افراد چقدر باید درباره واتس اپ نگران باشند؟
کد خبر: ۲۱۲۸۰۶
تاریخ انتشار: 2021 May 28    -    ۰۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۵
واتس‌اپ یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های مولتی‌پلتفرم است که به منظور پیام دادن طراحی شده است. ماهانه حدود ۱۰ درصد کل انسان‌های کره زمین به طور فعال از واتس‌اپ استفاده می‌کنند. اگر برای استفاده از واتس‌اپ به مشکلاتی برخورده‌اید در اینجا راه‌هایی برای رفع مشکلات رایج آن روی اندروید ارائه شده است.

همه چیز درباره واتساب

همه چیز درباره واتساباختصاصی «تابناک با تو» - واتس‌اپ یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های مولتی‌پلتفرم است که به منظور پیام دادن طراحی شده است. ماهانه حدود ۱۰ درصد کل انسان‌های کره زمین به طور فعال از واتس‌اپ استفاده می‌کنند. اگر برای استفاده از واتس‌اپ به مشکلاتی برخورده‌اید در اینجا راه‌هایی برای رفع مشکلات رایج آن روی اندروید ارائه شده است.

واتس‌اپ (یا در اصطلاح عامیانه واتساپ) (به انگلیسی: WhatsApp) یک برنامه پیام‌رسانی فوری برای تلفن‌های هوشمند است. این برنامه توسط شرکت سهامی واتس‌اَپ ساخته شده‌است. مؤسس شرکت و سازنده این برنامه یان کوم است.

پیام‌رسان واتس‌اپ، سامانه‌ای نرم‌افزاری برای گوشی‌های هوشمند اندروید و آی او اس است. این پیام‌رسان از ارتباط اینترنت موبایل یا وای-فای برای فرستادن پیام استفاده می‌کند. افزون بر توانایی فرستادن متن ساده می‌توان پرونده‌هایی مانند پی‌دی‌اف، نگاره، آوا و ویدئو را با واتس‌اَپ فرستاد. در ژانویه ۲۰۱۶، این پیام‌رسان اعلام کرد که برای همیشه رایگان خواهد بود. پیش از آن این سرویس پیام‌رسانی تنها سال اول رایگان بود و پس از آن ۰٫۹۹ دلار آمریکا در سال باید پرداخت می‌شد. همچنین مدیر واتس‌اَپ در تاریخ ۱۸ فروردین ۱۳۹۵ اعلام کرد که همه پیام‌ها و تماس‌های این مسنجر به صورت کامل رمزنگاری می‌شوند. واتس‌اَپ و نرم‌افزار‌های شبیه به آن امروزه با گسترش اینترنت همراه، جایگزینی برای پیامک یا پیام‌های متنی کلاسیک شده‌اند. این نسخه در ۳۱ دسامبر ۲۰۱۹ در سیستم ویندوز فون به کار خود پایان داد.

شمار کاربران

واتس‌اَپ در سال ۲۰۱۳ در سراسر جهان ۳۰۰ میلیون کاربر داشته که دستکم ماهی یکبار آنلاین بوده‌اند. در ۱ بهمن ۱۳۹۲ اعلام شد این برنامه ماهانه ۴۳۰ میلیون کاربر دارد که دستکم یک بار در ماه از آن استفاده می‌کنند و روزانه بیش از ۵۴ میلیارد پیامک جابه‌جا می‌کند که با توجه به این آمار رکورد فرستادن پیامک در روز در جهان شکسته شد.

در اوایل فوریه ۲۰۱۶ واتس‌اَپ اعلام کرد که شمار کاربرانش

از مرز یک میلیارد نفر گذشت.

شرکت فیس‌بوک در جدیدترین گزارش خود شمار کاربران واتس‌اپ را دو میلیارد نفر اعلام نمود (٪۵۰ افرادی که اینترنت دارند از واتساپ استفاده میکنند [جمعیت جهان 7 میلیارد است که 4 میلیارد نفر آن از اینترنت استفاده میکنند]).

همه چیز درباره واتساب

واتس‌اپ چه داده‌هایی را جمع‌آوری می‌کند؟

پیام‌رسان واتس‌اپ اطلاعاتی را که شما در ابتدا برای استفاده به آن ارایه می‌دهید را جمع‌آوری می‌کند. این اطلاعات به‌طور استاندارد شامل نام و شماره تلفن و دیگر اطلاعات مانند ای‌میل و دفترچه تلفن است. این اطلاعات از موارد ضروری برای شروع استفاده از واتس‌اپ است.
معمولا برای محاسبه فرم مصرف، داده مصرفی نیز جمع‌آوری می‌شود. داده مصرفی شامل گزارشات مصرف مانند زمان لاگ‌این شدن و تناوب مصرف است.

به‌خاطر داشته باشید که واتس‌اپ یک تجارت است؛ بنابراین از این اطلاعات برای بهبود برنامه و ارتقای موفقیت خود استفاده خواهد کرد. برای مثال به همین علت است که ما می‌دانیم ۵۸% کاربران چندین بار در روز آنلاین می‌شوند.

این همان دلایلی است که واتس‌اپ اطلاعاتی را درباره دستگاهی که شما از آن استفاده می‌کنید مانند مدل، سیستم‌عامل، سطح باتری و نسخه برنامه‌ای که در حال اجرای آن هستید را جمع‌آوری می‌کند. علاوه بر این، واتس‌آپ جزئیات اتصال مانند اپراتور شبکه، آدرس IP و قدرت سیگنال را نیز دارد.

سایت واتس‌اپ نیز اطلاعات را از طریق کوکی‌های مداوم و جلسه‌ای جمع آوری می‌کند. کوکی‌های مداوم باعث می‌شوند تا سایت در مراجعه بعدی سریع‌تر بارگذاری شود و کوکی‌های جلسه‌ای پس از بستن مرورگر حذف می‌شوند.

آیا واتس‌اپ داده‌های شما را به اشتراک می‌گذارد؟

در بعضی از موارد واتس‌اپ اطلاعات را به اشتراک می‌گذارد که البته این اطلاعات محدود به مواردی است در بالا ذکر شد. واتس‌اپ اصرار دارد که این کار صرفا به‌منظور ارتقای خدمات از جمله بازاریابی، امنیت و شخصی‌سازی است.

در اپ واتس‌اپ هیچ آگهی تبلیغاتی نشان داده نمی‌شود، اما با این‌حال بعضی از کسب‌وکار‌ها می‌توانند به جزئیات تماس شما دسترسی داشته باشند و برای شما رسید، اطلاعات دلیوری و ریمایندر ارسال کنند.
این کار به‌طور طبیعی بازاریابی محسوب می‌شود. سپس واتس‌اپ برای کمک به درک اثربخشی ارتباطات شرکت‌ها برای آن‌ها یک فیدبک از تجزیه‌و‌تحلیل که به آن analytics می‌گویند، ارسال می‌کند.

از آن‌جا که واتس‌اپ عضوی از خانواده فیسبوک است، داده‌های آن با شرکت مادر به‌اشتراک گذاشته می‌شود. اطلاعات جمع‌آوری‌شده توسط واتس‌اپ به‌طور عمومی قابل دسترسی نیستند و درعوص به پروفایل مخفی فیسبوک شما اضافه می‌شوند. این موضوع یکی از نگرانی‌های بزرگ امنیتی واتس‌اپ باقی‌مانده است.

این بدان معنی است که اطلاعات خاص‌تری می‌توانند به‌اشتراک گذاشته شوند. اپ هشدار می‌دهد که:

”هنگامی‌که شما از سرویس‌های طرف سوم و یا محصولات شرکت فیسبوکی که با سرویس‌های ما مرتبط هستند، استفاده می‌کنید آن‌ها ممکن است اطلاعاتی در مورد آن‌چه شما با آن‌ها به اشتراک می‌گذارید دریافت و نگه‌داری کنند.
برای مثال اگر از یک سرویس بکاپ داده که با سرویس ما ارتباط دارد استفاده کنید (مانند گوگل‌درایو و یا iCloud)، اطلاعاتی را که با آن‌ها به‌اشتراک می‌گذارید را دریافت خواهند کرد. “

هر مورد به اشتراک گذاشته‌شده سپس بر طبق سیاست‌های طرف دیگر کنترل و اداره می‌شود.

اما این بدین معنی نیست که سرویس‌های دیگر جزئیات شما را جمع‌آوری نمی‌کنند. برای مثال گوگل استفاده از برنامه‌ها را از طریق ویژگی Web and App Activity ثبت می‌کند؛ بنابراین اگر شما یک کاربر اندروید هستید واتس‌اپ نباید تنها نگرانی شما باشد! هرچند این نگرانی تنها در صورتی جایز است که شما قابلیت Web and App Activity را فعال کرده باشید.

آیا واتس‌اپ پیام‌های شما را ذخیره می‌کند؟

خیر، واتس‌اپ معمولا پیام‌های شما را ذخیره نمی‌کند. هرچند این موردی است که از یک اپ پیام‌رسان انتظار می‌رود، اما همچنان از مزیت‌های واتس‌اپ به شمار می‌آید.
واتس‌اپ برای ارسال یک پیام بین دستگاه‌ها از طریق سرور‌های خود از رمزگذاری استفاده می‌کند. پس از ارسال و تحویل (delivery) پیام، آن پیام به‌طور خودکار از سرور‌های واتس‌اپ پاک می‌شود. این مورد شامل چت‌ها، تصاویر، ویدیوها، پیام‌های صوتی، فایل‌ها و اطلاعات لوکیشنی می‌شود که شما با مخاطبان خود به‌اشتراک می‌گذارید.

همه چیز درباره واتساب

با رمزگذاری از این‌که تنها شما و فردی که پیام برای او ارسال شده است می‌توانید پیام را ببینید، اطمینان حاصل می‌شود. این یعنی هر شخص یا اپ طرف سوم و حتی خود واتس‌اپ قادر به خواندن پیام نیست؛ بنابراین با این وجود تنها جایی که امکان دسترسی به پیام‌های شما وجود دارد، گوشی شما است.

درصورتی‌که پیام‌ها ارسال و تحویل داده نشوند تا ۳۰ روز بر روی سرور‌های واتس‌اپ باقی می‌مانند.

اما چرا یک پیام تحویل داده نمی‌شود؟

این اتفاق زمانی که طرف دوم برای یک مدت طولانی آفلاین باشد و یا واتس‌اپ خود را پاک کرده باشد و نیز اگر شما بلاک شده باشید رخ می‌دهد.


“About” در واتس‌اپ چیست؟

احتمالا متوجه قسمت “About” در واتس‌اپ شده‌اید. اما آیا باید در مورد مسائل حریم خصوصی “About” نیز نگران باشیم؟

جواب منفی است! این قسمت شامل داده‌های حساس نیست. “About” تنها یک پیام کوتاه است که کاربران می‌توانند آن را در زیر نام شما ببینند. بعضی از افراد در این بخش یک لطیفه و یا نقل‌قولی را می‌نویسند که دیگران بتوانند آن‌ها را هنگام افزودن به مخاطبین پیدا کنند. بیشتر کاربران حتی جمله پیش‌فرض “Hey there! I am using WhatsApp. ” را تغییر نمی‌دهند.

برای تغییر About از سمت راست صفحه بر روی Settings و سپس نام خود کلیک کنید. بر روی قسمت About ضربه بزنید. در “Currently Set To” می‌توانید پیام فعلی مورد استفاده را مشاهده کنید. با کلیک بر روی همین پیام می‌توانید آن را با جمله دلخواه عوض کنید.

آیا واتس‌اپ مکان شما را ردیابی می‌کند؟

بله، واتس‌اپ گاهی اوقات می‌تواند به مکان شما دسترسی داشته باشد که البته این به شما بستگی دارد.

همه چیز درباره واتساب

همه چیز درباره واتساب

قطعا شما می‌توانید اطلاعات خود را با مخاطبین به اشتراک بگذارید. برای این کار شما باید به واتس‌اپ اجازه دسترسی به مکان خود را از تنظیمات گوشی صادر کرده باشید. یک مکالمه را انتخاب نمایید و سپس بر روی آیکون (+) و سپس Location کلیک کنید.

اگر نگران هستید که یک کاربر به مکان فعلی شما در زمان دسترسی داشته باشد به Settings > Account > Privacy > Live Location بروید. اگر گزینه بر روی “None” نبود، می‌توانید آن را غیرفعال کنید.

همانند پیام‌های استاندارد، مکان شما نیز از طریق رمزگذاری اند تو اند (end-to-end) ارسال می‌شود؛ بنابراین هیچ فرد یا اپ طرف سوم مانند مجرمان سایبری و آژانس‌های دولتی قادر به خواندن آن نخواهند بود.

اما واتس‌اپ قادر به خواندن مکان شما خواهد بود. از مکان شما برای اهداف تشخیص و عیب‌یابی (برای مثال هنگام به‌وجود آمدن مشکل در سرویس‌های لوکیشن‌پایه) استفاده می‌شود.

همچنین واتس‌اپ می‌تواند بر اساس آدرس IP، بلوتوث، GPS و نقطه دسترسی وای‌فای مکان شما را شناسایی نماید. قطعا این موضوع نگران‌کننده است. برای محدود‌کردن آن‌چه‌که برنامه‌ها از آن اطلاع دارد شما باید برای هر برنامه در تنظیمات دستگاه خود دسترسی به اطلاعات را مشخص کنید.

“Status” در واتس‌اپ به چه معنا است؟

پیش از آن‌که بدانیم کدام مخاطب چه اطلاعاتی را می‌تواند ببیند باید در مورد “Status” بحث کنیم.

شما می‌توانید “Status” را در سمت چپ رابط کاربری واتس‌اپ پیدا کنید.
درواقع Status پیامی است که پس از ۲۴ ساعت ناپدید می‌شود. شما می‌توانید یک پیام متنی حاوی محتوای تصویری را به Status خود ارسال نمایید. برای مثال اگر تا یک مدتی به اینترنت دسترسی نداشته باشید می‌توانید این موضوع را در قالب Status با مخاطبین خود به‌اشتراک بگذارید.

این ویژگی شبیه به “My Story” در اسنپ‌چت است. به ادعای مارک زاکربرگ واتس‌اپ و اینستاگرام (که هردو متعلق به فیسبوک هستند) دو سرویس برتر اشتراک‌گذاری استوری هستند.

“My Contacts” در واتس‌اپ چیست؟

بعضی از اطلاعات حساب شما برای افرادی که در لیست مخاطبین شما قرار ندارند قابل دسترسی است. این موضوع برای این است که حداقل کاربرانی که شما را می‌شناسند بتوانند حساب شما را شناسایی کنند. به همین دلیل بعضی از اطلاعات بر روی “Everyone” تنظیم شده‌اند که البته قابل تغییر به “My Contacts” هستند.

 همه چیز درباره واتساب

شما می‌توانید اکثر تنظیمات را بر روی “My Contacts” و یا “Nobody” تنظیم نمایید.

My Contacts: به هر شخصی که در دفترچه تماس شما قرار دارد اجاره می‌دهد تا status‌های ۲۴ ساعتی شما را ببیند.
My Contacts Except: می‌توانید با کلیک بر روی فلش، افرادی از دفترچه تماس را که نمی‌خواهید آپدیت‌های شما را ببینند انتخاب و بلاک کنید.
Only Share With: این گزینه برعکس گزینه قبلی است. شما به‌جای بلاک کردن افراد از دیدن status هایتان، افرادی را که می‌خواهید آن‌ها را ببینند، انتخاب می‌کنید.

این سه مورد بر روی Status اعمال می‌شوند. مخاطبین شما همچنان می‌توانند اطلاعات About و … را بخوانند؛ مگر این‌که شما دسترسی به این موارد را نیز تغییر دهید.

 

چگونه تنظیمات حریم خصوصی را تغییر دهیم؟

اگر می‌خواهید امنیت درون برنامه‌ای را افزایش دهید باید به تنظیمات حریم خصوصی واتس‌اپ Settings > Account > Privacy بروید.

شما می‌توانید انتخاب کنید که چه کسانی تصویر پروفایل، پیام About و Status شما را ببینند. اگر شما “Last Seen” را مخفی نمایید، مخاطبین شما قادر به مشاهده آخرین زمان استفاده شما از واتس‌اپ نخواهند بود؛ همچنین شما نیز نمی‌توانید Last Seen آن‌ها را ببینید. این یک معامله دوطرفه است!
اگر شما خواهان این سطح از امنیت هستید باید انتظار داسته باشید که دیگران هم همین را بخواهند.

اینجا ما ۱۵ ترفند در زمینه واتس اپ که در نگاه اول ممکن است در نرم افزار واضح نباشد را لیست کرده ایم.

۱. یک گفتگوی مهم را سنجاق کنید

همه چیز درباره واتساب

تایپ کردن نام افراد در نوار جستجو یا اسکرول کردن صفحه به سمت پایین برای رسیدن به صفحه یک گفتگوی خاص ممکن است وقت گیر باشد و تکرار مداوم چنین کاری خسته کننده خواهد بود. واتس اپ این امکان را برای شما فراهم کرده است تا گفتگو‌های سه تماس مختلف را روی باقی گفتگو‌ها سنجاق کنید. در iOS یک گفتگو را به سمت راست بکشید و روی آیکون سنجاق تقه بزنید تا به بالا برود. در اندروید نیز انگشت خود را روی یک گفتگو نگه دارید و روی دکمه سنجاق تقه بزنید.

۲. یک پیام را بدون اینکه فرستنده آن متوجه شود بخوانید

همه چیز درباره واتساب

برای این که از ظاهر شدن تیک آبی رنگ در زمان خواندن یک پیام جلوگیری کنید، گوشی خود را روی حالت پرواز (flight mode) قرار دهید و اپلیکیشن واتس اپ را برای خواندن پیام باز کنید. بعد از خواندن نیز این اپلیکیشن را ببندید و آن را از محیط چند پنجره نیز پاک کنید. سپس گوشی را از حالت پرواز خارج کنید. با این کار پیام خوانده شده از نظر فرستنده همچنان خوانده نشده باقی خواهد ماند.

۳. گفتگو‌ها را به حالت خوانده نشده تغییر دهید

همه چیز درباره واتساب

اگر بعد از خواندن یک پیام فرصت پاسخ دادن فوری به آن را ندارید، این گفتگو را با یک نقطه علامت بزنید. این کار شبیه به یک یادآور برای آینده عمل می‌کند. در iOS یک گفتگو را به سمت راست بکشید و روی آیکون unread تقه بزنید. در اندروید نیز انگشت خود را روی گفتگو نگه دارید.

۴. نمایش آخرین بازدید را غیرفعال کنید

همه چیز درباره واتساب

واتس اپ به شما اجازه می‌دهد تا آخرین زمان فعالیت مخاطبین خود را مشاهده کنید و آن‌ها نیز می‌توانند زمان آخرین فعالیت شما در این پیام رسان را ببینند. برای حفظ حریم خصوصی و جلوگیری از دیده شدن میزان استفاده خود از واتس اپ توسط دیگران می‌توانید این گزینه را غیرفعال کنید. به صفحه تنظیمات بروید، account را انتخاب کنید و روی گزینه privacy تقه بزنید. سپس از بخش last seen گزینه مورد نظر خود را انتخاب کنید.

۵. بدون دست زدن به گوشی پیام‌های خود را بخوانید و ارسال کنید

همه چیز درباره واتساب

دستیاران صوتی هوشمند مثل Siri و Google Assistant به شما کمک می‌کنند بدون تایپ کردن یا حتی دست زدن به گوشی پیام‌های خود را بخوانید و ارسال کنید. تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که با صدا به آن‌ها فرمان دهید تا باقی کار را برای شما انجام دهند.

۶. از دانلود شدن خودکار رسانه جلوگیری کنید

همه چیز درباره واتساب

خیلی از مواقع شما تمایلی ندارید که عکس‌ها و ویدیو‌های موجود در پیام‌های دریافتی خود یا گروه‌هایی که در آن عضو هستید را به طور خودکار روی فضای ذخیره سازی گوشی خود نگه دارید. این کار هم فضای ذخیره سازی گوشی شما را هدر می‌دهد و هم باعث مصرف پهنای باند اینترنت شما می‌شود. ذخیره بیش از حد داده حتی می‌تواند سرعت گوشی شما را کاهش دهد. به صفحه تنظیمات بروید و در بخش chats در iOS گزینه Save to camera roll و در اندروید گزینه Show media in gallery را غیرفعال کنید.

شما همچنین می‌توانید اولویت دانلود رسانه برای هر کدام از گفتگو‌ها را تغییر دهید. یک گفتگوی مشخص را باز کنید و در بالای صفحه روی نام مخاطب یا گروه تقه بزنید. در iOS گزینه Save to camera roll و در اندروید گزینه Media Visibility را انتخاب کرده و یکی از تنظیمات مناسب خود را انتخاب کنید.

۷. به عکس‌های خود شکلک‌های حسی و مناسبتی اضافه کنید

همه چیز درباره واتساب

واتس اپ این امکان را فراهم می‌کند تا بتوانید به عکس‌های خود شکلک‌های حسی و مناسبتی و متن اضافه کنید. روی گزینه attach تقه بزنید و به گالری بروید، عکس مورد نظر خود را انتخاب کنید تا در یک محیط ویرایشی باز شود. در اینجا شما می‌توانید شکلک‌های حسی و مناسبتی به عکس خود اضافه کنید.

۸. پیام‌هایی که به طور ناخواسته ارسال می‌شوند را پاک کنید

همه چیز درباره واتساب

این امکان وجود دارد که پیام‌هایی که به طور ناخواسته در واتس اپ ارسال می‌شوند را از صندوق گیرنده نیز پاک کرد. تنها کافی است پیام را انتخاب کرده و روی گزینه Delete for everyone تقه بزنید.

۹. اولویت زبان متنی را تغییر دهید

همه چیز درباره واتساب

حتما ضرورتی ندارد که با زبان انگلیسی در این پیام رسان گفتگو کنید. چندین زبان دیگر نیز در این اپلیکیشن گنجانده شده است. به صفحه تنظیمات بروید و chats را انتخاب کنید. سپس روی app language تقه بزنید و زبان مورد نظر خود را انتخاب کنید.

۱۰. شکل قلم را تغییر دهید

همه چیز درباره واتساب

این قابلیت به شما اجازه می‌دهد نوع نوشتار متن خود را تغییر داده و متن ساده را بولد یا ایتالیک کنید. متن خود را با کاراکتر ستاره (*) آغاز کرده و خاتمه دهید تا برجسته یا بولد شود. قرار دادن کاراکتر زیر خط (_) در ابتدا و انتهای متن آن را خط کج یا ایتالیک می‌کند؛ و برای خط کشیدن روی متن (strike through) به هر دو طرف متن خود کاراکتر مد (tildes) اضافه کنید.

۱۱. ببینید از همه بیشتر با چه کسی صحبت کرده‌اید

همه چیز درباره واتساب

شما ممکن است فهرست بلند بالایی از دوستان و اقوام داشته باشید که به طور مداوم با آن‌ها چت می‌کنید، اما همیشه یک نفر هست که بیشتر از سایرین با شما گفتگو کرده است. شما می‌توانید ببینید کدامیک از مخاطبین شما بیشترین فضای ذخیره سازی را اشغال کرده است. به صفحه تنظیمات بروید و Data and Storage Usage را انتخاب کنید. روی Storage Usage تقه بزنید و بعد contact را انتخاب کنید. در اینجا شما می‌توانید میزان فضای ذخیره شده توسط هر یک از مخاطبین خود را مشاهده کنید.

۱۲. عکس پس زمینه را تغییر دهید

همه چیز درباره واتساب

به صفحه تنظیمات بروید و وارد بخش Chats و بعد از آن Wallpaper شوید تا بتوانید عکس پس زمینه یا والپیپر خود را تغییر دهید. شما می‌توانید یک عکس از کتابخانه والپیپر، گالری عکس گوشی یا یک رنگ ثابت را انتخاب کنید.

۱۳. پیام‌ها را بوکمارک کنید

همه چیز درباره واتساب

ممکن است چیز مهمی در یک گفتگو وجود داشته باشد که شما بخواهید آن را بوکمارک کنید. واتس اپ به شما اجازه می‌دهد این کار را با ستاره دار کردن این پیام‌ها انجام دهید. یک پیام مشخص در یک گفتگو را انتخاب کنید. انگشت خود را روی این پیام نگه دارید و سپس ستاره را انتخاب کنید.

۱۴. یک پیام را به طور خصوصی به چند مخاطب ارسال کنید

همه چیز درباره واتساب

به کمک ویژگی لیست Broadcast در واتس اپ می‌توانید یک پیام عمومی را به صورت خصوصی برای چند نفر ارسال کنید. پیامی که به فهرستی از مخاطبین ارسال می‌شود به عنوان یک پیام مستقل توسط تک تک آن‌ها دریافت می‌شود. در iOS روی Broadcast در گوشه سمت چپ صفحه و در اندروید روی آیکون منو (سه نقطه عمودی) تقه بزنید و مخاطبین خود را برای ارسال پیام اضافه کنید.

۱۵. به تقویم خود تاریخ اضافه کنید

همه چیز درباره واتساب

روی یک تاریخ اشاره شده در یک گفتگو تقه بزنید و آن را نگه دارید تا یک رویداد ساخته شود. این رویداد به طور خودکار از پیام شما به تقویم اضافه خواهد شد.

همه چیز درباره قوانین جدید واتس‌اپ

بیانیه جدید واتس‌اپ در باره بروزرسانی این پیام رسان، به هراس و نگرانی کاربران دامن زده است.
اعلام خبر قوانین جدید واتس‌اپ - و مجبور کردن کاربران به موافقت با آنها- به گسترش هراس در بین افرادی دامن زده که برای ارتباط و تماس با دوستان و بستگان خود به این برنامک پیام رسان وابسته هستند. واتس‌اپ مدت هاست که با در اختیار داشتن فناوری‌های مهم (که به منظور رمزگذاری مکالمات با این اپلیکیشن سازگار شده‌اند)، به تعهد خود در زمینه امنیت و حریم خصوصی افتخار می‌کند. اما بیانیه جدید این برنامک پیام‌رسان، کاملا برعکس به هراس و نگرانی دامن زده است. هراس از بابت اینکه اطلاعات افراد نه تنها به صورت امن و محرمانه نزد واتس‌اپ نمی‌ماند بلکه با فیس‌بوک به اشتراک گذاشته می‌شود.

اما واقعیت این تغییرات چیست و افراد چقدر باید درباره آن نگران باشند؟

اتفاقی که باعث این تغییرات شد، شرایط جدید واتس‌اپ است و الزاماتی است که کاربران با آن موافقت می‌کنند. طی چند روز گذشته از کاربران خواسته شده که با این تغییرات موافقت کنند. در حال حاضر آن‌ها می‌توانند پذیرش این شرایط را به تعویق بیاندازند و به زمان دیگری موکول کنند، اما در نهایت کاربران دیگر قادر نخواهند بود که بدون موافقت با این قوانین جدید از واتس‌اپ استفاده کنند.

این قوانین جدید شامل توضیحات مختصری مبنی بر این است که واتس اپ چگونه اطلاعات کاربران را با فیس‌بوک به اشتراک خواهد گذاشت و این اطلاعات به اشتراک گذاشته شده چگونه مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

شرایط حریم خصوصی جدید اعلام می‌دارد که «به عنوان بخشی از خانواده شرکت‌های فیس‌بوک، واتس‌اپ اطلاعاتی از این خانواده شرکت‌ها دریافت خواهد کرد و همچنین با آن‌ها به اشتراک می‌گذارد.»

 

«ما ممکن است اطلاعاتی که از آن‌ها دریافت می‌کنیم را مورد استفاده قرار دهیم و آن‌ها ممکن است اطلاعاتی را که از ما دریافت می‌کنند به منظور کمک به عملکرد، ارائه، توسعه، درک، تنظیمات اختصاصی، پشتیبانی و بازاریابی خدمات و پیشنهاد‌ها مورد استفاده قرار دهند.»

این خلاصه‌ای از وضعیتی است که به نگرانی‌ها و ترس‌ها دامن زده؛ مبنی بر اینکه ممکن است داده‌ها و اطلاعات افراد در واتس‌اپ محافظت نشوند. نکته‌ای که باید در نظر گرفت این است که «اطلاعات» گردآوری شده توسط واتس‌اپ، چت‌ها را شامل نمی‌شود. زیرا چت‌ها رمزگذاری شده‌اند و از این رو محتوای چت‌ها حتی در صورتی که شرکت بخواهد، برای آن‌ها قابل دیدن نخواهد بود. بلکه داده‌های شخصی از قبیل شماره تلفن کاربران و لیست تماس‌ها و نام پروفایل‌ها و تصاویر و داده‌های تشخیصی مد نظر است؛ بنابراین - دست کم تا کنون- جایی برای نگرانی از بابت اینکه مکالمات خصوصی واتس‌اپی ما برای مثال به منظور اهداف تبلیغاتی فیس‌بوک مورد استفاده قرار بگیرند وجود ندارد.

فراتر از اینها، واتس‌اپ مُصِر است که کاربران اروپایی حتی با موافقت با این شرایط، هیچ تغییراتی در استفاده از داده‌های خود نخواهند دید. یکی از سخنگویان واتس‌اپ می‌گوید: «در روش‌های به اشتراک گذاری واتس‌اپ در ناحیه اروپا (از جمله انگلستان)، هیچ تغییری ناشی از شرایط خدمات و حریم خصوصی بروزرسانی شده واتس‌اپ، رخ نخواهد داد»

همه چیز درباره واتساب

«برای جلوگیری از ایجاد هرگونه تردید، هنوز هم مواردی وجود دارد که واتس‌اپ، داده‌های کاربر در منطقه اروپا را به منظور استفاده از این داده‌ها در توسعه محصولات یا تبلیغات در اختیار فیس بوک نگذارد.»

مدیر سیاست‌های عمومی واتس اپ در اروپا، خاورمیانه و آفریقا در رشته توییتی به استدلالی کم و بیش مشابه پرداخت. او می‌نویسد: «مواردی وجود دارد که واتس‌اپ، داده‌های کاربران در اروپا را به منظور استفاده برای توسعه محصولات خود و یا اهداف تبلیغاتی، با فیس بوک به اشتراک نمی‌گذارد.»

بروزرسانی مهمی که واتس‌اپ اخیرا اضافه کرده، مشخصه‌های جدیدی است که به افراد امکان می‌دهد تا با کسب و کار‌ها ارتباط برقرار کنند - و فیس‌بوک می‌تواند میزبان این کسب و کار‌ها باشد. حین تماس، پیام‌ها ممکن است توسط فیس‌بوک مدیریت شده و ذخیره شوند، و از این رو این مکالمات ممکن است به صورت کلی با این شرکت به اشتراک گذاشته شوند.

البته کاربران باید در صورت وقوع چنین چیزی از آن مطلع شوند. طی مکالمه با کسب و کاری که فیس‌بوک پیام‌هایش را مدیریت می‌کند، یک پیغام ظاهر می‌شود و در صورتی که کاربر نخواهد این اطلاعات را (با فیس‌بوک) به اشتراک بگذارد، می‌تواند مکالمه را متوقف کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار