اسید فولیک بیش از حد مصرف نکنید+دلیل
کد خبر: ۲۱۱۱۵۵
تاریخ انتشار: 2021 May 09    -    ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۸
اسید فولیک فرم مصنوعی ویتامین B9، یک ویتامین B که نقش مهمی در تشکیل سلول و دی ان ای دارد. این ماده منحصرا در ویتامین ها و برخی غذاهای غنی شده موجود است. ویتامین B9 هنگامی فولات نامیده می شود که به طور طبیعی در مواد غذایی ظاهر شود. لوبیا، پرتقال، مارچوبه، کلم بروکسل، آووکادو و سبزیجات برگ دار همگی حاوی فولات هستند. میزان مصرف روزانه این ویتامین برای اکثر بزرگسالان 400 میکروگرم است اگرچه زنان باردار و شیرده باید به ترتیب 600 و 500 میکروگرم دریافت کنند.
سطح پایین فولات خون با مشکلاتی مانند افزایش خطر نقص مادرزادی، بیماری های قلبی، سکته مغزی و حتی برخی سرطان ها مرتبط است. با این حال، دریافت اسید فولیک اضافی از مکمل ها به سلامتی آسیب می رساند. به گزارش هلث لاین، در اینجا چند عوارض جانبی مصرف بیش از حد اسید فولیک آورده شده است.
 
 
چگونه اسید فولیک اضافی ایجاد می شود؟
 
بدن از راه های کمی متفاوت تجزیه و جذب فولات و اسید فولیک را انجام می دهد. به عنوان مثال، تقریبا تمام فولات دریافتی از مواد غذایی قبل از جذب در جریان خون شکسته شده و به شکل فعال آن در روده تبدیل می شود.
 
 
در مقابل درصد بسیار کمتری از اسید فولیک که از غذاهای غنی شده یا مکمل ها دریافت می کنید به شکل فعال آن در روده تبدیل می شود. بقیه نیاز به کمک کبد و سایر بافت ها از طریق یک روند کند و ناکارآمد تبدیل می شوند. به همین ترتیب مکمل های اسید فولیک یا غذاهای غنی شده باعث تجمع اسید فولیک غیرمتابولیزه در خون می شود چیزی که هنگام خوردن غذاهای حاوی فولات زیاد رخ نمی دهد. این نگران کننده است زیرا به نظر می رسد سطح بالای اسید فولیک غیرمتابولیزه با نگرانی های مختلفی مرتبط است.
 
 
مصرف زیاد اسیدفولیک کمبود ویتامین B12 را پنهان می کند
 
مصرف زیاد اسیدفولیک ممکن است کمبود ویتامین B12 را پنهان کند. بدن از ویتامین B12 برای ساختن گلبول های قرمز خون و عملکرد مناسب قلب، مغز و سیستم عصبی استفاده می کند. در صورت عدم درمان کمبود این ماده مغذی توانایی عملکرد طبیعی مغز را کاهش داده و منجر به آسیب عصبی دائمی می شود.
 
 
این آسیب به طور معمول غیرقابل برگشت است که تشخیص تاخیر در کمبود ویتامین B12 نگران کننده است. بدن از فولات و ویتامین B12 بسیار مشابه استفاده می کند به این معنی که کمبود هر یک از آنها می تواند علائم مشابهی داشته باشد. برخی شواهد نشان می دهد مکمل های اسید فولیک ممکن است کم خونی مگالوبلاستیک ناشی از ویتامین B12 را پنهان کنند که باعث عدم شناسایی کمبود اساسی ویتامین B12 می شود، بنابراین افرادی که علائمی مانند ضعف، خستگی، مشکل در تمرکز و تنگی نفس را تجربه می کنند شاید نیاز باشد سطح B12 آنها مورد بررسی قرار گیرد.
 
 
مصرف بیش از حد اسید فولیک زوال ذهنی مربوط به سن را تسریع می کند
 
مصرف بیش از حد اسید فولیک باعث کاهش روند زوال عقل ناشی از افزایش سن می شود به ویژه در افرادی که سطح ویتامین B12 در آنها پایین است. یک مطالعه در افراد سالم بالای 60 سال میزان بالای فولات را با کاهش سلامت روان در افراد با سطح پایین ویتامین B12 مرتبط دانست، اما نه در افراد با سطح B12 طبیعی.
 
 
مطالعه دیگری نشان می دهد افراد دارای فولات بالا با سطح پایین ویتامین B12 ممکن است 3.5 برابر در از دست دادن عملکرد مغز نسبت به کسانی که دارای پارامترهای طبیعی خون هستند دچار مشکل شوند. نویسندگان این مطالعه هشدار دادند مصرف مکمل اسید فولیک در بزرگسالان مسن با سطح پایین ویتامین B12 برای سلامت روان مضر است.
 
 
علاوه بر این، تحقیقات دیگری استفاده بیش از حد از مکمل های اسید فولیک را با افت روانی پیوند می زند. به خاطر داشته باشید قبل از نتیجه گیری قطعی به مطالعات بیشتری در این زمینه نیاز است.
 
 
مصرف بیش از حد اسید فولیک رشد مغزی را در کودکان آهسته می کند
 
مصرف فولات به میزان کافی در دوران بارداری برای رشد مغز کودک ضروری است. از آنجا که بسیاری از زنان موفق به دریافت مقدار اسید فولیک کافی مورد نیاز روزانه فقط از طریق مواد غذایی نمی شوند در سنین باروری اغلب مجبور به استفاده مکمل های اسید فولیک می شوند. با این حال، مکمل اسید فولیک بیش از حد ممکن است مقاومت نسبت به انسولین و رشد کند مغز را در کودکان افزایش دهد. یک مطالعه ارتباط سطح بالاتر فولات در خون در دوران بارداری را با خطر بیشتر مقاومت نسبت به انسولین در کودکان 9 تا 13 ساله را مرتبط دانست. اگرچه تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است، اما بهتر است از مصرف بیش از دوز روزانه 600 میکروگرم مکمل اسید فولیک در دوران بارداری خودداری کنید مگر اینکه پزشک برای شما توصیه دیگری داشته باشد.
 
 
مصرف بیش از حد اسید فولیک احتمال بازگشت مجدد سرطان را افزایش می دهد
 
به نظر می رسد نقش اسیدفولیک در سرطان 2 برابر باشد. تحقیقات نشان می دهد قرار گرفتن سلول های سالم در معرض سطح کافی اسید فولیک از سرطانی شدن آنها محافظت می کند.
 
 
با این حال، قرار گرفتن سلول های سرطانی در معرض ویتامین ممکن است به رشد یا گسترش آنها کمک کند. تحقیقات در این زمینه متفاوت است. در حالی که چند مطالعه به افزایش کمی خطر ابتلا به سرطان در افرادی که از مکمل های اسید فولیک استفاده می کنند اشاره دارند، اما بیشتر مطالعات هیچ ارتباطی را گزارش نمی دهند.
 
 
این خطر احتمال می رود به نوع سرطان و سابقه شخصی بستگی داشته باشد. به عنوان مثال، تحقیقات نشان می دهد در افرادی که قبلا مبتلا به سرطان پروستات یا روده بزرگ بودند و بیش از هزار میکروگرم اسید فولیک در روز مصرف می کردند 1.7 تا 6.4 درصد خطر ابتلا به سرطان مجدد بیشتر است البته تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.
 
 
 
به خاطر داشته باشید به نظر نمی رسد خوردن مقدار زیاد مواد غذایی غنی از فولات خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد و حتی ممکن است به کاهش آن نیز کمک کند.
 
 
 
مقدار توصیه شده، دوز مصرفی و فعل و انفعالات احتمالی:
 
اسید فولیک در اکثر مولتی ویتامین ها، مکمل های دوران بارداری و ویتامین های ب کمپلکس موجود است، اما به عنوان یک مکمل جداگانه هم در داروخانه ها به فروش می رسد. در کشورهای خاص برخی از مواد غذایی نیز غنی از این ویتامین هستند. مکمل های اسید فولیک به طور معمول برای جلوگیری یا درمان سطح پایین فولات خون استفاده می شود.
 
 
 
علاوه بر این، زنان باردار یا گروهی که قصد باردار شدن دارند اغلب آن را برای کاهش خطر نقص مادرزادی استفاده می کنند. مقدار مواد مغذی مورد نیاز روزانه برای فولات 400 میکروگرم در روز برای بیشتر بزرگسالان، 600 میکروگرم در روز در دوران بارداری و 500 میکروگرم در روز هنگام شیردهی است.
 
 
 
دوزهای مکمل به طور معمول بین 400 تا800 میکروگرم است. مکمل های اسید فولیک را می توان بدون نسخه پزشک خریداری کرد و به طور کلی در صورت مصرف در دوزهای طبیعی بی خطر محسوب می شوند. مکمل های اسید فولیک با برخی از داروهای تجویزی از جمله داروهای مورد استفاده در درمان تشنج، آرتریت روماتوئید و عفونت های انگلی تداخل ایجاد می کنند، بنابراین هر فردی که دارو مصرف می کند باید قبل از مصرف اسید فولیک با پزشک خود مشورت کند.
 
 
 
در پایان
 
مصرف مکمل های اسید فولیک به طور کلی بی خطر هستند و راهی مناسب برای حفظ سطح فولات کافی محسوب می شوند. مصرف بیش از حد مکمل اسید فولیک عوارض جانبی متعددی از جمله رشد کند مغز در کودکان و تسریع در زوال عقل در بزرگسالان مسن ایجاد می کند. در حالی که تحقیقات بیشتری دراین زمینه نیاز است می توانید با پزشک خود درباره تعیین میزان فولات مناسب و اینکه آیا مصرف مکمل آن برای شما نیاز است است یا خیر مشورت کنید.
 
منبع: سایت دکتر سلام
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار