مرداد ماه ۲۱ میلیون دوز و در انتهای آبان و آذر ۳۰ میلیون دوز واکسن را به تولید رسانده ایم.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با تاکید بر اینکه باید ظرفیت واکسیناسیون را به روزی یک میلیون دوز برسانیم، گفت: تا در صورت تولید این واکسن‌های داخلی تزریق را عقب نیاندازیم.

قانعی خاطرنشان کرد: در هر صورت تا انتهای آبان و آذر تزریق از تولید داخل انجام می‌گیرد اما باید این تولیدات داخل توسط دولت پیش خرید شود زیرا ممکن است سناریوی سه دوز واکسن را داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه واکسیناسیون به شرط حمایت است، گفت: کلاً تولید واکسن در کشور باید از سوی دولت حمایت شود و پیش خریدهایی صورت بگیرد. در واقع باید به نحوی پذیرش ریسک تولید حل شود تا تولیدکننده بتواند واکسن خود را به مرحله تولید برساند.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با تاکید بر اینکه در صورتی می‌توانیم صادرات واکسن داشته باشیم که بتوانیم به اندازه یک سال ذخیره استراتژیک از واکسن در انبارها داشته باشیم، گفت: در این صورت می‌توانیم به موضوع صادرات واکسن فکر کنیم.

وی تاکید کرد: کشور باید قابلیت خرید و تزریق را داشته باشد که این موضوع نیز لازم است در برنامه بودجه امسال گنجانده شود و با خرید واکسن به فکر تأمین واکسن و واکسیناسیون باشیم.

مهر

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار