از مزایا و معایب داش کلم چه می‌دانید؟!
کد خبر: ۲۱۱۷۱۶
تاریخ انتشار: 2021 May 17    -    ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۳
کلم قمی یا کلم قمری یا کلم‌سر یا کلم سنگ یا کلم قنبیط (در تلفظ عامیانه اهالی شهر قم: قنبید) یا داش کلم از انواع سبزی و از خانواده کلم است. کلم قمی در قم بیشتر از نقاط دیگر کشت شده و مردم قم آن را در غذای‌های خود بیشتر استفاده می‌کنند. در این گیاه ساقه هوایی آن که ضخیم می‌شود مورد تغذیه قرار می‌گیرد.

کلم قنبید چیست؟

کلم قنبید چیست؟اختصاصی «تابناک با تو» - کلم قمی یا کلم سر یا کلم سنگی یا کلم قنبیط (در تلفظ عامیانه اهالی شهر قم: قنبید) یا داش کلم از انواع سبزی و از خانواده کلم است. کلم قمی در قم بیشتر از نقاط دیگر کشت شده و مردم قم آن را در غذای‌های خود بیشتر استفاده می‌کنند.

ناگفته‌هایی از کلم قمی

فصل بهار و تابستان بدن انسان به خوردن گوشت کمتری نیاز دارد برخلاف زمستان که بهتر است از گوشت سفید و قرمز بیشتری برای بدن استفاده شود هوای گرم بدن نیازمند آب میوه‌ها و سبزیجات است. خوردن سبزیجات به دلیل آب فراوانی که در آن‌ها موجود است در این فصل به شدت توصیه می‌شود. برخی از این سبزیجات را می‌توان به غیر از سالاد به صورت بخشی از یک غذای سنتی مورد استفاده قرار داد. کلم قمی یا کلم قمری یکی از انواع کلم می‌باشد، در این مطلب شما را با خواص این نوع کلم بیشتر آشنا می‌کنیم تا تشویقی باشد برای استفاده هر چه بیشتر از آن.

کلم قنبید چیست؟

کلم قمی چیست؟

کلم قمی یا کلم قمری یا کلم‌سر یا کلم سنگ یا کلم قنبیط (در تلفظ عامیانه اهالی شهر قم: قنبید) یا داش کلم از انواع سبزی و از خانواده کلم است. کلم قمی در قم بیشتر از نقاط دیگر کشت شده و مردم قم آن را در غذای‌های خود بیشتر استفاده می‌کنند. در این گیاه ساقه هوایی آن که ضخیم می‌شود مورد تغذیه قرار می‌گیرد. در بعضی از کشور‌ها نیز از برگ آن استفاده می‌کنند. کلم قمی به رنگ‌های سفید، آبی و بنفش دیده می‌شود. طول دوره رویش این گیاه بسیار کوتاه است و به عبارت دیگر مدت کمی زمین را اشغال می‌کند و یکی از گیاهان دارویی است که در طب سنتی به کار برده می‌شود.

کاشت، داشت و برداشت

این نوع کلم معمولاً در سطوح کوچک کشت می‌شود، زیرا کار‌های زراعی آن مشکل‌تر از سایرکلم‌ها است، زمین مورد کاشت شبیه زمین کلم‌های دیگر است این گیاه را می‌توان در همه نوع آب و هوا کشت نمود. به علت کوتاه بودن عمر این گیاه به مواد غذایی کمتری احتیاج است. با توجه به کشت‌های قبل، حدود ١٠٠ کیلوازت،٨٠ کیلو P٢o٥ و ١٨٠ کیلو K٢o به ازای یک هکتار در نظر می‌گیرند. کود‌های ازته را معمولاً به صورت کود سرک در دو مرحله به زمین می‌دهند.

انواع زودرس آن را می‌توان از اوایل بهمن ماه در خزانه کشت نمود. دوره پرورش در خزانه ٦ ـ ٨ هفته است کاشت و نشاء در زمین اصلی بسته به نوع واریته متفاوت است و معمولاً برای انواع زودرس فواصل ٢٥ ×٣٠ سانتیمتر و برای انواع تابستانه٣٠ ×٣٠سانتیمتر در نظر میگیرند. انواع پاییزه را بفواصل ٣٠ × ٤٠ سانتی متر کشت می‌کنند آبیاری پس از یک دوره خشک و طولانی باعث ترکیدگی ساقه خوراکی می‌شود.

کلم قنبید چیست؟

عمل برداشت به راحتی با چاقوی تیز انجام می‌گیرد. انواع زودرس و متوسط رس را می‌توان در ٢ ـ٣ بار برداشت نمود. مقدار محصول در بهار بین ٢٠ ـ٣٠ تن و در پائیزه بین ٦٠ ـ ٧٠ تن در هکتار است. کلم قمری در دمای ١ درجه سانتیگراد و رطوبت نسبی ٩٠ درصد تا ٤٥ هفته قابل نگهداری است.

طبع کلم قمی از دیدگاه طب سنتی

– طبیعت کلم قمی گرم و خشک می‌باشد. از انواع سبزیجات فصل پاییز و زمستان است. کلم قمی در مناطق معتدل به خوبی رشد می‌کند و ۶۰ روز بعد از کاشت، برداشت می‌شود.

– کسانی که کلم و کلم قمری زیاد می‌خورند باید بدن خود را از سودا پاک کنند.

– انواع پرورشی آن مرکب‌القوی است و ریشه آن مرطوب‌تر از برگ آن است و نوع وحشی آن گرم‌تر و خشک‌تر نوع پرورشی آن است است، اعتدال دهنده و ملین است.

ارزش غذایی کلم قمی

ارزش غذایی آن تقریباً شبیه کلم گل است. مقدار ویتامین برگ‌ها بیش از ساقه آن است.


خواص کلم قمری؛ ۱۴ خاصیت دارویی کلم سنگ و طریقه مصرف آن

کلم قمری که به نام‌های کلم قمی، کلم سنگ، داش کلم، کلم سر و کلم قنبیط هم شناخته می‌شود یکی از بهترین انواع کلم هاست که در اروپا به نام شلغم آلمانی شناخته می‌شود.

کلم قمری مقادیر بالای ویتامین C دارد، خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد، دیابت را درمان کرده و برای سلامت کبد و کلیه مفید است.

در ادامه همراه ما باشید تا با تمامی خواص کلم قمری برای سلامتی و پوست و مو و نحوه مصرف آن بیشتر آشنا شوید؛


۱. جوان سازی پوست صورت

مقادیر بسیار بالای ویتامین C موجود در کلم قمری به افزایش تولید کلاژن در پوست کمک کرده و با کاهش چین و چروک باعث جوان سازی پوست صورت می‌شود.

۲. درمان ریزش مو

برخی تحقیقات نشان داده که مقادیر بالای مواد مغذی موجود در کلم قمری به تقویت فولیکول‌ها و افزایش رشد موی سر کمک می‌کنند.

۳. سرطان

مقادیر بالای ترکیبات گوگردی (گلوکوزینولات) موجود در کلم قمری به سم زدایی بدن کمک کرده و با جلوگیری از آسیب DNA سلول‌های بدن، خطر ابتلا به تومور و انواع سرطان‌ها به ویژه سرطان سینه، روده بزرگ، کبد، ریه و سرطان دهانه رحم را کاهش می‌دهد.

۴. سلامت قلب

تحقیقات نشان داده که مصرف سبزیجات از جمله کلم قمری به سلامت قلب کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد.

۵. فشار خون

مطالعات نشان می‌دهد که سطوح پایین ویتامین C خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می‌دهد؛ کلم قمری حاوی مقادیر بالای ویتامین C می‌باشد که می‌تواند باعث کاهش فشار خون بالا شده و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.

کلم قنبید چیست؟

۶. کلسترول خون

کلم قمری چربی ندارد و علاوه بر این به دلیل خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدان‌هایی که دارد، برای کاهش کلسترول خون بالا مفید می‌باشد.

۷. دیابت و قند خون

تحقیقات متعدد نشان می‌دهد که اضافه کردن سبزیجاتی مانند کلم قمری به رژیم غذایی می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش دهد.

پلی فنول‌ها و گلوکوزینولات‌های موجود در کلم قمری دارای خواص ضد التهابی هستند و خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهند. بد نیست بدانید که کلم قمری بنفش خواص ضد التهابی قوی تری نسبت به انواع دیگر دارد.

۸. لاغری و کاهش وزن

مقادیر بالای فیبر و آب موجود در کلم قمری به کاهش اشتها کمک کرده و با جلوگیری از پرخوری باعث لاغری و کاهش وزن می‌شوند.

۹. ضد التهاب طبیعی

مقادیر بالای کاروتنوئید‌های موجود در کلم قمری به دلیل خواص ضد التهابی که دارند، به کاهش التهاب در بدن کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند آرتروز و بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهند.

۱۰. معده و دستگاه گوارش

کلم قمری حاوی مقادیر بالای فیبر است که به بهبود هضم غذا کمک می‌کند، نفخ شکم را درمان کرده و برای سلامت دستگاه گوارش مفید می‌باشد.

۱۱. یبوست

مقادیر بالای فیبر موجود در کلم قمری به بهبود حرکات روده کمک کرده و به پیشگیری و درمان یبوست کمک می‌کند.

۱۲. کم خونی

مقادیر قابل توجه آهن و فولات موجود در کلم قمری به افزایش گلبول‌های قرمز خون کمک کرده و برای پیشگیری و درمان کم خونی یا آنمی مفید می‌باشد.

۱۳. چشم

کاروتنوئید‌های موجود در کلم قمری به سلامتی چشم‌ها کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند گلوکوم و آب مروارید را کاهش می‌دهد.

۱۴. تقویت سیستم ایمنی بدن

مقادیر بالای ویتامین C موجود در کلم قمری به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و خطر ابتلا به بیماری عفونی، سرماخوردگی و آنفلونزا را کاهش می‌دهد.

عوارض و مضرات کلم قمری

آلرژی و حساسیت

اگر به سبزیجات خانواده کلم حساسیت دارید، کلم قمری هم می‌تواند باعث آلرژی و حساسیت در شما شود.

دوران بارداری و شیردهی

هنوز اطلاعات دقیقی از اثر کلم قمری بر روی زنان باردار و شیرده منتشر نشده به همین دلیل توصیه می‌شود که زنان در دوران بارداری و شیردهی از مصرف آن اجتناب کنند.

تیروئید

تحقیقات نشان داده که انواع کلم‌ها و از جمله کلم قمری جزو غذا‌های گواتروژن هستند و توانایی تیروئید برای استفاده از ید را که برای عملکرد آن ضروری است کاهش داده و باعث کم کاری تیروئید می‌شوند.

کلم قنبید چیست؟

طبع کلم قمری

طبیعت کلم قمری گرم و خشک می‌باشد. کلم قمری سرشار از آنتی اکسیدان ها، پلی فنول ها، تیامین، ویتامین B۶، فولات، پتاسیم، کلسیم، آهن و فسفر است.

کلم قمری (به انگلیسی: Kohlrabi) از انواع سبزیجات فصل پاییز و زمستان است که بومی شمال اروپا می‌باشد. مانند یک لامپ کوچک گرد به نظر می‌رسد که به رنگ‌های سبز، سفید یا بنفش دیده می‌شود و طعم و مزه‌ی آن مانند ساقه کلم بروکلی یا شلغم، اما ملایم‌تر و شیرین‌تر است.

کلم قمری در مناطق معتدل به خوبی رشد می‌کند و ۶۰ روز بعد از کاشت، برداشت می‌شود.

طرز استفاده از کلم قمری

کلم قمری را به صورت خام برای تهیه انواع سالاد سبزیجات، ترشی، هوموس و دیپ سبزیجات به کار می‌برند.

کلم قمری پخته شده (بخارپز، آب پز، کبابی و سرخ شده) را برای تهیه انواع غذا مانند آش، سوپ، خوراک، خورش، آبگوشت قنبید و بورانی کلم قمری و همچنین کلم قمری پلو استفاده می‌کنند.

برگ‌های سبز کلم قمری هم خوراکی هستند و از آن‌ها به صورت خام و پخته شده برای تهیه انواع سالاد استفاده می‌شود.

نحوه خرید کلم قمری

برای انتخاب کلم قمری، آن‌هایی را بردارید که پوستی صاف دارند، ترک خوردگی ندارند و حدود ۷.۵ تا ۹.۵ سانتیمتر قطر دارند.

ارزش غذایی کلم قمری (۱۰۰ گرم)

کالری: ۲۷
چربی: ۰.۱ گرم
کربوهیدرات: ۶ گرم
پروتئین: ۱.۷ گرم
فیبر: ۳.۶ گرم
قند: ۲.۶ گرم

برچسب ها: کلم ، قنبید ، قمی ، کلم قمی ، کلم سنگ
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار