کدام کشورها صدور پاسپورت کرونای اتحادیه اروپا را آغاز کرده‌اند؟
کد خبر: ۲۱۳۷۵۷
تاریخ انتشار: 2021 June 08    -    ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۵
برنامه اتحادیه اروپا این است «یک سیستم واحد» را برای تسهیل سفر ایمن در سراسر این اتحادیه به اجرا بگذارد. شهروندان در صورت داشتن یکی از سه شرط «انجام واکسیناسیون، داشتن نتیجه منفی آزمایش کرونا یا اثبات بهبودی پس از ابتلا به این بیماری» می‌توانند به دیگر کشورها سفر کنند.

کدام کشورها صدور پاسپورت کرونای اتحادیه اروپا را آغاز کرده‌اند؟

کدام کشورها صدور پاسپورت کرونای اتحادیه اروپا را آغاز کرده‌اند؟تابناک باتو ـ صدور پاسپورت کرونا یا بطور دقیق‌تر «گواهینامه دیجیتال کووید» در حاضر حال در هفت کشور اروپایی آغاز شده و شهروندان این کشورها می‌توانند به راحتی به سراسر اتحادیه اروپا سفر کنند.

بنا بر اعلام کمیسیون اروپا، هفت کشور بلغارستان، جمهوری چک، دانمارک، آلمان، یونان، کرواسی و لهستان هم اکنون یه سیستم صدور این گواهینامه‌ها متصل شده‌ و صدور اولین گواهینامه‌ها را آغاز کرده‌اند.

سایر کشورهای عضو این اتحادیه نیز به‌تدریج به این سیستم خواهند پیوست.


این گواهینامه که هم بصورت دیجیتال و هم کاغذی در دسترس است، بطور رایگان در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

برنامه اتحادیه اروپا این است که «یک سیستم واحد» را برای تسهیل سفر ایمن در سراسر این اتحادیه آنهم از طریق بررسی وضعیت سلامت شهروندان به اجرا بگذارد. در چهارچوب این برنامه، شهروندان در صورت داشتن یکی از سه شرط «انجام واکسیناسیون، داشتن نتیجه منفی آزمایش کرونا یا اثبات بهبودی پس از ابتلا به این بیماری» می‌توانند به دیگر کشورها سفر کنند.

بنا بر گزارش کمیسیون اروپا بیش از ۲۰ کشور در ماه گذشته این سیستم را که پس از حصول توافق میان پارلمان اروپا و شورای تنظیم مقررات راه اندازی شده، با موفقیت آزمایش کرده‌اند.

کدام کشورها صدور پاسپورت کرونای اتحادیه اروپا را آغاز کرده‌اند؟

آزمونی برای سنجش سطح همکاری‌ها


آلبرتو آلماننو، استاد حقوق اتحادیه اروپا در دانشکده مطالعات بازرگانی پاریس «HEC» به یورونیوز می‌گوید: «اجرای این سیستم، آزمونی برای سنجش سطح همکاری بین کشورهای عضو اتحادیه است. بویژه آنکه بسیاری از آنها سعی کرده بودند در دوران شیوع ویروس کرونا، برای قوانین داخلی خود در مقایسه با قوانین اتحادیه، وزن و اعتبار بیشتری قائل شوند.»


او می‌افزاید: «به یاد داشته باشیم که شرایط صدور به این گواهینامه ممکن است از یک كشور به كشور دیگر تغییر کند؛ بویژه آنکه هر کشوری بطور مستقل در این باره که چه کسی باید واکسینه شود و چه کسی آزمایش کرونا بدهد تصمیم خواهد گرفت. هر کشوری هم این حق را برای خود قائل است که احتمالا چنین گواهینامه‌ای را رد کند. بنابراین عدم هماهنگی میان کشورها ممکن است باعث ایجاد سردرگمی و مشکلات غیرقابل پیش‌بینی بسیاری شود.»

کمیسیون اروپا امیدوار است که ۷۰ درصد از جمعیت ۴۵۰ میلیون نفری این اتحادیه تا پایان ماه ژوئیه دست‌کم یک دوز واکسن کرونا دریافت کنند.

اورسولا فون درلاین، رئیس کمیسیون روز چهارشنبه اعلام کرد از آنجا که تا کنون بیش از ۲۵۰ میلیون دوز واکسن کرونا تزریق شده، با ادامه این برنامه، اتحادیه اروپا به این هدف خود خواهد رسید.

کدام کشورها صدور پاسپورت کرونای اتحادیه اروپا را آغاز کرده‌اند؟

مسافران کشورهای ثالث

بروکسل پیش از این اعلام کرده بود که همه مسافران کشورهای ثالث، چنانچه از واکسن‌های مورد تایید اتحادیه اروپا استفاده کرده و بطور کامل واکسینه شده باشند نیز می‌توانند بدون نیاز به سپری کردن دورۀ قرنطینه به قاره اروپا سفر کنند.

اتحادیه اروپا تا این مرحله استفاده از چهار واکسن آسترازنکا‌-آکسفورد، فایزر‌-بیون‌تک، مدرنا و جانسون اند جانسون را تایید کرده است.

تا کنون بیش از ۳۸ درصد از جمعیت اتحادیه اروپا دست‌کم یک دوز از واکسن‌های ضد کرونا را دریافت کرده‌اند. این میزان در ایالات متحده ۵۰.۳ درصد، در کانادا ۵۷.۷ درصد، در بریتانیا ۵۸.۱ درصد و در اسرائیل ۶۳ درصد است.
منبع: یورونیوزفارسی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار