راهکارهای ساده در درمان قرمزی پوست صورت
کد خبر: ۲۱۳۰۱۰
تاریخ انتشار: 2021 May 31    -    ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
اگر پوست دائم دچار قرمزی می‌شود، باید این موضوع را پیگیری کرد، زیرا ممکن است ریشه‌ی قرمزی پوست صورت در بیماری‌های جدی‌تری باشد. اگر قرمز شدن پوست همراه با آزردگی و درد چشم‌ها یا ضخیم‌شدن پوست در ناحیه‌ی بینی باشد، احتمال کاهش دید چشم، بدشکل شدن پوست یا مسدود شدن راه‌های تنفسی وجود دارد.

درمان قرمزی پوست صورت

درمان قرمزی پوست صورتاختصاصی «تابناک با تو» - قرمزی پوست صورت عارضه‌ای که برای خیلی از افراد پیش آمده است و می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد. برای اینکه بتوانیم آن را درمان کنیم ابتدا باید بفهمیم علت قرمز شدن پوست چیست. آیا فقط به‌خاطر آفتاب سوختگی یا شرم و خجالت است یا خبر از مشکل جدی‌تری می‌دهد؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با علائم قرمزی پوست صورت، دلایل و راه‌های درمان خانگی آن آشنا کنیم.

چه کسانی بیشتر درمعرض قرمزی پوست صورت هستند؟

* افرادی که پوست صورت رنگ‌پریده و بی‌رنگ دارند؛
* زنان بیشتر در معرض دچار شدن به قرمزی پوست صورت هستند؛
* مردان درصورت دچار شدن به قرمزی پوست صورت این مشکل را شدیدتر تجربه می‌کنند؛
* کسانی که سریع سرخ می‌شوند و این حالت توأم با ایجاد گرما در پوست است؛
* افرادی که الکل مصرف می‌کنند.

چه موقع قرمزی پوست صورت بیشتر رخ می‌دهد؟

قرمزی پوست صورت معمولا در تابستان رخ می‌دهد، زیرا:

* گرما باعث گشاد و باز شدن رگ‌ها می‌شود؛
* قرار گرفتن پوست درمعرض خورشید و باد باعث تحریک، خشکی و سوختگی آن می‌شود؛
* هنگام ورزش‌کردن نیز به‌دلیل گردش خون بیشتر، امکان سرخ شدن زیاد است؛
* در هنگام استرس نیز فشار خون افزایش می‌یابد؛
* تغییر دما مانند رفتن از مکانی گرم به محیطی سرد نیز پوست را قرمز می‌کند.

پوست وجود داشته باشند، اما روی پوست افراد بیمار بسیار پرتعدادترند.

آیا قرمزی پوست مشکلی جدی است؟

قرمز شدن پوست صورت به‌شکل خفیف به‌ندرت مشکلی جدی ایجاد می‌کند. البته ازلحاظ کاهش اعتماد به نفس و در جمع می‌تواند باعث اثرات و عواقبی شود که روابط و حرفه‌ی فرد تحت‌الشعاع آنها واقع می‌شود. اگر پوست دائما دچار قرمزی می‌شود، باید این موضوع را پیگیری کرد، زیرا ممکن است ریشه‌ی قرمزی پوست صورت در بیماری‌های جدی‌تری باشد. اگر قرمز شدن پوست همراه با آزردگی و درد چشم‌ها یا ضخیم‌شدن پوست در ناحیه‌ی بینی باشد، احتمال کاهش دید چشم، بدشکل شدن پوست یا مسدود شدن راه‌های تنفسی وجود دارد.

۸ مشکل رایج پوستی که می‌تواند باعث قرمزی پوست شوند

درمان قرمزی پوست صورت

۱. خارش پوستی نامشخص

پوست متورم و آزرده دچار خارش می‌شود. گاهی وجود خارش روی پوست عادی تلقی می‌شود و در برخی موارد نیز این مشکل توجیه‌شدنی نیست و نمی‌توان برای آن علتی درنظر گرفت. مثلا قرمز شدن پوست بازو در اثر ترشح مواد شیمیایی از ماست‌سل‌ها در این ناحیه باعث بروز قرمزی می‌شود. البته چنین نوعی از قرمز شدن پوست کاملا طبیعی است. در این مواقع نیازی به پیگیری موضوع نیست؛ مگر اینکه قرمزی شدیدتر بشود. در این صورت باید به پزشک مراجعه کنید.

احتمال وقوع این مشکل زیاد است.
قرمزی صورت از بارزترین علائم آن است.
قرمزی صورت همیشه در این نوع از خارش رخ می‌دهد، اما هرگز نباید منتظر سایر علائم مانند تب باشید.
برای پیگیری باید منتظر بمانید و صبر کنید تا ببینید اوضاع چگونه پیش می‌رود.

۲. درماتیت تماسی آلرژیک

این مشکل پوستی نیز به‌گونه‌ای است که به‌خاطر وجود محرک حساسیت‌زا پوست تحریک و ملتهب می‌شود. مواد مختلفی مانند مواد آرایشی، صابون، برخی از گیاهان و فلزات و برخی رایحه‌ها می‌توانند موجب حساسیت شوند. این مشکل به‌سادگی در منزل حل می‌شود. اصلی‌ترین راه درمان، دوری از مواد محرکی است که باعث التهاب پوستی می‌شوند. استفاده از مرطوب‌کننده‌ها نیز برای کاهش التهاب پوستی مفید هستند.

این مشکل پوستی رایج است.
قرمزی، خارش و پوسته‌پوسته شدن از عوارض درماتیت تماسی آلرژیک است.
این مشکل همیشه با قرمزی پوست صورت همراه است.‌
می‌توان با خوددرمانی این مشکل را حل کرد.

۳. آکنه روزاسه

درمان قرمزی پوست صورت

آکنه مشکلی طولانی‌مدت است که می‌تواند پوست و گاهی چشم‌ها را تحت‌تأثیر قرار بدهد. آکنه روزاسه باعث ایجاد جوش و قرمزی می‌شود و در زنان و کسانی که پوست رنگ‌پریده و بیش‌ازحد سفید دارند، رایج‌تر است. آکنه روزاسه بیشتر برای افراد میان‌سال و مسن اتفاق می‌افتد. برای رفع این مشکل باید به پزشک مراجعه کنید؛ ضمن اینکه آزمایش خاصی نیز برای تشخیص آن وجود ندارد. درمان قطعی برای آکنه روزاسه وجود ندارد، اما ژل بریمونیدین، لیزردرمانی و حتی آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند از شدت علائم بکاهند.

این مشکل نسبتا رایج است.
برآمدگی سفید و صورتی، قرمزی و زبری پوست صورت و بینی، افزایش خارش ازجمله نشانه‌های آکنه روزاسه است.
این مشکل هم با قرمزی پوست صورت همراه است.
برای درمان باید به پزشک عمومی مراجعه کنید.

۴. سلولیت

سلولیت صورت نوعی عفونت پوستی است که از بخش‌های دیگر بدن مانند دهان یا سینوس‌ها می‌آید و نیاز به درمان آنتی‌بیوتیکی دارد. از علائم سلولیت می‌توان به درد، قرمزی پوست، گرما و التهاب در ناحیه‌ی عفونی اشاره کرد. برای جلوگیری از پخش عفونت باید به پزشک عمومی یا مرکز فوریت‌های پزشکی مراجعه کرد تا مصرف آنتی‌بیوتیک هر چه زودتر شروع بشود.

بروز سلولیت چندان رایج نیست.
از علائم آن می‌توان به تب، خارش، قرمزی پوست، التهاب و درد در صورت اشاره کرد.
سلولیت همیشه با قرمزی پوست صورت همراه است.
برای درمان باید به پزشک عمومی مراجعه بشود.

۵. آنافیلاکسی

آنافیلاکسی با ایجاد تغییراتی در تنفس و ضربان قلب شروع می‌شود. این تغییرات ناشی از واکنش نسبت به عاملی حساسیت‌زا هستند. این مشکل بسیار خطرناک است و می‌تواند موجب مرگ بشود. در صورت بروز علائم آنافیلاکسی حتما باید با مرکز فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید. درصورتی‌که از سوی پزشک مجوز داشته باشید، می‌توانید از آمپول اپی‌نفرین هم استفاده کنید. اما هرگز بدون اجازه‌ی پزشک نباید از این آمپول استفاده کنید.

آنافیلاکسی نادر است.
حالت تهوع و استفراغ، نفخ شکم، سردرد، درد‌های شکمی و خوب نبودن حال عمومی از نشانه‌های این بیماری است.
برای درمان باید به مرکز فوریت‌های پزشکی مراجعه کنید.

۶. لوپوس

لوپوس نوعی بیماری است که در آن سیستم خودایمنی به‌اشتباه به بافت‌ها و سلول‌های بدن حمله می‌کند. این حمله باعث آسیب رسیدن به رگ‌های خونی، مفاصل، بافت‌ها و سایر ارگان‌ها می‌شود. برای تشخیص این بیماری باید به پزشک عمومی مراجعه کنید. هیچ آزمایش خاصی برای تشخیص وجود ندارد و گاهی هفته‌ها و ماه‌ها شناسایی این مشکل به طول می‌انجامد. درمان قطعی برای لوپوس هم وجود ندارد، اما می‌توان با دارودرمانی و تغییر سبک زندگی، آن را کنترل کرد.

لوپوس نادر است.
درد مفاصل، خستگی، اضطراب، حالت تهوع و خلق افسرده از نشانه‌های لوپوس است.
برای بررسی مشکل در وهله اول باید به پزشک عمومی مراجعه شود.

درمان قرمزی پوست صورت

۷. سرخک

سرخک نوعی عفونت است که در کودکان ایجاد می‌شود. خارش در این بیماری ویروسی از سر شروع می‌شود و به سایر نقاط بدن تسری پیدا می‌کند. حرف زدن، سرفه و عطسه‌ی فرد بیمار به‌سادگی باعث سرایت این بیماری به دیگران می‌شود. بعد از معاشرت با فرد مبتلا باید نهایتا تا ۷۲ ساعت به پزشک مراجعه کنید. نوزادان نیز پس از قرار گرفتن در معرض این ویروس باید واکسن بزنند. در غیر این صورت، بیماری به‌راحتی به بدن شما منتقل می‌شود.

سرخک نیز بیماری رایجی نیست.
تب، بی‌اشتهایی، بد بودن حال عمومی بدن، سرفه‌ی خشک یا همراه با خلط از نشانه‌های این بیماری است.
برای درمان باید به پزشک عمومی مراجعه بشود.

۸. واکنش یاریش-هرکس‌هایمر

وقتی بیماری از آنتی‌بیوتیک‌هایی برای درمان بیماری استفاده می‌کند که با بدن او سازگاری ندارند، دچار واکنش یاریش-هرکس‌هایمر می‌شود. بعد از دچار شدن به این مشکل سریعا باید به مرکز فوریت‌های پزشکی مراجعه کنید.

این مشکل نادر است.
سردرد، تب، درد ماهیچه، خارش و سرگیجه از نشانه‌های آن است.
برای درمان سریعا به اورژانس بروید.

راه‌هایی برای درمان قرمزی پوست صورت با مواد طبیعی

قرمزی پوست صورت می‌تواند علت‌های گوناگونی داشته باشد، اما راه‌های زیادی وجود دارد که می‌تواند این علائم را در صورت تان تسکین بدهد. چه صورت شما رنگ قرمزی دارد یا حتی بدتر از آن، لکه‌های قرمز رنگ قرمز دارد صورت شما نشانه پوست ناسالم است و همچنین می‌تواند شما را ناراحت و ناامید کند. خوشبختانه درمان‌های خانگی ساده و موثر زیادی وجود دارند که می‌توانند به سرخ شدن صورت کمک کنند.

۱. کمپرس سرد برای درمان قرمزی پوست صورت:

چند مکعب یخ را با حوله نازک بپوشانید. به آرامی کمپرس را روی صورت خود برای یک دقیقه بمالید. چند دقیقه استراحت کنید و دوباره تکرار کنید. این کار را در موارد لازم انجام دهید.

احتیاط:یخ را مستقیماً روی پوست اعمال نکنید، زیرا می‌تواند باعث سرمازدگی و آسیب به سلول‌های پوست شود.

۲. درمان قرمزی پوست با آلوئه ورا:

برگ آلوئه ورا را باز کنید و ژل را استخراج کنید. ژل را روی پوست خود بمالید. بگذار خشک شود. با آب ولرم بشویید و با حوله نرم پوست خود را خشک کنید. چندین بار در روز تکرار کنید تا قرمزی از بین برود.

۳. ماسک آرد جو برای درمان قرمزی پوست:

آب کافی را به دو قاشق سوپ خوری آرد جو مخلوط کنید تا خمیری درست شود. آن را روی صورت خود بمالید. بگذارید قبل از شستن با آب گرم به مدت ۱۰ دقیقه بماند. این درمان ساده را روزانه انجام دهید تا زمانی که دیگر قرمزی روی صورت شما نباشد.

روش ۲:

برای آماده کردن این ماسک، شما به:نصف فنجان آب، یک فنجان جو و دو قاشق سوپ خوری شیر کامل نیاز دارید. جو را تا زمانی که آب کاملاً خیس شود، در آب خیس کنید. شیر را با جو مخلوط کنید و خوب ترکیب کنید. مخلوط را روی پوست بمالید و حداقل نیم ساعت بگذارید. آن را با استفاده از آب سرد بشویید.

هر روز به طور کامل درمان را تکرار کنید.

درمان قرمزی پوست صورت

۴. درمان قرمزی پوست با خیار:

خیار را برش دهید. برش‌های خیار را به مدت حداقل ۱۵ دقیقه در یخجال قرار دهید تا خنک شوند. یک برش خنک روی ناحیه تحت تاثیر قرار دهید. آن را با یک تکه خیار خنک دیگر جایگزین کنید. این کار را برای چند دقیقه در یک زمان انجام دهید. این درمان را چندین بار در روز تکرار کنید.

۵. چای سبز مفید برای درمان قرمزی پوست:

یک فنجان چای سبز درست کنید و برای چند دقیقه آن را در یخچال بگذارید. یک پارچه را در چای سرد خیس کنید. چند دقیقه دستمال را روی صورت خود بگذارید. این روش درمانی را بار‌ها و بار‌ها برای نتایج موثر تکرار کنید.

۶. درمان قرمزی پوست با عنبر سائل:

یک تکه پنبه را در کمی عنبر سائل خیس کنید. آن را برای چند دقیقه در ناحیه تحت تاثیر قرار دهید. این کار را چند روز تکرار کنید.

۷. عسل مانوکا برای درمان قرمزی پوست:

آرام، کمی عسل مانوکا روی صورت خود بمالید. به آن اجازه دهید تا برای چند دقیقه بماند و سپس با آب ولرم بشویید. پس از آن، از یک مرطوب کننده سبک اعمال کنید. این کار را هر روز انجام دهید.

۸. درمان قرمزی پوست با سرکه سیب:

به نسبت‌های مساوی آب و سرکه سیب را مخلوط کنید، یک لایه پنبه‌ای را در این محلول فرو ببرید و روی پوست آسیب دیده بمالید، چند دقیقه بماند و سپس با آب ولرم بشویید. این کار را هر روز انجام دهید.

هم چنین چنانچه در بخش سلامت پوست و موی نمناک گفته ایم برای کمک به التیام پوست خود از داخل، می‌توانید ۲ قاشق سرکه سیب و ۱ قاشق چای خوری عسل را در یک فنجان آب مخلوط کنید. مخلوط را دو بار روزانه بنوشید.

۹. روغن نارگیل عالی برای درمان قرمزی پوست صورت:

یک تکه پنبه را در روغن نارگیل اضافه کنید و به آرامی آن را روی قسمت‌های آسیب دیده پوست خود ماساژ دهید. آن را شب بگذارید و در صبح با آب ولرم بشویید، به مدت چند هفته آن را تکرار کنید.

گزینه دیگر اضافه کردن ۲-۳ قطره روغن درخت چای به ۱ قاشق سوپ خوری روغن نارگیل است. مخلوط روغن را روی منطقه متاثر بمالید، تا ده دقیقه صبر کنید، سپس آن را با استفاده از آب ولرم بشویید. می‌توانید از این روش درمانی استفاده کنید.

۱۰. درمان قرمزی پوست صورت با آسپرین:

۱-۲ عدد قرص آسپرین را به پودر تبدیل کنید. آب کافی را به پودر مخلوط کنید تا خمیری تشکیل شود آنرا با استفاده از گوش پاک کن روی مناظق مورد نظر بمالید. اجازه دهید تا ۱۰ دقیقه بماند، سپس آن را با استفاده از آب ولرم بشویید. از این درمان ۲ بار در روز استفاده کنید.

درمان قرمزی پوست صورت

۱۱. چای بابونه برای درمان قرمزی پوست:

این دستور العمل چای بابونه را برای رهایی از قرمزی اطراف بینی امتحان کنید:

برای تهیه این درمان باید:چای بابونه و دو فنجان آب داشته باشید. در یک کتری آب را بجوشانید، ظرف را از حرارت بردارید و به یک کاسه بریزید. کیسه‌های چای را در آب خیس کنید.

بگذارید برای چند دقیقه بماند. کیسه‌های چای را بردارید. چای را در یخچال بگذارید. برای چند دقیقه که سرد شد یک حوله کوچک صورت در چای فرو کنید. مایع اضافی را بیرون بریزید. آن را برای چند دقیقه روی صورت خود بمالید. این درمان را چهار بار در روز دنبال کنید تا وضعیت بهبود یابد.

۱۲. درمان قرمزی پوست با پک صورت شیرین بیان:

شما به این‌ها نیاز دارید:۱ قاشق سوپ خوری پودر شیرین بیان, ۱ قاشق چای خوری عسل و قاشق چای خوری ژل آلوئه ورا. تمام مواد تشکیل دهنده را در یک کاسه بریزید. دقت کنید که آن‌ها را خوب مخلوط کنید. یک لایه نازک بر روی صورت خود بمالید. قبل از شستن آن با آب گرم، چند دقیقه صبر کنید. فراموش نکنید که با یک حوله تمیز خشک کنید.

این روند را دو بار در روز به مدت هشت هفته دنبال کنید. شما می‌توانید ژل آلوئه ورا را از برگ آلوئه ورا بردارید و یا آن را از فروشگاه‌های مواد غذایی طبیعی بخرید.

۱۳. چای بابونه گاوی برای درمان قرمزی پوست:

چگونه می‌توان از کمپرس چای بابونه گاوی برای قرمزی روی صورت استفاده کرد:

برای آماده سازی کمپرس این چای، شما به دو فنجان آب و ۱ قاشق چای خوری بابونه گاوی خشک شده نیاز دارید. آب را بجوشانید و پس از جوشیدن از روی حرارت بردارید. بابونه گاوی را در فنجان بریزید و آب داغ بریزید. بگذارید برای چند دقیقه بماند. مخلوط راصاف کنید. بگذارید در یخچال سرد شود.

یک حوله خیس کنید و چای را روی صورت خود بمالید. بگذارید قبل از شستن با آب خنک بنشیند. روش تکرار را روزی یک بار تکرار کنید.
روغن‌های گیاهی برای قرمزی صورت:

۱۴. روغن کتان:

یک قاشق چای خوری روغن کتان را سه بار در روز برای ۲ ماه مصرف کنید. روغن‌های گیاهی دارای خواص ضد التهابی هستند تا التهاب پوستی مانند قرمزی صورت را کاهش دهند.

روغن‌های اسطوخودوس، آویشن، شمعدانی، رز و درخت چای بسیار مفید هستند.

۱۵. روغن اسطوخودوس:

چگونه می‌توان از روغن اسطوخودوس برای قرمزی چشم‌ها استفاده کرد:

سه قطره روغن اسطوخودوس و ۱ قاشق چای خوری روغن بادام را با هم ترکیب کنید. یک گلوله پنبه را در مخلوط روغن فرو کنید. روی صورت خود بمالید. دو بار روزانه به مدت دو بار تکرار کنید.

۱۶. روغن درخت چای:

۵ قطره روغن درخت چای و دو قاشق چای خوری عسل را مخلوط کنید. حالا محلول را روی پوست و صورت خود ماساژ دهید. یک دقیقه صبر کنید. حالا پوست یا صورت خود را با آب تمیز بشویید. این فرآیند را هر روز یک بار تکرار کنید تا قرمزی صورت برطرف شود.

۱۷. روغن نارگیل:

برای این درمان به یک قاشق چای خوری روغن نارگیل نیاز دارید. صورت خود را با تمیز کننده‌های ملایم بشویید. با حوله تمیز خشک کنید. با استفاده از یک لایه پنبه، لایه نازکی از روغن نارگیل را به کار ببرید. نیم ساعت صبر کنید و آن را پاک کنید.

دو بار در روز برای کاهش قرمزی تکرار کنید.

درمان قرمزی پوست صورت

۱۸. خواص زنجبیل برای درمان قرمزی پوست:

برای این درمان، شما به یک قاشق سوپ خوری خمیر زنجبیل, ۱۰۰ میلی لیتر آب و توپ پنبه نیاز دارید. خمیر زنجبیل تازه را با کمی آب رقیق کنید. یک توپ پنبه را در محلول قرو ببرید و خیس کنید. آن را روی صورت برافروخته بمالید. آن را برای چند دقیقه نگه دارید و بشویید.

علاوه بر این، زنجبیل را به رژیم غذایی خود برای اثرات ضد التهابی خود بر ضد قرمزی صورت اضافه کنید.

۱۹. درمان قرمزی پوست با زرد چوبه:

برای این درمان، باید ۲ قاشق چای خوری پودر زردچوبه، یک قاشق سوپ خوری ماست و یک لیوان شیر گرم تهیه کنید. یک قاشق چای خوری از پودر زردچوبه و ماست را مخلوط کنید. صورت خود را با آب گرم بشویید. لایه نازکی از مخلوط را روی صورت خود پخش کنید. بگذارید ده دقیقه بماند. با آب سرد بشویید.

پودر زرد چوبه را در یک لیوان شیر مخلوط کنید، و سپس این محلول را بخورید. این دو روش را روزی یکبار تا پایان درمان تکرار کنید.

۲۰. وازلین مناسب درمان قرمزی پوست:

صورت خود را با آب گرم بشویید و خشک کنید، حالا لایه نازکی از وازلین روی صورت خود بمالید، بگذارید یک شب بماند. این فرآیند را هر شب قبل از اینکه به رختخواب بروید، تکرار کنید.

درمان‌های خانگی برای رفع قرمزی پوست صورت چیست؟

برای درمان خانگی این مشکل می‌توان از موادی مانند عسل، خیار، چای بابونه‌ی کیسه‌ای، آلوئه‌ورا استفاده کرد. برای مثال با قرار دادن مستقیم قطعات خیار روی پوست می‌توان به آن آرامش بخشید، آن را خنک کرد و از میران قرمزی کاست. با ترکیب خیار و جوی دوسر هم می‌توان ماسک خوب و مفیدی تهیه کرد.

ماسک مناسب دیگر برای کاهش قرمزی پوست، ترکیب گل رس، پوره‌ی میوه یا آب را با گل رسِ مخصوص ماساژ صورت مخلوط کنید و به‌مدت ۲۰ دقیقه روی پوست بگذارید. سپس پوست را با آب گرم بشورید. یادتان باشد که اگر به روزاسه مبتلا هستید، باید از هر چیزی که پوست‌تان را تحریک می‌کند، دوری کنید. سیگار، کافئین و موادغذایی تند و ادویه‌دار برای شما خوب نیستند.

کاهش التهاب با درمانی خانگی

قرمزی و التهاب پوست می‌تواند به‌خاطر خشکی بیش‌ازحد یا تحریک عاملی حساسیت‌زا و آکنه رخ بدهد. عسل دارای خواص طبیعی ضدالتهاب است؛ بنابراین به کمک ماسک عسل می‌توان از التهاب پوست کاست. ابتدا باید صورت خود را با آب گرم بشویید، سپس ماسک عسل را به‌مدت ۳۰ دقیقه روی نقاط قرمز پوست خود بگذارید و یادتان باشد، درصورتی‌که قرمزی پوست شما ناشی از آفتاب‌سوختگی است، نباید از این ماسک استفاده کنید.

بلغور جوی دوسر نیز خواص ضدالتهابی دارد. استفاده از این ماده برای شستن پوست نه‌تن‌ها به رفع خشکی بلکه به از بین بردن التهاب ناشی از قرمزی پوست هم کمک می‌کند. اگر هم احساس می‌کنید که پوست شما به‌خاطر خشکی بیش‌ازحد قرمز می‌شود، از ماسک آلوئه‌ورا برای مرطوب‌سازی استفاده کنید.

برای کاهش قرمزی ناشی از آفتاب‌سوختگی هم می‌توانید از ترکیب آلوئه‌ورا، سرکه‌ی سفید و سرکه سیب استفاده کنید. مواد زیر نیز برای کاهش قرمزی مفید هستند:

درمان قرمزی پوست صورت

ماست
روغن اسطوخدوس
چای سرد و بابونه
قطعات خیار

روغن نارگیل و فراورده‌های آن نیز می‌توانند به رفع قرمزی ناشی از سوختگی آفتاب کمک کنند، زیرا دارای خواص آنتی‌اکسیدانی است. مکانزیم عمل این ماده در رفع قرمزی چندان مشخص نیست، اما در طب سنتی هندی آیوروِدا نیز زیاد استفاده می‌شود. به‌نظر می‌رسد که نارگیل وارد پوست و ساختار سلول‌های مرتبط با بافت پوستی می‌شود و از تخریب بیشتر پوستی جلوگیری می‌کند. ضمنا این ماده آنتی‌باکتریال و محافظت از پوست در برابر اشعه فرابنفش هم دارد. با این حال نمی‌توان آن را جایگزین ضدآفتاب کرد.

همیشه از ضدآفتاب استفاده کنید و درمعرض آفتاب کلاه به سر داشته باشید.
پوست خود را همیشه تمیز نگه دارید و آن را با آب خنک و پاک‌کننده‌های ملایم بشویید. پاک‌کننده‌ها نه خیلی خشک باشند و نه خیلی مرطوب.
در شرایطی که مشکل خیلی جدی نیست، از برخی دارو‌های بدون نسخه هم می‌توان کمک گرفت.
سبک زندگی خود را برای داشتن اوقاتی بدون استرس تغییر بدهید.

تغییرات سبک زندگی برای رهایی از قرمزی صورت:

مهم است که شما بتوانید محرک‌ها را شناسایی کرده و از محرک‌ها جلوگیری کنید. در اینجا چند مورد سبک زندگی برای رهایی از صورت قرمز و التهابات پوستی وجود دارد.

از صابون‌های زمخت و مواد آرایشی ناشی از مواد شیمیایی اجتناب کنید.

همیشه آرایش را قبل از رفتن به خواب پاک کنید تا از تجمع کثیفی و باکتری جلوگیری کنید.

قبل از هر روز آفتابی، آماده سازی خوبی داشته باشید. سعی کنید یک کلاه لبه پهن داشته باشید که صورت شما را در سایه نگه می‌دارد. علاوه بر این، از کرم ضد آفتاب بالا برای رهایی از آفتاب سوختگی سرخ استفاده کنید.

غذا‌های تند، سیگار و الکل می‌تواند شیوع روزاسه را تحریک کند. سعی کنید خود را کاهش دهید و از شر آکنه روزاسه خودداری کنید.

استرس یکی از محرک‌های اولیه برای ایجاد مشکل آکنه است. التهاب پوست آکنه به قرمزی صورت منجر می‌شود. دستورالعمل‌های مربوط به استرس را در مورد قرمزی صورت از آکنه دنبال کنید.

کم آبی عامل حیاتی دیگری برای التهابات پوست و صورت قرمز است. استفاده از آب و دیگر مایعات به صورت روزانه برای مدیریت این شرایط مهم است.

چه زمانی برای درمان قرمزی پوست باید به پزشک مراجعه کرد؟

قرمزی صورت معمولاً بی ضرر است. اما اگر علائم زیر را می‌بینید، باید به پزشک مراجعه کنید:

این اتفاق به طور مکرر تکرار می‌شود و درمان‌های خانگی روی آن کار نمی‌کنند.

قرمزی به خاطر گرما، ورزش و یا واکنش احساسی نیست.

علائم دیگری مثل تپش قلب و اسهال دارید.

شما رگ خونی قابل مشاهده کوچکی روی صورت دارید.

درمان قرمزی پوست صورت

نتیجه گیری

قرمزی و خارش پوست صورت می‌تواند به دلایل متفاوتی اعم از تغییرات دمای هوا، شرایط روحی (مانند استرس و اضطراب)، حساسیت و یا برخی بیماری‌های جسمانی باشد؛ بنابراین ریشه یابی و درمان مناسب قرمزی پوست صورت را به متخصص پوست و مو بسپارید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار