فنگ شویی چیست؟
کد خبر: ۲۱۳۲۶۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2021 June 05    -    ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
فنگ شویی (به چینی: 風水) که به معنای باد و آب است، یک فلسفه و فن باستانی در چین است و برای پیدا کردن دکوراسیون مناسب و چیدمان درست اشیا در ساختمان‌های مسکونی، تجاری، باغ و غیره استفاده می‌شود تا بهترین اثر را بر سلامتی، شادی، موفقیت، هماهنگی و به‌طور کلی انرژی مثبت چی داشته باشد.

فنگ شویی چیست؟

فنگ شویی چیست؟اختصاصی «تابناک با تو» - فنگ شویی (به چینی: 風水) که به معنای باد و آب است، یک فلسفه و فن باستانی در چین است و برای پیدا کردن دکوراسیون مناسب و چیدمان درست اشیا در ساختمان‌های مسکونی، تجاری، باغ و غیره استفاده می‌شود تا بهترین اثر را بر سلامتی، شادی، موفقیت، هماهنگی و به‌طور کلی انرژی مثبت چی داشته باشد. مهم‌ترین چیزهایی که باید رعایت کرد، پرهیز از بی نظمی و هرگونه انباشتگی، استفاده از رنگ‌های مناسب، خطوط منحنی، در نظر گرفتن جهت‌های مناسب است. عناصر نقش بسیار مهمی در فنگ‌شویی ایفا می‌کنند. عناصر ۵ گانه چینی عبارتند از: آب. فلز. خاک. آتش. چوب

بازتاب فنگ‌شویی در ایران

در ایران کتاب‌های بسیاری در این باره ترجمه و منتشر شده‌است و همچنین کلاس‌هایی برای آموزش آن برگزار می‌گردد و نیز یک فیلم سینمایی با نام نارنجی پوش به کارگردانی داریوش مهرجویی با الهام از این مکتب در سال ۱۳۹۰ ساخته شده‌است .

کاربرد فنگ‌شویی در دکوراسیون

فنگ‌شویی بر این اساس است که رنگ‌ها اثر قوی و قابل توجهی روی افراد و عملکرد مغزی آن‌ها می‌گذارد. چند مورد از اثر رنگ‌ها به این قرار است: برای خوش شانسی از رنگ قرمز استفاده می‌شود. این رنگ بهترین گزینه برای ورودی منزل است. زرد و بنفش رنگ‌های مبارک و سودمندی برای روحیه انسان تلقی می‌شوند. برای تازگی و رشد از رنگ سبز استفاده می‌شود.

رنگ‌های تیره باعث احساس آرامش و نیز ممکن است باعث پایین آوردن خلق شوند در حالی که رنگ‌های روشن باعث افزایش انرژی و شروع انجام کار می‌شوند. نارنجی و قهوه‌ای سمبلی از سلامتی و دانش هستند.

در حالی که آینه‌ها در دکوراسیون کاربرد دارند، در فنگ‌شویی به عنوان وسیله‌ای برای جذب کردن، حرکت یا تغییر جهت انرژی بکار برده می‌شوند. آینه‌ها باعث بزرگ شدن یک فضا، صاف کردن دیوار، یا پنهان کردن فضا بکاربرده می‌شوند. در فنگ‌شویی اغلب آینه‌ها به شکل دایره یا هشت ضلعی هستند. نکته مهمی که در مورد آینه‌ها در فنگ‌شویی وجود دارد این است که آینه‌ها باید کامل بوده و به شکلی نباشند که اشیا را تکه‌تکه تقسیم کنند.

ضرورت بکارگیری ساعت در فنگ‌شویی اندازه‌گیری گذر زمان است. فضاهای مناسبی در خانه برای نشان دادن ساعت وجود دارد. آشپزخانه، اتاق نشیمن یا اتاق کار از بهترین جاها هستند. وجود ساعت در اتاق خواب ضرورت دارد.

در فنگ‌شویی بکار بردن نقاشی‌های متعدد می‌تواند انرژی محیط را از لحاظ سلامتی، دانش، خانواده، عشق، شهرت و ثروت افزایش دهد. برای افزایش طول عمر و سلامتی بیشتر عکس‌هایی از آهوی کوهی، دختران زیبا، درخت کاج یا بامبو را در سمت راست نصب می‌کنند. برای ایجاد فضای دانش و معرفت از رنگ زرد و بژ برای محیط استفاده می‌شود. برای پیشرفت شغلی اتاق کار را در قسمت شمالی خانه قرار می‌دهند. از رنگ سفید در منزل برای استحکام پیوند خانوادگی استفاده می‌شود.

از قرار دادن تعدادی گل زرد در گلدان سرامیکی کرم رنگ در جنوب غربی منزل برای ایجاد روابط سالم بین اعضای خانواده استفاده می شود و نیزبرای افزایش اعتماد به نفس عکس کوهی به شکی لاک پشت روی دیوار پشت سر خود قرار می دهند.

فنگ شویی چیست؟

آشنایی با علم فنگ شویی

فنگ شویی (به چینی: 風水) که به معنای باد و آب است، یک فلسفه و فن باستانی در چین است و برای پیدا کردن دکوراسیون مناسب و چیدمان درست اشیا در ساختمان‌های مسکونی، تجاری، باغ و غیره استفاده می شود تا بهترین اثر را بر سلامتی، شادی، موفقیت، هماهنگی و به‌طور کلی انرژی مثبت چی داشته باشد. مهم ترین چیزهایی که باید رعایت کرد، پرهیز از بی نظمی و هرگونه انباشتگی، استفاده از رنگ‌های مناسب، خطوط منحنی، در نظر گرفتن جهت‌های مناسب است. عناصر نقش بسیار مهمی در فنگشویی ایفا می‌کنند. عناصر ۵ گانه چینی عبارتند از: آب. باد. خاک. آتش. اتر

 

فنگ شویی هنر باستانی شرقی، برای قرار دادن هر وسیله در جای صحیح خود چه در منزل و چه در محیط کار است .هنگامی که انسان و محیط پیرامون او با هم هماهنگ باشند، نتیجه اش زندگی خوب و موفقیت برای ماست و هدف فنگ شویی هم رسیدن به همین موفقیت است.

 

اگر بخواهیم فنگ شویی را لغت به لغت ترجمه کنیم به معنی باد و آب است و به این معناست که از حرکت باد و آب و به کار بردن درست عناصر مادی انرژی خوبی در محیط زندگی ما جریان پیدا می کند.

 

خاستگاه فنگشویی قاره آسیا است به همین خاطر قوانینش برای ما ایرانیان بیگانه و نا آشنا نیست و بسیاری از راه کار هایش از قدیم در فرهنگ ما نیز وجود داشته و بخشی ازباور های کهن ما بوده است.

 

به عنوان مثال خانه تکانی که مردم ما همیشه قبل از بهار انجام می دهند و آلودگی هایی که در طول سال ایجاد شده و بی نظمی هایی که به خاطر استفاده مداوم از وسایل در طول سال به وجود آمده است را پاکسازی می کنند و با انرژی جدید و تازه به استقبال سال جدید می روند.

 

شاید در زندگی خودتان با مواردی برخورد کرده باشید که خرید یا اجاره محل جدیدی برای کار یا زندگی شما باعث شده است تا تغییراتی خوب در زندگی شما به وجود بیاید و در مکالماتتان این کیفیت را این طور بیان کنید که این خانه برایمان آمد داشته یا برایمان خوش یمن است و هر کسی در آن زندگی کند شانس می آورد.

گاهی اوقات هم وقتی محل زندگی قبلی و فعلی خودتان را مقایسه می کنید می بینید که در خانه قبلی وضع کار و حرفه خوبی نداشتید ولی در این خانه وضع کارتان بهتر شده است و در عوض مشکلات دیگری پیدا کردید و یا مثلا وقتی مهمانی می روید ممکن است یک جا علی رغم این که زیاد با افراد آشنا نیستید، ولی احساس راحتی و صمیمیت کنید ولی در عوض جای دیگر بدون هیچ علت مشخصی احساس ناراحتی کنید.

واقعیت این است که بسیاری از این مشکلات و تغییرات زندگی با وضعیت محیط زندگی ما و چگونگی قرار گرفتن وسایل ما در این محیط ارتباط دارد و فنگ شویی به ما کمک می کند تا این ارتباط را بشناسیم و جنبه های مثبت را تقویت و نقاط ضعف را بر طرف نماییم.

فنگ شویی چیست؟

منظور از command position در فنگ شویی چیست؟

موقعیت فرماندهی! نقطه‌ای از اتاق است که از درِ اتاق دورترین فاصله را دارد و با آن در یک راستا نیست. بلکه در موقعیتی زاویه‌دار با در قرار دارد. این موقعیت جایی‌ست که می‌خواهید بیشتر وقت خود را هنگامی که در آن اتاق هستید آنجا سپری کنید. در حالت ایده آل، شما باید از این نقطه یک دید واضح به در داشته باشید.

به نظر شما چه ترجمه‌ای برای عبارت کامند پوزیشن (command position) با تعریف بالا مناسب است؟ موقعیت فرماندهی که خیلی جالب به نظر نمی‌رسد اما چیز بهتری به ذهن من نرسید!

فنگ شویی چیست؟

 

دستورالعمل‌های فنگ‌شویی پیشنهاد می‌کند شما این موقعیت برتر را در اتاق تعیین کنید، سپس تخت، میز کار یا اجاق گاز خود را در صورت امکان مورب قرار دهید. این سه قسمت از خانه بیسار حیاتی‌اند. زیرا هر یک از آنها نشان‌دهنده بخش مهمی از زندگی شما هستند. تختخواب برای‌تان ضروری است، میز کار و اجاق گاز هم که دارایی و تغذیه شما را فراهم می‌کنند.


نقشه فنگ شویی باگوا چیست؟

«باگوا» يك نقشه انرژي باستاني و شرقي است كه از طريق سمبل‌ها و نشانه‌هاي مختلفي سعي دارد چگونگي حركت انرژي را در خانه نشان داده و رابطه شما با خانه و محل زندگي‌تان را بهبود بخشد. خانه‌هاي شما لايه‌اي از وجود و يا به عبارتي بازتاب چگونگي زندگي شما در گذشته هستند كه نشان مي‌دهد در بخش‌هاي مختلف زندگي شما چه اتفاقاتي افتاده و يا در آينده بر شما چه خواهد گذشت. به هم‌ريختگي در قسمت‌هاي مختلف خانه هر كدام معني و مفهوم خاصي از بحران در زندگي شماست. شما ابتدا با استفاده از اصول فنگ‌شويي خواهيد فهميد كه از زندگي چه مي‌خواهيد، به دنبال چه چيزي بوده‌ايد و سپس با تغيير چيدمان در وسايل خانه خود به سوي زندگي بهتري حركت خواهيد كرد.

فنگشویی و باگوا

باگوا نقشه انرژی فنگ شویی است که باید بر روی نقشه مورد نظرتان (خانه، محل کار، یک اتاق و یا حتی یک میز کار) منطبق شود. کلمه چینی "bagua" به معنی "هشت منطقه" است. هر یک از این هشت حوزه با بخشی از زندگی در ارتباط است و دارای اشکال، رنگ‌ها، فصول، تعداد و عناصر زمینی متناظری می‌باشد. مرکز باگوا -یک منطقه نهم- به خودتان اختصاص دارد که نمایانگر سلامتی و وجود شماست.

روش‌های مختلفی برای اجرای فنگ شویی وجود دارد که در همه آنها از نقشه باگوآ استفاده می‌شود. اما ممکن است باگوا را به روش‌های مختلف اعمال کنند. مثلا برخی جهت آن را با معیار درب ورودی تطبیق می‌دهند و برخی بر اساس جهت قطب نما عمل می‌کنند.

فنگ شویی از نظر تاریخی

اگر بخواهیم از لحاظ تاریخی به سوال فنگ شویی چیست پاسخ بدهیم، باید بگوییم فنگ شویی به صورت گسترده برای ساخت و طراحی ساختمان‌ها ارائه شد تا با سبکی که ارائه می‌دهد، خانه‌ها را اصولی و مساعد بنا کند. این بدان معناست که ارتباط بین زندگی مدرن و طبیعی کاملاً با فنگ شویی منطقی و اجرایی است، اما از لحاظ علوم قابل اندازه‌گیری، امکان سنجش برای این معیارها وجود ندارد؛ بلکه بازخوردها و نتایج کاملاً بر احساسات و شرایط درونی افراد تأثیرگذار خواهند بود. و نکته‌ای که باید ذکر کرد این است که فنگ شویی اساس علمی ندارد (البته علوم تجربی و مدون، نه علوم چینی). این موضوع بیان شده تا انرژی‌های عرفانی و ماورایی که در زندگی انسان‌ها جاری می‌شود را توجیه کند. هر چند نتایج قابل استنادی برای بررسی ندارد، ولی مورد توجه بسیاری از افراد در سراسر دنیا قرار گرفته و حتی در دانشکده‌های سراسر دنیا نیز مور تحقیق و بررسی قرار می‌گیرد.

فنگ شویی چیست؟


در فنگ شویی دو اصل مهم وجود دارد:

اصل بین یین و یانگ. در تئوری تائو یین و یانگ دو اصل ضروری در فنگ شویی هستند. در بطن این اصول، اعتقاد بر این است که بین یین (زنانگی) و یانگ (مردانگی) وجود تعادل امری ضروری است؛ چرا که اساس زندگی، خوبی، بدی، شادی و موفقیت همگی در زن و مرد و تعادل میان آن‌ها به ثمر خواهد رسید.

هر چند در تائوئیسم بین یین و یانگ تضاد وجود دارد، اما همین تضاد باعث ایجاد وابستگی میان آن‌ها می‌شود و نتیجه آن تعادل را به وجود می‌آورد. سوال فنگ شویی چیست، تنها یک پاسخ با یک جواب معین ندارد؛ بلکه دنیایی است که قدمت هزاران ساله تمدن شرق در آن نهفته است. با توجه به سنت و متون مربوطه، فنگ شویی بیان می‌کند که همه چیز با درجه‌های مختلف از پنج عنصر چوب، آتش، زمین، فلز و آب تشکیل می‌شود که هر یک با رنگ مخصوص به خود نشان داده می‌شوند. این تشکیل ترکیب‌ها زمانی که در کنار هم قرار بگیرند، به خودی خود پاسخ سوال فنگ شویی یعنی چه را به نمایش می‌گذارند.

فنگ شویی چیست؟

هر کدام از این پنج عنصر می‌توانند بر هم اثر متقابل داشته و فعل و انفعال‌های سازنده و مخرب به وجود بیاورند. مثلاً آب، باعث رشد درخت و تشکیل چوب می‌شود، چوب توسط آتش می‌سوزد و از بین می‌رود، آب آتش را خاموش می‌کند. این‌ها نمونه‌های اثرات متقابل هستند. عناصر دیگر نیز به همین شکل یک چرخه طبیعی را شکل می‌دهند.

نقشه انرژی فنگ شویی که «باگوا (bagua)» نامیده می‌شود، یک هشت وجهی است که حاوی نمادهای چینگ می‌باشد و در آن از علوم و فقه شانگهای بهره برده شده است. بهتر است بدانیم که دانستن باگوا به شما کمک می‌کند تا ارتباط بین مناطق و اشیاء مختلف خانه را بهتر درک کنید و میان آن‌ها بهترین اتصال را به وجود بیاورید.

باگوا اساساً یک الگوی نقشه برداری از محیط خانه است که به وسیله آن شما می‌توانید محیط خانه را سرشار از عشق، سلامت و ثروت کنید. همچنین می‌توانید برای تعیین نحوه قرار گیری مبلمان و دیگر اشیاء درون خانه با حداکثر کارایی آن‌ها استفاده ببرید. اولین محل استفاده از نقشه باگوُا، ورودی خانه برای به جریان انداختن انرژی است و سپس اتاق‌ها و بعد مناطق باقی مانده. به عنوان مثال فضای خردمند محل قرار گیری کتاب‌ها و کتاب خانه در خانه است در حالی که فضای عشق محلی است که به طور مثال قاب عکس عروسی در آن محل قرار می‌گیرد.

فنگ شویی چیست؟

با این که سوال فنگ شویی به چه معنی است در بطن خود هزاران پاسخ دارد، اما آشنایی با اصول اولیه آن شما را در مسیر پیدا کردن متدهای فنگ شویی جلو خواهد انداخت.

قطب نمای فنگ شویی چیزی شبیه به یک قطب نمای معمولی است. این قطب نما اساساً با ویژگی‌های قطب نمای مغناطیسی مورد استفاده در زندگی روزمره اختراع شده است تا موقعیت قرار گیری اشیا و حتی خود ساختمان را به درستی تعیین کند. به این قطب نما لو – پِن می گویند، لو به معنی همه چیز و پن به معنی کاسه است. باستانیان بر این باورند که همه‌ اسرار هستی در این قطب نما نهفته و با آن می‌توان به ناشناخته‌ها دست یافت.

این قطب نما برای تعیین جهت درست به‌کارگیری لوازم و اشیا و هم چنین محل صحیح چیدمان آن‌ها در خانه استفاده می‌شود. به منظور به‌کارگیری اصول فنگ شویی در محیط نیازی به داشتن این قطب نما نیست، بلکه کافیست با یک تعیین جهت مغناطیسی که با آهنربای معمولی نیز امکان پذیر است، همه چیز را سر جای خود قرار دهید. اما اگر تصمیم گرفته‌اید که در این موضوع عمیقاً وارد شوید، وجود قطب نمای مذکور بینش پیچیده‌ای برای شما فراهم خواهد کرد.

فنگ شویی برای بهبودی زندگی شما درمان‌هایی را ارائه می‌کند که تاثیر آن در گذشته ثبت و مشخص شده است.

فنگ شویی چیست؟

حال که پاسخ سؤال فنگ شویی چیست را دانستیم به سراغ کاربردهای آن و نحوه به کارگیری فنگ شویی در خانه و محیط کار خواهیم پرداخت. از استفاده از آکواریوم در خانه به منظور جذب کردن موفقیت تا استفاده از کریستال‌ها و ساعت‌ها برای سایر مقاصد شخصی در خانه، همه این‌ها راه‌هایی هستند که به شما کمک می‌کنند تا انرژی را در خانه خود تقویت کرده و حال خوب به محیط تزریق کنید.

فنگ شویی بر روی رنگ نیز تمرکز بالایی دارد. شگفت انگیز است که چگونه رنگ‌های موجود بر روی دیوارها، مبلمان و اکسسوری‌ها طوری انتخاب شوند که جریان انرژی در خانه شما را تحت تأثیر قرار دهند. اگر شما عاشق دکوراسیون خود هستید اما هیچ راه چاره‌ای ندارید که با وارد کردن فنگ شویی در محیط خانه خود باز هم از روش قدیمی خودتان استفاده کنید، شما باید از پالت‌های رنگی استفاده کنید که برای خانه شما سودمند و مفید باشند. این فنگ شویی است که شما را در مسیر قرار خواهد داد.

فنگ شویی چیست؟

آموزش‌هایی برای مهارت در فنگ شویی وجود دارد که به صورت پراکنده در اینترنت آن‌ها را مشاهده کرده‌اید یا می‌کنید. اما در این بین مدارسی وجود دارند که به صورت سنتی و با متد واقعی فنگ شویی را برای علاقه‌مندان تدریس می‌کنند. در بعضی از این مدارس تعالیم بودایی دخالت دارند که سبک و سیاق مذهبی به خود گرفته‌اند و در بعضی دیگر نیز با روش‌های مدرن تلفیق شده‌اند که این مورد بیشتر مورد پسند اروپایی‌ها و سبک زندگی غربی می‌باشد.

فنگ شویی چیست؟

شما با ورود به این حیطه با یک جنبه از احترام به نمادها در فرهنگ فنگ شویی آشنا خواهید شد که باید با هوشمندی از ظرفیت‌های آن بهره ببرید. هنگامی که به سطح بالا در آموزش‌های خود در زمینه فنگ شویی دست پیدا کنید، نتایج قویی از آن خواهید دید که بسیار گسترده‌تر محیط شما را در بر خواهد گرفت. هر چند با پاسخ دادن به فنگ شویی چیست برخی از سطوح آسان و قابل درک آن را شناختید، اما برای رسیدن به دانش اصلی و هسته آن سال‌ها مطالعه و تحقیق نیاز است. مثال رسیدن به فنگ شویی همانند رسیدن به علوم طب سنتی در چین راهی پر پیچ و خم و طولانی است، به طوری که هر چه بیشتر پیش بروید بیشتر نیاز دارید یاد بگیرید.

 

 

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
0
1
انرژي چي يا نيروي دروني در همه انسانها وجود دارد اما شناخت و تقويت و بكارگيري ان نيازمند تمرينات و روشهاي خاصي است، علم و دانش امروزي قادر به شناخت تواناييهاي نيروي دروني نيست
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار