چرا کرونای هندی خطرناک‌تر است؟
کد خبر: ۲۱۱۱۵۶
تاریخ انتشار: 2021 May 09    -    ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۴
هر چه جهش ایجادشده بزرگ‌تر باشد، احتمال تاثیر واکسن‌های موجود نیز کاهش خواهد یافت و این نکته، دلیل نگرانی اصلی از شیوع ویروس هندی است که به‌ نظر می‌رسد تا ۵۰ درصد مقاومت بیشتری در مقابل واکسن‌های فعلی داشته‌ باشد.
«هندوستان بزرگ‌ترین تولیدکننده واکسن در جهان و دومین کشور پرجمعیت دنیاست و در حال حاضر از نظر میزان پوشش واکسیناسیون در مرتبه‌ سوم جهانی قرار دارد ولی همزمان بیشترین آمار ابتلا و مرگ‌ومیر روزانه را در دنیا به خود اختصاص داده‌است. با بروز دو جهش همزمان در ساختار عامل بیماری در هند، سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر بیشتری پیدا کرده‌ است. آمار مبتلایان روزانه به بیشتر از ۴۰۰ هزار نفر رسیده و تعداد افراد فوت‌شده بالغ بر ۳۵۰۰ نفر گزارش شده‌ است. در نتیجه سیستم بهداشت و درمان هند (که دارای مشکلات زیرساختی متعددی است) تحت فشار خردکننده و بی‌سابقه‌ای قرار گرفته‌ که منجر به فرسودگی هر چه بیشتر کادر درمان و همچنین افت محسوس اکسیژن در بیمارستان‌ها شده‌ است.
 
 
 
ادامه همه‌گیری کووید-۱۹ و سرعت کند واکسیناسیون در بیشتر نقاط جهان، فرصتی مناسب در اختیار ویروس قرار داده‌ است تا با ایجاد تغییر در ساختار خود، تطابق بیشتری با محیط پیرامون پیدا کند و ماندگاری خود را افزایش دهد. هر چه جهش ایجادشده بزرگ‌تر باشد، احتمال تاثیر واکسن‌های موجود نیز کاهش خواهد یافت و این نکته، دلیل نگرانی اصلی از شیوع ویروس هندی است که به‌ نظر می‌رسد تا ۵۰ درصد مقاومت بیشتری در مقابل واکسن‌های فعلی داشته‌ باشد. با گسترش نوع هندی کرونا در کشورهای همسایه شرقی ایران، نگرانی از ورود قریب‌الوقوع آن به کشورمان افزایش یافته‌ است. جلوگیری از ورود افراد از این کشورها یا حداقل قرنطینه‌کردن آنها، بیماریابی و سرعت‌بخشیدن به واکسیناسیون، راه‌های اصولی مبارزه با این گونه جدید است.»
 
دکتر علیرضا فاطمی، متخصص بیماری های عفونی
 
منبع: روزنامه جام جم
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار