بهترین کتاب‌های روانشناسی در دانشگاه
کد خبر: ۲۱۳۲۳۴
تاریخ انتشار: 2021 June 01    -    ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۰

بهترین کتاب‌های روانشناسی در دانشگاه

روانشناسی چیست؟

روانشناسی مطالعه ذهن و رفتار است که شامل تأثیرات زیست شناختی، فشارهای اجتماعی و عوامل محیطی است که بر چگونگی تفکر، عملکرد و حس افراد تاثیر می گذارد. با استفاده از علم روانشناسی، روانپزشکان (متخصص اعصاب و روان) و روانشناسان به معالجه اختلالات روانی و شناخت روان انسان ها مشغول اند. به عبارت‌های دیگر، روانشناسی علمی است که در آن درباره حالات روانی و رفتار آدمی تحقیق و بررسی می‌شود، روان‌شناسی به رفتار و فرایندهای روانی می‌پردازد. منظور از «رفتار»، همه حرکات، اعمال و رفتار قابل مشاهده مستقیم و غیرمستقیم است، و منظور از «فرایندهای روانی»، چیزهایی همچون: احساس، ادراک، اندیشه، هوش، شخصیت، هیجان و انگیزش و حافظه… است.

بهترین کتاب‌های روانشناسی در دانشگاه

در این مطلب شما را با 5 کتاب روانشناسی مهم و معتبر آشنا می کنیم که هر کدام در حوزه خود جز بهترین ها می باشد.

  1. زندگی خود را دوباره بیافرینید

جفری یانگ در این کتاب اعتقاد دارد که بخشی از مشکلات ما در زندگی به دلیل تجربیاتی است که از دوران کودکی همراه ما بوده. در واقع یانگ با تکیه بر آرای فروید، باور دارد که ما باید برای ایجاد تغییرات بنیادی در وجودمان، کودک درونمان را به خوبی بشناسیم.

در این راستا در ابتدای کتاب مجموعه سوال‌هایی می‌پرسد که نشان می‌دهد هر کدام از ما درگیر کدام تله زندگی هستیم. پس از اینکه متوجه شدیم از میان این ۱۱ تله اصلی، درگیر کدامیک هستیم، به ما با ذکر مثال‌هایی واقعی نشان می‌دهد چه باید کرد و چگونه باید این تله‌ها را از سر راهمان برداریم.

این کتاب با زبانی ساده و سرراست می‌تواند به هر کدام از ما کمک کند در جهت رشد شخصیت و داشتن تعامل بهتر با اطرافیانمان قدم برداریم.

  1. پارادوکس+ برنامه زمانی= درمان

این کتاب مدل کامل زوج درمانی به روش PTC به عنوان درمانی یکپارچه نگر، با استمداد و استعانت از اصول و مفاهیم نظریه های روان پویایی، رفتاری، شناختی و سیستمی؛ و با تجمیع فنون مورد استفاده در رویکردها و روش های درمانی برخاسته از این نظریه ها، مدلی نوین از زوج درمانی ارائه میکند. در این کتاب درمان مدل کامل زوج درمانی برنامه زمانی مدیریت نوبتی، نحوه تجویز تکالیف درمانی، پی گیری جلسات درمان، مکانیسم های تاثیرگذاری برنامه زمانی گفت و گوی دو جانبه پارادوکسی و برنامه زمانی مدیریت نوبتی، چگونگی پایان بخشیدن به درمان، بازگشت مشکلات و تعارضات زوجین و نقش درمانگر و زوجین در زوج درمانی PTC بر اساس گزارش کامل جلسات درمان دوازده زوج با مشکلات متفاوت، آشنا خواهیدشد. مدل كامل روان‌درمانی PTC، مدلی از پارادوكس‌درمانی را معرفی می‌كند كه مبانی، مفروضه‌ها و مدل‌های نظری مختلف را در نظمی نوین یكپارچه كرده است. برخی از ویژگی‌های اختصاصی و انحصاری مدل كامل روان‌درمانی PTC عبارتند از: درمانی بسیار ساده، كوتاه مدت و تمام عیار است؛ درمانی كاملا اقتصادی، اخلاقی و غیرتهاجمی است؛ علاوه بر این كه تغییرات عمیق شخصیتی را با سرعت امكان‌پذیر می‌كند؛ استفاده از داروهای روان‌پزشكی را به كمتر از 20 درصد كاهش می‌دهد؛ مراجع را به درمانگر تبدیل می‌كند و كمترین شانس را برای بازگشت بیماری باقی می‌گذارد.

بهترین کتاب‌های روانشناسی در دانشگاه

  1. نگاهی تطبیقی به نظریه ها در روانشناسی رشد

ویراست ششم کتاب نگاهی تطبیقی به نظریه‌ها در روانشناسی رشد برای استفاده در دوره‌های مختلف اعم از سطوح مقدماتی تا تکمیلی مناسب است.

این کتاب شیوه‌های سودمند مقایسه نظریه‌ها را خاطرنشان می‌سازد؛ مفاهیم بنیادین بیش از بیست نظریه را توصیف و مجموعه‌ای از مباحث مشترک در بسیاری از نظریه‌ها را تحلیل می‌کند.کتاب نگاهی تطبیقی به نظریه‌ها در روانشناسی رشد به خوبی، ویژگی‌های مربوط به یک کتاب درسی کلاسیک را دار و به تنهایی می‌تواند دانش پایه در زمینه اطلاعات مربوط به نظریه‌های رشد را در اختیار دانشجویان قرار دهد.

 

  1. اصول و مبانی مشاوره

این کتاب توسط آقای مهدی گنجی مورد ترجمه قرار گرفته شده است.این کتاب دارای هفده فصل است که به ترتیب عبارتند از: مشاوره در گذشته و حال، ابعاد شخصی و حرفه ای مشاور، جنبه های اخلاقی و قانونی مشاوره، مراحل مشاوره: اغاز، مراحل مشاوره: مشاوره، مراحل مشاره: پایان، نظریه های مشاوره: روان کاوی، آدلری و انسان گرا، نظریه های مشاوره: رفتاری، شناختی، سیستمیک، فشرده و بحران، مشاوره گروهی، مشورت، ارزیابی و تحقیق، آزمون - سنجش و تشخیص در مشاوره، مشاوره شغلی، مشاوره خانواده و زناشویی، مشاوره مدرسه، مشاوره دانشجویی و مشاوره درباره سوء مصرف مواد و بدرفتاری و مشاوره با افراد معلول.

     این کتاب بدون غلو غنی ترین منبع بین تمام کتب مبانی و مقدمات مشاوره محسوب می شود و به تنهایی دربرگیرنده تقریبا تمام حوزه های اساسی مشاوره است. از نظر من خارج از بحث کنکور حتما هر دانشجوی مشاوره باید در کتابخانه شخصی خود این کتاب را داشته باشد زیرا هم مسائل گسترده ای در آن مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و هم اینکه مطالب آن برخلاف بسیاری از کتب این حوزه که متاسفانه قدیمی و کهنه شده است، بروز می باشد.

بهترین کتاب‌های روانشناسی در دانشگاه

5.آسیب شناسی روانی (روانشناسی نابهنجاری)

آسیب شناسی روانی موضوع مهمی در حوزه فعالیت روان شناسان بالینی و روان پزشکان است که هدف آن مطالعه سبب شناسی، بررسی روند شکل گیری، و توصیف علائم و نشانه های اختلالات روانی و شرح و توصیف اختلال های ذهنی و رفتاری است، که به طور تلویحی – تصریحی دلالت بر وجود نوعی نابهنجاری و ناسازگاری دارند. این شاخه از علم روان شناسی بالینی و روان پزشکی با تاکید بر ماهیت نشانه ها، علائم و طبقه بندی اختلالات روانی، دستیاران روان پزشکی و دانشجویان روان شناسی بالینی را برای تشخیص و تبیین اختلالات روانی یاری می دهد.
سازمان بندی موضوعی کتاب به گونه ای تنظیم شده است که در حد ممکن فراگیرندگان را با مصرف زمان کمتربا ماهیت آسیب شناسی درد و بعد مفهومی و بالینی آن آشنا کند.پس از معرفی هر مبحث و آشنا شدن با معیارهای تشخیصی و موارد بالینی، عواملی را که در شکل گیری هر اختلال مطابق یافته های جدید دخالت داشته اند به صورت جداگانه در حجم قابل قبول ارائه کرده است. علاوه بر آن عوامل خطرساز مشترک برای هریک از اختلالات نیز به صورت عناوین فرعی آن فصل توضیح داده شده است. هر کدام از اختلالات از منظر رویکردهای مختلف به بحث گذاشته شده و در پایان این بخش روش های درمانی رایج و مؤثر هر اختلال به صورت جدول و تشریحی ارائه شده است، لازم به ذکر است که در پایان هر مبحث اختصاصی،خلاصه آن نیز جهت مرور سریع برای خواننده فراهم آمده است.در فصول 16 و 17درمان های روان شناختی با تاکید بر عوامل قومی و فرهنگی به صورت جداگانه معرفی شده و در پایان موضوعات قانونی و اخلاقی در خصوص مسائل و مشکلات بسیار از تشخیص تا درمان و حفظ حرمت و انسانیت و آزادی هر فردی که دارای اختلال است به بحث گذاشته شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار