قرص گاباپنتین برای چیست؟
کد خبر: ۲۱۳۲۶۷
تاریخ انتشار: 2021 June 02    -    ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۷
گاباپنتین یکی از دارو‌های پرمصرف از گروه دارو‌های ضد صرع است. این دارو خط اول درمان نوعی صرع به نام صرع جزئی می‌باشد. در این بیماری حملات تشنج کوتاه مدت در اثر اختلال جریان الکتریکی سلول‌های یک سمت مغز رخ می‌دهد. از این رو علائم نیز در بخشی از بدن بروز می‌کند.

قرص گاباپنتین برای چیست؟

قرص گاباپنتین برای چیست؟اختصاصی «تابناک با تو» - کپسول گاباپنتین Gabapentin صد و سیصد میلی گرمی، یک داروی ضد تشنج است که به کنترل تشنج در افراد مبتلا به بیماری صرع کمک می‌کند. برخی از اشکال گاباپنتین همچنین می‌تواند سندرم پای بی قرار یا انواع خاصی از درد عصبی را درمان کند.

به نظر می‌رسد گاباپنتین با تغییر فعالیت الکتریکی در مغز و تأثیر بر فعالیت مواد شیمیایی موسوم به انتقال دهنده‌های عصبی اثر می‌کند.

نام‌های تجاری گاباپنتین شامل Horizant، Gralise و Neurontin است. این دارو به صورت کپسول یا مایع در دسترس است.

یکی از دارو‌هایی که برای کنترل تشنج ناشی از بیماری صرع به‌کار می‌رود، قرص گاباپنتین است. این دارو نمی‌تواند بیماری صرع را درمان کند و فقط تا زمانی‌که مصرف شود، جلوی تشنج‌های جزئی را می‌گیرد. برای آشنایی کامل با موارد مصرف، میزان و نحوهٔ مصرف، تداخل دارویی و عوارض جانبی قرص گاباپنتین همراه ما باشید.

گاباپنتین چیست؟

گاباپنتین یکی از دارو‌های پرمصرف از گروه دارو‌های ضد صرع است. این دارو خط اول درمان نوعی صرع به نام صرع جزئی می‌باشد. در این بیماری حملات تشنج کوتاه مدت در اثر اختلال جریان الکتریکی سلول‌های یک سمت مغز رخ می‌دهد. از این رو علائم نیز در بخشی از بدن بروز می‌کند. گاباپنتین با کاهش جریان الکتریکی غیر طبیعی سلول‌های مغزی به تنهایی یا همراه با سایر دارو‌های ضد صرع جهت کاهش حملات تشنج استفاده می‌شود.

گاباپنتین همچنین در درمان درد‌های مزمن ناشی از آسیب عصبی نیز تجویز می‌شود. این نوع درد که به درد نوروپاتیک معروف است می‌تواند علل مختلفی مانند دیابت و یا زونا داشته باشد.
علاوه بر این‌ها گاباپنتین برای جلوگیری از حملات میگرن نیز تجویز می‌گردد.

قرص گاباپنتین برای چیست؟

گاباپنتین چگونه عمل می‌کند؟

نقش اصلی گاباپنتین پیشگیری یا کنترل تشنج است. این دارو با کاهش فعالیت عصبی برای کاهش شدت تشنج یا بروز آن اثر می‌کند.

کودکان و بزرگسالان می‌توانند دارو را مصرف کنند. مارک Neurontin می‌تواند یک نوع صرع را در کودکان در ۳ سالگی درمان کند. برخی از افراد برای کنترل علائم صرع دارو‌های دیگری را با گاباپنتین مصرف می‌کنند.

گاباپنتین همچنین می‌تواند به کاهش نورالژی پس از هرپس، کمک کند. نورالژی پس از هرپس، یک درد عصبی سوزاننده و از عوارض شایع زونا است.

طبق یک بررسی در سال ۲۰۱۷، گاباپنتین خوراکی، با حداقل دوز روزانه ۱۲۰۰ میلی گرم، می‌تواند درد عصبی متوسط یا شدید را که ناشی از زونا یا دیابت است، کاهش دهد.

کپسول‌های گاباپنتین با رهش طولانی مدت (Horizant) می‌توانند سندرم پای بی قرار (RLS) را درمان کنند. سندرم پای بی قرار وضعیتی است که با احساسات ناخوشایند در پا‌ها و تمایل شدید یا مقاومت ناپذیر برای حرکت اندام‌های تحتانی مشخص می‌شود.

یک مطالعه از سال ۲۰۱۶ نشان می‌دهد که گاباپنتین همراه با اکسی کانتین، یک مسکن افیونی، می‌تواند درد را کنترل کند و کیفیت زندگی را برای افراد مبتلا به درد شدید سرطانی را بهبود ببخشد. با این حال، پزشکان به طور معمول گاباپنتین را برای این منظور تجویز نمی‌کنند.

موارد مصرف قرص گاباپنتین چیست؟

قرص گاباپنتین در مغز فعال شده و از تشنج پیشگیری می‌کند و از درد‌های ناشی از مشکلات خاص سیستم عصبی می‌کاهد. البته از این دارو برای درمان درد‌های معمولی ناشی از جراحات یا آتروز استفاده نمی‌شود. قرص گاباپنتین، نوعی داروی ضدتشنج است. این دارو فقط با تجویز پزشک در دسترس بیمار قرار می‌گیرد و به شکل‌های مختلف کپسول، قرص، محلول و سوسپانسیون وجود دارد. این قرص با برند‌های مختلف FusePaq Fanatrex، Gabarone، Gralise و Neurontin تولید می‌شود.

قرص گاباپنتین برای چیست؟

نحوه‌ی مصرف گاباپنتین

- دارو را دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف کنید. مصرف این دارو باتوجه به وضعیت و نوع مشکل شما متفاوت می‌باشد.
-از آنجا که این دارو بر روی سیستم عصبی تاثیر دارد، مصرف آن باید به صورت مداوم و تحت نظر پزشک باشد. اگرچه ممکن است در چند هفته‌ی ابتدایی درمان احساس بهبودی در شما ایجاد نشود، با این حال درمان خودرا ادامه دهید و طبق برنامه‌ی منظم به پزشک خود مراجعه کنید و همچنین برای بهبود روند درمان کلیه‌ی مشکلات و مسائل خودرا از پزشک یا داروساز خود سوال بفرمایید.
-قطع این دارو به صورت ناگهانی و بدون نظر پزشک، می‌تواند عوارض نامناسبی از جمله بروز حمله‌ی تشنجی برای بیمار در برداشته باشد لذا قطع این دارو بایدبصورت تدریجی و تحت نظر پزشک انجام شود.
-ممکن است پزشک شما درمان را با مقدار داروی کم شروع کند و پس از عادت کردن بدن، مقدار داروی شمارا افزایش دهد تا احتمال بروز عوارض ناشی از دارو کمتر شود.
-این دارو با غذا تداخل خاصی ندارد و می‌توان آن را قبل یا بعد از غذا مصرف کرد. کپسول یا قرص را بصورت کامل با یک لیوان آب ببلعید و از بازکردن یا جویدن آن بپرهیزید.
-در صورت فراموش کردن مصرف یک نوبت دارو بلافاصله پس از یادآوری آن را مصرف کنید مگر آنکه زمان یاد آوری به نوبت مصرف بعدی دارو نزدیک باشد. در این شرایط نوبت فراموش شده را مصرف نکنید و نوبت بعدی را در زمان خودش مصرف کنید، اما به هیچ وجه مقدار مصرف دارو را دوبرابر نکنید.
_در صورتی که فرم خوراکی مایع برای شما تجویز گردیده است، مقدار مصرف در هر نوبت را با سرنگ مخصوص به طور دقیق اندازه گیری نمایید و در مورد نحوه مصرف و اندازه گیری، با داروساز خود مشورت نمایید.
-در صورتی که همزمان با مصرف گاباپنتین از شربت‌های ضداسید معده و یا هرگونه دارو جهت درمان سوهاضمه استفاده می‌نمایید، مصرف گاباپنتین را با این دارو‌ها حداقل دو ساعت فاصله دهید.

توصیه‌های گاباپنتین

-در ابتدای درمان با این دارو ممکن است افکار ناراحت کننده‌ی شما از گذشته بیشتر شوند، اما نگران نباشید. باید بدانید که این افکار ناشی از مصرف این دارو و شروع اثر بخشی آن می‌باشند و به مرور زمان برطرف می‌شوند.
بهتر است در این موارد افکار خودرا با نزدیکان و یا مشاور و پزشک خود درمیان بگذارید و آگاهانه نسبت به برطرف کردن آن‌ها اقدام نمایید.
-به دلیل عوارض ناشی از این دارو برای جنین، درصورتی که قصد بارداری یا شک به بارداری دارید حتما پزشک خود را جهت تغییر دارو مطلع سازید و در زمان مصرف این دارو از روش مناسب جهت پیشگیری از بارداری استفاده نمایید.
-در ابتدای شروع درمان بیماری صرع با گاباپنتین ممکن است تعداد یا نوع حملات تشنج کمی تغییر کند، اما نگران نباشید زیرا به مرور این مشکل برطرف می‌شود؛ لذا احتیاطات لازم را رعایت کنید و با پزشک خود در تماس باشید.
-رانندگی برای بیماران مبتلا به صرع مناسب نمی‌باشد، اما در صورتی که در مدت یک سال تشنجی رخ نداده باشد، می‌توان با نظر پزشک و با احتیاط، مجددا شروع به رانندگی نمود. با این حال در صورتی که رانندگی می‌کنید باید حواستان به زمان مصرف دارو‌ها و خواب آلودگی ناشی از آن‌ها باشد.

عوارض قرص گاباپنتین

هر دارویی در کنار اثرات دارویی‌اش، اثراتی ناخواسته هم دارد. اگرچه ممکن است تمام این عوارض جانبی رخ ندهند، به‌محض مشاهده هر یک از آن‌ها باید با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض جانبی رایج‌تر

* عدم‌تعادل یا بی‌ثباتی
* حرکت دورانی یا عقب و جلو رفتن کنترل‌نشده و مداوم مردمک چشم

عوارض رایج‌تر در کودکان

* رفتار‌های تهاجمی یا مشکلات رفتاری دیگر؛
* اضطراب؛
* مشکل در تمرکز و تغییر در عملکرد مدرسه؛
* گریه کردن؛
* افسردگی؛
* بیش‌فعالی یا افزایش حرکات بدن؛
* تغییر سریع خلق‌وخو؛
* واکنش‌های سریع یا بیش‌ازحد احساساتی؛
* بی‌قراری؛
* داشتن سوء‌ظن یا بی‌اعتمادی.

عوارض کمتر رایج

* مدفوع سیاه یا قیرمانند؛
* درد در قفسه سینه؛
* لرز؛
* سرفه؛
* افسردگی، زودرنجی یا تغییرات ذهنی یا روانی؛
* تب؛
* از دست دادن حافظه؛
* درد یا تورم در دست یا پاها؛
* ادرار دردناک یا دشوار؛
* تنگی نفس؛
* گلودرد
* زخم، جراحت یا نقاط سفید روی لب‌ها یا در دهان؛
* تورم غدد؛
* خون‌ریزی یا کبودی غیرمعمول؛
* خستگی یا ضعف غیرمعمول.

عوارضی که چندان معمول نیست

* درد شکمی یا معده؛
* تاول زدن یا پوسته‌پوسته و خشک‌شدن پوست؛
* مدفوع به رنگ خاک رس؛
* کما رفتن؛
* گیجی؛
* تشنج؛
* ادرار تیره؛
* کاهش ادرار؛
* اسهال؛
* سرگیجه؛
* ضربان قلب سریع یا نامنظم؛
* سردرد؛
* افزایش تشنگی
* خارش یا بثورات پوستی؛
* درد مفصلی؛
* بزرگ یا متورم شدن صورت، پلک‌ها، لب‌ها، زبان، گلو، دست‌ها، پا‌ها یا اندام‌های جنسی؛
* از دست دادن اشتها؛
* درد عضلانی؛
* حالت تهوع؛
* زخم‌های قرمز روی پوست که اغلب مرکز آن به رنگ بنفش است؛
* چشم‌های تحریک‌شده یا قرمز؛
* بوی نامطبوع تنفس؛
* استفراغ خون؛
* زرد شدن چشم یا پوست.

برخی از عوارض جانبی نیازی به مراقبت‌های پزشکی ندارند. این عوارض تا زمانی که بدن‌تان با دارو سازگاری یابد، خودبه‌خود برطرف می‌شوند. در ضمن پزشک‌تان ممکن است بتواند روش‌هایی برای پیشگیری یا کاهش این عوارض به شما پیشنهاد دهد. اما اگر این عوارض جانبی ادامه داشت یا شما را به زحمت انداخت یا در مورد آن‌ها سؤالی داشتید، با پزشک خود تماس بگیرید.

از این عوارض می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

قرص گاباپنتین برای چیست؟

عوارض رایج‌تر

* تاری دید؛
* علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا؛
* توهم؛
* از دست دادن حافظه؛
* خشونت؛
* ناتوانی جسمی؛
* درد کمر یا پهلو؛
* تورم دست‌ها، پا‌ها یا ساق پا؛
* لرزش.

عوارض نه‌چندان رایج یا نادر

* جراحت‌های نادر؛
* افزایش اشتها؛
* کمر درد؛
* نفخ؛
* بدن‌درد؛
* سوزش، خشکی یا خارش چشم؛
* تغییر در راه رفتن و تعادل؛
* ناپایداری یا بی‌ثباتی در حرکات؛
* احتقان؛
* یبوست؛
* سرفه خلط‌دار؛
* کاهش در میل یا توانایی جنسی؛
* مشکل در تنفس؛
* خشکی دهان یا گلو؛
* گوش‌درد؛
* تولید بیش از حد هوا یا گاز در معده و روده؛
* تولید اشک بیش از حد؛
* ترشح از چشم؛
* احساس ضعف، سرگیجه یا سبکی سر؛
* احساس گرما یا حرارت؛
* سوزش و خشکی پوست؛
* سوزش یا قرمزی پوست، به ویژه در صورت و گردن؛
* تکرر ادرار؛
* اختلال در بینایی؛
* افزایش حساسیت به درد؛
* افزایش حساسیت به لمس؛
* افزایش تشنگی؛
* سوء‌هاضمه؛
* سروصدا در گوش؛
* درد، قرمزی، بثورات، تورم یا خون‌ریزی پوست؛
* دفع گاز؛
* قرمزی یا تورم در گوش؛
* قرمزی، درد، تورم چشم، پلک یا بخش داخلی پلک؛
* آبریزش بینی؛
* عطسه؛
* تعریق؛
* حساس و متورم شدن غدد گردن؛
* احساس سوزش دست و پا؛
* اشکال در خواب؛
* اشکال در بلع؛
* اشکال در تفکر؛
* پرش ناگهانی عضلات؛
* کاهش وزن غیرمعمول؛
* تغییر در صدا؛
* استفراغ؛
* افزایش وزن.

عوارض جانبی دیگری ممکن است در برخی از بیماران رخ دهد. اگر متوجه هر نوع عارضه جانبی مشکوکی شدید، با پزشک تماس بگیرید.

دوز و مقدار مصرف قرص گاباپنتین

مقدار مصرف این دارو در بیماران مختلف، متفاوت است. از دستور پزشک یا راهنمایی‌های بروشور دارو پیروی کنید. اطلاعاتی که در ادامه می‌آید، فقط مربوط به مقدار متوسط این داروست. اگر مقدار داروی شما بنابر تشخیص پزشک با مقدار مطرح‌شده در اینجا متفاوت است، نباید بدون نظر پزشک مقدار آن را تغییر دهید.

مقدار مصرف این دارو نسبت به مقدارِ توانِ درمانی آن، متفاوت است. همچنین تعداد دفعات و مدت زمان مصرف آن برای هر فرد با توجه به شدت بیماری‌اش فرق می‌کند.

مقدار مصرف داروی گاباپنتین که به شکل خوراکی است (کپسولگاباپنتین، مایع و قرص گاباپنتین):

قرص گاباپنتین برای چیست؟

فراموش‌کردن یک نوبت مصرف قرص گاباپنتین

به‌محض یادآوری، دارویتان را مصرف کنید. اما اگر به مصرف نوبت بعدی دارو نزدیک شده‌اید، صبر کنید و در نوبت بعدی، دارویتان را مصرف کنید. به دلیل نوبت فراموش‌شده هرگز داروی اضافی نخورید.


تداخلات دارویی قرص گاباپنتین

اگر یکی از دارو‌های زیر را که نام‌شان در فهرست پایین آمده، مصرف می‌کنید و در همین حین هم باید قرص گاباپنتین را نیز مصرف کنید، این موضوع را به پزشک‌تان اطلاع دهید. تداخلات دارو‌های زیر بر اساس نوع عارضه احتمالی که به‌وجود می‌آورند، بررسی شده است و لزوما نشان‌دهنده همه عوارض احتمالی نیست.

مصرف قرص گاباپنتین با هریک از دارو‌های زیر معمولا توصیه نمی‌شود، اما در برخی موارد، استفاده از آن‌ها الزامی است. چنانچه هر یک از این دارو‌ها به همراه گاباپنتین تجویز شد، پزشک باید مقدار مصرف آن‌ها را با دقت تعیین کند. این دارو‌ها عبارت‌اند از:

کلسیفدیول
ارلیستات

مصرف قرص گاباپنتین با هر یک از دارو‌های زیر هم موجب عوارض جانبی خطرناکی می‌شود. اما در برخی مواقع استفاده این دارو‌ها همراه با گاباپنتین، می‌تواند بهترین نتیجه درمانی را داشته باشد؛ بنابراین پزشک هنگام تجویز داروها، مقدار و تعداد مصرف مناسب آن‌ها را تعیین می‌کند. این دارو‌ها عبارت‌اند از:

بیسیک آلومینیوم کربنات؛
آلومینیم هیدروکسید؛
فسفات آلومینیم؛
آمینواستات دی‌هیدروکسی آلومینیم؛
کربنات سدیم دی‌هیدروکسی آلومینیم؛
جینکو؛
آلومینیم ام‌جی‌اس؛
منیزیم کربنات؛
منیزیم هیدروکسید؛
اکسید منیزیم
منیزیم تری‌سیلیکات؛
مورفین؛
مورفین سولفات لیپوزوم.

بیماری‌های دیگر

وجود برخی از بیماری‌های دیگر ممکن است روی مصرف این دارو اثر منفی بگذارد. اگر بیماری خاصی دارید، حتما پزشک را آگاه کنید. به‌ویژه اگر هریک از بیماری‌های زیر را داشتید:

قرص گاباپنتین برای چیست؟

افسردگی یا سابقه افسردگی؛

تغییرات خلق‌وخویی یا ذهنی (در این صورت این دارو باید با احتیاط مصرف شود، زیرا احتمال دارد که شرایط را بدتر کند)؛
بیماری‌های کلیوی (ممکن است به دلیل سرعت پایین‌تر خروج دارو از بدن، عوارض آن افزایش یابد).

موارد خاص و نکات احتیاطی مصرف قرص گاباپنتین

پیش از مصرف قرص گاباپنتین باید خطرات و عوارض احتمالی آن بررسی شود. تصمیم‌گیری در مورد مصرف این قرص، به تشخیص دکتر و البته تصمیم خودتان بستگی دارد. هنگام مصرف این دارو، موارد زیر را باید در نظر گرفت:

۱. حساسیت‌ها

گاهی‌اوقات ممکن است هنگام استفاده از قرص گاباپنتین دچار واکنش‌های حساسیتی وخیمی شوید که برخی از اندام‌هایتان مانند کبد یا کلیه‌هایتان را درگیر کند. اگر هر نوع واکنش غیرمعمول یا حساسیتی به این دارو نشان دادید، با پزشک‌تان درمیان بگذارید این نشانه‌ها می‌تواند شامل تب، جوش، تورم، درد یا حساس شدن غدد لنفاوی گردن، زیربغل یا کشاله ران، خون‌ریزی یا کبودی غیرعادی، زرد شدن چشم‌ها یا پوست باشد. همچنین اگر به خوراکی‌های خاصی، رنگ مو، نگهدارنده‌ها یا حیوانات حساسیت دارید، حتما پزشک‌تان را آگاه کنید. هنگام خرید دارو بدون تجویز پزشک، بروشور و مواد موجود در دارو را مطالعه کنید.

۲. اطفال

بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد که مشکل خاصی در ارتباط با مصرف داروی گاباپنتین برای درمان تشنج‌های جزئی در کودکان وجود ندارد و می‌توان از فواید این دارو برای کودکان هم استفاده کرد. با این حال ایمنی و تأثیر آن در کودکان زیر ۳ سال، تأیید نشده است.

همچنین در مورد ارتباط سن با اثرات گاباپنتین برای درمان کودکان مبتلا به درد‌های عصبی پس از زونا (postherpetic neuralgia) بررسی‌های مناسبی انجام نشده است؛ بنابراین ایمنی و تأثیرگذاری آن در این کودکان مشخص نیست.

۳. افراد مسن

در بررسی‌هایی که تاکنون در مورد اثر این قرص روی بیماران مسن انجام شده، مشکل خاصی گزارش نشده است و می‌توان از این دارو برای افراد پیر هم استفاده کرد. با این حال، قرص گاباپنتین عوارض ناخواسته‌ای، از جمله بی‌تعادلی یا مشکل در راه رفتن، تورم در پا‌ها و مشکلات کلیوی، روی افراد مسن بر جای می‌گذارد؛ بنابراین مقدار مصرف دارو باید با دقت تعیین شود.

۴. زنان شیرده

در مورد خطرات احتمالی که مصرف این دارو برای نوزادان زنان شیرده خواهد داشت، تحقیقی صورت نگرفته است. زنان شیرده باید پیش از مصرف این دارو، فواید مصرف و خطرات احتمالی آن را بررسی کنند.

۵. برای افراد مبتلا به صرع

بزرگسالان و کودکان بالاتر از ۱۲ سال: ابتدا ۳۰۰ میلی‌گرم و روزی سه بار. البته پزشک مقدار مصرف را تعیین می‌کند، اما در هر حال نباید مصرف روزانه آن بیش از ۲۴۰۰ میلی‌گرم شود.
کودکان ۳ تا ۱۱ ساله: پزشک مقدار دارو را بر اساس وزن‌شان تعیین می‌کند. مقدار مصرف قرص از ۱۰ تا ۱۵ میلی‌گرم در هر کیلوگرم وزن آنهاست که در یک روز و در سه وعده مصرف می‌شود.
کودکان کمتر از ۳ سال: پزشک باید مقدار مصرف این دارو را برای کودکان زیر ۳ سال تعیین کند.

اگر مبتلا به صرع هستید، باید مرتب به پزشک مراجعه کنید تا پیشرفت درمان‌تان بررسی شود. این کار به‌ویژه در ماه‌های اول درمان باید انجام شود. معاینه‌های مرتب به پزشک کمک می‌کند تا متوجه شود که آیا دارو تأثیرگذار بوده است یا اینکه چه مدت دیگر باید دارو مصرف کنید.

۶. برای افراد مبتلا به درد‌های عصبی پس از زونا

بزرگسالان: ابتدا باید در هر بار مصرف، ۳۰۰ میلی‌گرم مصرف کنند. چنانچه به مقدار بیشتری نیاز باشد، پزشک دستور آن را می‌دهد. اما مقدار مصرف آن در روز معمولا بیش از ۱۸۰۰ میلی‌گرم نمی‌شود.

قرص گاباپنتین برای چیست؟

روش نگهداری قرص گاباپنتین

قرص گاباپنتین باید در ظرفی دردار و در دمای اتاق به دور از حرارت، رطوبت و نور مستقیم نگهداری شود. این دارو را باید دور از دسترس کودکان نگه دارید.

دارو‌های تاریخ‌مصرف‌گذشته را دور بریزید و اگر نیازی به مصرف این دارو ندارید، آن را در خانه نگه ندارید. می‌توانید از پزشک‌تان بپرسید که باقی‌مانده دارو‌ها را چه‌کار کنید.

درضمن، داروی مایع خوراکی Neurontin® را باید در یخچال نگه دارید و مراقب باشید تا یخ نزند.

چه داروهایی بر گاباپنتین تاثیر دارند؟

مصرف گاباپنتین با داروهایی که باعث خواب آلودگی شما می‌شوند اثر خواب آلودگی را بیشتر خواهد کرد. قبل از مصرف قرص خواب آور، مسکن قوی، شل کننده‌های عضلانی یا داروهایی که برای کنترل اضطراب تجویز می‌‌شوند، داروهای ضد افسردگی یا ضد تشنج با پزشک خود مشورت کنید. سایر داروهایی که با گاباپنتین تداخل دارویی ایجاد می‌کند عبارتند از انواع ویتامین و مکمل‌های گیاهی. اطلاعات کاملی را در خصوص داروهایی که در حال حاضر مصرف می‌کنید و هر دارویی که به تازگی مصرف آن را شروع کردید یا قطع کردید در اختیار پزشک خود قرار دهید. اگر پزشک گاباپنتین را برای دیابت شما تجویز کرده است باید با تداخلات دارویی آن آشنایی داشته باشد و آنها را به طور کامل بررسی کند. قبل از مشورت با پزشک یا دکتر داروساز از مصرف یا قطع مصرف یا تغییر دوز داروهای خود به صورت خودسرانه اجتناب نمایید. گاباپنتین هیچ گونه واکنش شدید و تداخل دارویی با سایر داروها ندارد. برخی از تداخلات دارویی آن عبارتند از هیدروکدون و والریان. تداخلات دارویی خفیف آن عبارتند از آلومینیوم هیدروکساید، کلسیم کربنات، کلوبازام، لورازیدون، مورفین، اورلیستات، سولامر، سدیم بی کربنات، سدیم سیترات (سیتریک اسید).

گاباپنتین حداقل با ۲۱ داروی مختلف تداخل خفیف دارد. در این مقاله همه تداخلات و عوارض احتمالی گاباپنتین را توضیح ندادیم به همین دلیل باید قبل از مصرف این دارو با پزشک خود صحبت کنید و فهرست کاملی از داروهایی که مصرف می‌کنید را به همراه داشته باشید و آن را به پزشک خود نشان دهید و همه سوالاتی که دارید از او بپرسید تا شما را به طور کامل راهنمایی کند.

هشدار‌های پیش از مصرف قرص گاباپنتین

* مصرف قرص گاباپنتین ممکن است موجب تغییرات در دید، عدم‌تعادل، بی‌ثباتی، سرگیجه، خواب‌آلودگی یا اشکال در تفکر شود. پیش از رانندگی یا هر کار دیگر که دقت می‌خواهد، از نوع تأثیر این دارو روی واکنش‌هایتان مطمئن شوید. در غیر این صورت، ممکن است به‌دلیل نداشتن هوشیاری کامل، هماهنگی در حرکات‌تان یا ناتوانی در خوب فکر کردن و دیدن، خود را به خطر اندازید. اگر این عوارض جانبی، شما را به دردسر می‌اندازند با پزشک‌تان تماس بگیرید.
* این دارو ممکن است برخی از افراد را تحریک‌پذیر و زودرنج کند یا آن‌ها رفتار‌های غیرمعمول از خود بروز دهند. از این رفتار‌ها می‌توان به احساس غم و اندوه یا ناامیدی بی‌مورد، آزردگی یا عصبانیت زودهنگام، بی‌قراری یا احساس خصومت با کسی اشاره کرد. این دارو ممکن است موجب شود برخی از افراد به خودکشی متمایل یا آن‌ها را بیش از پیش دچار افسردگی کند. اگر شما یا فرزندتان هریک از این عوارض جانبی را دیدید، فورا با پزشک خود تماس بگیرید.
* این دارو می‌تواند اثرات الکل یا هر داروی ضدافسردگی CNS (مربوط به سیستم عصبی مرکزی که فرد را دچار خواب‌آلودگی می‌کند) را شدت بخشد. از برخی از این دارو‌ها می‌توان به آنتی‌هیستامین، دارو‌های درمانی تب یونجه، حساسیت‌ها یا سرماخوردگی، آرام‌بخش‌ها یا دارو‌های خواب‌آور، دارو‌های ضددرد یا مسکن‌ها و دارو‌های درمانی دیگر تشنج (مانند باربیتورات‌ها) یا دارو‌های آرام‌کننده عضلانی یا بی‌حس‌کننده (مانند بی‌حس‌کننده‌های دندانپزشکی) اشاره کرد. هنگام مصرف قرص گاباپنتین، پیش از مصرف هریک از دارو‌های فوق، پزشک یا دندان‌پزشک‌تان را مطلع سازید.
* مصرف قرص گاباپنتین را خودسرانه و بدون دستور پزشک، قطع نکنید. قطع ناگهانی این دارو می‌تواند موجب تشنج شود. پزشک قطع دارو را با کم‌کردن تدریجی آن انجام می‌دهد.
* این دارو روی برخی از آزمایش‌ها اثر منفی می‌گذارد؛ بنابراین پیش از انجام دادن هر نوع آزمایشی، پزشک را از مصرف این دارو مطلع سازید.
* بدون مشورت با پزشک، هیچ نوع داروی دیگری، چه تجویزی و چه غیرتجویزی، مصرف نکنید. این مسئله در مورد دارو‌های گیاهی یا مکمل‌های ویتامین هم صدق می‌کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار