خورشید به شکل «حلقه آتشین» در می‌آید
کد خبر: ۲۱۳۷۷۵
تاریخ انتشار: 2021 June 07    -    ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۰
این هفته در نخستین کسوف سال ۲۰۲۱، پدیده نادر خورشید گرفتگی «حلقه آتشین» رخ می‌دهد.

این هفته در نخستین کسوف سال ۲۰۲۱، پدیده نادر خورشید گرفتگی «حلقه آتشین» رخ می‌دهد.

این پدیده در تاریخ ۱۰ ژوئن (۲۰ خرداد) بر فراز آسمان برخی از مناطق آمریکای شمالی دیده می‌شود و در نقاط دیگر جهان به صورت کسوف جزیی قابل مشاهده خواهد بود.

خورشید به شکل «حلقه آتشین» در می‌آید

خورشید گرفتگی حلقوی چیست؟

خورشیدگرفتگی کامل زمانی اتفاق می‌افتد که ماه در مسیر حرکتی خود مستقیما بین زمین و خورشید قرار گیرد و نور خورشید کاملا پوشیده شود. اما در هنگام خورشید گرفتگی حلقوی، ماه، خورشید را کاملا نمی‌پوشاند و یک حلقه درخشان از نور خورشید قابل مشاهده است.

ناسا می‌گوید که کسوف حلقوی فقط در شرایط خاص می‌تواند رخ دهد. ماه باید در مرحله نخست چرخه ماهانه خود باشد، همچنین باید در مدار بیضوی خود از زمین دورتر قرار گیرد و در آسمان کوچکتر از آنچه معمول است ظاهر شود.
از آنجا که ماه در این شرایط کوچکتر به نظر می‌رسد نمی‌تواند خورشید را به‌طور کامل پنهان کند و آنچه را که «حلقه آتشین» یا «حلقه نور» نامیده می‌شود، شکل می‌دهد.

ناسا می‌گوید که هرچه این جفت در آسمان بالاتر می‌رود، نیمرخ ماه به تدریج خورشید را به سمت پایین و چپ منتقل می‌کند و اجازه می‌دهد تا بیشتر خورشید تا پایان کسوف پدیدار باشد.

چگونه می‌توان خورشیدگرفتگی حلقوی را تماشا کرد؟

صبح پنجشنبه ۱۰ ژوئن این نوع خورشید گرفتگی با طلوع آفتاب در اونتاریو کانادا شروع می‌شود و در گرینلند شمالی به اوج خود می‌رسد و در نهایت در شمال شرقی سیبری به پایان خواهد رسید.

مسیر خورشید گرفتگی در مناطقی از کانادا، گرینلند، اروپای شمالی و شمال آسیا تا حدی قابل مشاهده خواهد بود.

مرحله حلقه آتشین تنها ۳ دقیقه و ۵۱ ثانیه به طول می‌انجامد. ناسا می‌گوید در واشنگتن دی‌سی، ماه حدود ۸۰ درصد سمت چپ خورشید را پنهان می‌کند.

استفاده از عینک‌های مخصوص برای محافظت از چشم هنگام مشاهده این پدیده آسمانی ضروری است. نگاه مستقیم به خورشید خطرناک است و می‌تواند به چشم شما آسیب برساند.

این خورشید گرفتگی یکی از دو کسوف در سال ۲۰۲۱ است. خورشیدگرفتگی کامل بعدی در ۴ دسامبر قابل مشاهده خواهد بود.

یورونیوز

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار