ماجرای جالب قبر سیب‌زمینی در گورستان پرلاشز
کد خبر: ۲۱۳۳۸۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2021 June 06    -    ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۸
حرفه آنتوان منجر به افزایش محبوبیت بسیاری از غذاها در فرانسه مانند شاه بلوط و ذرت شد ، اما نام او بیشتر با سیب زمینی مرتبط است. برای سال‌های زیادی، بسیاری از مردم سعی کرده اند نام سیب زمینی را، در فرانسه به پومه دو تره تغییر دهند.

ماجرای جالب قبر سیب‌زمینی در گورستان پرلاشز فرانسه

ماجرای جالب قبر سیب‌زمینی در گورستان پرلاشز فرانسهاختصاصی تابناک با تو؛ هنگامی که در اطراف قبرستان "پرَ لاشز" در پاریس که شامل گور بسیاری از افراد مشهور مانند خواننده آمریکایی جیم‌موریسون است، قدم می‌زنید، ممکن است با قبری روبرو شوید که با سیب زمینی پوشانده شده و روی آن کلمات زیر نوشته شده است: Merci Pour Les Frites: تشکر از شما برای سیب زمینی سرخ کرده.

این قبر آنتوان آگوستین پارمونته است و نقش مهمی در تهیه سیب زمینی سرخ شده در غذای فرانسوی‌ها دارد.

با وجود اینکه سیب زمینی که به انگلیسی به آن "فرنچ فرایز" میگویند و در اصل یک غذای بلژیکی بوده و غذاهای سنتی اسپانیایی نیز از آن تشکیل میشود، با این حال بعد از رسیدن اسپانیایی‌ها به پرو در قرن شانزدهم این خوشمزه محبوب سر از آشپزخانه غربی‌ها درآورد.


ابتدا اسپانیایی‌ها و سپس انگلیسی‌ها و در مدت كوتاهی بیشتر ساكنان قاره اروپا به خصوص در دوره های قحطی، خوردن سیب زمینی را شروع كردند. اما اوضاع برای سیب زمینی‌ها در فرانسه متفاوت و حتی سخت تر بود؛ هرچند فرانسوی‌ها سیب‌زمینی را به عنوان غذای خوک پرورش می‌دادند، محبوبیت آن همانند کشورهای همسایه نبود.

سلطنت فرانسه حتی در قرن هجدهم خوردن سیب‌زمینی را بیست سال ممنوع کرد، به زیرا براساس شایعات سیب‌زمینی باعث جذام و طاعون میشد.


در اینجا آنتوان پارمونته وارد می‌شود؛ او داروسازی بود که پول باز کردن داروخانه خود را نداشت؛ بنابراین تصمیم گرفت خدمات خود را به ارتش فرانسه ارائه دهد و در طول جنگ هفت ساله، آنتوان دستگیر و در پروس زندانی شد، او در آنجا سیب‌زمینی را کشف کرد، به خصوص پس از توقف واردات غلات از فرانسه و در طول اقامت در زندان،  سیب زمینی به طور منظم به او به عنوان غذا داده می شد و در آنجا متوجه شد که سیب‌زمینی نه تنها خوشمزه است بلکه باعث جذام و طاعون هم نمی‌شود.

ماجرای جالب قبر سیب‌زمینی در گورستان پرلاشز فرانسه

پس از آزادی، آنتوان به فرانسه بازگشت و قصد داشت آنچه در مورد سیب زمینی می دانست در بین فرانسوی ها پخش كند. البته کار سختی پیش رو داشت چون فرانسوی‌ها مردمی هستند که در برابر هر تغییری مقاومت می‌کنند، حتی در برهه‌ای از زمان از ساخت برج ایفل وسط شهرشان ناراضی بودند، درباره سیب‌زمینی هم این اتفاق افتاد و فرانسوی‌ها نمی‌توانستند به این ماده گرد که از زمین می روید اعتماد کنند، شاید چون فکر می‌کردند طاعون می‌آورد و هر ماده کثیفی است از زمین به خود جذب می‌کند.

بنابراین آنتوان مجبور به خلاقیت شد، و دسته‌گل‌های سیب زمینی را به پادشاه لویی شانزدهم هدیه داد كه گل‌هایش را روی لباس هایش قرار می‌داد و به ملکه ماری آنتوانت نیز گلهای سیب زمینی هدیه داد كه آنها را روی موهایش می‌گذاشت.  پادشاه لویی به آنتوان اجازه داد زمینی از سیب زمینی را نه چندان دور از پایتخت فرانسه بکارد.

پس از کاشت سیب زمینی، آنتوان نگهبانانی را برای محافظت از مزرعه استخدام کرد ، به آنها اجازه داد شب ها استراحت کنند و بدین ترتیب ساکنان محلی فقیر را ترغیب می‌کرد که در نیمه شب سیب زمینی بدزدند، که این باعث افزایش محبوبیت سیب‌زمینی شد. در همان زمان او به منظور بهبود اعتبار سیب زمینی از بوروکراسی معروف فرانسه نیز عبور می‌کرد.

حرفه آنتوان منجر به افزایش محبوبیت بسیاری از غذاها در فرانسه مانند شاه بلوط و ذرت شد؛ اما نام او بیشتر با سیب زمینی مرتبط است. برای سال‌های زیادی، بسیاری از مردم سعی کرده اند نام سیب زمینی را در فرانسه به پومه دو تره تغییر دهند.

هرچند این افتخار به دست نیامد، بسیاری از غذاهای فرانسوی که شامل سیب زمینی هستند به او اشاره دارند؛ مانند غذاهای Hachis Parmentier و Pommes Parmentier و اگر فرصتی پیدا کردید که به مزار این فرد جالب توجه بروید، یک تکه سیب زمینی در اطراف آن پیدا خواهید کرد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
France
|
۱۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
0
4
اين چه ترجمه اى است !! در فرانسه به سيب زمينى همان پوم دو تر ميگويند كه معنى لغت به لغت سيب زمينى ميباشد. در واقع ما كلمه پوم دو تر را به فارسى برگردانده ايم چون سيب زمينى از اروپا يا فرنگ به ايران آمده.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار