اعتراض به فتوشاپ عکس دختران در کتاب سال دبیرستانی
کد خبر: ۲۱۲۶۹۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: 2021 May 29    -    ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۱
با توجه به اینکه حتى در جوامع توسعه یافته‌تر، ساختارهاى کلان اجتماعى و نظام تقسیم نقش، همچنان کم و بیش، مبتنى بر توزیع نابرابر قدرت میان دو جنس است، امروزه ما هنوز شاهد مصادیق فراوانى از انواع نابرابرى‌هاى جنسیتى هستیم و یکى از مصادیق چنین امرى را مى‌توانیم در نابرابرى میان نقش‌ها و انتظارات جنسیتى ببینیم.

اعتراض به فتوشاپ کردن عکس دختران در کتاب سال دبیرستانی در فلوریدا

اعتراض به فتوشاپ کردن عکس دختران در کتاب سال دبیرستانی در فلوریدا«تابناک باتو» ـ دبیرستانی در فلوریدا، که تصویر دختران دانش‌آموز را دست‌کاری کرده و لباس‌هایشان را پوشیده‌تر کرده بود با انتقاد‌های فراوانی روبه‌رو شده است.

مقام‌های آموزشی در این بخش از ایالت فلوریدا، به رسانه‌های محلی گفته‌اند که تغییرات مورد بحث به این دلیل انجام شده که لباس دختر‌ها بنا به معیار‌های پوشش منطقه، باید «موقر» باشد.

عکس‌ها در کتاب سال مدرسه منتشر شده است. در این کتاب عکس‌های دختران و پسرانی که همکلاسی هستند چاپ شده است. دانش‌آموزان به رسم یادگاری این کتاب‌ها را نگه می‌دارند.

معیار‌های پوشش این منطقه، درباره مردان هم توصیه‌هایی دارد که منتقدان می‌گویند در تهیه و انتشار تصاویر پسران مورد استناد قرار نگرفته است.

تغییرات فتوشاپی تصاویر بدون اجازه دانش‌آموزان در لباس‌هایشان انجام شده است.

 

رایلی یکی از دخترانی است که تصویرش در کتاب سال مدرسه سانسور شده است

اعتراض به فتوشاپ کردن عکس دختران در کتاب سال دبیرستانی در فلوریدا

مسئولیت انتخاب و چاپ کتاب یادگاری دبیرستان «بارترام تریل» به عهده یکی از معلمان زن بوده است. شورای آموزشی بخش «سنت جانز» ایالت فلوریدا می‌گوید که این معلم بنا به اصول ذکر شده در قانون پوشش مدارس این بخش عمل کرده است.

در وبسایت دبیرستان هشداری منتشر شده که ممکن است عکس‌های آن‌ها به دلیل عدم مطابقت با معیار‌های پوشش در منطقه، تغییر کند.

اما بعضی از دانش‌آموزان می‌گویند تغییرات داده شده حکایت از جنسیت‌زدگی مسئولان این مدرسه دارد. یعنی اقداماتی که بر اساس تصورات و عقاید خاص نسبت به رفتار‌ها و نقش‌های تعریف شده برای مردان و زنان شکل گرفته است.

«رایلی اوکیف» دانش‌آموز پانزده ساله این مدرسه به شبکه محلی «دبلیو‌جی‌ای‌اکس» گفته است که در چاپ عکس‌ها استاندارد دوگانه جریان دارد: «انگار به بدن ما نگاه کرده‌اند و گفته باشند آهان یک ذره پوست بیشتر دیده شود عکس جنسی می‌شود.» در مقابل آن‌ها «به عکس‌های تیم شنای پسران و ورزش‌های دیگر نگاه می‌کنند و می‌گویند اشکالی ندارد. این خیلی ناراحت کننده و آزارنده است.»


دو سوال و چهار جواب درباره این خبر

در این کتاب سال، عکس پسرانی منتشر شده که در لباس شنا بوده و بالاتنه آن‌ها برهنه است. چرا آن تصاویر «نانجیبانه» یا «حواس‌پرت‌کن» شناخته نشده‌اند؟

میترا زرگر (جامعه‌شناس): اینجا مسئله قدرت و گفتمان مطرح است. با توجه به اینکه، حتى در جوامع توسعه یافته‌تر، ساختارهاى کلان اجتماعى و نظام تقسیم نقش، همچنان کم و بیش، مبتنى بر توزیع نابرابر قدرت میان دو جنس است، امروزه ما هنوز شاهد مصادیق فراوانى از انواع نابرابرى‌هاى جنسیتى هستیم و یکى از مصادیق چنین امرى را مى‌توانیم در نابرابرى میان نقش‌ها و انتظارات جنسیتى ببینیم. بنابراین، این نگاه مرد-محور است که انتظارات نقشى زنانه، مثل نوع پوشش زنان یا تابو بودن بخش هایى از بدن را تعیین مى کند. خود زنان در بازتولید این نظام تقسیم نقش و انتظارات جنسیتی نقش دارند.

پروانه حسینی (مدرس مطالعات زنان در دانشگاه ووستر ماساچوست): فرقی نمی‌کند تصویر هر انسانی ممکن است برای هر انسان دیگری جذاب باشد. چه بسا که بدن پسران ورزشکار هم می‌تواند برای دختران یا پسران دیگر جذابیت جنسی داشته باشد. نمی‌توان به آن‌ها هم گفت که خودتان را بپوشانید. هیچ‌کدام از اعضای بدن یک مرد یا یک زن به خودی خود (به ذات) جنسی نیست. جنسی دیدن در چشم طرف مقابل شکل می‌گیرد.

در قوانین آمده که لباس دختران نباید «نانجیبانه» و «حواس‌پرت‌کن» باشد. بعد از اعتراض‌ها، شورای آموزشی قول داده که این عبارت‌ها را بیشتر معنی کند. چرا چند عبارت در اینجا مورد بحث قرار گرفته‌اند؟

پروانه حسینی: «نانجیبانه» بیشتر یک توهین و قضاوت است تا یک توصیف. قضاوتی که به قاضی قدرت می‌دهد. بدون آنکه بگوید «نانجیبی» چه نشانه‌هایی دارد و اصلا چطور تعریف می‌شود.

میترا زرگر: گروهی از فمینیست‌ها می‌گویند که این واژه‌ها و زبان جنسیت‌زده به بازتولید مفاهیم جنسیتی کمک می‌کند. این واژه‌ها از زبان نابرابر آمده که یک طرف را با «نجابت» معنی می‌کند و طرف دیگر را با برچسب «نانجیب» قضاوت می‌کند. جامعه نیز از طریق سازوکارهاى فرهنگى، مثل "زبان" و هنجارهایى مثل ضوابط پوششى یا رفتارى سعى در اعمال فشار به زنان در جهت حفظ و بازتولید این هنجار‌ها دارد.

اعتراض به فتوشاپ کردن عکس دختران در کتاب سال دبیرستانی در فلوریدا

شورای آموزشی بخش بیانیه‌ای به «دبلیو‌جی‌ای‌اکس» داده و در آن گفته است، مقررات چاپ کتاب عکس سالانه این بود که هر تصویری مخالف قوانین را از کتاب حذف می‌کردند، اما امسال برای اینکه همه تصاویر دانش‌آموزان در کتاب باشد، تصمیم به تغییر در لباس‌ها گرفتند.

مدرسه «بارترام تریل» دولتی است و حدود دو هزار و پانصد نفر دانش‌آموز در آنجا تحصیل می‌کنند. این مدرسه در نزدیکی شهر جکسون‌ویل در ایالت فلوریدا قرار دارد. ایالتی که هم به دلیل نزدیکی به آب‌های اقیانوس اطلس پر از ساحل است و هم به دلیل بافت جمعیتی، محافظه‌کار.

این مدرسه اعلام کرده، والدینی که معترض این تصمیم هستند، می‌توانند صد دلار پولی که بابت خرید این کتاب پرداخته بودند را پس بگیرند.

مقررات پوشش در این بخش از ایالت فلوریدا می‌گوید که لباس دختران باید «به صورت کامل شانه‌ها را بپوشاند.» و همین طور نباید «نانجیبانه، بدن‌نما و حواس‌پرت‌کن» باشد. «آرایش بیش از حد» در مدرسه ممنوع است و همه دانش‌آموزان از آرایش موهایشان به صورت «آنچنانی» باید بپرهیزند.

بنا به توضیحات شورای آموزشی، هر مدرسه می‌تواند در اعمال این قوانین به صلاحدید خود عمل کند.

پیشتر در همین سال، مدرسه مورد بحث در یک روز به سی و یک دانش‌آموز اخطار داده بود که لباس‌هایشان خارج از اصول است.

رایلی اوکیف، همان زمان یک کارزار اینترنتی راه انداخت و خواستار تغییر قوانین پوشش شد.

بسیاری در سال‌های اخیر به قوانین پوشش آمریکا اعتراض کرده‌اند که حاصلی جز شرمنده کردن زنان و دختران نسبت به بدن‌هایشان ندارد.

«استفانی فیبر»، مادر رایلی، به بی‌بی‌سی گفته است که این مشکل از جایی شروع شده که نباید اصلا چنین مشکلی به وجود می‌آمد. او گفت: «بعضی از این تصاویر حالا مستمسکی برای اذیت و آزار این دختران شده است. بعضی از تغییرات فتوشاپی آنقدر بد بوده‌اند که در اسنپ‌چت و جا‌های دیگر برای تمسخر از آن‌ها استفاده شده.»

خانم فیبر گفت که بعضی از خانواده‌ها، خواهان عذرخواهی مدرسه، عوض کردن قوانین پوشش و چاپ مجدد کتاب سال با عکس‌های اصلی شده‌اند.

اما همه خانواده‌ها با این تغییرات مخالف نبودند. «ریچل دی‌آکویین»، مادر یکی دیگر از دانش‌آموزان به شبکه «دبلیو‌جی‌ای‌اکس» گفته است: «اگر پدر و مادر‌ها در خانه نمی‌توانند به دخترانشان یاد بدهند که چطور باید محترمانه لباس بپوشند، آن وقت وظیفه مدرسه است که چنین کند.»

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
1
12
وای...من و این همه خوشبختی محاله...زندگی توی ایران ...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
3
25
برین خدا رو شکر کنید ! تو خاور میانه کشوری هست به نام ایران با 2500 سال سابقه تاریخی ! ولی جنسیت زن رو از روی کتاب کلا حذف کرده بودن !!!
پاسخ ها
ناشناس
| |
۰۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
چرا نمیدونی حرف میزنی؟
به جای تصویر کارتونی کلا تصویر دختران رو زدن رو جلد علوم
مشکل این جاست که شما همه چیز رو جنسیتی می بینید
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار